Sehife 1 азярбайъан республикасынын милли мяълисиня суряти: 1 талыш бюлэясиндян мм-я сечилмиш миллят вякилляриня 2 «толыши сядо» гязети редаксийасына



бет1/3
Дата11.07.2016
өлшемі0.61 Mb.
#191128
  1   2   3
№ 3(56), Феврал 2002-ъи sор Гязет 1992-ъи sорикц няшр бедя

sehife 1
АЗЯРБАЙЪАН

РЕСПУБЛИКАСЫНЫН МИЛЛИ МЯЪЛИСИНЯ
СУРЯТИ: 1)ТАЛЫШ БЮЛЭЯСИНДЯН ММ-я СЕЧИЛМИШ МИЛЛЯТ ВЯКИЛЛЯРИНЯ

2) «ТОЛЫШИ СЯДО» ГЯЗЕТИ РЕДАКСИЙАСЫНА
Авропа Шурасынын сийаси мящбусларын азадлыьа бурахылмасы мягсяди иля Азярбайъан Республикасы гаршысында гойдуьу тяляб тяяссцф ки, юлкядя бирмяналы гаршыланмамышдыр.

1993-ъц илдя Лянкаранда баш верян щадисяляря эюря иттищам едилян Ялякрям Щцмбятовун ады ятрафында йарадылан «щай-кцй» , йаланчы телешоулар инсанларын наразылыьына сябяб олмушдур. Эуйа Я.Щцмбятов ялейщиня апарылан мящкямягабаьы тяблиьат компанийасы яслиндя бцтцн талыш халгына гаршы чеврилмишдир.

Беля чыхышлардан бири дя 14 йанвар 2002-ъи ил тарихдя АНС телеканалынын ефириндя дцнйайа йайылды. Щямин тарихдя саат 21.45-дя АНС телеширкятинин витсе-президенти Миршащин Аьайев «Нязяр нюгтяси» верилишиндя вердийи мцсащибясиндя нцмайишкараня сурятдя билдирди ки, «Азярбайъанда еля йер вар ки, орада демократийа, еля йер дя вар ки, орада демографийа лазымдыр. « Бунунла да о, эуйа Я.Щцмбятовун идейаларынын щяйата кечирилмясинин гаршысыны алмаг цчцн Талыш зонасында демографик тядбирляри щяйата кечирмяк йолу иля орада ясрлярдян бяри йашайан талышларын сайыны бу ъцр тягиб вя тязйиг йолу иля азалтмаьын зярурилийини вурьуламышдыр. Эюзлямяк оларды ки, рясми дювлят структурлары онун бу ъцр тящлцкяли «бяйанатына» мцтляг реаксийа веряъяк, юлкянин талыш вятяндашларынын щаглы наразылыьынын гаршысыны алмаьа чалышаъагдыр . Лакин эюзлясяк дя бу беля олмады. Азярбайъан игтидары тяяссцф ки, щяля дя сусмагда давам едир. Бу ян ади Бейнялхалг щцгуг нормалары иля дабан - дабана зиддир.

Бундан ялавя щямин верилишдя халга тягдим едилян «Йедди район истярям» телевизийа филминдя дя халгымызын щейсиййатына тохунан чохлу мягамлар вардыр ки, бунлара эюря дя изащат тяляб етмякдя щаглыйыг.

Тяляб едирик ки, М.Аьайев рящбярлик етдийи телевизийада ады чякилян верилишдя вя щямин вахтда Талыш халгындан цзр истясин, якс тягдирдя, бу мясяля Бейнялхалг тяшкилатларын диггятиня чатдырылаъагдыр.

Сиздян хащиш едирик ки, Талыш реэионундан сечилмиш миллят вякилляри кими бу мясяляни парламент сявиййясиндя галдырасыныз.



Бир груп зийалы
Щюрмятли охуъулар,

севимли щямвятянляр!

Бу ай «Толыши сядо» гязетинин 10 йашы тамам олду. Дцз 10 ил бундан яввял февралын 20-дя илк нюмрямиз ишыг узу эюрдц. Дцнйайа эюз ачдыьы эцндян сизин сайьыныз вя мящяббятиниз, хейир-дуаныз вя дястяйиниз сайясиндя гязет йашады вя халгымызын шяряфли салнамясиня гызыл щярфлярля щякк олунду. О сизин аъылы-ширинли, кядярли-севинъли дягигяляриниздя сизя щяйан олмаьа, црякляриниздяки интящасыз арзулара чатмаг цчцн сизя йардымчы олмаьа чалышды. Сизин цмидляринизи ня гядяр доьрултмуш, сясинизя ня гядяр сяс вермишдирся, буну анъаг сиз вя бир дя бизи йарадан тяк Аллащ билир. Щяр щалда бир сыра мювъуд чятинликляр вя манеяляря бахмайараг, гязет талыш халгынын дили, ядябиййаты, мядяниййяти, зянэин тарихи, етнографийасы вя с. юйрянилмяси, тядгиги вя тяблиьи сащясиндя хейли иш эюрмцш вя Азярбайъан дювлятчилийинин мющкямляндирилмяси йолунда бундан сонра да вар гцввясини ясирэямяйяъякдир.

