Йашайыш мяскянляри вя гоншулар



Дата21.06.2016
өлшемі279.04 Kb.
#151674
Йашайыш мяскянляри вя гоншулар
Мцасир гайнаглар тягриби яразиси бир аз йухарыда гейд олунмуш Кадусийанын яразисини вя ящали тярки­би­ни дийарын шимал щиссясиндян тяжрид етмиш, бунунла да онун шимал гоншуларынын варлыьыны шцбщя ал­ты­на алмышдыр. Антик гайнаглара истинадян кадусларын гон­шулары, хцсусян шимал гоншулары сайыла билян бир чох тайфа вя дийарлар Иранын мцасир тарихи вя жоь­рафи гайнагларынын чохунда башга вя даща узаг яра­зиляря аид едилибляр. Бу дейилянляр даща чох Пар­са­­ва вя Ващарканайа аиддир. Бу дийарларын щансы жоь­ра­фи йерляря аид олмасы иля баьлы дярин мц­за­ки­ря­ляр апармаг олар. Инди ися бу мцзакиряляря кечмяздян юн­жя, бунсуз бу мювзунун ясил ящатя даиряси ютяри вя гы­са оларды, фактлар ясасында Кадусийа вя Кадус ад­ла­ры иля баьлылыьы олан каспи // каспин мясялясинин мц­закирясиня кечирик.

Щеродот Щяхамянишилярин сатраплыгларыны (жани­шин­­ликлярини – Е.Г.) сада­ла­йар­кян Щиркан, Кадус, Амард, Тапур вя Эел дийарларынын адыны чякмир, ам­ма каспилярдян ики йердя беля данышыр:



«Он биринжи сатраплыьа дахил олан кас­пи­ляр, павсикляр, панти­матлар, дарейтляр 200 талант эцмцш (о заман 1 талант тяг­ри­бян 25,9 кг иди – Е.Г.)…, он бешинжи сат­рап­лыьа дахил олан саклар, каспиляр ися 250 талант эцмцш (Щяхамяниши шащынын хязи­ня­синя юдяйирляр – Е.Г.)»1.

Щеродотун бу йазысы башга бир тяржцмядя беля ве­ри­либ:



«Он биринжийя дахил оланлар – каспиляр йа­ша­йан Хязярйаны дийарлар, павсикляр, пан­ти­матлар, дарейтляр жями 200 талант (Щяхамяниши шащы­нын хязинясиня верэи юдя­йир­ляр – Е.Г.)»2.

Щеродота мяхсус йазынын мянажа бир-бириндян фяр­г­­­­­лян­мяйян ики айры-айры тяржцмясиндян айдын олур ки, Каспи (Хязяр) дянизинин сащилляри бойунжа сакин тай­фалар мянасында каспиляр вя бу дянизин диэяр са­щил яразисиндя мяскун мцхтялиф тайфалар, о жцмлядян сак­лар Щяхамянишилярин он бешинжи сатрап­лыьыны тяш­кил едирдиляр. Садаланан бу тайфалар каспи тайфасы ще­саб олунмур, каспи тайфасы Щяхамянишилярин он би­рин­жи сатраплыьына аид иди3.

Щеродота мяхсус сюзцэедян йазы диэяр бир гайнагда (И.Дйа­конов, «Тарих-е Мад» («Мидийа тарихи» – Е.Г.), сящ.316-317) бир гядяр дяйишиляряк вя шярщ едиляряк бе­ляжя тягдим олунур:

«Он биринжи сатраплыг Каспиана зонасы ще­саб олунурду. Азярбайжан ССР-ин жянуб щис­­сясини вя Каспи дянизинин жянуб са­щил­ля­рини ящатя едян бу зонада каспиляр, пав­сик­ляр, пантиматлар, дарейтляр 200 та­лант (Щяхамяниши шащынын хязинясиня хяраж юдяйирляр – Е.Г.). Кетсийасын мя’­лу­ма­тына эюря, Каспиана зонасында мяскун олан бя’зи тайфалар (кадусиляр) Кир щакимиййя­ти­нин итаятчилийини илк дяфя гябул ет­диляр.

