Генріх Гейне (1797-1856) «Задзвени із глибини…». Зв’язок із фольклором (пісня)



Дата23.07.2016
өлшемі98.28 Kb.
#216828
түріУрок

Дарницький районний інформаційно-освітній ресурс


Валентина Секіріна,

вчитель – методист гімназії №290

Дарницького району м. Києва



Урок 26

Урок №2*

Тема: Генріх Гейне (1797-1856) «Задзвени із глибини…». Зв’язок із фольклором (пісня).

Мета: навчити дітей порівнювати народну пісню з авторською поезією, бачити зв’язок між ними; розказати про фольклор як джерело поезії Генріха Гейне; розкрити красу поетичного слова, збагатити мову учнів поетикою митця, учити використовувати здобутки Г. Гейне у власній мовній практиці виховувати відповідальне ставлення до фольклорної спадщини кожного народу; виховувати любов до народу, до його пісні і слова.
План уроку.

1. Вступне слово вчителя.
Якщо уважно прислухатися. То в слові «народ» ми відчуємо беззаперечний зв’язок кожного із нас зі своїм родом, який народився в глибокій давнині і продовжить свій рід доти, доки буде єдність кожного у своєму роду і між народами.

- Що може пов’язувати покоління минулі і прийдешні?

(Історія, держава, територія, звичаї, мова).

- Чи є ці фактори існування народу незмінними?

(Історія – це ланцюг подій, які невпинно змінюють одна одну.

Держава. Змінюється під впливом історії, розвитку свідомості, науково-технічного прогресу народу.

Територія. Багато народів змінили свої території проживання. Наприклад, угорці, які від берегів Волги дійшли до Карпат. Міграція аріїв, вихід євреїв із Єгипту в пошуках землі Обітованої тощо.

Звичаї. Теж піддаються змінам під впливом часу, історії, умов проживання.

Мова. Змінюється, живе).

- Що буває, коли мова стає «мертвою», коли немає її носіїв?

(Зникає народ, бо переймає чужу мову і стає іншим).

- Який засіб (форму) придумав народ, щоб передавати свої знання, звичаї, історію, мову від покоління до покоління?

(Фольклор – усну народну творчість).

- Найпоширенішою формою існування фольклору є пісня.

- Хто може заспівати нам українську народну пісню?

- Що називається піснею?

- Як же створювалася народна пісня, коли звичайні слова перетворювалися у вірш?

Звернемося до наукової праці Володимира Похоренка.


2. Словникова робота.
Фольклорне віршування.

«У народній творчості склалися дві форми вірша – пісенний і речитативний.



Пісенний вірш. Текст і будова народної пісні пов’язані з мелодією. Тому фрази симетрично розміщуються в куплетах (строфах), усі куплети однієї пісні подібні за будовою. У рядках вирізняють коліна – групи з 3-7 складів. У колінах з 3-4 складів один головний наголос; з 6-7 складів – таких наголосів два. Отже, кількість наголошених складів у рядках визначена, але їхнє місце у межах коліна може бути різне. Загальна кількість складів у рядках теж у межах пісні, зазвичай, однакова. Окремі слова звільняються від наголосів, у народних піснях мають місце ритмічні наголоси, які іноді не відповідають граматичним». Це силабічна система віршування – за кількістю складів у рідку (коліні).

У народних піснях часто використовують суміжне римування – аавв

(віє-мліє; личку-нічку).

«Може бути тонічна система віршування – однакова кількість наголосів у віршованих рядках за відсутністю поділу їх на стопи»

Ця система віршування досить рідкісна й давня, утворювалася з варязького, давньонімецького і руського фольклору.

Твори, написані тонічним віршем, трапляються у М. Лермонтова, у Г. Гейне, Т. Шевченка.




Якби мені, мамо, намисто,

3

То пішла б я завтра за місто,

3

А на місті, мамо, на місті

3

Грає, мамо, музика троїста

3




  1. Визначення особливостей вірша Г. Гейне

(переклад Л. Первомайського).


    1. Визначення системи віршування вірша.




Задзвени із глибини

2

Тихої печалі,

2

Мила пісенько весни, -

3

Линь все далі й далі!

3







Линь, дзвени, знайди той дім,

4

В квітах сад зелений,

3

І троянду перед ним

2

Привітай від мене.

2

- Давайте визначимо систему віршування цього вірша.

(Сталого правильного ритмічного чергування наголошених і ненаголошених складів немає – отже. Це не силабічне віршування. Гейне використовує тонічне віршування, яке запозичив у народній німецькій пісні).

- В академічній поезії вживали переважно поєднання силабічної та тонічної системи, тобто силабо-тонічне віршування.


3.2. Які образи використовує поет, щоб розкрити свою тугу за коханою, яка залишилася далеко від нього?
«Пісня весни» - образ весняної природи, яка оживає в уяві поета.

Подібний прийом – уособлення – часто бачимо у народній пісні.

Звернення до природи, яка має виконати твоє прохання, теж притаманне для фольклорної пісні всіх народів і часто запозичується поетами. Наприклад, О.С. Пушкін : «Ветер, ветер! Ты могуч, \\ Ты гоняешь стаи туч…»



Образ коханої втілено в троянду.

Порівняйте з українською піснею – калина, тополя, в російській пісні – горобина (рябина).



Надзвичайна мелодійність вірша Гейне близька до народної.

Передача настрою через природу, своєрідний паралелізм – улюблений художній засіб у фольклорі.
4. Робимо висновки.
Запишіть закінчення речень, вставте потрібні поняття.

А) Вірш Г. Гейне «Задзвени із глибини…» за своєю мелодикою близький до …………. (народної пісні).