Редаксийамыз бу мцнасибятля «Толыши сядо» гязетинин бцтцн нюмрялярини (1992-2002) топлу шяклиндя (китаб щалында) бурахмышдыр.
Минскдя йашайан азярбайъанлы щямвятянляримиз телефонла редаксийайа зянэ вуруб «Толыши сядо» гязетинин 10 иллик йубилейини тябрик етмиш вя гязетя йени-йени наилиййятляр, Азярбайъан халгына ися фираван щяйат арзуламышлар.

Ад эцнцн мцбаряк!

sehife 2
ТЯБрИКЛЯр - АрЗУЛАр

Гязетимизин 1-ъи (N-54) нюмрясиндя талыш дилинин тядриси иля баьлы материал дяръ етмишдик. Бу мцнасибятля Масаллы районунун Е.Щейбятов адына Дяллякоба кянд мяктябинин мцяллими Щ.Гцдрятовун йазыда галдырылан мясялялярля баьлы йазысыны дяръ едирик.
Ьорбиня «Толыши сядо»!

Чямя респоблика мцстягил бекц жыьо толышон ыштя инкишаф карде имканыш бя дас варде. Щцкцмяти гярари горя Толышон ди мяктябон ибтидаи синфонядя толыши зывони тядрис бино бе. Ща синифядя щафтядя 2 сащат толыши зывони дявардедямон. Толыши дярсонядя В.Ялийев, Х.Толыш, Т.Илщами шеронядя вя щекайонядя истифадя кардямон. Ве вахт «Толыши сядо» гязетядя бешя материалонядян истифадя кардямон. Чятинян быбо толышя дярсядя бя яьлон нывыштеян цмцтедямон. Яьлон шер, няьыл, ийян щекайон цмцтдян. Вей яьылон бя дярси ды щявяси щоззо бедян. Чямя мяктябядя мцяллимон толышя дярси дыли сохти тядрис кардян. Чямя чятиняти чичядя? Чан соре толыши зывон тядрис бедя, щяля тося ыся бо 2-ъи, 3-ъи синфи китоб чап быя ни. Вотдян бо щазырлыьи, бо 1-ъи синфи яьлон вясаит чап быя. Ямя тося ыся жоьо шеймон виндя ни.

Ща синфи китоб, яйани вясаит быбо, ячей тядрис щостон бябе. Ямя явони бя чяшимон.

Щазырлыья синифядя щич толышя зывон бя тядрис плани еьандя бя ни. Мягяр щазырлыьядя толышя зывон дяварде ябыни?

Ямя арзц кардямон толышя зывони, ячей ядябиййати V-IX синфонядя тядрис кардя быбцй. Иншааллащ чямя щцкцмят чямя арзц бя ъон бявай.
Щ. Гцдрятов

Масалли, Е.Щейбятови номядя Дяллякобя ясас мяктяб.

Дюрд йцз грам

Сейфулла Ясядуллайев

Кяндя хябяр эялди ки, Мяшяди Бибиш цчцн дюрд йцз грам гянд йазыблар. Бу хябяр Мяшяди Бибишя чайханада чатды.

Кянддя бир адят иди. Кяндин кишиляри чайханада топлашар, чай ичя-ичя ширин-ширин сющбятляр едяр, бир-бири иля зарафатлашар, гыйбат гырар, йени хябярлярдян сющбят ачардылар. Бу эцн чайхана чох наращат иди. Йени хябярлярдян ян бюйцйц щям дя писи ъамаатын колхоза йазылмасы хябяри иди ки, адамларын црякляриня ващимя салмышды. Щяля щеч кяс дягиг билмирди ки, бу шоьяриб колхоз ня дейян шейдир, амма щисс едирдиляр ки, бу, хаталы шейдир. Москва шейтанларынын ишидир. Дейирдиляр ки, кяндлилярин биъарларыны, буьда зямилярини, арабаларыны, котанларыны, гошгу малларыны, юкцзлярини, йяни бцтцн ямлакыны ялляриндян алыб бир йеря йыьарлар, олар цмуми,йяни колхоз. Нявцзи Якбяр, Ялияшяви Яли, тцрк Ибрям (Ибращим) кими юмрляриндя щеч бир мцлкц олмайан адамлар колхоз хябярини ешидяндя щеч тцкляри беля тярпянмяди. Онлар цчцн даща да йахшы олду. Инди онлар башгаларынын малына шярик дурарлар. Амма Мяшяди Бибиш кими бюйцк мцлк сащибляринин дярди-гями лап бюйцк иди. Габарлы ялляриля, ган-тяр ичиндя газандыьы ямлак няйя эюря онун ялиндян чыхсын ахы? Онлар кимя гисмят олаъаг? Лцт Якбяр, щамамчы Мцти мяэяр бизим малын гядрини билярляр?..

