Ця, відтворювала галісійською говіркою



Дата07.07.2016
өлшемі112.94 Kb.
#182407
Найдавнішими пам'ятками португальської літератури, якщо не вважати що дійшли до нас в нечисленних уривках так зв. коссант (cossantes) - ліричних віршів, що створилися в результаті схрещення церковної та народної пісенних традицій, - є поетична спадщина галісійсько-провансальської школи XIII-XV ст. Результат південно-французьких культурних впливів, школа ця, відтворювала галісійською говіркою характерні для поезії провансальських трубадурів віршовані жанри, склалася у феодально-аристократичних португало-іспанських колах, маючи своїми представниками кастильського короля Альфонса X (пом. 1290), - Галісійська лірика була придворної при кастільському дворі, - ряд принців крові, багатьох поетів з числа придворної інтелігенції тощо Поезія їх, перейнята мотивами любовного томління, куртуазної чутливості і містичного символізму, досягла свого розквіту за короля Диниш (Diniz, 1279-1325). Поетичними склепіннями цієї епохи є кілька «Піснярів» (Cancioneiros). з яких найбільш відомі Ажудскій («Cancioneiro da Ajuda»), Ватиканський («Cancioneiro da Vaticano»), Колоччі-Бранкуті («Colocci Brancuti») і особливо великий «Загальний пісняр» (Cancioneiro Geral), виданий у Лісабоні в 1516. Крім любовної і містичної лірики ми зустрічаємо тут також вірші, висхідні до народних пісенним традиціям, і сатири, що наслідують провансальським Сірвента.

Подальший етап у розвитку португальської поезії відзначений рішучим впливом латинських і італійських зразків. До другої половини XIV ст. відноситься і найраніша з спроб епічного оповідання - «Поема про битву у Саладо» Афонсо Жіралдеша (Affonso Giraldes). Іспано-італійські та класичні впливу можна розрізнити вже у португальсько-галісійських ліриків кінця XIV і початку XV ст. Такі Жуан Родрігеш де ла Камара, Фернан Кашкісіо (Fernam Casquicio), Вашка де Камойнш (пом. 1386), Гонсало Родрігеш (пом. 1385), Гарсія Фернандеш де Жерена (1340-1400), Масіаш Закоханий (Macias Namorado, перша половина XV ст.) та багато інших. ін Популярним читанням у цю епоху були лицарські романи бретонського циклу, з яких вже в XIII в. великого поширення набув «Амадіс Гальський» (Amadis de Gaula). Питання про вплив португальської розробки цього роману на іспанського «Амадіс» залишається досі відкритим, хоча історико-літературна традиція і продовжує віддавати першість Португалії.



