Философия кафедрасы



Дата02.02.2024
өлшемі20.53 Kb.
#490559
философия сөж Әбдірова Дариға




ӘЛ-ФАРАБИ АТЫНДАҒЫ ҚАЗАҚ ҰЛТТЫҚ УНИВЕРСИТЕТІ
ФИЛОСОФИЯ ЖӘНЕ САЯСАТТАНУ ФАКУЛЬТЕТІ
ФИЛОСОФИЯ КАФЕДРАСЫ
«ТАРИХЫ ТАНЫМ ФИЛОСОФИЯСЫ» ПӘНІ БОЙЫНША
3 СОӨЖ /СӨЖ


Тақырыбы: Әл-Фарабидің бақыт түсінігі
----------------------------------------------------------------------
Орындаған:
«Экономика» мамандығының
2 курс студенті
Әбдірова Д.Е.
Тексерген:
Сулейменов П.М.
Саяси ғылымдарының кандидаты,
доцент
Алматы, 2022
Ежелгі заманнан бері адамзат бақыт іздеу мәселесі туралы толғанды. Әрбір өркениет белгілі бір тарих кезеңінде дамудың әлеуметтік-мәдени деңгейіне сәйкес бақытты бейнеледі. Бұл ұғымның мағыналық мазмұны ғасырдан ғасырға өзіндік философиялық дәстүрлерге толы болды. Бұл эсседе Әл-Фарабидің «Ізгі қала тұрғындарының көзқарастары туралы трактат», «Бақытқа жету туралы кітап», «Бақытқа жол сілтеу» еңбектерінің негізінде бақыт жайлы анализ жасалынады.
Әл-Фараби есімі орта ғасырлардағы араб философиясының қалыптасуы мен дамуымен байланысты. Қазақ даласының бұл ұлы перзенті Аристотельдің ізбасары, өз заманының дарынды ойшылы, адамгершілік мұраты болды. Оның өмір жолы және әлемдік философияның дамуына қосқан үлесі сан қилы. Тарихшылар Әбу-Насыр әл-Фараби жиырма жасқа дейін Отырарда өмір сүрген деп болжайды. Мұнда ол дүниені тануға саяхатын бастады. Үлкен сауда қаласына тек саудагерлер ғана емес, саяхатшылар, данышпандар, ғалымдар, ақындар, уағызшылар да келді. Кітаптар сол кездегі ең үлкен қазына болды. Сондықтан керуендер өздерімен бірге көне жазбаларды алып жүретін. Олардың біразы Отырарда қалды. Білімге құмар, білімге ұмтылған әл-Фараби мүмкіндігінше көп білім алуға ұмтылды. Оны барлық нәрсе қызықтырды: астрономия мен медицина туралы трактаттар, ұлы философтардың теориялары, психология мен педагогика негіздері, логика, құқық және музыка. Сондықтан ең көне кітап қорының жасалуы, Отырар кітапханасының пайда болуы оның есімімен байланысты болуы ғажап емес.
Әл-Фараби ілімі жан жақты болды. Ол гуманитарлық ғылымдарға да, жаратылыстану ғылымдарына да қызығушылық танытты. Әл-Фараби бүкіл өмірін аристотельдік пайымдау концепциясы – формальды логика, платондық онтология мен гносеология – болмыс пен таным теориясын зерттеуге арнады. 9-10 ғасырлардағы араб философиясындағы еңбегінің арқасында, жаңа дәуір басталды – мистицизмнен және діни догмадан бірте-бірте таным теориясының дамуына және болмыстың біртұтас бейнесін қалыптастыруға бет бұру. Ол аристотельдік ілімдер бойынша өскен философиялық жүйе – шығыс перипатетизмінің негізін салушы ретінде танылады.
Әл-Фараби философиясы осы ежелгі грек ойшылының ілімінің негізгі ұстанымдарының жарқын көрінісі болып табылады. Философ әлемдік тәртіпті жүйелі тануға ұмтылды. Ол өзінің таным теориясының негізгі ұстанымдарын «Ғылымдардың жіктелуі туралы сөз» трактатында атап көрсетті. Ғалым бұл жүйені жоғары оқу орнының негізі ретінде ұсынды. Ғылымдардың басында, оның ойынша, тіл білімі (жазу, оқу және поэтика), одан кейін логика, математика, физика, метафизика, саясат тұр. Ол өзінің болмыс теориясын жасады: басында – Аллах, ортасында – иерархия болмыстың көбеюі, соның нәтижесінде адамдар, жануарлар, өсімдіктер пайда болады, адам – дүниені тануға ұмтылатын, оның мақсаты бақытқа жету болып табылады. Әл-Фараби үшін Алла Тағала философиялық құдай, оның іс-әрекеті әбден танымды.