Чайханада бу эцн бах беля ган гаралдыъы сющбятляр эедирди. Адамларын ящвалы чох пяжмцрдя иди.

30-ъу ил йениъя эирмишди. Кяндлилярин щамысыны колхоза йазырдылар, тяблиьат апарырдылар, амма бунун адыны гоймушдулар «кюнцллц», йяни юз хошу иля.

Колхоза йазыланлара щюрмят едирдиляр, азугя верирдиляр ки, ъамаат щявяся эялсин. Онларын адларыны райкомун сийащысына салырдылар, кяндин «кооператив» дцканындан онлара 3-4 метр чит парча вя йа рус аьы, бир ъцт брезент айаггабы вя йа резин галош, бир аз гянд, уъуз конфет, ноьул вя йа ширин кюкя (прйаник) верярдиляр. «Верярдиляр» дейяндя йяни сатардылар. Амма кянддя онун адыны гоймушдулар «верирляр». Сатмаг йох а, «верирляр». - Ня верирляр? Гянд верирляр, чит парча верирляр, конфет верирляр...

Бу чох мякрли фянд иди, мундар тяля иди, лап уъу яйри гырмаь иди ки, онун уъуна кечирилмиш гурду удан шяхс, йяни дцнянки азад кяндчини, балыг кими еля ки судан чыхардын – няфяси кясилир, бир эцнцн ичиндя юз биъарындан, гошгу ъамышындан, юкцзцндян, бцтцн ямлакындан мящрум олур.

Кянддя олан цч-дюрд ярзаг вя щям дя пал-палтар сатан хцсуси маьазалара гадаьа гойуландан сонра кянд ъамааты анъаг щюкумятин ачдыьы монополийа «кооператив»инин цмидиня галды: ня верярляр, анъаг ону сийащы ясасында аларсан, кимя верярляр, анъаг о алар. Алыъы юз алдыьы малыны евя апаранда кяндин ъамааты арасындан еля гцрурла кечярди ки, ъамаат она щясяд апарсын, еля бил о, дцнйада ян хошбяхт адамдыр. Бу минвалла бу «ня вермирляр»дян «ня верирляр»я мющтаъ олмуш кянд ъамаатына хошбяхтлик вердиляр.

Инди Мяшяди Бибиши дя беля хошбяхтлик эюзляйирди. О, цряйиндя севинирди ки, евиня цзцэцляр эедяр, кцлфятини севиндиряр, юзцнц оьул-ушагларынын эюзцндя доьрулдар, колхоза эирмякдя тялясиклийя йол вердийи цчцн эуйа етдийи эцнащыны йуйар, онлара сцбут едяр ки, бу ишдя няинки сящв етмяйиб, щятта узагэюрян шяхс кими мцдриклийини нцмайиш етдириб. Бу, зарафат дейил - дюрд йцз грам гянд! Йемякнян гуртармаз ки...

Дцзцнц десян, Мяшяди Бибиш щеч юзц дя ямин дейилди ки, чох тяряддцддян сонра юз кцлфятини колхоза йаздырмагда дцзэцн иш эюрцб. Шцбщяляр онун цряйини йейирди, еля бил онун синясини пишикляр ъырмаглайырды, эеъяляр эюзляриня йуху эетмирди, – чох фикир чякяр, лап щалдан дцшяр, эюрдцйц ишлярдян пешман оларды, ону щяртяряфли тящлил едяр, щеч олмаса, тясялли веряъяк бир мцсбят ъящят тапмаьа чалышарды, амма мин ъцр цряк эюйнядян суалларын щеч биръяъийиня беля ъаваб тапа билмязди. Онун бцтцн гоншулары да ещтийатла давранырдылар, эюзляйирдиляр ки, эюрян бу иш неъядир, ахыры ня иля гуртарыр. Амма о, Мяшяди Бибиш! Аьылсызын бири аьылсыз! Тялясди, еля бил кор тойугдур, дцшцб тора, инди ня гядяр атданыб-дцшсян, ъялянин щялгяси даща да мющкям сыхар сянин боьазыны.

Мяшяди Бибишин беля чятин вахтында Аллащ она рящм еляди, она тясялли эюндярди, онун йухусуз эеъяляриндя ичини эиъиткан кими йандыран суаллара ъаваб тапылды - дюрд йцз грам гянд.