З ранніх прозаїків слід згадати короля Дуарте (1391-1438) з його морально-філософської енциклопедією «Leal conselheiro» (Вірний радник) і хронікерів Фернана Лопеш (Fernam Lopes, 1380-1460), Гомеш де Азурара (Gomes Eannes de Azurara, 1410 - ок. 1474), який залишив опис походу на Гвінею, і Дуарте Гальван (Duarte Galvão, 1445-1517). Провісниками «золотого століття» португальської поезії слід вважати витончених буколіки Бернардина Рібейро (Bernardim Ribeiro, 1486-1554), автора відомої пасторалі «Menina e moça», і Крістован Фалкао (Christóvam Falcão, 1500-1558), що зробили значний вплив і на іспанську літературу . Так. обр. до середини XVI ст. ми спостерігаємо в П. л. всі характерні для феодально-аристократичної поетики жанри. Економічний підйом Португалії у зв'язку з її колоніальної експансією в Америці, Африці та Азії дав потужний поштовх розвитку її національної культури. XVI ст. по праву вважається «золотим віком» П. о. Все яскравіше позначається вплив італійських ренесансних впливів. Молодий португальська торговий капітал в культурному відношенні долучається до кращого і найбільш вишуканого з того, що можна було знайти у сусідів і суперників. Вишкіл у класиків Апеннінського півострова в поєднанні з неабияким поетичним талантом створила такого великого поета, як Франсішку де Саа де Міранда (Francisco de Sá de Miranda, 1495-1558), автора еклог, ліричних поем і комедій італійського типу, насаджувачу італійських ритмів і поетичних форм . Його продовжувачами є Діого Бернардеш (Diogo Bernardes, бл. 1530-1605), Антоніо Феррейра (Antonio Ferreira, 1528-1569), Франсішку Галван (Francisco Galvão, 1563 - близько 1636) та інші. Видатними представниками португальської буколічної поезії були Франсішку Родрігеш Лобо (Francisco Rodrigues Lobo, бл. 1550 - бл. 1625) і Фернао Альвареш ду Орієнте (Fernão Alvares d'Oriente, 1540-1595). Містика католицизму надихала релігійну поезію Елоя де Саа Соутомайора (Eloi de Sá Soutomaior). Першим португальським драматургом, діяльність якої важлива також і в історії іспанського театру, є Жив Вісенте (Gil Vicente, бл. 1470 - бл. 1536), автор діалогів на релігійні теми і фарсів побутового характеру. Спираючись на техніку церковного і вуличного театрів пізнього середньовіччя, він враховував і можливості придворного вистави в італійському дусі. Наступні португальські драматурги, як Рібейро Шіадо (Antonio Ribeiro Chiado, 1520-1591), Балтазар Діаш (Balthasar Dias), все більше і більше схилялися до італійських комедійним зразкам, що пропагувався в особливості Саа де Міранда. Окремо стоїть драматизированная повість Жорже де Вашконселлуша (Jorge Ferreira de Vasconcellos, 1515-1585) «Еуфрозіна», написана під впливом анонімної іспанської «Трагедії про Калісто і Мелібее». Найбільшою фігурою цієї епохи є співак колоніального величі Португалії Луїш де Камойнш (Luis de Camões, 1525-1580), або, як прийнято позначати по-російськи, Камоенс, що складають урочисті октави португальським завоювань в далекому Індійському океані. Його поема «Os Lusiadas» (Лузіади, 1-е вид., 1572) поряд з «Звільненим Єрусалимом» Тассо є найбільшим епічним твором епохи Відродження. Основу її складає опис морського походу Васко да Гами на Індію. У десяти піснях розповідається про безприкладний героїзм португальської флотилії і її капітана, про їх випробуваннях, жорстоку боротьбу і великих перемоги в полуденних країнах «в ім'я християнської віри і величі батьківщини». Згідно з правилами класичної поетики, успадкованим переважно у Вергілія, в описуваних подіях найближчим участь беруть олімпійські боги. Камоенс користується також зручними приводами для оспівування колишньої слави Португалії, щедро розсипаючи по всій поемі натяки і на сучасні події. Ряд строф поеми відрізняється найбільшим образотворчим майстерністю і ліричним пафосом, що долають канони епічної розповіді. Крім «Лузіад» Камоенсу належать найкращі в португальській поезії сонети, написані в манері Петрарки, оди, еклоги і нарешті три, втім не настільки примітні, комедії. Творчість Камоенса стало кульмінаційним пунктом у розвитку П. о. епохи колоніальної експансії; воно в даному разі і завершило її, тому що ряд соціально-політичних умов надалі, аж до XIX століття, мало сприяв літературному преуспеянію країни. У 1580 Іспанія у формі насильно нав'язаною унії анексувала Португалію. Португалія втратила значну частину своїх колоніальних володінь, що перейшли в руки голландців і англійців, і нарешті стала жертвою тієї економічної катастрофи, завдяки якій роль країн Піренейського п-ова в європейській економічній і політичного життя стала з XVII ст. третьорядною. У спадок численних поетам і письменникам залишилися лише спогади про минулу велич колоніальної монархії. Звідси ми зустрічаємо ряд епічних поем, написаних в манері «Лузіад», Жеронімо Корте Реал (Jeronimo Corte Real, 1540-1593), Луїша Перейри Брандао (Luis Pereira Brandão), Монзіньо Кеведо (Quevedo), Габріела де Каштру (Gabriel Pereirade Castro, 1571-1632), Франсішку де Са де Менезеша (пом. 1664) та ін Колоніальна експансія Португалії і пов'язаний з її економічними та політичне життя. успіхами в XVI столітті зростання самосвідомості її експансіоністських груп послужили джерелами і матеріалом для розвитку великої історичної літератури. Славні часи заокеанських походів і блискучі царювання королів-завойовників дали багату поживу уяві переважно історіографів, наприклад Фернан Лопеш де Каштаньеда (Fernam Lopes de Castanheda, 1500 - бл. 1550). Жоао де Барруш (João de Barros, 1496-1570), Діого до Койт (Diogo do Couto, 1542-1616) і багато ін. ін Поряд з цим слід зазначити і зростання літератури подорожей, особливо подорожей по Сходу. Інші розповідні жанри епохи копіюють переважно іспано-італійські зразки; такі наприклад деякі шахрайські романи. Лицарський роман, идеализирующий колишнє лицарство, заявив про себе суперником «Амадіс» за всеєвропейської популярності «Chronica de Palmerim de Inglaterra» (Хроніка про Пальмеріне Англійському, 1567) Франсішку де Морайша (1500-1572). У другій половині XVI ст., У зв'язку з розвитком католицької реакції, можна спостерігати і деякий підйом релігійно-філософської літератури, представленої містиками Томе де Жезуш (Frei Thome de Jesus, 1529-1582) і Жуан да Гама (Joana de Gama, розум. 1568).

