Қазақстан Республикасы Білім және ғылым министирлігі М.Әуезов атындағы Оңтүстік Қазақстан университеті
Жаратылыстану ғылымдары және педагогикасы ЖМ
Физика кафедрасы
Физика тарихы пәнінен
СӨЖ
Тақырып: Жаңа әдістеме және ғылымның жаңа ұйымы. Бэкон және Декарт
Орындаған: Абдиробов У
Тобы:ЕП-20-2к
Қабылдаған: Аблязимова Н
Шымкент - 2023
ЖОСПАР
Кіріспе
Негізгі бөлім
І. XVII ғасырдың басында физиканың дамуы
ІІ. Бэкон және Декарт
Қорытынды
Пайдаланылған әдебиеттер
XVII ғасырдың басында физиканың тез дамуы үшін топырақ дайындалды. Бұл дайындық, ең алдымен, университеттерде оқытылатын физика техникалық және географиялық жаңалықтардан табылған жаңа құбылыстарға түсініктеме бере алмайтындығын түсінуден тұрды. Ежелгі ғылым мұрасына жүгіну бірқатар қате түсініктерді түзетуге және таңертеңгі құқықтардағы жетістіктерді қалпына келтіруге мүмкіндік берді, бірақ бұл одан әрі алға жылжу үшін жеткіліксіз болды билікке сенудің ең әдісі, олар қаншалықты жоғары болып көрінсе де, мүмкін емес еді. Аристотельдің университеттерде билік құрған соқыр ғибадатын бұзбай әрі қарай жүруге болмайды. Коперник, Бруно, Галилей әрқайсысы аристотельдік дәстүрмен күресуге мәжбүр болды.Бұл істі олардың замандастары мен мұрагерлері жалғастырды.Галилейдің замандастарының бірі, әсіресе ескі ғылымның жаңа ашылуларға тиворизмі және жаңа әдістемеге сүйену қажеттілігі туралы анық білген, ағылшын мемлекет қайраткері және философы Фрэнсис Бэкон (1561-1626) болды. Сонымен қатар, қайнап жатқан революция жағдайында жасалуы керек мемлекеттік істер Бэконның ғылыми прогресс туралы ойлауына кедергі болмады. Ол «Ұлы қалпына келтіру» деп аталатын ауқымды эссе құруды ойлады, алайда ол 1620 жылы шыққан «жаңа органон» деп аталатын бір ғана бөлімді жаза алды. Бұл эсседе Бэкон «қарапайым», яғни университеттік, ғылымдардың жағымсыз жағдайын, олардың бедеулігін көрсетеді, ал механикалық өнерде, яғни техникада қарқынды, үздіксіз даму байқалады:»олар қандай да бір таңғажайып дүрбелеңді қабылдағандай, күн сайын өсіп, жақсарып келеді». Бұл жетілдіру шексіз: «бұл өнердің жетілу шегіне жеткенінен гөрі адамдардың қалауы тоқтап, өзгеріп отырады», біз қазір Бэконның қалай дұрыс айтқанын көреміз. Оның уақытындағы технологиялық прогресс техниканың қазіргі прогресімен ешқандай салыстыруға келмеді, бірақ Бэкон оны техниканың үздіксіз және шексіз жетілу тенденциясы ретінде көре алды.
Тәжірибе мен теорияның сәйкессіздігін анықтап, күрт баса отырып, Бэкон ежелгі мұраға жүгіну бұл сәйкессіздікті жоя алмайтындығын көрсетеді. "Адамдар үшін ұят болар еді, — дейді Бэкон, — егер ақыл-ой әлемінің шекаралары ежелгі адамдар ашқан нәрсенің тығыз шегінде қалса, ал біздің заманымызда материалдық әлемнің, яғни жердің, теңіздердің, жұлдыздардың шектері өлшеусіз кеңейіп, белгілі болса".
Бэкон ғылымдардың қайғылы жағдайының себептерін ашады, оның ең маңыздысы ғылымның дұрыс емес мақсаты мен дұрыс емес әдісі, теология мен схоластика көрсеткен ғылыми прогреске қарсы тұру деп санайды:" қазіргі жағдайға сәйкес, табиғат туралы әңгімелесу шарттары схоластиктердің ілімдері мен әдісіне байланысты қатал әрі қауіпті болды", — деп жазды Бэкон, Аристотельдің қатал және тікенді философиясы дінге сәйкес келмеді. Бэкон ғылымның мақсаты адам өміріне схоластиктердің пайдасыз ақыл-ойынан гөрі "жаңа ашылулар мен артықшылықтар" беру деп есептеді. Схоластика және схоластикалық оқыту ғылыми прогреске кедергі келтіреді: "ғылымдар мен өнерде, шахталар сияқты, бәрі жаңа жұмыстармен және одан әрі алға жылжумен шу шығаруы керек".
