БІРІНШІ АЛДЫНДАҒЫ ТАЛҚАЛАУ
АДАМ1 ҚОҒАМДЫҚ ҰЙЫМ - бұл қажет нәрсе. The
Философтар бұл фактіні былайша білдірді: «Адам табиғаты бойынша «саяси».
Өркениет деген осы. (Адамның қоғамдық ұйымының немесе өркениетінің қажетті сипаты) Құдайдың адамды тек тамақ арқылы ғана өмір сүретін және өмір сүре алатын пішінде жаратып, сәндегенімен түсіндіріледі. Ол адамды тамаққа деген табиғи құштарлыққа жетелеп, оны алуға мүмкіндік беретін күш-қуатты дарытқан.
Алайда, жеке адамның күші оған қажетті (азық-түлікті) алу үшін жеткіліксіз және оны өмір сүру үшін қажет мөлшерде азық-түлікпен қамтамасыз ете алмайды. Азық-түліктің абсолютті минимумын алсақ та, яғни бір күнге жететін азық-түлік, мысалы, (аздап) бидай - бұл азық-түлікті ұсақтау, илеу және пісіру сияқты көп дайындықтан кейін ғана алуға болады. Әрбір
осы үш операцияның ішінде ұста, ұста, құмыра өнері сияқты бірнеше қолөнердің көмегімен ғана қамтамасыз етілетін ыдыстар мен құралдар қажет. Егер адам дайын емес астықты жей алады деп есептесек, астықты алу үшін одан да көп операциялар қажет болады: егін егу және жинау, және
оны құлақтың қауызынан ажырату үшін бастыру. Бұл операциялардың әрқайсысы бірнеше құралдарды және жоғарыда аталғандарға қарағанда көбірек қолөнерді қажет етеді. Мұның бәрін немесе (тіпті) оның бір бөлігін өзі жасау бір адамның қолынан келмейді. Осылайша, ол өзі үшін және олар үшін азық-түлік алу үшін басқа адамдар арасындағы көптеген күштердің жиынтығынсыз жасай алмайды. Ынтымақтастық арқылы өз қажеттіліктерінен (санынан) бірнеше есе көп адамдардың қажеттіліктерін қанағаттандыруға болады. Сол сияқты, әрбір адам өзін қорғау үшін жақындарының көмегіне мұқтаж. Құдай барлық тірі жандардың жаратылысын жасап, олардың арасында әртүрлі күштерді бөлгенде, көптеген мылқау жануарларға Құдайдың адамға бергенінен де кемелірек қуаттар берілді. Мысалы, жылқының күші адам күшінен әлдеқайда күшті, есек пен өгіздің күші де солай. Арыстанның немесе пілдің күші (адамның) күшінен бірнеше есе артық.
Агрессивтілік тіршілік иелерінде табиғи нәрсе. Сондықтан Құдай олардың әрқайсысына агрессиядан қорғану үшін арнайы мүше берді. Адамға оның орнына ойлау қабілеті мен қолын берді. Ойлау қабілетінің көмегімен қол қолөнерге жер дайындай алады. Қолөнер, өз кезегінде, адам үшін басқа жануарлардың қорғануы үшін ие болатын мүшелердің орнына оған қызмет ететін құралдарды сатып алады. Найзалар,
мысалы, жырту үшін мүйіз орнын алу, жара салу үшін тырнақ орнын қылышпен ұстау, қалың тері орнын қалқандау, т.б. Басқа да осындай нәрселер бар. Олардың барлығын Гален «De usu partium» кітабында атап өткен.