Он бешинжи сатраплыг сак зонасы щесаб олу­нурду. Бу зонайа каспиляр вя саклар да­хил иди».

Эюрцндцйц кими, Азярбайжан Республикасынын вя Ма­зан­даран дянизинин жянуб золаглары – кадус, эел, амард, мазан тайфаларынын сакин олдуьу дийарлар, он би­ринжи сатраплыьа дахил олан торпаглар сайылмыш*, кас­пиляр он бешинжи сатраплыьын тайфалары сыра­сын­да хатырланмыш вя щятта он бешинжи сатраплыьын тяг­ри­би яразиси дя мцяййян олунмушдур. Бурада ики мя­ся­ля нязяря чарпыр – профессор И.Дйаконов йа Щеродотун йу­харыда гейд олунан йазысыны анламагда сящвя йол ве­риб, йа да каспи адлы ики тайфанын варлыьына щя­ги­гя­тян инаныб. Беля олан сурятдя беля бир суал ортайа чы­хыр ки, яэяр биринжи тайфа сакларын эениш яра­зи­си­нин бир щиссяси олан Шимали Гафгазда сакин олубса, икин­жи тайфа Азярбайжан Республикасынын жянуб щис­ся­синдян Мазандарана гядяр узанан он биринжи сат­рап­лыьын щарасында мяскун олмушдур? Бу ягидясин­дян ял чякя билмяйян И.Дйаконов башга бир йердя йазыр: «Он бешинжи сатраплыг мясяляси щялялик щялл олунмамыш галыр («Тарих-е Мад», сящ.331)». Ка­дус­ларын он биринжи сатраплыьын тайфасы олмасы иля баьлы мясялядя И.Дйаконовун щямфикирляри чох­дур. О жцмлядян, Играр Ялийев айдын вя жидди сурятдя беля гейд едир:



«Шцбщясиз, кадусиляр он биринжи сатрап­лы­­ьа дахил идиляр. Каспиляр, павсикляр, пан­­тиматлар, дарейтляр дя бу сатраплыьа аид идиляр. Щеродотун Щяхамяниши сатрап­лыг­­ларына даир йазысында кадусилярин йад олун­мамасынын сябяби кадусилярин о за­ман цмуми каспи ады иля танынан тайфа­лар­дан олмасындадыр. Сонралар бу ижти­маи гурум кадуси ады иля шющрятлян­миш­ди»4.

Каспи тайфасынын пяракяндя шякилдя мяскун­лаш­ма­­сына инам тякжя эюс­тя­ри­лянлярля мящдудлашмыр. Бир сыра тядгигатчылар Мазандаран дянизинин шяр­гин­дя мяскун олан каспиляри гейд етмишляр: «Антик гай­наглар Бактрийа иля Чиндя йерляшян Серика ара­сын­да Каспийа адлы бир юлкянин варлыьындан хя­бяр­дар идиляр»5.

Бя’зи гайнаглар каспи тайфасыны Мазандаран дя­ни­зиндян узаглашдырыб Каспи дянизинин Щиркан дянизи ол­мамасына даир фикир вя мцлащизяляр иряли сцр­мцш­ляр. О жцмлядян Канткурс беля йазыр:

«Демяк олар ки, бцтцн Асийа чайлары Гафгаз даьларындан цзц ашаьы башлайараг бя’зи­ля­ри Гырмызы дянизя, бя’зиляри Каспи дяни­зи­ня вя диэярляри дя Щиркан дянизиня тю­кцлцр»6 .

