Мәдениеттану ғылым ретінде өзінің даму және қалыптасу кезеңдеріне ие. Міне, оның эволюциясының негізгі кезеңдері



Дата17.03.2024
өлшемі19.23 Kb.
#495878
1 семинар


1.
Мәдениет адамның өмірі мен іс-әрекетінде маңызды рөл атқарады, оның мінез-құлқына әсер етеді, ойлау, және сыртқы әлеммен қарым-қатынас. Міне, мәдениет басты орын алатын бірнеше аспектілер:
1. ** Сәйкестік:* * Мәдениет адамның жеке басының негізін құрайды. Ол әр адамның жеке басының бір бөлігіне айналатын тілді, дінді, әдет-ғұрыпты, дәстүр мен құндылықтарды анықтайды.
2. ** Әлеуметтену: * * Мәдениет қоғамдағы мінез-құлықтың жалпы нормалары мен ережелерін қамтамасыз етеді. Адам өзі өскен мәдени контекст арқылы әлеуметтік дағдыларды, рөлдік күтулерді және әлеуметтік нормаларды үйренеді.
3. ** Экспрессия:* * Мәдениет адамдарға өз сезімдерін, ойларын және шығармашылығын білдіруге мүмкіндік береді. Өнер, әдебиет, музыка, би – бұл адамдарға өз идеялары мен эмоцияларын жеткізуге мүмкіндік беретін мәдени көріністің барлық түрлері.
4. ** Интеллектуалды даму: * * мәдениет ұрпақтар жинаған білімнің, тарихтың және даналықтың байлығын білдіреді. Бұл адамның интеллектуалды қабілеттерін дамытуға және дамытуға ықпал етеді.
5. ** Төзімділік және түсіну:* * мәдени Айырмашылықтарды Білу және түсіну адамдарға төзімдірек және әртүрлілікке ашық болуға көмектеседі. Мәдени білім басқа мәдениеттер мен көзқарастарға құрметпен қарауды қалыптастыруға ықпал етеді.
Осылайша, мәдениет адамның өмірі мен іс-әрекетінде өзін-өзі анықтау, әлеуметтену, шығармашылық, білім беру және өзара түсіністік үшін негіз рөлін атқарады.

2.
Мәдениеттану ғылым ретінде өзінің даму және қалыптасу кезеңдеріне ие. Міне, оның эволюциясының негізгі кезеңдері:


1. ** Мәдениеттанудың алғышарттары (XVIII – XIX ғасырдың басы):** осы кезеңде Иоганн Готфрид Гердер, Иммануил Кант және Йоганн Георг Хаманн сияқты зерттеушілер мәдени айырмашылықтар мен ұлттық бірегейліктің қалыптасуына назар аудара бастады.
2. ** Мәдениеттану бойынша алғашқы жұмыстар (XIX ғасыр): * * XIX ғасырда мәдениетті және оның қоғамдағы рөлін зерттеуге арналған жұмыстар пайда болды. Карл Маркс, Макс Вебер және Эмиль Дюркгейм сияқты танымал философтар, әлеуметтанушылар және антропологтар Мәдениеттанудың дамуына айтарлықтай үлес қосты.
3. ** Мәдениеттануды дербес ғылыми пән ретінде қалыптастыру (ХХ ғасыр):* * ХХ ғасырда мәдениеттану дербес ғылыми пәнге айналды. Осы кезеңде мәдени құбылыстарды, процестер мен рәміздерді олардың қоғамға және адам өміріне әсері тұрғысынан зерттеу маңызды болды. Мәдениет теориялары, сондай-ақ зерттеу әдістері дамыды.
4. ** Постструктуралық дәуір (ХХ ғасырдың соңғы үштен бір бөлігі – қазіргі уақыт):** соңғы онжылдықтарда мәдениеттану әр түрлі және әр түрлі болды. Постмодернизм, постколониализм, Мәдени антропология, Мәдени зерттеулер және т.б. сияқты жаңа тәсілдер мен бағыттар пайда болды. Олар Мәдениеттанудың әдіснамасы мен теориясын байытып, оның қызығушылық саласын кеңейтіп, қазіргі әлемдегі мәдени процестерді тереңірек түсінуге мүмкіндік берді.
Бұл кезеңдер Мәдениеттанудың ғылыми пән ретінде біртіндеп дамуын және оның алғашқы алғышарттардан қазіргі көзқарастар мен теорияларға дейінгі эволюциясын көрсетеді.