Ол үшін не істеу керек? Аля, Бэконның пікірінше, ғылымға дұрыс әдіспен және дұрыс ұйымдастырумен көмектесу керек. Адамның ақыл-ойы, Бэконның пікірінше, адамның ақыл-ойына тән және жаңылыстың көзі болып табылатын "елестермен" қоршалған: ақыл жеке фактілерді жалпылауға және шындыққа сәйкес келмейтін тұжырымдарға келуге бейім, ол қалыптасқан сенімдермен оңай бөлінбейді, оған белгілі бір инерция тән.
Ол "бірден және кенеттен оған әсер етуі мүмкін"әсерлерге көбірек жауап береді.
Әрі қарай, адам "өз қалауы бойынша шындыққа сенеді". Ақиқатты білуге сезімнің жетілмегендігі де кедергі келтіреді, соның арқасында "денелердегі бөлшектердің нәзік қозғалыстары жасырын қалады". Мұның бәрі адамның табиғатына байланысты және оны Бэкон "тектегі елестер"деп атайды. "Үңгір елестері" ақыл-ойдың жеке бейімділігіне байланысты. Кейбіреулер ежелгі дәуірді құрметтеуге бейім, басқалары жаңаны қабылдауға бейім және т. б. "нарықтың елестері" әдеттегі сөз қолданудан, қоғамдық пікірден туындайды. Сонымен, "театрдың елестері" басым теорияларға, біржақты пікірлерге, суымға байланысты. Бэконның пікірінше, осындай "елестердің" болуынан ақыл-ой жұмысының күрделі қиындықтары, табиғатты білудің қиындықтары туындайды, дұрыс әдіс осы "елестерді" жеңуге, шындықты табуға көмектесуі керек.
Бэкон өз заманының ғалымдарын екі сыныпқа бөледі: эмпириктер мен догматиктер. Эмпириктер, құмырсқалар сияқты, құмырсқалар үйіндісіне барлық фактілерді сүйрейді, ал өрмекші сияқты догматиктер матаны өздерінен тоқиды. Бэконның пікірінше, ғылымда ара сияқты жұмыс істеу керек; материалды сыртқы әлемнен шығарып, оны ұтымды қайта өңдеу.
Бэкон әдісінің негізінде тәжірибе жатыр. Ғылым тәжірибеге, тәжірибеге сүйеніп, олардан тұжырымдар, индукция (Нұсқаулық) әдісімен "себептер мен аксиомалар" құруы керек, яғни.жеке фактілерден жалпылауға көшу. Бұл жалпылау тәжірибе мен тәжірибемен қайта тексеріледі. "Біздің жолымыз және әдісіміз... мыналардан тұрады: біз тәжірибеден тәжірибе мен тәжірибені (эмпириктер ретінде) емес, тәжірибе мен тәжірибенің себептері мен аксиомаларын және себептер мен аксиомаларды — табиғаттың адал аудармашылары ретінде қайтадан тәжірибе мен тәжірибені аламыз". Ғылыми шындықтар тәжірибе мен тәжірибе арқылы тексеріледі және өз кезегінде олардан алынады.
Индуктивті әдіс жаратылыстану ғылымының дамуында үлкен рөл атқарды. Ұзақ уақыт бойы жаратылыстану ғылымдары: физика, химия, астрономия-индуктивті ғылымдар деп аталды, оларды гуманитарлық ғылымдар мен таза математикаға қарсы қойды. Бірақ Бэконның өзі индукцияны теориялық талдаусыз, математиканы қолданбай толық емес және жетілмеген деп санайды: "физикалық зерттеу математикалық түрде аяқталған кезде алға жылжу жақсы". Ол атомистика тұрғысынан " әрбір табиғи әрекет ең кішкентай бөлшектер арқылы жасалады "деп тұжырымдайды. Маркс Бэконның философиясы мен әдісіне керемет сипаттама берді: "ағылшын материализмінің және барлық заманауи эксперименталды ғылымның нағыз атасы —Бэкон, жаратылыстану оның көз алдында шынайы ғылым, ал сезімтал тәжірибеге негізделген физика — жаратылыстанудың маңызды бөлігі. Анаксагор өзінің гомеомерияларымен және Демокрит оның атомдарымен жиі билік ретінде беріледі. Оның іліміне сәйкес, сезімдер қатесіз және барлық білімнің қайнар көзін құрайды. Ғылым-бұл тәжірибелі ғылым және сезімтал мәліметтерге ұтымды әдісті қолданудан тұрады. Индукция, талдау, салыстыру, бақылау, эксперимент мәні ұтымды әдістің негізгі шарттары болып табылады".(Маркс К. және Энгельс ф. қасиетті отбасы, немесе сыни сынға сын. Бруно Бауэр мен компанияға қарсы.