Иран гайнагларына ясасланан «Ят-тядвин фи жи­бал-иш-шяргин» («Шярг даь­ларынын кодификасийа­сы» – Е.Г.) ясяринин мцяллифи каспиляр барядя беля йазыр:



«Каспин Каспи дянизинин жянуб сащиллярин­дя сакин олмуш бир тайфанын ады иди… Мард // мазд-амард тайфаларынын бир голу олан бу тайфа диэяр голлардан даща жясур вя даща горхмаз иди. Онлар чох вахт Мазд даь­ларыны ашараг онун жянуб вадиляриня сары щярякят едир­диляр. Щятта бя’зи тяд­ги­гатчылар Гязвин* шящярини каспин тай­фа­сынын мяркязи кими гябул едирляр»7.

Бир груп тядгигатчылар ися каспинлярин кассиляр вя кассуларла ялагядар олдуьуну вя бу тайфанын Ира­нын гярбиндяки Загрос даьларынадяк сяпялян­дийини, онун чох пяракяндя олмасыны вя тарихян бюйцк бир яра­зийя малик олдуьуну тясдиг едирляр:



«Профессор Е.Щерсфелдин* нязяринжя ари ир­ги­ня мянсуб олан тайфалар Ира­­на кюч­мяз­дян яв­вял Иран сакинляриня ад верилмяли ол­са, кас­пин ады ян дцзэцн аддыр. Бу адын кюкц­нц бир чох Иран йашайыш мянтягяля­ри­нин ад­ла­рын­да, конкрет олараг, Каспин (Хя­зяр) дяни­зи­нин адында тапа билярик. Щенри­фел­дин фик­ринжя илкин тяляффцзц кас олан, жямдя ка­сип вя сонракы тяляф­фцзц каспи олан ад­дан каси ады йара­ныб»8 **.

Каспин адынын кассу ады иля ялагядар олмасы яксяр тядгигатчылар тяря­финдян тясдиг едилиб. Беля ки, каспин адынын кас вя кассу адларынын диэяр бир формасындан олдуьуну инди шцбщя етмядян сюйлямяк мцмкцндцр. Гайнаглар бу тайфаны каслар, куссиляр, ка­силяр, кисиляр, каситляр, кишшулар вя саир адларла гейд етмишляр. Щямин бюйцк тайфа е.я. II миниллийин яв­вял­­ляриндя еля гцдрятли олмушду ки, бабиллилярин тя­жавцзцнцн гаршысыны алмыш, Араз чайындан жянуба са­ры щярякят едяряк Бабил*** дювлятини сцгута уьрат­мыш вя е.я. 1760-жы илдян е.я. 1185-жи илядяк Ба­би­лис­танда щюкмранлыг етмишдир. Кассулар бир мцддят – щят­та Селевки сцлаляси щакимиййятя эялян дюврядяк – йа­ры мцстягил олмушлар (Щ.Пирнийа, «Иран-е Бастан» («Гя­дим Иран» – Е.Г.), сящ.124). бир сыра тядгигатчы­лар кас­су тайфасынын мяншяжя Кадусийадан вя бу ди­йа­рын гон­шусу олан торпаглардан олдуьуну гейд едирляр:



«Д.Лапурт («Бейн-он-Нящрейн» («Месопота­ми­­­йа» – Е.Г.), сящ.45-дя) гейд едир ки, кусиляр ари ир­гиня мянсуб вя миттанилярин го­щум­лары ол­мушлар. Цмумиййятля, беля гянаятя эял­­мяк олур ки, айры-айры куси тайфалары Па­ра­ховатанын йахынлыьында йа тягрибян Та­лыш дийарында (Страбон, он биринжи «Жоь­­ра­фийа» китабы, йеддинжи фясил, икин­жи бянд) йа да Араз чайынын жянубунда (Стра­­­бон, он икинжи «Жоьрафийа» китабы, он цчцнжц фясил, цчцнжц бянд) сакин олмуш­лар. Плинийя эюря онлар Каспин дянизинин йахынлыьында йашамышлар»9.