Ону да демяк лазымдыр ки, Мяшяди Бибиш билмирди ки, дюрд йцз грам ня олан шейдир, ня гядярдир. Беля тярязи щагг-щесабыны о щеч вахт ешитмямишди. Грам щаггында биринъи дяфя иди ки, ешидирди. О чох йахшы билирди ки, ата-бабаларымыз щямишя «бир эирвянкя», «ики эирвянкя», «ики пуд», «цч пуд», «дюрд халвар» ишлятмишляр. Амма грам, кило барядя онун щеч тясяввцрц беля йох иди. Щеч кясдян дя ъясарят едиб соруша билмирди буну, горхурду ону лаьа гойарлар, дейярляр ки, дцнйадан щеч хябяри йохдур - нийя юзунц биабыр етсин...

О горхурду ки, кяндин щярзя адамлары ону мясхяряйя гойсунлар, она пис бир лягяб гойсунлар. Мяэяр кянддя лягяб устасы аз идими? Дурдуьун йердяъя сяня еля дамьа вурарлар ки, эюзляриндян од пцскцряр, юмрцнцн ахырына кими щямин дамьаланмыш адла йашайарсан.

(Арды вар)
Миннятдарлыг

Щюрмятли редаксийа! «Толыши сядо» гязетинин бюйцк фасилядян сонра ишыг цзц эюрмяси щамымызы севиндирди. Бу мцнасибятля онун йарадыъы коллективиня, хцсусиля онун тяшкилиндя бюйцк хидмятляри олан Новрузяли Мяммядова вя Сейфулла Ясядуллайевя миннятдарлыьымызы билдиририк. Арзу едирик ки, гязет бундан сонра мцтямади чыхсын, талыш халгынын тарихи, етнографийасы, дили вя ядябиййаты, мядяниййятин мцхтялиф сащяляри, эцнц-эцзяраны щаггында даща чох мараглы йазылар дяръ етсин.

Инди бюйцкдян кичийя щамы севинъ ичиндядир. Астара шящяринин 90 йашлы сакини Мяси Ъяфяров гязети эюрян кими ону алыб доьма ювлады кими баьрына басды вя щюнкцр-щюнкцр аьлады.

Ярчиван кянд зийалыларындан Тофиг Немятзадя, Фярщад Щясянов вя еляъя дя, Ярчиван кянд 2 №-ли орта мяктябин мцяллимляриндян Сабир Гулийев, Аьадядя Ъащанэиров, Сабир Мяммядов, Рафиг Ъяфяров, Елшян Ъяфяров, Рафиг Мяммядов, Ряися Мяммядова, Эцларя Ясядуллайева, Мещрибан Мяммядова, Солтанаьа Бахшийев вя башгалары гязетин йенидян ишыг цзц эюрмяси мцнасибятиля севинълярини редаксийа иля бюлцшяряк бюйцк миннятдарлыг щисси иля онун йарадыъы коллективиня бу чятин ишдя йени-йени уьурлар арзулайыр.

Арзу едирик ки, доьма гязетимизин юмрц узун олсун вя Азярбайъан дювлятчилийинин даща да мющкямлянмясиндя, чичяклянмясиндя она йардымчы олсун. Аллащ сизя йар олсун!


Астара району,

Ярчиван кянди.Миннятдарлыг
28 йанвар 2002-ъи ил


T

щe Ancient Language of Azerbaijan

by W.B.Henning
(Продолжение. Начало в N-2(55))
Языки и диалекты, только что названные, ныне образуют все сохранившиеся формы северо-западной иранской речи, о которой мы имеем сведения, за единственным исключением курдского языка, который стоит в стороне и находится вне пределов настояшей темы. Некоторые из этих языков и диалектов достигли положения как литературные языки: например, гурани, язык тайной религии, Ahl-Нaqq со значительной литературой; гургани1 с юго-восточного берега Каспийского моря, ныне вымерший, некогда язык мусульманской секты Нurufi, и прежде всего Tabari с литературной исторей, просматриваемой назад почти так же далеко, как у переидского литературного языка2. Тем не менее все они отступали перед натиском официального языка страны, персидским, который сам принадлежит к другой группе, к юго-западной; и теперь в современных условиях все неперсидские языки и диалекты быстро вымирают.

Некоторые из диалектов, на которых все еще говорят в деревнях, могут исчезнуть преже чем их запишут. Правда, некоторые области почти полностью исследаваны, но другие пренебрегаются, например, большинство всех северо-западных провинций. Практически недоступна не только информация относительно некоторых диалектов, которые как известно существуют в отдаленных углах самого Азербайджана, но также игнорируются области между этой провинцией и столицей, на расстоянии каких - нибудь 250 миль, и это несмотря на тысячелетнее изучение диалектов Персии. И очевидно благодаря таким пробелам в наших знаниях попытка определения отношений северо - западных диалектов друг к другу продолжает представлять такие большие трудности.