Б) Німецький поет використав давньонімецьке віршування, яке називається …………….(тонічним).

В) Образ коханої у цьому вірші передано через ……………..(троянду).

Г) Вірш «Задзвени із глибини…» є поетичним ………………. до природи (звертанням).

Д) Основний художній засіб, який використав поет у цьому вірші – це вид метафори ……………….(уособлення).




  1. Міжпредметний зв’язок.

Переконливим доказом того, що поезія Гейне є надзвичайно мелодійна і близька до народної пісні може стати той факт, що найбільше у світі віршів – близько 1500 віршів поета було покладено на музику. До поезії Гейне зверталися Лисенко, Шуберт та інші композитори.


Прослухаємо романс М. Лисенка на слова Генріха Гейне «Коли розлучаються двоє».


  1. Диференційоване домашнє завдання.

Кожен учень обирає самостійно. (Завдання 1-2 підвищеної складності).

1. Створити власну мелодію до цього вірша.

2. За зразком вірша Гейне створити власне поетичне звернення до природи.

3. Описати своє враження від вірша Генріха Гейне «Задзвени із глибини…»


Урок 27

Урок № 3 з вивчення теми.

Урок розвитку зв’язного мовлення.



Тема: Пейзажна лірика. Складання власних поезій.

Мета: вчити дітей відчувати красу оточуючого світу; виражати свої емоції та почуття від побаченого в словесній формі; поповнювати активний словниковий запас учнів, спонукати знаходити влучні поняття; прищеплювати любов до поетичного слова.
План уроку.

1. Вступне слово вчителя.
На минулому уроці ми з вами долучилися до так званої лабораторії поета, переконалися, що джерелом поетичного натхнення для Генріха Гейне була німецька народна пісня.

Вдома ви ще раз звернулися до вірша «Задзвени із глибини…», щоб за допомогою поетичного ключика-вірша відкрити власний талант.


2.Перевірка домашнього завдання.
А) Створення власної пісні на слова Генріха Гейне «Задзвени із глибини…»;

Б) написання власного твору за зразком Г. Гейне;

В) опис власних вражень від вірша Г. Гейне.
3. Поетична майстерня.

Література – це мистецтво слова. Поезія – найвишуканіша його частина. Щоб стати майстром, потрібна майстерність, вправність.

Якщо коваль може із міцного заліза, зігнувши його за своїм бажанням, зробити витончений орнамент, то чи не може поет вилити свій візерунок, але не з металу, а зі слова?

Ви можете заперечити, що поети – це особливі люди, яким талант дав Бог. Можливо, ви і праві.

Але, по-перше, ми ще не всі свої таланти знаємо. По-друге, не обов’язково бути поетом: розкривши таїну поетичної майстерності, можна навчитися відчувати вірші, налаштовувати свою душу-камертон на хвилю поета.

Як же бачить світ поет? Які слова «виковує», щоб передати свої враження від побаченого?

На минулому уроці ми зрозуміли, як поет використовує надбання рідного народу.

Сьогодні ми спробуємо відшукати свої слова для малювання літературного пейзажу.



А) Перегляд декількох пейзажів з небом (живопис, фото, кіно).

Б) Опрацювання художніх засобів.

За прикладом об’єкту «небо» підібрати художні засоби до образів «озеро», «вітер», «верба».

Приклад роботи над об’єктом «небо».

Таблиця 1.




Образ

Пласти художньої мови




Загально

вживані

слова

Тропи – слова чи вирази у переносному значенні




порівняння

епітет

метафора

небо

блакитне

синє


високе

Ніби перевернутий

океан;


Як блакитний

шлейф


безмежне

лагідне


сумне

насуплене

веселе

грайливе


Шлейф, забризканий зірками;

Над землею простяглася розірвана скатертина небес;

Тягуча блакить неба


озеро

велике

мале


гірське

Наче забуте серед зеленого

Лугу люстерко;

Як бабусина пральна дошка


гладеньке

роздраконене

гофроване

могутнє


Воланами циганської

спідниці омивало

береги озеро;

Озеро нашіптувало таємниці підводного життя;

Розхлюпувало почуті від місяця новини


вітер

сильний

північний

слабкий


Як потужна помпа;

Ніби водяний потік



роздратований

чуйний


вітер-розбишака

Вітер обіймав холодними руками, залазив за пазуху, лоскотав до гусячої шкіри;

Вітер розчісував волосся на козацькій могилі



верба

висока

стара


Як вартовий;

Ніби велетень на кремезних ногах



кремезна

стареча


похилена

зажурена



Верба застидалася своєї незграбності, похилилася;

Верба стогнала, плакала, ховала у вітах своє обличчя





  1. Диференційоване домашнє завдання1.

Кожен учень обирає самостійно.

Завдання №1 підвищеної складності (на найвищий бал).

1. Створити власний поетичний пейзаж (віршований або прозовий) про озеро Сонячне.

2. Заповнити таблицю до слів «вода», «крига», «верболоз».





* Відповідно до тематичного планування, створеного учителями Дарницького району для наповнення інформаційно-освітнього ресурсу, на знайомство з Г.Гейне відводиться три уроки №№25-27. (Див. Методичий кейс конференції). Уроки №26 і №27, які розробляла учитель-методист В.Секіріна, - це другий і третій уроки з вивчення теми.

1 Завдання підвищеної складності передбачають не підготувати кожного учня до участі у конкурсі «Коронація слова» чи «Юний композитор», а лише надають можливість відчути себе творцем, спробувати власні сили і розвинути здібності. Тому в першу чергу, оцінюється прикладене зусилля, бажання, аніж майстерність виконання.


Достарыңызбен бөлісу:




©dereksiz.org 2024
әкімшілігінің қараңыз

    Басты бет