Бэконның ғылымды қаржыландыру және ғылыми мекемелерді ұйымдастыру қажеттілігін жақсы түсінгені маңызды. Жаңа Атлантида өзінің аяқталмаған фантастикалық шығармасында ол мұндай мекемені — Сүлейменнің үйін және оның ұтымды салынған қоғам үшін үлкен маңызын сипаттайды.
Шынында да, ғылыми даму қажеттілігі ғылыми қоғамдар мен академиялар түріндегі жаңа ұйымдарды өмірге әкелді. Мұндай алғашқы академия - Флоренция тәжірибе академиясы-1657 жылы Флоренцияда Галилейдің шәкірттері мен ізбасарлары ұйымдастырды.
Ғылыми қоғамдар мен академиялар әлі күнге дейін схоластиканың тұтқында болған ескі университеттерден айырмашылығы пайда болған жаңа ғылым орталықтары болды. Алайда, өзгерістер ғылыми қозғалысқа біртіндеп тартылған университеттерге де әсер етті. Кембридж университетінде 1669 жылдан 1695 жылға дейін профессор болғанын айту жеткілікті Исаак Ньютон.
Ғылымның дамуы ғылыми ақпараттың дамуын талап етті. Мұндай ақпараттың жалпы формалары жеке қарым-қатынас пен хат алмасу болды (және, әрине, кітаптар). Галилей дәуірінде акустикадағы жаңалықтарымен танымал ғалым монах Мерсенн (1588-1648) өмір сүрді. Бірақ оның өміріндегі басты мәселе-ол өз заманының барлық жетекші ғалымдарымен хат алмасу арқылы ғалымдардың өзара ғылыми ақпаратын ұйымдастыру, олардың арасындағы байланыстың өзіндік орталығы болды. Мерсенн "адам журналы" деген лақап атқа ие болды. Бірақ адам жоқ болды, ал ғылымның дамуы бір данышпан барлық ғылыми жаңалықтарды қамти алмайтындай болды, ал "адам журналының" орнына ғылыми журналдар пайда болды. 1665 жылдан бастап Лондон Корольдік қоғамының (Philosophical Transactions) еңбектері, содан кейін Париж ғылым академиясының еңбектері шыға бастады. 1682 жылдан бастап Лейпцигте "Acta Eruditorum" ғылыми журналы шыға бастады. Ғылыми периодика әлі күнге дейін ғылыми ақпараттың негізгі формасы болып табылады.
Осылайша, ғылымның дамуы Бэконның идеяларын растады: тәжірибелі жаратылыстану қоғамдық сананың фактісіне айналды және ғылымды дамытудың жаңа ұйымдастырушылық формалары құрылды. Бұл, әрине, ғылым Бэконның тағдыры бойынша дамыды дегенді білдірмейді. Бэкон өз заманының озық адамы ретінде ғылымның қоғамдық прогресс үшін маңыздылығын, оның технологияны дамытудағы рөлін, схоластикалық университет ғылымының сәтсіздіктерінің себептерін түсінді және ғылымның дамуындағы тәжірибе мен тәжірибенің рөлін дұрыс түсінді. XVII ғасырда. ғылым қоғамдық өндірісті дамытуға көмектесетін танымал қоғамдық күшке айналады. Теологияның қызметшісінен шыққан ғылым қоғамдық сананың тәуелсіз түріне айналады
Осылайша, біз XVII ғасырда болған ғылыми революция туралы айта аламыз, нәтижесінде классикалық физика (және тек физика ғана емес) осы формада және біз білетін таным әдістерімен пайда болды. Таным әдісі туралы айта отырып, қазіргі ғылымда индуктивті әдіспен қатар дедуктивті әдіс кең қолданылатынын еске түсіру керек, мұнда жалпы принциптердің аз санынан жеке салдарлар алынып, егжей-тегжейлі бақыланады. Сонымен, классикалық механика Ньютон заңдарынан немесе динамиканың Вариациялық принциптерінен, макроскопиялық электродинамика Максвелл теңдеулерінен және т. б. дедукция әдісін Бэконнан кейін көп ұзамай француз философы Рене Декарт (1596-1650) 1637 жылы жарық көрген "әдіс туралы пайымдау" кітабында негіздеді.
Достарыңызбен бөлісу: |