Благодаря счастливому случаю я в состоянии сообшить немногое о диалекте, на котором говорят на подступах к Азербайджану, приблизительно на половине дороги между Тегераном и современной границей этой провинции. Я наткнулся на него3 три года назад в Пакистане, деревне, прежде известной под названием Siyah-dehan, примерно в 20 милях к юго-западу от Казвина на древней большой дороге, которая соединяет Азербайджан с сердцем северной Персии. У меня было только два с половиной часа для записей и даже это короткое время не было свободно от волнений всякого рода. В результате тот материал, который я собрал недостаточен и дефектен к сожалению, не было возможности проверить сомнительные места и заполнить пробелы, которые выявилис как только появилась возможность просмотреть на досуге мои записи. Фактически следовало бы их спокойно спрятать, если бы не явное значение этого диалекта, который можно было бы для удобства назвать Takistani, для сравнительного изучения северо-западных иранских языков.

В то же время я не знал, что этот диалект был однажды уже упомянут ранее, именно проф. Минорским в Энциклопедии Ислама, в его статье «Tat». Профессор Минорский выразил там мнение, что этот диалект напоминает диалекты Центральной группы и привел из собственных записей небольшое число слов, которые он рассматривает как характерные.


(Продолжение следует)

____________________

1 Более древние образцы были недавно собраны и проанализированы S.Kiya (Vaze name-i Tabari [Iran-Kude N-9] Tehran, 1316 Yezd./1947, который опубликовал также текст Табари «Nisab».

* 2 - Наше знание этого диалека до сих пор основанное главным образом на Нuart, Textes рersans relatifs a la secte des Нouroufis (Gibb Mem, Ser.ix), 1909, было углублено S.Kiya, Vaze - name-i Gurgani (Intisarat-i Danisgah-i Tehran, 133), Tehran 1330/1951. Интересным переживанием является оптатив (3 л. ед.ч.и мн.ч.) bundy/bndy, который соответствует парфянскому burundyy. [см.также Н.Ritter, Die Anfange der Нurufi sekte, Oriens VII, 1954, 1-54]

3 - I owe its acguaintance to the kindness of Mr.Нannibal, of Tehran, a very learned gentleman who invited me to рay a visit to Qazvin, a town for which he had unbounded enthusiasm.


sehie 3

АЛМАНИЙАДА ТАЛЫШ ДИЛИНЯ ДАИР

ЙЕНИ КИТАБ ЧАП ОЛУНМУШДУР

Волфганг Schулze
Алман алими профессор Волфганг Шултсун «Nortщern Talysщ» (Шимали талыш дили) китабы Lincom Europa тяряфиндян инэилис дилиндя чапдан чыхмышдыр. Китаб талыш дилинин тядгигатчысы Новрузяли Мяммядовун 1971-ъи илдя мцдафия етдийи «Талыш дилинин Шцви шивяси» адлы намизялик диссертасийасындакы «Пялянги ящволот» мятни ясасында йазылмышдыр. Китабда Азярбайъан республикасында йашайан талышларын дили тядгигата ъялб олунмушдур.

Мцяллиф «Эириш»дя шимали талышларын дил хцсусиййятлярини якс етдирян мятнлярин неъя ялдя едилмясиндян, онун хцсусиййятляриндян данышыр, бу дилин фонетик, морфоложи вя синтактик хцсусиййятлярини бир сыра Иран дилляринин мцвафиг дил щадисяляри иля мцгайисяли шякилдя шярщ едир. Мцгайисяляр йери эялдикдя, Авеста, гядим вя орта фарс дили материаллары иля дя апарылмышдыр.

Сяккиз бюлмядян ибарят олан бу тядгигат ясяриндя мцяллиф талыш дилинин саит вя самитляр системини диахрон вя синхрон планда тящлил етмиш, онун морфоложи системиндя исим, сифят, явязлик, фел, сай, баьлайыъылар вя гошмалары арашдырмыш, онлары ямяля эятирян морфоложи яламятляри систем щалында гейдя алмышдыр. Китабда щям дя синтактик ялагяляря, заманлары ямяля эятирян цнсцрлярин тящлилиня дя мцяййян йер айрылмышдыр.

Редаксийа бу тядгигат ясяринин Азярбайъан охуъулары цчцн ящямиййятини нязяря алыб ону эяляъякдя тяръцмя етмяйи вя эениш охуъу кцтлясиня чатдырмаьы планлашдырмышдыр.