У XVII ст. спостерігається повне зубожіння португальської прози і драматургії підпорядкування іспанським зразкам, занепад епічних форм та історіографії, вимушеної культивувати спогади про минуле національному велич. За весь цей період можна назвати лише два-три імені, що піднімаються над загальним збіднінням. Антоніо Вієйра (Antonio Vieira, 1608-1697) цікавий своїми морально-викривальними листами, проповідями і «пророцтвами» про сумний майбутньому Португалії. У поезії панують гонгорісти (див. «Гонгора») начебто Франсішку Мануел де Мело (Francisco Manoel de Mello, 1608-1666), Антоніо Барбоза Бесейлара (Antonio Barbosa Bacellar, 1610-1663) та ін З усіх пам'ятників літератури цієї епохи найбільшою популярністю користуються так зв. «Листи португальської черниці», що належать перу Маріанни Алкофорадо (Marianna Alcoforado, 1640-1673), що відрізняються своєю ліричністю глибиною і тонкістю в змалюванні любовної пристрасті.



Напередодні XVIII ст. літературне життя Португалії жевріє в численних феодально-салонних академіях, відображають літературне виродження. Створення в 1720 Португальської академії та культурна орієнтація на Францію дещо пожвавили сумну літ-у дійсність. Франсішку Шав'єр де Менезеша, граф Ерісейра (Francisco Xavier de Menezes, 1673-1743) написав поему «Henriqueida» (Енрікеіда, 1741), члени «Товариства аркадійцев» Педро Антоніо Корреа Гарсао (Pedro Antonio Correa Garção, 1724-1772) і Антоніо да Круш е. Сілва (Antonio Diniz da Cruz e Silva, 1731-1799) воскресили класичні традиції і заслужили прізвиська португальських Горація і Піндара. До першої третини XVIII століття належить творчість талановитого драматурга Антоніо Жозе да Сілва (Antonio José da Silva, 1705-1739), сина хрещеного єврея, спаленого на багатті за звинуваченням у юдействі. Повернення до класицизму на тлі політичної реакції і економічного занепаду свідчить про прагнення деякої частини португальської дворянської та буржуазної інтелігенції через звернення до «гармонійної» античності піти від непривабливої ​​дійсності. У цьому плані дуже показовий рецидив буколічної та ідилічною поезії у Домінгуш Торреш (Domingos Maximiano Torres, 1748-1810), повернення до забутого майстерності сонета і до елегії у Мануела Барбоза дю бокаж (Manoel Barbosa du Bocage, 1765-1805), вчений посидючість епіка Жозе Агоштіньо де Маседо (José Agostinho de Macedo, 1761-1831) і т. д. З'являється і група сатириків на чолі з Ніколау Толентіно д'Алмейдой (Nicolau Tolentino de Almeida, 1741-1811). Найбільшим представником класицизму і разом з тим передвісником романтичної поезії є Франсішку Мануел до Нашіменто (Francisco Monoel do Nascimento, 1734-1819).