Башга бир йердя дейилир:



«Каспи тайфалары яслиндя кассупи тайфа­ла­­ры олуб Жянуби Гафгазда, о жцмлядян Азяр­­­байжан Республикасында, Талыш дийа­рын­­да, Эиланда вя Шярги Азярбайжандан (Яр­дя­­билдян) Зянжанадяк олан торпагларда са­кин олмуш бир чох Асийа тайфаларынын цму­­ми ады иди… Авропалы мцяллифлярин Каспи дянизиня вердийи Каспин ады бу тай­фа­ларын адындан эютцрцлцб»10.

Инди дя бир нечя ещтимал цзяриндя дайанаг:

1 – Каспи // Каспиана мцхтялиф тайфаларын, о жцм­ля­дян касларын вя кадус­ларын йашамыш олдуглары яра­зинин цмуми ады иди.

2 – Каслар Мяркязи Гафгазда вя Шимали Гафгазын (Апах­тарын) сакларла гоншу­луьу олан бир бюлэясиндя йашамыш, сонралар ися жянуба сары Бабилистана гя­дяр щярякят етмишляр. Буна эюря Щеродотун китабын­да каспи // каспин адынын Щяхамянишилярин он биринжи сат­раплыьы иля ялагядар олмасы, дцзц, бу сатрап­лы­ьын мцяййян бир щювзясиндя каспи тайфасынын вар­лы­ьы­ны эюстярмир вя ола билсин, Щеродотун зювгц иля Кас­пин дянизинин адындан эютцрцлян цчцнжц бир аддыр. Буну да билирик ки, Щяхамяниши китабяляриндя сатрап­лыг­ларын адлары чякился дя, онларда кас вя каспи ад­ла­ры йохдур, Щеродотун Каспиана адландырдыьы он би­рин­жи сатраплыг ися щямин китабялярдя Армина адлан­мыш­дыр.

3 – Каслар даща узаг кечмишдя он биринжи сатрап­лыг щювзясиндя гцдрятли бир тайфа кими мяскунлаш­мыш, сонралар пяракяндя олдугларындан юз йерини ди­эяр тайфалара вермиш, адлары ися Мазандаран дянизи вя бу дянизин гярб сащилляри бойунда Щеродотун дюв­рц­ня гядяр эялиб чатмышдыр. Е.я. V ясрдя яэяр бу ад иран­­­­­­лы­ларын нязяриндя аз ящямиййятли идися дя, йе­ри­ни диэяр бир тайфайа, мясялян щирканлара (ващар­кан­ла­ра) вермишдися дя, узаг юлкялярдя халгларын вя Щеро­дот кими шяхслярин нязяр-диггятиндя еляжя яввялки ети­­барда галмышды. Бу, чохлу гайнагларда мцхтялиф тярз­­дя тясдиглянир вя ашаьыдакы нцмуня она мисал­дыр:

«Е.я. III ясрин биринжи йарысында (?!) кас­пи­ляр Кцр чайынын жянубуну вя Араз чайынын ашаьы ахарыны йашайыш йери олараг сеч­диляр. Е.я. II ясрдя каспиляр мидийалылара вя Гафгаз албанларына гарышыб йени бир тайфа олдулар.

Страбон* Мясищин (Иса пейьямбярин – Е.Г.) анадан олдуьу дювря йа­хын иллярдя кас­пиляр щаггында мя’луматын олмадыьыны, амма Кол­хи­да (Гярби Эцржцстан – Е.Г.) иля Кас­пин дянизи арасында каспин бир­эя йаша­йы­шына даир галыгларын варлыьыны гейд едирди.

Таситус* вя Флавиус** Дарийал боьа­зы­ны кас­пилярин дарвазасы ад­лан­дырмыш­лар. Гаф­газла11 баьлы бир китабда дейилир: «Кас­­пиляр е.я. III минилликдян I минилли­йя­дяк Мазандаран дянизинин гярб вя жя­нуб-гяр­­биндя йашайырдылар, онлар эенетик жя­щят­дян каси тайфасына (касиляря) йахын иди­ляр. Касиляр луллубейлярин гоншу­лу­ьун­да он­ла­рын шяргиндя йашайырдылар. Щиркан дя­низи сонралар бу тайфанын ады иля Кас­пи адландырылды»12.

