Львівський обласний дитячий еколого-натуралістичний центр дитячі екологічні навчально-оздоровчі ігри



жүктеу 0.88 Mb.
бет1/7
Дата12.06.2016
өлшемі0.88 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7
ЛЬВІВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ДИТЯЧИЙ ЕКОЛОГО-НАТУРАЛІСТИЧНИЙ ЦЕНТР

Дитячі екологічні навчально-оздоровчі ігри

(Порадник для педагогів-екологів)

Упорядкували:

Кийко А.О.,

Матющенко Г.В.

ЛЬВІВ-2012

Цей посібник складається із ігор екологічного спрямування, які можна проводити у приміщенні (під час уроку та у вільний час) і на свіжому повітрі. Виконання цих ігор сприятиме вирішенню таких завдань екологічного виховання, як:



  • пізнавальних (засвоєння знань про біорізноманіття та його значення, формування цілісного уявлення про природне оточення);

  • розвивальних (вміння критично оцінювати ситуацію, викликану значним антропогенним впливом на довкілля);

  • виховних (виховання громадської відповідальності за стан природи, оволодіння нормами поведінки у природному середовищі).



Методичні матеріали до проведення екологічних ігор

Всеукраїнська екологічна ліга

Існує велика кількість різноманітних ігор, які можна умовно поділити на три категорії:

– динамічні або рухливі ігри;
– "творчі майстерні" або емоційно-інтелектуальні ігри;
– психологічні ігри.

Динамічні ігри. Це переважно спортивні ігри, які дають змогу фізично розвивати учасників.

"Творчі майстерні". Ігри прояву особистості, розвитку творчих здібностей та естетичного виховання.

Психологічні ігри. Мета їх проведення – розкриття внутрішнього світу учасників, розвиток їх емоційного сприйняття життя. Ці ігри проводить лише досвідчений інструктор – знавець психології, який вміє впливати на будь-яку ситуацію.

Всі ці три види ігор треба підбирати у певній пропорції, а також уміти комбінувати їх. Тому бажано протягом дня використовувати кожен з цих видів.

 

Методичні поради організатору проведення екологічних ігор

Кобеньок Георгій Васильович

1. Краще використовувати не окремі ігри, а заздалегідь складені організатором спеціальні ігрові блоки. При цьому повинні бути враховані місце проведення ігор; час, який відводиться на них; вік і кількість учасників; педагогічна мета. Ігри в ігровому блоці повинні бути різноманітними щодо темпу, емоційного напруження, фізичної рухливості.

2. Пояснення вихователем правил гри мають бути лаконічними і зрозумілими, пробуджувати інтерес до них. Дітям молодшого віку доцільніше не тільки пояснювати, як грати, а й показувати, як це робиться.

3. Перед початком гри або після її закінчення організатор проводить коротку бесіду, метою якої є виклад матеріалу екологічного змісту. Обов’язково звернути увагу на турботливе ставлення людини до природного середовища.

Пам’ятайте, що вихователь, який очолює гру, не має авторитарної ролі, він виконує тільки функції організатора гри!





 



Тести для визначення рівня екологічної свідомості школярів

Надія Процюк,
учениця 7-А класу, член гуртка „Екологічний світогляд”, Буковинський еколого-духовний центр «Водограй», с. Банилів-Підгірний, Сторожинецький район, Чернівецька область


І рівень

  1. Як ви вважаєте, чи забруднена наша річка?

а) так; б) ні; в) середньо; г) не знаю.

  1. Чи добре люди обходяться з нашою річкою?

а) так; б) ні; в) не завжди; г) не знаю.

  1. Чи достатньо риби в річці?

а) багато; б) достатньо; в) малувато; г) дуже мало.

  1. Які заходи потрібно вжити, щоб зберегти рибу?

а) не ловити рибу в річці; б) ловити рибу дозволеними методами; в) не втручатись у життя річки; г) створювати умови для розмноження риби; д) не знаю; ж) власні варіанти відповідей:.