Початок XIX століття принесло Португалії численні лиха. Опинившись ареною боротьби між англійцями і французами, що роздирається громадянською війною, виснажена і розорена країна забуває про літературу. Відродження її пов'язане вже з епохою зростання буржуазного самосвідомості, з епохою глибоких соціально-політичних зрушень, що призвели врешті-решт до падіння монархії (1910). Перші кроки романтизму на початку XIX століття пов'язані з ліберальною громадськістю. Алмейда Гаррет (Almeida Garrett, 1799-1854) пройшов в еміграції школу французьких романтиків. Португальська лібералізм в силу сформованих історичних умов прийняв яскраву національно-патріотичне забарвлення. Наступило занепаду Португалії та її політичної залежності ліберали протиставляли її славне минуле. Тому ліберально-романтична література здійснювала завдання ідеалізації цього минулого. У творчості Алмейди Гаррета це виявилося у зверненні до народної поетичної традиції, в ідеалізації старовини в романі «O arco de Santa Anna», в поемах «Camões» (Камоенс, 1825) і «Dona Branca» (Дону Бранка, 1826), в драмах «Auto de Gil Vicente» (Ауто Жиля Вісенте, 1838), «Dona Philippa de Vilhena» (Дону Філіпа де Вільена, 1840) та «Про Alfageme de Santarem» (Зброяр з Сантарен, 1842). Продовжувачем справи Гаррета з'явився «португальська Вальтер Скотт» Алешандре Еркулано (Alexandre Herculano, 1810-1877), автор «Легенд і оповідань» (1851), романів «Пресвітер Еуріко» (1844) і «Сістерскій чернець» (1848). Ліберальну і антикатолицьку точку зору Еркулано розвивав і в своїх історичних працях «Історія Португалії» (1846-1853) і «Про походження і заснування інквізиції в Португалії» (1854-1859). У поезії значну роль грали романтик Антоніо Фелісіано Каштілью (Antonio Feliciano de Castilho, 1800-1875) і лірики сентиментального толку, як наприклад Франсішку Гомеш де Аморін (Francisco Gomes de Amorim, 1827-1892), автор ряду пісень свободи, драми, яка засуджує расову ненависть, і пр.

З середини XIX ст. П. о. вступила в нову фазу свого існування. Молоде послеромантіческое покоління, висловлюючи настрої «бунтівної» ліволіберальної буржуазії, звернуло свої погляди на передову Європу. Центром літературного руху стає Коїмбра з її університетом, а головою його - видатний поет, член I Інтернаціоналу, Антеро де Кентау (Antero de Quentales, 1842-1891) разом з філологом Теофілом Брагою (Theophilo Braga, p. 1843). Староромантіческіе традиції проте ще надовго зберегли свою силу. Поет Томазо Рібейро Феррейра (Tomas Antonio Ribeiro Ferreira, 1831-1901) пише романтико-патріотичні поеми на історичному матеріалі, Жоао де Деуш (João de Deus, 1830-1896) висловлює ліричну стихію романтизму в дусі Мюссе, Антеро де Кентау епатує провінційну Португалію своїм прудонізму, антиклерикалізмом і оголенням суперечностей психіки у своїх сонетах. Утопічний соціалізм, пройнятий мотивами своєрідного містичного анархізму, відрізняє творчість автора поеми «Антихрист» Гомеша Леал (1849-1921). Оригінальним варіантом романтика-патріота з'явився талановитий поет Герра Жункейро (Guerra Junqueira, p. 1850). До ідеологам вмираючої аристократії, що звертається до минулого «шляхетності нації, охопленого у прах перед демократією», слід віднести Луїша де Магальайша (Luis de Magalhães, p. 1859) з його поемою «Дон Себаштьао». Найбільшим представником парнасізма з'явився Антоніо Фейжо (Antonio Feijo, 1862-1917), за яким послідувало ціле покоління модерністів.