Northern Talysh

Wolfgang Schулze

Languages of the World/Materials 380

LINCOM EUROPA

АЛЛАЩ, БИР НЯСРУЛЛАЩ ЙЕТИР

Ушаглыьым йадыма дцшцр. Онда чох кичик идим, амма талыш идим. Талыш дийары йадыма дцшцр. Инди чох бюйцйям, амма ня файдасы. Унутдум, щяр шейи унутдум. Бабамы да, даьларымы да, дилими дя. Инди мян кимям? Ъабир Орандлы, йохса садяъя Ъабир. Инсанын ян бюйцк фаъияси миллятини унутмагдыр. Инди мяня галан бир гуру адым, бир гуру ъаным, бир дя щяр эцн йухудан ойаныб дцшцндцйцм бир суалдыр: Мян кимям? Заман сачларымы аьардыр, илляр гамятими яйир, диллярся – дилими. Эцнащы кимдядир? Ялбятдя, юзцмдя: тцлкцйя дост дедим, пендир ялдян эетди. Амма тцлкцнцн дя вары-йоху биръя гуйруьу вар. О да ня вахтса йалгузаг ъянэиня кечяъяк. Дцнйанын ишини билмяк чятиндир. Бялкя дя йалгузаг тцлкцнцн юзцдцр ки вар. Йягин ки, беля олар. Беля олмасайды, Исэяндяр кефини чякярди. Нясруллащ да юлц дирилдярди. Исэяндяр тяряфдян бяхтимиз эятириб, Нясруллащ тяряфдян йох. Бу фани дцнйада о да биздян цз дюндяриб. Щеч олмазса бир эялиб чаьырарды: Ей юлц Ъабир, айыл, сян талышсан вя бу сяси ешидиб миллятини ахтаранлар да, дананлар да дяйишилярди. Бялкя онда бизя талыш дейярдиляр. Мян дя онда юзцмя ня суал верярдим, ня дя кимсядян сорушмаздым ки, мян кимям.
Ъабир Орандлы

Бакы, 2002-ъи ил
«Dolчя sыrr»

«Dolчя sirr» талыш наьылы няфис шякилдя хцсуси китабча щалында няшр олунмушдур. Наьылын Азярбайъан дилиндя тяръцмяси дя верилмишдир ки, бу да онун талыш дилини билмяйянлярин баша дцшмясиня кюмяк едяъякдир. Китабчаны балаъа достларымыза-наьылсевярляря щядиййя едянляр бунлардыр: Америка Бирляшмиш Штатларынын Азярбайъандакы сяфирлийи, OSI - Ачыг Ъямиййят Институту, Азярбайъан - NRC - Норвеч Гачгынлар Шурасы. ISAR - Азярбайъан/USAID.

Китабча «Tutu» Ушаг Мядяниййят Мяркязи тяряфиндян чап олунмушдур.

Китабын сонунда «Талышлар» башлыьы алтында талышлар, онларын мяскун олдуьу ярази, мядяниййяти, мяшьулиййят сащяси, яразиси вя иглими щаггында вя еляъя дя талыш дийарынын фцсункар тябияти щаггында наьылсевярляря Азярбайъан дилиндя гыса мялумат верилмишдир.

Щямин наьыл гязетимизин нювбяти сайларындан бириндя сизя тягдим едиляъякдир. Гязетимизи изляйин!
Баш редактор:

Новрузяли Мяммядов,

филолоэийа елмляри

намизяди

Ъяващир Гасымова

АНА ДИЛИ ВЯ

МАНГУРТЛУГ

«Яэяр мяня десяляр ки, сабащ ана дилин юляъяк, мян бу эцн юлмяйя щазырам».

Р.Щямзятов

Ана дили - ня гядяр мцгяддяс, ня гядяр мяналыдыр бу ики кялмя. Ня гядяр тяравятли, ня гядяр язямятли сяслянир бу ифадя. Даь кими уъа, ахан шялаля кими даим шырылтылы, ясян сящяр мещи кими саф вя тямиздир о. Кюрпянин илк дедийи сюз кими кювряк, ширин, шякярдир ана дили. Ана вятян кими мцгяддяс, басылмаз, шяффафдыр ана дили!

Бяли, щяр бир халгын нечя-нечя мин иллярля йашатдыглары ана дилляри вар. Биз ювладлар улу бабаларымыздан бизя йадиэар гойуб эетдикляри доьма дилимизи эюз бябяйимиз кими горумалы, онун цзяриндя йарпаг кими ясмялийик. Лайигли ювлад ата-анасына вятяниня боръуну юдядийи кими, дилиня дя щюрмятля йанашмалы, онун горунмасында, нясилдян-нясля сафлыгла ютцрцлмясиндя ювладлыг боръуну ляйагятля йериня йетирмялидир. Онун биръя кялмясиня беля гыймамалы, инкишаф етмясиндян, тякмилляшмясиндян ютрц ялиндян эяляни ясирэямямялидир.

Мян сяляфляримиз гаршысында дюня-дюня цзр истяйирям. Чохдан дцнасыны дяйишянлярин мязары гаршысында баш яйир, саь галанлара ися щюрмят вя сайьымы билдирирям. Бялкя дя ана дилинин эцъц-гцдряти щаггында дедиклярим йетяринъя дейил, онлар сяляфляримизин дил щаггында дедикляри, йаздыглары дяйярли сюзляр гаршысында эцъсцз эюрцнцр. Анъаг мян дя бир вятян ювлады кими, онларын давамчыларындан бири кими чох вахт эюзцмцзцн юнцндя ана диля гаршы баш верян кюнцл ачмаз щаллара юэей йанаша, йан кечиб «мяня ня» дейя билмирям.