  1. Які риси поведінки  люди мають виробляти в собі, щоб сприяти збереженню риби в річках?

а) благородність; б) кмітливість; в) добропорядність; г) всі перелічені; д) не знаю.

  1. Чи можна скидати сміття в річку?

а) ні; б) так; в) дивлячись яке; г) не знаю.

  1. Чи можна мити машини в річці?

а) так; б) ні; в) не знаю.

  1. Чи можна переганяти корови через річку?

а) так; б) ні; в) не знаю.

  1. Чи була наша річка колись чистою?

а) так; б) ні; в) не знаю.

  1. Чи дбали наші предки про стан русла та прибережні  зони річки?

а) так; б) ні; в) не знаю.

  1. Чи вивозили колись люди сміття в річку?

а) так; б) ні; в) не знаю.

ІІ рівень

  1. Які рослини люблять рости біля річки?

  2. Які тварини використовують річку?

  3. Які джерела забруднення нашої річки?

  4. Що роблять наші односельчани для збереження річки?



Релаксаційні вправи для зняття емоційного напруження

Романовська Д. Д.,
завідуюча Чернівецьким обласним науково-методичним центром практичної психології і соціальної роботи, Собкова С. І., психолог-методист


Вправа „Внутрішній промінь”

Вправа використовується індивідуально. Допомагає зняти втому, стабілізувати внутрішній стан.

Займіть зручну позу. Уявіть собі, що всередині вашої голови, у верхній її частині, виникає світлий промінь, який повільно і послідовно рухається зверху вниз. Промінь повільно і поступово освітлює обличчя, шию, плечі, руки теплим, рівним і розслабленим світлом. Промінь, проходячи вниз, розгладжує зморшки. У вас зникає напруження в голові, розслаблюються зморшки на лобі, опускаються брови, „охолоджуються” очі, послаблюється напруга в кутиках губ, опускаються плечі, і вивільняються шия і груди. Внутрішній промінь формує зовнішність спокійної вивільненої людини, задоволеної собою і своїм життям (професією вчителя).

Виконуйте вправу декілька разів зверху вниз. Закінчуйте вправу словами: „Я став новою людиною! Я став молодим і сильним, спокійним і стабільним! Я все буду робити добре!”



Вправа „Море”

Заплющить очі. Сядьте у зручній позі, поставте руки на коліна долонями догори. Уявіть собі берег моря. Робимо глибокий видих, пауза, повільний вдих. Шумить морська хвиля, заспокоює і заколисує. Ви сидите на березі моря, близько біля води.

Кінцівки ніг торкаються морської води. Повільно робите вдих і видих. Відчуваєте приємну прохолоду морської води.

З кожним вдихом вода повільно входить у вас через ступні ніг, піднімається вверх по тілу аж до талії, як приплив. А з кожним видихом повертається зверху вниз, як відплив. І знову приплив – вдих, відплив – видих... Вашому тілу приємно, спокійно. Вода омиває і очищає кожен куточок вашого тіла і ззовні, і зсередини. Ви відчуваєте себе берегом моря, ви розчинилися в піску і вас омиває вода... Вдих – приплив, видих – відплив. Ви злилися з природою. Ви – частина природи. Вам добре і приємно відчувати себе природою. За зворотнім рахунком на слово „один” розплющить очі: (5-4-3-2-1).



Вправа „Веселка”

Займіть зручну позицію, заплющить очі і протягом 1-2 хвилин уявіть собі легку, чарівну веселку, прекрасну гру фарб і себе – у спокійному, приємному, розслабленому стані. Ви відпочиваєте. Вас поступово заповнює почуття спокою, розслаблення...

Роздивіться уважно всі кольори веселки. Які ви бачите кольори? Зафіксуйте кожний колір. Відчуйте, як зміна кольорів (червоний, жовтогарячий, жовтий, зелений, блакитний, синій, фіолетовий) приносить задоволення і приємність вашій душі і тілу. Відчувши повний спокій і задоволення, зафіксуйте свій стан. Розплющить очі. Поділіться враженнями.