Коїмбрському школа виховала ряд прозаїків, які створили буржуазно-реалістичний і натуралістичний роман. До них належать: плідний Камілло Каштелло Бранко (Camillo Castello Branco, 1826-1890), типовий представник дрібнобуржуазного філантропізма, автор ряду романів з побуту португальського міста та його соціальних низів, Жуліо Диниш (Julio Diniz, 1839-1871) - народник і побутописець провінції . Жозе Маріа де Еса де Кейрош (José Maria de Eça de Queiroz, 1846-1900), найбільш відомий в Європі з нових португальських письменників, послідовник Флобера, перший і кращий представник психологічного роману в П. л., Що зупинив свою увагу переважно на конфліктах і кризі дрібнобуржуазного свідомості в епоху капіталізації країни. Представниками натуралізму були: Жуліо Пінто (1842-1907), Жайме де Ліма (Jaime Magalhães de Lima, p. 1857), Франсішку де Кейрош (Francisco de Queiroz, 1848-1919), Мануел де Сілва Гайо (Manuel de Silva Gayo, р . 1860), Жоао Граве (João Grave, p. 1872) з його романом з робітничого життя «Os Famintos», Марія Ваш де Карвальо (D. Maria Amalia Vaz de Carvalho, 1847-1920) і т. д. Серед новелістів, здебільшого зазнали впливу французьких авторів, слід назвати Жуліо Машадо (1835-1890), Родріго Паганіні (1835-1863), Аугушту Сарменто, Жозе Фіайо де Алмейду (José Fialho d'Almeida, 1857-1912) та Жозе де Тринідаді Коельо ( José Francisco Trinidade Coelho, 1861-1908). Драматургія XIX століття зробила свій шлях від романтичного історизму школи Гаррета до натуралістичної буржуазної драмі. З авторів цієї групи найбільш відомі: Фернандо Калдейра (1841-1894), Антоніо Еннеш (1848-1901), Максиміліано де Азеведо (1850-1911), Жозе да Монтейро (1846-1908). Найзначніше всіх Жоао да Камара (João da Camara, 1852-1908) - драматург великого діапазону, відомий особливо своїми драмами з побуту йде в минуле португальської аристократії. Жуліо Данташ (Julio Dantas, р. 1876) - найбільший португальська драматург XX століття. Поряд з ним слід назвати Ладіслао Патрісіо, Франсішку лажі, Жайме Кортезао, Віторіано Брагу і деяких інших представників натуралістичної драматургії.



Література сучасної Португалії характеризується відсутністю будь-якого центрального і головного течії. Вона значною мірою орієнтується на французькі зразки. Войовничий символіст Еуженіо де Каштру (р. 1869) замкнувся в колі своїх віртуозних ритмів і умовних, абстрактних образів. Поетичний імпресіонізм і містичну споглядальність культивують поети Раул Брандао (Raul Brandão) і Венсеслао де Морайш. Антоніо Коррейя д'Олівейра (Antonio Correira d'Oliveira, р. 1880) відрізняється прихильністю до релігійної романтиці, так само як і його одноліток Афонсо Лопеш Вієйра (Affonso Lopes Vieira, p. 1878). Обидва вони - поети заходу романтизму, що пройшов формальну вишкіл у символістів.

Літературне покоління 1910 (рік падіння монархії та встановлення республіканського режиму) виросло в умовах республікансько-буржуазного режиму, в умовах глибокої внутрішньої диференціації буржуазної інтелігенції. На вкрай правому фланзі стоять такі письменники, як поет-містик Антоніо Сардинія і католицький романіст Мануел Рібейро (Manoel Ribeiro). Виразниками інтелігентської рефлексії є поети Тейшейра де Пашкуайш (Teixeira de Pascoaes) та Жайме Кортезао. Опозиційна література, пройнята часом соціалістичними і пацифістськими мотивами, представлена ​​романами блискучого стиліста Акиліни Рібейро (Aquilino Ribeiro) і Піно де Морайша. Соціальним нарисовцем, що стоять на платформі реформізму, є Езекіел де Кампуш. Селянсько-куркульська ідеологія проникає повісті й оповідання Іпполіто Репозо, побутописцем розпадається селянського устрою є Самуел Мапа і изобразителен міського дна - Раул Брандао. Новітні літературні течії, як експресіонізм, дадаїзм і т. д., знайшли відповідне відображення і в португальській літературі. Пропагандистом їх є молодий поет, новеліст і критик Антоніо Ферро.

Достарыңызбен бөлісу:




©dereksiz.org 2024
әкімшілігінің қараңыз

    Басты бет