И.Дйаконов Плинийя*** истинад едяряк каспи ады­нын Мазандаран дянизинин сащилляри бойунжа сакин бцтцн тайфалара аид бир ад олдуьуну мцмкцн саймыш вя яла­вя етмишдир: «Эюрцнцр, бу ад бцтцн Каспи дя­ни­зи золаьы бойунжа гейри-Щинд-Авропа!! Гя­би­ля­ля­ри­нин бирэя ады олмуш вя ола билсин, ка­ду­си­ляр, ещ­ти­мал ки, албанлар да онлара аид олмуш­лар»13. Бу цм­дя мясяля дя нязярдян гачырыл­ма­ма­лы­дыр ки, каспин ады йунан гайнагларындан, кассу-каш­шу ады ися Ассур вя Бабил гайнагларындан ялимизя эя­либ чатмышдыр. Авеста вя Щяхамяниши гайнагларында вя цму­ми­ликдя, гядим Иран абидяляриндя бу адын изи эю­рцн­мцр. Бунун сябяби ола билсин одур ки, щямин ад Иран дил­ляриндя диэяр бир формада олмуш, амма о фор­ма­нын араш­ды­рылыб мцяййян едилмяси айрыжа тяд­ги­гатын мюв­зусудур. Щирканларын эуйа каспилярдян гя­дим ол­ма­сы, Щиркан дянизиня сонралар Каспи дянизи ады­нын го­йул­масына даир Таситус вя Флавиусун сюй­ля­дик­ляри фик­­ря дя шцбщя иля йанашмаг лазымдыр. Бюйцк ещ­ти­ма­ла эюря, бу мясяля яксиня олмушдур. Щирканийа (Ва­щар­ка­на) ады Каспин адындан гядим олсайды, шяк­сиз, Ще­ро­дот бу щаг­да сусмазды вя еляжя дя Каспин ады Щяхамяниши сат­рап­лыгларынын Иран сийащысына дцшяр­ди.

Щирканларын каспилярдян гядим олдуьуну рядд едян диэяр бир факт одур ки, Щеродотдан сонракы мц­ял­лифляр Каспи дянизи вя онун сащилляриндяки тай­фа­лардан, о жцмлядян щирканлардан ятрафлы йазанда кас вя каспи адлы тайфанын варлыьына мцяййян бир ишаря едярдиляр вя юнжя дейилдийи кими, Страбон (е.я. 40-жы ил – ерамызын 40-жы или) юз дюврцндя каспи адлы бир тай­фанын олмамасыны ачыг-ашкар е’лан етмишди.

Диэяр бир ситат эятиряк:



«Е.я. I ясрин мцяллифляриндян олан Артми­дор Каспи дянизи сащил­ля­ри бойунжа каспи ад­ланан бир тайфанын мяскун олдуьуну ха­тыр­латмышдыр».14

Иран тядгигатчысы Инайятулла Рза Страбона исти­на­дян йазыр: «Е.я. I ясрин астанасында каспилярдян щеч бир ясяр-яламят йох иди» вя даща сонра гейд едир: «Каспилярин албанлара гарышыб яри­мя­си эцман едилир, чцнки гайнайыб-гары­шан­дан сонра кас­пилярин тякжя ады тарихдя галды»15.

И.Рза каспилярин вятянинин дягиг сяр­щяди щагда башга бир йердя беля фикир йцрцдцр:



«Е.я. I ясрдя каспиляр дийарында мцхтялиф тай­фалар, о жцмлядян онларын ян бюйцйц олан албан тайфасы мяскун иди. Ялдя олан гай­наглара эюря, каспиляр Кцр вя Араз чай­ла­рынын говушдуьу йердя йашайырды­лар»16.