Вправа „Гейзер”

Сядьте на стілець або в крісло, щоб вам було зручно. Руки поставте на коліна долонями догори або опустіть вздовж тіла. Заплющить очі. Дихайте спокійно, рівномірно. Зробіть вдих, затримайте повітря в легенях і повільно видихайте повітря через все тіло: руки, ноги... Налаштуйте організм на повне розслаблення. Уявіть себе біля гарячого джерела-гейзера. Спостерігайте, як час від часу відбувається чергове виверження. З центру гейзера з гучним шипінням і свистом виривається великий стовп пари, наче хтось відкрив клапан гігантського парового ковша. Так земля „випускає пар”, вивільняється від накопиченої напруги, щоб зберегти своє здоров’я. А тепер уявіть себе гейзером, відкрийте у верхній частині голови захисний клапан. Уявіть, як з вашого тіла виходить емоційна пара і спадає напруження. Зробіть глибокий вдих, сконцентруйте емоційне напруження в легенях і видихом виштовхніть його через відкритий клапан. Відчуйте полегшення і очищення. Повторюйте цю процедуру, поки не відчуєте повного розслаблення і спокою.



Вправа „Троянда”

Займіть зручну позу. Спину тримайте рівно, руки на стегнах долонями догори. Заплющить очі, розслабтесь. Уявіть, що всередині вашої голови є ментальний екран. Уявіть самого себе, обережно витираючи пил з екрана віничком з пір’їн. В центрі екрана створіть зображення троянди, роздивіться її в усіх деталях – її пелюстки і листочки. Троянда може бути будь-якого кольору. Зітріть троянду з екрану. Створіть іншу троянду, гарнішу, ніж попередня. Роздивіться її. Потім створіть ще одну. Ви повинні створити не менше 5 троянд. Якщо у вас в уяві виникає не троянда, а будь-яка інша квітка, уявляйте її. А тепер уявіть нову троянду, вона представляє вашого друга. Дозвольте енергії вашого друга наповнити троянду і трансформувати її. Спостерігайте, як змінюється троянда: відкривається чи закривається, квітне чи опадає, змінює свій колір чи залишається без змін...

Створіть образ сонця і розмістіть його на екрані.

Подивіться, як сонце взаємодіє з трояндою. Сонце – це енергія вашого друга.

Чи отримує друг енергію?

Чи яскраво світить сонце? Де воно розміщене по відношенню до троянди?

Якщо ви детально вивчили уявну картину, зітріть її.

А тепер створіть троянду для себе. Якщо в ній є щось таке, що вам не подобається, змініть її. Сконцентруйтесь на диханні. Розплющить очі.







Граємо на природі
Приклади екологічних ігор для дітей молодшого шкільного віку

Всеукраїнська екологічна ліга

Палітра

Грають: окремі особи.
Необхідні матеріали: палітра для кожного.
На заздалегідь вирізану з паперу невелику палітру кожен учасник гри наклеює шматочки природного матеріалу (кора, листя, насіння) так, щоб кольори були різноманітними. Бажано повторювати "палітри" в природному середовищі (ліси, луки, городи, сади) та за певними порами року.

Запиши, що чуєш

Грають: окремі особи або групи.
Необхідні матеріали: ручки, олівці, папір.
На аркуші паперу кожен з учасників повинен записати звуки, які він почув під час екскурсії, прогулянки. Можливі різні варіанти запису звуків – малюнок, абстрактні рисочки (за фіксований час – велика кількість однотонних звуків).

Знайди свою пару

Грають: окремі особи або групи.
Необхідні матеріали: джерела пахощів (природні екстракти, лікарські та ароматичні речовини).
Ведучий відмічає кожного учасника краплиною екстракту на зовнішній частині долоні, щоб гравці пам'ятали "свій" запах. Однаковий екстракт – для пар або груп залежно від вимог ведучого.
Завдання: знайти пару по запаху або за тим же принципом зібратися в одну групу.