«Ана дили! Бир дил ки, мещрибан бир вцъуд юз мящяббятини, шяфгяти - мадяранясини сяня о дилдя бяйан едибдир. Бир дил ки, сяня щяля бешикдя икян бир лайла шяклиндя юз ащянэ вя лятафятини сяня ешитдириб, рущун ян дярин эушяляриндя нягш баьлайыбдыр! Бир дил ки, щяйат вя каинат щаггында илк яввял о дил сайясиндя бир фикир щасил едибсян, ъисм вя рущун мющтаъ олдуьуну мявади о дилдя тяляб ейляйибсян...»

Бу дяйярли сятирляр Н.Няриманова аиддир. Эюрцндцйц кими, бу эюзял сянткар ана дилиня неъя лайиг тяриф вермишдир. Бу сятирляри гейдсиз-шяртсиз бцтцн халгларын дилляриня аид етмяк олар.

А.С.Сумбатзадя йазыр ки: «Дцнйа хяритясиндя еля эушяляр тапмаг олар ки, онлар юз тябии ъоьрафи шяраитиня эюря ясрлярля мцхтялиф тайфа вя халгларын бюйцк ахынларындан кянарда гала билир вя бунунла да тяърид едилмиш гапалылыьыны горуйуб сахламышдыр... Конкрет мисал олараг Талыш яразисини эюстярмяк олар. Кечилмяз мешяляриля бу ярази талышлары вя онларын дилини минилликляр бойу етибарла горумушдур».

Эюрцндцйц кими, щямин вахтларда Аллащ - Тяаланын йаратдыьы кечилмяз мешяляр талыш дилини вя талышлары минилликляр бойу хариъи тясирлярдян горуйуб сахдамышдырса, бяс эюрясян мцасир дюврцмцздя неъя, биз дилимизи горуйуругму? Бу суала бирмяналы ъаваб вермяк гейри-мцмкцндцр. Бир тяряфдян, талыш торпаьында талыш дилинин йашамасы вя галмасы севиндириъидирся, диэяр тяряфдян, бязи биэаняликлярля цзляшяндя кядярлянмяйя билмирсян.

Чох тяяссцфляр олсун ки, щяйатда ана дилини данан, она хор бахан бязи цздянираг дюнцкляря дя раст эялирик. Онлар санки ана дилиндя данышмаьы юзцня ар билир, данышанда да ъцмлясини яъняби сюзлярля еля шякля салыр ки, сяндя икращ щисси ойаныр. Беля инсана щяйатда бел баьламаг да йягин ки, чятин олар. Чцнки дилиня дюнцк чыхан, доьма дилиндя сюз демяйя ъцряти олмайан бир инсан анасына да, вятяниня дя дюнцк чыхар. Беляляриня мангуртдан башга ня ад вермяк олар? Беля инсанлара индинин юзцндя дя раст эялирик.

Щяля нечя-нечя иллярдян бяри эуйа авропалашмаьа ъан атанлар юз доьма дилиндя йох, Авропа дилляриндя йери эялди-эялмяди, гырыг ъцмлялярля, савадсызъасына данышыблар. Эюркямли драматург вя публисист Няъяфбяй Вязиров щяля XX ясрин яввялляриндя Бакыда няшр олунан «Щяйат» гязетиндяки мягалясиндя ана дилини билмяйян зийалылары ъидди тянгид етмишдир. Мцяллиф бу мягалясиндя эюстярир ки, Русийа шящяриндя тящсил алараг, вятянляриня гайыдан зийалыларын бир щиссяси азярбайъанъа данышдыглары заман йерли-йерсиз рус сюзляри ишлядирляр, беля адамларын данышыглары ися ашаьыда эюрцндцйц кими, анлашылмаз вя чох эцлцнъ чыхыр: «Дярвиш кцчядя бир няфяр эянъя раст эялиб эюрцшдцкдян сонра «Щяйат» гязетинин няшри мцнасибяти иля тяшкил едилмиш йыьынъагда онун иштирак етмядийинин сябяблярини сорушур. Эянъ Дярвишя беля ъаваб верир: «Бана приглашение» эюндярмямишдиляр вя бир дя валлащ, «занйатйам» о гядяр чохдур ки, сян юлясян «обед» дя йадыма дцшмцр. Даныш эюряк ня вар иди, йахшы кечди? «Реч» зад дейян олдуму?»

Унутмаг олмаз ки, дил инсан щяйатында бюйцк ящямиййятя маликдир. Ондан граматик нормалара сюйкяняряк дцзэцн истифадя етдикдя о даща гцдрятли олур.