Сюйлянян бу фикир ону эюстярир ки, каспиляр е.я. I ми­ниллийин биринжи йарысындан шимал-шяргдян ка­дус­ларын гоншусу олмуш вя сонра юз йерини албанлара вер­мишляр. Щямин сющбятин давамы олараг дейяк ки, бю­йцк бир торпагда сакин олан албанлар Ассур, Бабил, Щяхамяниши вя Аршаки гайнагларында парсавляр, партлар, парсавалар (йя’ни парфлар – Е.Г.) адланмышлар. Бу щя­мин аддыр ки, бир груп тядгигатчы онун эащ Урмийа эюлц ят­рафында йерляшдийини билдириб, эащ да Парс, Ан­шан вя Елам иля гарышдырыблар. Тяяссцфляр ол­сун ки, бу ад мцасир тядгигат ясярляриндя гядим гайнаг­лар­дакы фактлара диггят едилмядян индики Хорасан гя­бул едилмишдир. Мцасир Иран тядгигатчысы И.Пур­да­вуд Каспи вя Каспиана адларынын Иранда шящяр олан Гязвин ады иля ялагядар олдуьуну билдирян алимляр­дян­дир. Онун мювгейи Азярбайжан Республи­касы­нын жя­нуб бюлэяляриндян Мазандарана гядяр олан бир яра­зи­нин Каспиана сатраплыьы олдуьуну гейд едян мц­ял­лиф­лярин фикриня тягрибян уйьундур. Профессор Пурдавуд йазыр:



«Гядим йунан вя Рома мцяллифляри Кас­пи­а­на сюзцнц бир Иран дилиндян эютцрцбляр. Бу сюз, эцман ки, Гязвин шящяринин адында гал­мышдыр. Бил­дийимиз кими, Бялазури*, Ибн-ял-Фягищ, Гудамя** вя Йагут Щямя­ви­нин*** мя’луматларына эюря, Гязвин ады Кяш­­вин сюзцнцн яряб­ляш­миш формасыдыр. «Кяш­вин»ин щансы сюздян йарандыьы мя’лум ол­ма­са да, орта яср жоьрафийашцнаслары ону мцмкцн вариант гябул ет­миш­ляр. Шцб­щя­сиз, бир заман Мидийанын тяркибиндя ол­муш Ер­мя­нис­тан вя Хорасан (Парсава)17 ара­сын­дакы сыра даьларын латын мян­шя­ли Кас­пиос ады иля Кяшвин = Гязвин ады ара­сында баьлылыг вар­дыр. Чцнки бу тахт-таж­лы шящяр беля бир ады дашыйан бир бюл­эя олуб»18.

Беляликля, Каспиана адлы бир зонанын мяркязини Гяз­вин шящяри гябул ет­сяк, каспилярин мяркязинин Кцр-Араз чайларынын кясишдийи йердя олмасына даир яв­вял­­ки фикирляр тякзиб олунар вя шцбщя иля гар­шы­ла­нар. Беля олан сурятдя, биз кас­пиляри кадусларын жя­нуб-гярб гоншусу кими гялямя вермялийик. Амма бу нюг­­те­йи-нязярдян щансынын дцзэцн олмасыны сцбут ет­мя­йя чалышмаг бу ясярин тяд­ги­гат обйекти дейилдир. Бу­на эюря дя Гязвин адынын Каспин вя Каспи адлары иля яла­гядар олмасына вя щям дя Кцр-Араз чайла­ры­нын кя­сишдийи йерин тарихян кас­пи­лярин мяркязи олма­сына инанараг фикримизи давам етдиририк.