Дегустація

Грають: пари – "хазяїн" та "дегустатор" або "хазяїн" та група "дегустаторів".
Необхідні матеріали: все, що оточує в природі (обережно з незнайомими та отруйними речами!).
"Хазяїн" пропонує "дегустатору", в якого зав'язані очі, листя, корінці, шматочок кори, квіти, які мають оригінальний смак. А "дегустатор" повинен розпізнати, що він спробував.

Взнай на дотик

Грають: групи, окремі особи.
Необхідні матеріали: набори природних речовин (корінці, насіння, листя) в коробках, хустинках. А гравцям потрібно із зав'язаними очима визначити, що там заховано.

Впізнай своє дерево

Грають: провідник та відвідувач.
Необхідні матеріали: хустки або краватки для решти гравців.
Провідник підводить відвідувача, в якого зав'язані очі, до незнайомого дерева. Відвідувач знайомиться з деревом, торкаючись до стовбура, принюхуючись до нього, намагаючись впізнати та запам'ятати його. Потім провідник повертає гравця на місце, той розв'язує хустинку на очах і повинен підійти до свого дерева.

Коктейль пахощів

Грають: окремі особи.
Необхідні матеріали: посуд для кожного учасника гри.
Усі гравці готують для своїх друзів "коктейль пахощів", використовуючи природні компоненти, а також надаючи їм назви. Діти імпровізують "зустріч за коктейлем", дні народження, під час яких дегустують "коктейлі", описуючи власні відчуття.

Фарби природи

Грають: окремі особи.
Необхідні матеріали: папір для кожного гравця.
Кожен з учасників отримує завдання описати власні враження від спілкування з природою, від того, що найбільше вразило.
Умови гри: не користуватися олівцями, фарбами. Бажано використовувати тільки природній матеріал, знайдений під час екскурсій, а також природні фарбники (квіти, кора, глина…).




 

Ігри на тему “Ліс та його збереження”

Всеукраїнська екологічна ліга

Чуттєво пізнавати ліс – це пізнавати його взагалі. Діти намагаються дізнатись, як і що виглядає в лісі, живе, пахне, яке воно на дотик, як його можна використовувати. Ми повинні надати їм час та можливість для отримання такого досвіду, допомогти їм та собі відшліфувати свої почуття. Бо для формування позитивного ставлення до навколишнього середовища замало лише тільки сприйняття інформації.



Сприймати ліс – означає:
Чути – обмірковувати, відрізняти та застосовувати звуки лісу.
Спробувати – збирати, переробляти та використовувати рослини лісу ("мала лісова кухня").
Принюхуватися – відрізняти пахощі, відокремлювати їх.
Сприймати на дотик – визначати якості речей за особливостями поверхні.
Бачити – усвідомлювати вигляд, колір, структуру речей, порівнювати, визначати, збирати та спостерігати за ними, художньо обмірковувати.

Знайти та порівняти

З кошика, в який покладено деякі рослини або їх частини (листя, квіти, насіння), дитина бере будь-що, а потім шукає схоже зображення на малюнках, картках, табличках.


Варіанти: під зображенням можуть бути хибні назви, які гравець повинен виправити.

Все бачити, нічого не забути

На серветку покласти 10 речей, заздалегідь зібраних дітьми на прогулянці або на екскурсії в лісі. Протягом 10 секунд їх можна роздивлятися. Потім їх накривають другою серветкою та пропонують гравцям назвати та описати їх.


Варіанти: речі під серветкою можна переставляти, а деякі прибирати зовсім.

Загадковий ліс

Діти отримують завдання намалювати (олівцями, фарбами, пір'ям) сюжет на "лісову" тему. Не слід обмежувати їх фантазію та творчість. Коли роботу закінчено, складається реєстр усіх тварин, птахів, рослин та інших речей, намальованих дітьми. Враховується також кількість робіт та періодичність повторень малюнків. Наприклад, було намальовано 5 білок, 3 лисиці, 10 ялинок.