3.
Аталған ғалымдардың әрқайсысы өздерінің теориялары мен зерттеу әдістерін ұсына отырып, мәдениеттану мен әлеуметтанудың дамуына айтарлықтай үлес қосты. Міне, олардың теориялық тұжырымдамаларына қысқаша шолу:


1. ** Франц Боас: * * антропология және мәдени салыстырмалылық саласындағы жұмыстарымен танымал, адамның мінез-құлқын түсіну үшін мәдени контексттің маңыздылығын атап өтті.
2. ** Лесли Уайт:* * тарих пен тарихи әдіснамаға назар аударды, Тарихи метафоризация тұжырымдамасын жасады.
3. ** Зигмунд Фрейд: * * психоанализ теориясын ұсынды, онда ол бейсаналық процестердің мәдениет пен қоғамға әсерін зерттеді.
4. ** Клод Леви-Стросс:* * антропологиядағы структурализмнің негізін қалаушылардың бірі, ойлау мен мәдениеттің негізгі құрылымдарын бөліп көрсетті.
5. ** Карл Маркс: * * мәдениеттің таптық күресі мен экономикалық аспектілеріне назар аудара отырып, тарихи материализм теориясын жасады.
6. ** Эдуард Берндт Тайлор: * * антропологияның негізін қалаушы, мәдени эволюционизм тұжырымдамасын және мәдени диффузионизм теориясын жасады.
7. ** Освальд Шпенглер: * * “Батыстың батуы” шығармасының авторы, онда ол мәдени циклдар мен мәдениеттердің эволюциясын қарастырды.
8. ** Арнольд Тойнби: * * тарихшы, өркениеттердің қалыптасу процестерін және олардың ұзақ мерзімді өзгерістерін зерттеді.
9. ** Лев Гумилев:* * этнос және этногенез теориясын, сондай-ақ тарихтың қозғаушы күші ретінде “құмарлық” тұжырымдамасын ұсынды.
10. ** Питирим Сорокин: * * әлеуметтік-мәдени теорияны дамытып, құндылықтар мен мәдени дәстүрлерге назар аударды.
11. ** Сэмюэл Хантингтон: * * “өркениеттер қақтығысы” тұжырымдамасын ұсынды, онда ол мәдени факторлардың халықаралық қатынастарға әсерін талқылады.
Бұл ғалымдардың әрқайсысы мәдени процестерді түсінуге және мәдениеттану мен әлеуметтану саласындағы әртүрлі зерттеу бағыттарын қалыптастыруға өз үлестерін қосты.

4.
Рухани және материалдық мәдениет-қоғам мәдениетінің немесе адамдар тобының екі негізгі құрамдас бөлігі. Олар адамның іс-әрекетінің, ойлауының және өзін-өзі көрсетуінің әртүрлі аспектілерін көрсетеді. Міне, олардың әрқайсысының қысқаша сипаттамасы:


1. ** Материалдық мәдениет:**
- Бұл сәулет, өнер, технология, құрал-саймандар, материалдық туындылар және тұрмыстық заттар сияқты мәдениеттің барлық көрінетін және нақты аспектілерін қамтиды.
- Материалдық мәдениет технологиялық прогресті, экономикалық жағдайларды және қоғамның материалдық қажеттіліктерін көрсетеді.
- Материалдық мәдениеттің мысалдарына ғимараттар, тұрмыстық заттар, машиналар, киім, зергерлік бұйымдар және өнер жатады.
2. ** Рухани мәдениет:**
- Бұл тіл, дін, мифология, философия, нормалар, құндылықтар, дәстүрлер, әдет-ғұрыптар және ойлау сияқты мәдениеттің ішкі, көрінбейтін аспектілері.
- Рухани мәдениет қоғамның идеяларын, сенімдері мен рухани қажеттіліктерін, сондай-ақ әлемді қабылдау тәсілдерін және адамдардың бір-бірімен және қоршаған ортамен қарым-қатынасын көрсетеді.
- Рухани мәдениеттің мысалдарына діни әдет-ғұрыптар, әдебиет, музыка, мінез-құлық үлгілері, мәдени рәміздер мен әдет-ғұрыптар жатады.
Мәдениеттің екі компоненті де өзара байланысты және өзара байланысты. Материалдық мәдениет көбінесе қоғамның рухани идеялары мен құндылықтарын бейнелейді, ал рухани мәдениет материалдық шындық туралы идеяларды қалыптастыра алады және оның дамуына әсер етеді. Олар бірге әр мәдениеттің өзіндік ерекшелігі мен сипатын қалыптастырады.

5.
Мәдени формалар мен артефактілердің әлеуметтік, тарихи және географиялық бөлінуіне байланысты өзгеруі әртүрлі факторлардың, соның ішінде тарихи оқиғалардың, әлеуметтік жағдайлардың, географиялық ерекшеліктердің және мәдени дәстүрлердің өзара әрекеттесуінің нәтижесі болып табылады. Міне, ол қалай көрінуі мүмкін:


1. ** Әлеуметтік бөліну: * * әр түрлі әлеуметтік топтар, таптар мен қауымдастықтар өздерінің тарихи және әлеуметтік контекстіне байланысты өздерінің мәдени көріністері мен артефактілеріне ие бола алады. Мысалы, қоғамның әртүрлі әлеуметтік салаларында өнерде, музыкада, сәнде және өмір салтында әртүрлі артықшылықтар болуы мүмкін.
2. ** Тарихи бөліну: * * мәдени формалар мен артефактілер тарихи оқиғаларға, соның ішінде соғыстарға, көші-қонға, революцияларға, технологиялық жетістіктерге және мәдени байланыстарға сәйкес өзгеруі мүмкін. Тарихи процестер мәдени сәйкестілік пен дәстүрді қалыптастырады және қайта қалыптастырады.
3. ** Географиялық бөліну:* * мәдени формалар географиялық орналасуы мен климаттық жағдайларына байланысты өзгеруі мүмкін. Мысалы, сәулет, ас үй, киім және діни тәжірибелер аймақтың қоршаған табиғаты мен мәдени контекстінің ерекшеліктерін көрсете алады.
Енді еуроцентризм мен мәдениеттердің типологиясы туралы:

  1. ** Шығыс және батыс:* * дәстүрлі түрде Батыс пен Шығыс (еуроцентризм контекстінде) әртүрлі мәдени, діни және саяси дәстүрлермен байланысты. Еуропалық мәдениет көбінесе “батыс”, ал Азия, Таяу Шығыс және басқа аймақтардың мәдениеті “шығыс” болып саналады.

2. ** Солтүстік және Оңтүстік: * * бұл бөлім көбінесе экономикалық дамудағы, климаттық жағдайлардағы, мәдени дәстүрлердегі және өмір салтындағы айырмашылықтармен байланысты. Солтүстік аймақтар индустрияланған және зайырлы мәдениетке ие болуы мүмкін, ал Оңтүстік дәстүрлі әдет-ғұрыптар мен өмірдің діни аспектілерін сақтай алады.
Мәдениет пен өркениетке деген көзқарас әр түрлі жағдайда әр түрлі болуы мүмкін, бірақ әдетте Мәдениет белгілі бір қоғамдағы адамдардың өмірін қалыптастыратын идеялардың, нормалардың, құндылықтардың, әдет-ғұрыптар мен өнердің кең спектрі ретінде қарастырылады. Өркениет, керісінше, көбінесе адамзат өркениетінің дамуын сипаттайтын Үкімет, экономика, технология және қоғамдық институттарды қоса алғанда, кеңірек және күрделі әлеуметтік-саяси құрылымдармен байланысты.

Достарыңызбен бөлісу:




©dereksiz.org 2024
әкімшілігінің қараңыз

    Басты бет