Каспиана иля Кадусийа арасында гощумлуг ялагяси вя жоьрафи сярщяд гейри-мц­яййяндирся, Парфийа вя Щир­ка­ни­йа иля баьлы тядгигатчыларын иряли сцрдцйц якс фи­кирляря бахмайараг, кадусларын диэяр гоншуларла бяр­гярар етдийи мцнаси­бят­ляр вя араларында олан жоь­рафи сярщяд гейри-мцяййян дейил. Йухарыда эюс­тя­рил­­ди­йи кими, Кадусийа шяргдя Мазандаран дянизиня, мяр­кяз­дя анариаклар19 да дахил олмагла гярбдя Ми­ди­йа дюв­ля­тиня, жянубда амардларын торпаьына говушурду.

Амардларын дийары щагда беля йазылмышдыр: «Эи­ланда кадусиляр, Мазан­да­ранда тапуриляр, кадуси­ляр­ля тапуриляр арасында мардлар // амардлар йа­ша­­йыр­дылар. Сяфидруд чайы антик дюврдя Амар­дус адланырды»20. Йеня щямин гай­наг­да гейд олунур: «Мярдляр // мардлар, йухарыда дяфялярля дейилдийи кими, тапур­ларын гоншулуьунда йашайырдылар. Як­сяр тядгигатчылар мардлары вя тапурлары Ма­зандаран етносу саймыш, ари тайфалары Ирана эючмяздян яввял онларын щяр икисинин щямин тор­па­ьын сакинляри олдугларыны гябул едирляр. Бу тай­фа амард да адланыр. Бя’зиляри беля гяна­ят­дядирляр ки, Амол ады Аморд олмуш, сонра Ам­лод, даща сонра Амол олмушдур (сящ.147)».

Амол – Мовсес Хоренасинин* «Жоьрафийа» кита­бын­­­­да ады чякилян, Жосеф Марк­вартын («Иран-Шящр», сящ.255-дя) Амол кими охудуьу вя ону мард­ла­рын пай­тахты сайдыьы бир дийарын адыдыр. Амма яксяр Иран гайнагларында Амол адынын Амард ады иля ялагядар ол­масына даир щеч бир фикир сюйлянмяйиб. Щямдулла Мостоуфи** Амолун бина едил­мяси вахтыны Пишдади сц­лалясинин шащы Тящ­мурас дюв­рцня аид едиб («Нцз­щят-цл-Гулуб», сящ. 160) («Гялблярин яй­лянжяси» – Е.Г.). Щ.Рабино*** ися Амол адынын Амоля адлы бир га­ды­нын адындан эю­тц­рцлдцйцнц билдиряряк беля йа­зыбдыр: «Пай­тахты Бялх олан Сасани сцлаля­синин ша­щы Фи­рузун арвады Амоля Амолун ясасыны гойуб».21

Амол* шящяринин салынмасыны тясвир едян Ибн Исфяндийарын** йаздыьы дастана («Тарих-е Тябярис­тан», сящ.62) («Тябяристан тарих» – Е.Г.) истинад едян Щ.Рабино, ещтимал ки, Мазандарандакы Амол шящярини Мярв иля Бухара арасында йерляшян Амол шящяри иля сящв салмышдыр. Чцнки пайтахты Бялх*** олан Фируз шащын арва­дынын Мазандаранын мяркязиндя шящяр салын­ма­сы­на ня дяхли вар?! Амол адынын Амард иля яла­гя­дар олмасы дцшцндцрцжц олса да, щятта елми жя­щятдян исбат едился беля, онун тарихян амардлар кими бюйцк бир тайфанын пайтахты олмасы инандырыжы дейил.