Әл-Фараби армандаған идеалды дүние – білімнің тереңдігін ұғынып, болмыс ырқынан, материалдық құндылықтардан бас тартқан философ – тұлға басқаратын дүние. Ол әрбір адам туғаннан ізгілікке бейім, тәлімгердің тағдыры – адам бойындағы осы қасиетті ашу деп есептеді.
«Бақыт» мәселесіне қатысты даулар әлі де жалғасуда, бұл ұғымды көптеген жолдармен түсіндіруге болады. Әл-Фараби философиясындағы бақыт адамның моральдық жетілуінің лейтмотивімен және мемлекеттік жүйенің императивімен бейнеленген. Оны біржақты сипаттау мүмкін емес. Бақытқа жету үшін Әл-Фараби жақсылық пен жамандық, жақсылық, ізгілік сияқты этикалық категорияларды пайдаланады. Бұл категориялар моральдық жетілдіру аспектілерін білдіреді. Дегенмен, оларды қарастырудың әлеуметтік контексті де мүмкін.
Кеңестік және посткеңестік фарабтанудың бар ғылыми зерттеулеріне сілтеме жасай отырып, «бақытты» этикалық және саяси екі деңгейде қарастыруға болатынын байқауға болады. Н.С. Қирабаев көзқарасы бойынша Әл-Фараби бақытын былайша сипаттайды: «Әл-Фараби үшін бақытқа жету – саясаттың мақсаты, ал адамгершілік ізгіліктерді, діни құндылықтарды және құқықтық нормаларды тек адам тұрғысынан ғана түсінуге болады және маңызды. олардың саяси функциялары. Олар саясатқа тек адам бақытына үлес қосу ретінде қатысты. Этиканың, діннің және құқықтың бағынышты позициясы моральдық, діни және құқықтық өмірдің өзін-өзі қамтамасыз ететін нәрсе емес екенін білдіреді. Адамгершілік қасиеттер мен діни өмір салты өз алдына адам мен мемлекеттің түпкі мақсаты емес».
Ең алдымен, Отырар ойшылының Аристотельдің ізбасары болғанын айта кету керек, ол «адам табиғатынан саяси болмыс және кездейсоқ жағдайларға байланысты емес, табиғатына қарай өмір сүретін адам. мемлекеттен тыс, не моральдық мағынасында дамымаған болмыс, не суперадам». Егер Аристотель мемлекет контекстінде тек полиция ұйымын ойласа, әл-Фараби тек қала тұрғындары ғана ізгілікке қол жеткізе алады деп тұжырымдаған.
Аристотель мұрасы бойынша бақыт бірнеше формада берілген. Біріншіден, ол ізгілікке сәйкес әрекеттермен бейнеленеді. Екіншіден, «жоғары игілік – кемел мақсат, ал мінсіз мақсат – өз алдына, шамасы, бақыттан басқа ештеңе емес». Үшіншіден, Аристотель жеке адамның бақыты мен бүкіл мемлекеттің бақыты бірдей деп тұжырымдайды. Аристотель «Никомахейлік этика» еңбегінде «бақыт – көпшілікке ортақ нәрсе, өйткені, оқу мен еңбекқорлықтың (epimeleia) бір түрі арқасында ол ізгілік үшін мүгедек болмағандардың бәріне де тиесілі болуы мүмкін» деп жазады. Аристотель ізгі қасиеттерге ие адамдар ғана азамат болуға, жалпыға ортақ бақытты жасауға қабілетті деп тұжырымдаған. Адамның әлеуетіне басты назар аударылады, мемлекеттің тұрғындары өздеріне игіліктерді жасайды, олар жиынтықта бақыт деп аталады. Осыған ұқсас постулат әл-Фарабидің «ізгі қала» идеясына тән. Отырарлық ойшыл да дәл осындай көзқарасты ұстанады, ол бойынша бақытқа адамгершілік пен интеллектуалдық деңгейі дұрыс ізгі қала тұрғындары ғана жетеді.
Әл-Фараби «Азаматтық саясат» трактатында бақытқа анықтама береді: «Бақыт – абсолютті игілік. Бақытқа жету және алу үшін қажет нәрсенің бәрі бірдей жақсы, оның өзі үшін емес, бақытқа жету үшін қажет. Кез келген жолмен бақытқа кедергі болатын нәрсе абсолютті зұлымдық болып табылады. Бақытқа жету үшін мейірімділік пайдалы». Дәйексөзден шығатыны, барлық құралдар мен күш-жігер тек бақытқа жетуге бағытталуы керек. Бақыттың өзі мақсат, ал «тауарлар» өз алдына құнды нәрсе бола алмайды. «Жақсы» дегенде білім мен ғылымды, бір мақсатқа жетуге бағытталған адамгершілік қасиеттерді түсіну керек.