Бір адамның күші кез келген мылқау жануардың, әсіресе жыртқыш аңдардың күшіне төтеп бере алмайды. Адам әдетте олардан өздігінен қорғана алмайды. Қолданыстағы қорғаныс құралдарын пайдалану үшін оның (көмексіз) күші де жеткіліксіз, өйткені олардың саны өте көп және олар көптеген қолөнер мен (қосымша) заттарды қажет етеді. Адамның өз әріптестерінің ынтымақтастығы өте қажет. Мұндай ынтымақтастық болмаса, ол ешқандай тамақ немесе азық ала алмайды және өмір ол үшін жүзеге аса алмайды, өйткені Құдай оны өмір сүретін болса, тамақ болуы керек етіп жаратты. Сондай-ақ қаруы жоқ ол өзін қорғай алмайды. Сөйтіп, ол жануарлардың жеміне түсіп, мерзімінен бұрын өледі. Мұндай жағдайда адам түрі жойылып кетеді. Алайда, өзара ынтымақтастық болған кезде, адам қоректенетін тамақ пен қорғаныс үшін қару алады. Құдайдың адам (түр) өмір сүруі және адам түрі сақталуы керек деген дана жоспары орындалады. Демек, әлеуметтік ұйым адам түріне қажет. Онсыз адам баласының тіршілігі толық болмас еді. Алла тағаланың дүниені адамдармен қоныстандыруға және оларды жер бетіндегі өкілі етіп қалдыруға деген ниеті орындалмас еді. Бұл өркениеттің мәні, талқыланатын ғылымның объектісі. Жоғарыда аталған ескертулер (осы) нақты салада объектінің бар екендігін анықтау сипатында болды. Белгілі бір ғылымдағы ғалымның бұл ғылымдағы объектінің бар екендігін дәлелдеуге міндетті емес екендігі логикада қабылданғандықтан, белгілі бір пәннің ғалымы мұны істеуге міндетті емес. Екінші жағынан, логикалар мұны харам деп санамайды. Демек, бұл ерікті жарна. Құдай өз рақымымен сәттілік береді. Адамзат қоғамдық ұйымға қол жеткізген кезде, біз айтқанымыздай және әлемдегі өркениет осылайша шындыққа айналғанда, адамдарға тежеуші әсер ететін және оларды ажырататын біреу қажет, өйткені агрессивтілік пен әділетсіздік адамның хайуандық табиғатында. Адамды мылқау жануарлардың агрессивтілігінен қорғау үшін жасалған қарулар
адамның адамға агрессивтілігі, өйткені олардың барлығында сол қару бар. Осылайша, адамдардың бір-біріне деген агрессивтілігінен қорғану үшін тағы бір нәрсе қажет. Ол сырттан келе алмады, өйткені басқа жануарлардың барлығы адамның қабылдауы мен шабытына жетпей қалады. Демек, тежеуші әсер ететін адам өзінен болуы керек. Олардың ешқайсысы екіншісіне шабуыл жасай алмайтындай етіп, ол оларға үстемдік жасап, олардың үстінен билік пен билікке ие болуы керек. Осылайша патшалық биліктің адам баласына өте қажет табиғи қасиеті екені белгілі болды. Философтар оның аралар мен шегірткелер сияқты кейбір мылқау жануарларда да бар екенін айтады. Олардың арасында билік пен басшыға мойынсұнушылық бар екенін аңғаруға болады. Олар өздерінің табиғи ерекшеліктерімен және денесімен көшбасшы ретінде ерекшеленетін біреуіне ілеседі. Алайда, адамдардан тыс бұл нәрселер ойлау немесе басқару қабілетінің нәтижесі ретінде емес, табиғи мінез-құлық пен илаһи басшылықтың нәтижесі ретінде өмір сүреді. «Ол әр нәрсеге өзінің табиғи сипатын берді, содан кейін оны басшылыққа алды». Философтар одан әрі қарай жүреді. Олар пайғамбарлықтың бар екендігін логикалық түрде дәлелдеуге және пайғамбарлықтың адамның табиғи қасиеті екенін көрсетуге тырысады. Осыған байланысты, олар дәлелді оның түпкілікті салдарына жеткізеді және «адамдар шектеуші әсер ету үшін белгілі бір билікті қажет етеді» дейді. Одан әрі олар мұндай тежеу ықпалы Алла тағала белгілеген және адам баласы арқылы адамзатқа уахи еткен діни заң арқылы бар екенін айтады. (Бұл адам) басқалардың өзіне мойынсұнғыш және оның айтқанын қабылдауға дайын болуы үшін Алла оған берген илаһи басшылықтың ерекше қасиеттерімен басқа адамдардан ерекшеленеді. Сайып келгенде, олардың арасында және олардың үстінде (тежеу) биліктің болуы азғантай мақұлдаусыз немесе келіспеушіліксіз қабылданатын ақиқатқа айналады. Философтардың бұл ұсынысы көрініп тұрғандай қисынды емес. Болмыс пен адам өмірі (пайғамбарлықсыз) билік басындағы адамның өзі ойлап шығаратын бұйрықтары арқылы немесе басқаларды өзі қалаған жерде өзіне еруге мәжбүрлеуге мүмкіндік беретін топтық сезімнің көмегімен жүзеге асады.
Достарыңызбен бөлісу: |