Під час екскурсій в ліс треба перевірити, чи справді там можливо побачити все зображене на малюнках. Що зустрічається частіше, а чого зовсім немає в лісі, про що забули?

Дитячі малюнки на тему "Ліс моєї мрії" бажано оформити у вигляді виставки.



Музей природи

Кожен з учасників прогулянки збирає у свій кошик або пакунок усе особливе, незвичайне – за формою, структурою, кольором. Наприклад, камінці, шматочки кори, корінці, насіння, сухе листя та квіти.

Під час праці з цим матеріалом потрібно дати простір дитячій фантазії, бо вона підказує цікаві варіанти: фрагмент коріння нагадує загадкового змія, шматочок кори – гірський пейзаж.

Потім з дитячих робіт зробити виставку – музей природи. Знайдені речі можна домалювати, склеїти, щоб скласти певний образ.



Звуки лісу

А) Змагання


Умови змагань складаються з того, щоб кожен учасник протягом певного часу спробував почути та розпізнати якомога більше звуків лісу. За кожен звук (їх записують у блокнот) учасник отримує 1 бал. Наприклад, вітер, голоси птахів, дзюрчання струмка або річки, гомін водоспаду та звуки діяльності людини.
Б) Вчимося сприймати звуки
Невелика група гравців складає опис почутого в лісі. Для кращого сприймання звуків можна лягти на землю або прикласти вухо до стовбура дерева та заплющити очі.
В) Вчимося видавати звуки
Тепер окремі звуки спробуємо передати та вигадаємо нові (можна стрибати, повзати, поринувши у листя).
Г) Складаємо реєстр звуків:

  1. птахи;

  2. рослини;

  3. люди;

  4. техніка.

Приклади запитань:

    • Хто, що, коли і які звуки видає?

    • Яких звуків найбільше?

    • Яких тварин ми не почули і чому?


Ігри на тему “Наші друзі – звірі та птахи”

Всеукраїнська екологічна ліга

Звірі та птахи, з якими зустрічається маленька людина, в багатьох випадках викликають у неї здивування, радість або зацікавленість. Дітям подобається піклуватися про свого маленького друга, спостерігати за ним, вивчати його поведінку.


Дитині, яка дуже мало спілкується з тваринами, не вистачає деяких найважливіших почуттів, особливо, вміння співчувати.
Отже, за допомогою гри спробуємо наблизити світ дитини до світу "братів менших". Звернемо увагу на тих тварин, які подобаються або не подобаються нашим дітям.

Намалюємо портрет звіра (птаха)
Приклади запитань на початку гри:

  1. Які тварини або птахи вам подобаються?

  2. Кому подобаються великі звірі?

  3. Кому не подобається, коли до нього торкається будь-яка тварина?

  4. Чи є така тварина, яку ви боїтеся, але хотіли б з нею товаришувати?

Намалюйте портрет тварини або птаха за власним бажанням. Можна описати його словами або намалювати фарбами чи олівцями.
Необхідні матеріали: папір, фарби, ножиці.
Термін гри: 1 година.

Складемо образ звіра (птаха)
Приклади запитань на початку гри:

  1. Чи чули ви про тварин, які можуть сумувати?

  2. А хто бачив, як тварини посміхаються?

  3. Які почуття притаманні тваринам та птахам?

Виберіть тварину або птаха, які вам подобаються та намалюйте контур їх голови. Спробуйте згадати міміку почуттів на обличчі: веселу, гнівну, сумну, усміхнену. Перегорніть малюнок на зворотну сторону і ще раз намалюйте голову, тільки без дрібних деталей. Потім впишіть туди "думки" цієї тварини або птаха – справді, про що він замислюється? Для цієї роботи вам знадобиться 15 хвилин.

Закінчивши працю, деякий час подивіться на зворотній бік малюнка. Відчуваєте, як ви, начебто, стали цією твариною або птахом та вмієте читати його "думки". Залишаючись у цьому образі, спробуйте поспілкуватися зі своїми друзями по грі.