Сол трактатында ойшыл былай деп жазады: «... егер адам бақытты түсініп, танып, бірақ оны өзінің басты мақсаты етпесе және оны қаламаса немесе әлсіз қаласа, өз өмірінің мақсатын бақыттан басқа нәрсеге айналдырса және осы мақсатқа жету үшін бар күшін береді, сонда абсолютті зұлымдық осыдан туындайды». Олай болса, Әл-Фараби адамға бір ғана жолды, яғни бақыт жолын, ол – жақсылық, қалғанының бәрі – жамандық деп белгілейді деп болжауға болады. Ол ұсынатын «бақыт» адам ұмтылысының барлық вакуумын толтырады. Әл-Фараби адамның, азаматтың «жалпыға ортақ бақытқа» баламаларды жүзеге асыруы мүмкін деп болжайды, бірақ ойшыл оларды үзілді-кесілді жоққа шығарады, қалғанының бәрін «жамандық» деп атайды.
Алайда, әл-Фарабидің «бақыты» тек ізгілік пен білім негізінде жеке тұлға мен қоғамды моральдық тұрғыдан жетілдіру емес. «Бақытқа жол сілтеу» трактатында осылай делінген: «Бақыт әдейі және жасанды болса, сақтықпен болмайды», «Бақытсыздық» адамның «жақсы ықыласпен және еркін таңдауымен ұнамсыз әрекеттер жасағанда...». Бұдан «сақтық» бақытты түсіну негіздерінің бірі бола отырып, адам шын жүректен емес, оның басқа мінез-құлық пен өмірлік белсенділік мүмкіндігін сезінуімен бейнелей алатынын түсінуге болады.
«Бақыт» адамның адамгершілік кемелдену жолының нәтижесі. Бірақ бұл ретте тек ең кемел, «сайланған» саяси көшбасшы (қала басшысы) бақыт жолын көрсете алады. Түсінудің бір түрі бақыт ұғымын түсіндіруде қандай да бір антиномияға әкеледі. Бір жағынан оған еркіндік пен таңдау құқығы берілген әрбір адам қол жеткізеді. Екінші жағынан, бақытқа апаратын жолды саясаткерлер белгілеп қойған.
«Бақытқа жету туралы» трактатында адамдар «таңдалғандар» және «жалпы жұртшылық» болып екіге бөлінеді. «Таңдалғандардың» (имамдар мен әміршілер) теориялық білімі болуы мүмкін және онымен шектелмеуі мүмкін. «Таңдалғандар» «жалпы жұртшылық» нені білуі керектігін анықтайды. «Жалпы жұртшылық» өз кезегінде теориялық білімнің «бейнелі түрін» ғана қабылдайды. «Практикалық ізгіліктер» мен «практикалық өнер» әдет арқылы қалыптасады. «Жалпы жұртшылық» лайықты қасиеттерге «үйренуі» керек. «Сендіру» әдісі – «сезіммен әрекет ету» әрекеті мен мінез-құлқын тудыратын сөйлеу (бұқаралық мәдени-ағарту және идеологиялық жұмыстың бір түрі). «Мәжбүрлеу» әдісі «өз еркімен итермелемейтін бүлікшіл және көнбейтін азаматтар мен халықтарға қатысты» қолданылады. Осылайша, Әл-Фараби көнбейтіндермен, қабылдамайтындармен күресу әдісін таниды.
Қорытындылай келе, Әл-Фарабидің «бақытын» идеялық және ақыл-ой вакуумы ретінде көрсетуге болады. Мемлекет азаматтарының иеленуі тиіс «ізгі қасиеттер» бірінші тарауда айқындалған бағыт пен «таңдалғандар» әлеуметтік категориясына сәйкес келеді. «Бақытқа» барлық азаматтар бірлікте, жалпы өзара көмек пен өзара әрекеттестікте қол жеткізе алады, мемлекеттің тұрғындары «ізгі» мемлекет деңгейіне жету үшін қоғамдық даму кезеңдерін өтуі керек. Әл-Фарабидің «бақыты» - дүниетанымның, менталитеттің белгілі бір ерекшеліктерімен сипатталатын халық қолдайтын саяси жүйе ұғымы. Мемлекеттік идеология болып табылатын «бақыт» дәуір сұранысы мен халықтың әлеуметтік, интеллектуалдық даму деңгейін ескере отырып әзірленген.

Достарыңызбен бөлісу:




©dereksiz.org 2024
әкімшілігінің қараңыз

    Басты бет