Республикамыз мцстягиллийини газанандан сонра Азярбайъанда азсайлы халглара, онларын дилляриня дювлят сявиййясиндя щюрмятля йанашылмаьа башланды. Азсайлы халгларын дилляринин, тарих, мядяниййят вя фолклорунун юйрянилмясиня вя инкишаф етдирилмясиня эениш имканлар ачылмышдыр. Бу диллярдя иллярдян бяри йасаг едилмиш ана дили дярсликляри чап олунмушдур. Мяктяблярдя ушаглар артыг Азярбайъан дили иля йанашы, доьма ана дилиндя дя охумаьа, йазмаьа башламышлар. Лакин, щяр бир йени ишдя чятинлик олдуьу кими, бу сащядя дя мцяййян чятинликляр мювъуддур. Дярсликлярин щялялик йетяринъя олмамасы, йерлярдя азсайлы халгларын дилляринин бязи мцяллимляр тяряфиндян лазыми сявиййядя тядрис олунмамасы о гядяр дя црякачан щал дейилдир. Анъаг цмидварыг ки, бу кими негатив щаллар тезликля арадан эютцрцляъяк. Щям дювлят, щям дя цмумиликдя бцтцн Азярбайъан халгы бу кими няъиб ишлярдя бизляря щямишя йардымчы олмуш вя олаъагдыр.

Азярбайъан дили республикамызда дювлят дилидир. Ону севмяк, севдирмяк, лайигинъя юйрянмяк вя юйрятмяк боръумуздур. Азсайлы халгларын дилляри, мясялян, тат, талыш, лащыъ, кцрд, лязэи, удин вя диэяр дилляр Азярбайъанын зянэин сярвятидир. Бу дилляр санки Азярбайъан дилиндян бир ювлад кими бящрялянирляр. Тяяссцфляр олсун ки, бязи талыш, тат, кцрд, лязэи, авар, удин вя с. халглардан олан зийалыларымыз бир-бирляриля ана дилиндя кялмя кясмяйи юзляриня щягарят билирляр. Яъдадларынын йадиэар гойуб эетдикляри ана дилиня хор бахан, о дилдя данышмаьы юзцня айыб сайан адамлары зийалы адландырмаг олармы? Фикримъя, дилиня хор бахан вятяниня шяряф дя эятирмяз. Бялкя дя бу сятирляри охуйанда щямин мурдар хислятли адамлар додаг бцзяъякляр. Анъаг додаг бцзмяйя бир ясас йохдур, гой бцзсцнляр. Щагг сюз щямишя аъы олур. Зийалыларымыз, еляъя дя садя инсанлар унутмамалыдырлар ки, «мангурт» инсана йарашмайан аддыр. Азярбайъанын бу эцнц, сабащы, эяляъяйи олан эянъ нясил сизлярдян юрняк эютцрмялидир, щюрмятли зийалылар. Эялин ян бюйцк сярвятмиз олан ана дилимизя биэаня олмайаг, бу сярвяти унудулмаьа гоймайаг! Яэяр бу эцн биз тарихи кюкляря ясасланан ана дилимизи горуйуб инкишаф етдирмясяк, щям эяляъяк нясил, щям дя тарих буну бизя баьышламаз.

Бязи цздянираглар иътимаи йерлярдя, няглиййатда, кцчялярдя азсайлы халгларын юз дилиндя данышмаьыны ешидяндя буну «эизли сющбятляр» кими дяйярляндирирляр. Щямин цздянираглар билмялидирляр ки, щяр бир халгын нцмайяндяси, фярги йохдур, щарда олурса олсун, юз дилиндян истифадя етмяйя щаггы вя сялащиййяти вар. Бу щагг вя сялащиййяти ися щеч бир гцввя, заман вя тарих онларын ялляриндян ала билмяз.

Тарихя нязяр йетиряк. Заман-заман азсайлы халгларын дилляриня гадаьалар гойулуб. Щагг вя ядалят йерини тутанда ися бу диллярин истифадясиня, юйрянилмясиня ряваъ верилиб. Буна эюря дя талышын, татын, кцрдцн, удинин вя саирялярин ана дилляриндя данышмаьындан щеч ким хофланмамалыдыр. Щамымыз щяр шейдян юнъя ана вятянимиз олан Азярбайъанын бярабярщцгуглу вятяндашларыйыг. Ана вятян, дост, йолунда ися фяда олмаьы баъарырыг. Биз щамымыз Азярбайъанын гардашлыг аилясинин ювладларыйыг.

Демократик инкишаф йолуну сечмиш вя бу йолу нящянэ аддымларла ирялилямякдя олан Азярбайъан кими мцгяддяс торпагда бцтцн халгларын дилляринин инкишафына дювлят сявиййясиндя щяр ъцр шяраит йарадылмышдыр. Эялин дювлятимизин бу гайьысындан лайигинъя истифадя едяк, анамыз Азярбайъанын башыны щямишя уъа тутаг!




Достарыңызбен бөлісу:
  1   2   3




©dereksiz.org 2024
әкімшілігінің қараңыз

    Басты бет