Термін гри: 45 хвилин.
Необхідні матеріали: папір та олівці.

Як тварини грають у квача

Зміст і методика: Гравці діляться на дві команди – „Жабенята" і „Чаплі", стають шеренгами один напроти одного на відстані 3–4 метри. За командою ведучого „Жабенята" тікають, а „Чаплі" наздоганяють і ловлять. Проте гравці повинні рухатися по-особливому – як тварини. А саме, „Жабенята" стрибають як жаби, а „Чаплі" крокують, високо піднімаючи ноги. Кожна "чапля" обирає своє особисте „жабенятко" і ловить тільки його. Іншим „чаплям" не дозволяється їй допомагати. „Чаплі" перемагають, якщо вони за певний термін часу (3–5 хвилин) спіймають усіх „жабенят".

Зауваження: Той, хто неправильно імітує рухи тварин, або поспішаючи, виконує їх несумлінно, вибуває з гри.

У зоопарку (пантоміма)

Зміст і методика: Діти розділяються на дві команди, які розташовуються на відстані 5-10 кроків одна від одної. Гравці кожної команди по черзі зображають певну тварину (вибір не обмежений) за допомогою різноманітних рухів, жестів, міміки. Розмовляти, вимовляти окремі звуки гравцю забороняється. Суперники повинні відгадати, про яку тварину йде мова. Для цього вони мають право попросити ще раз показати пантоміму, а також дати не більше двох (або трьох) варіантів відповіді. Перемогу отримує та команда, яка найбільше разів відгадала запропоновані завдання.

Зауваження: Кількість гравців у командах повинна бути однаковою і кожен гравець тільки раз має право зображати якусь тварину. Бажано обмежити час на пошуки вірної відповіді.

Ходить буква рядами

Зміст і методика: Група дітей рухається по колу. Ведучий всередині кола рухається у протилежному напрямку і говорить слова:

Ходить буква рядами,


Дружити хоче з вами,
Кого за руку візьме
Нехай той птаха назве.

Ведучий торкається гравця і говорить, наприклад, букву “С”. Дитина повинна за певний час назвати птаха, назва якого починається з цієї букви. Час на роздуми визначається хлопками руками п'ять раз, які робить ведучий. Якщо дитина встигла дати вірну відповідь (наприклад, сова), то гра продовжується, а якщо забарилася або відповідь була помилковою, то гравець вибуває з гри. Перемагає той гравець, який залишився останнім.



Зауваження: Слово “птах” у лічилці наступного разу може замінятися на “тварину”, “комаху”, “рибу”, “рослину”, “дерево” тощо.

Полювання пугача

Зміст і методика: На початку ведучий пропонує дітям відгадати загадку:

Усю ніч літає, мишей добуває,


А як день настає, у дуплі засинає.
(Пугач)

Після того, як загадка відгадана, ведучий розповідає дітям про пугачів. Ці птахи вдень сплять, а вночі полюють на мишей, жаб, комах. У пугача гострий слух і зір, м'яке оперення, тому літає він безшумно. Здобич пугачі схоплюють лапами, на пальцях у них великі кігті. Пугачі – корисні птахи, їх треба охороняти. Після бесіди ведучий пропонує гру „Полювання пугача".



За сигналом ведучого “Все оживає, день настає" діти вільно бігають, зображаючи мишок, жабок, жуків. За сигналом “Все завмирає, ніч наступає, сова вилітає на полювання" діти завмирають в різних позах після слова „завмирає". Гравець, який зображає „пугача", шукає, хто ворухнеться, і забирає його до себе у дупло. Гра знову поновлюється і так триває, доки не залишиться один гравець – переможець.

Зауваження: Поки триває „день", сова спить – закриває очі і не рухається. А коли починається „ніч", сова безшумно „літає" (руками імітується політ).
  1   2   3   4   5   6   7


©dereksiz.org 2016
әкімшілігінің қараңыз

    Басты бет