Щям эел тайфасы васитясиля, щям дя онларсыз ка­дус­ларла гоншу олмуш амард­ларын дийары гярбдян Ся­фид­руд чайы вадисиня вя шяргдян Чалус боьазына го­ву­ша­раг орадажа тапурлар вя мазанлар иля щям­сяр­щяд иди. Буну да нязяря алмаг лазымдыр ки, Елбрус иля Ма­зандаран дянизи арасындакы вадилярдя ера­мы­зын илк ясрляринядяк ня бир шящяр, ня дя бир гясябя вар иди вя яэяр олубса да, пайтахт сявиййясиндя щеч вахт сийаси ящямиййят дашымамышдыр. Бцтювлцкдя бу яра­зи­дя мядяниййят даьлардан тядрижля дяниз сащилля­ри­ня эялмиш вя Амол, Сари, Чалус, Ряшт кими инсан мяс­­кян­ляри ислам тарихинин башланмасы иля ящя­миййят вя жанланма кясб етмишдир. Амардларын ады, ад-саны Са­саниляр дюврцндя арадан эетмиш, йерини Дей­лямана вя бурада йашайан дейлямляря вермишдир.

Амардларла баьлы диэяр бир факт да будур ки, бир сы­ра мцяллифляр гядим Иранын башга торпагларында да бу тайфанын сакин олмасындан хябяр вермишляр. О жцмлядян профессор Пурдавуд йазыр:



«Жейщун чайынын бир башга ады Амурдярйа (Аб-Аму) чайыдыр. Аму // Амуй // Амол ися Тя­бя­ристанда (индики Мазандаранда) гейри-ари иргиня мян­суб бир гябиля адыдыр. Амол шя­щяриня бу гябилянин ады гойулмушдур. Сюзцэедян гябилянин ады Парсийада мард // амард олмуш, йунан вя Рома мцяллифляри ися ону мард // мардой йазмышлар. «Зийан эя­тирян», «хараб едян» мя’насыны верян бу сюз … Жейщун чайынын мянсябиндя вя бир аз шяр­гя тяряф йухарыда сакин олмуш амард гябилясинин бир шахясинин адыдыр. Инди­ки Чаржуй шящяринин орта ясрлярдяки Амол-Амуй ады бу гябилянин ады иля яла­гя­дар­дыр. Жейщун чайы да щямин гябилянин ады иля Амурдярйа адланмышдыр»22.

Бу тядгигатчы сонралар амардларын цнваныны Гаф­­газда эюстяряряк йазыр: «Ар­шаки падшащы I Фра­ат онлары (амардлары) орадан кючцрцб Гафгазда йер­ляш­дир­миш вя табур адланан гейри-ари бир гя­би­ля Табращдан (Тус­дан=Мяшщяддян) эялиб онла­рын йерини тутмуш, юз адыны щямин торпаьа го­йуб ораны Тябяристан адландырмышдыр».

Бурахдыьы бцтцн сящвлярля йанашы, мясялялярин беля тярздя гойулушу арабир истинад обйекти олмуш, нятижядя амардларын ентоэенезинин танынмасында, жоьрафи яразисинин тя’йин едилмясиндя, щабеля онла­рын тарихи ролу вя талейи иля баьлы ишлярдя гейри-мцяййянликляря йол верилмишдир. Бурада диггяти башга бир мясяля – Парсийада мярд // мард адлы бир гябилянин сакин олмасы жялб едир. Бир чох тядги­гат­чы­лар ону гя­биля кими гялямя алмышдыр. О жцмлядян, Ще­родот Парс тайфалары щагда изащат веряркян беля йазыр:

«Парслар алты шящяр сакинли вя кянд са­кин­ли тайфайа, дюрд кючяри тайфайа бюлцн­мцш­ляр. Илк алты тайфа бунлардыр: пасар­га­диляр, марфиляр, маспиляр, панталиляр, дарусиляр, эирманиляр; икинжи дюрд тайфа бун­­лардыр : мардлар, дарупикляр, дащлар, са­гартиляр»23.

Щямин гайнагларын йаздыьына эюря, мардлар Щяхамяниши сцлалясиня итаятчи вя вяфадар идиляр, щятта Кет­сийасын нязяринжя, бюйцк Кир (II Кир) бу тайфайа мянсуб олмушдур. Канткурс Парсийада Македонийалы Исэяндя­рин эюрдцйц тядбирляри шярщ едяркян йазыр: «Мард тайфасы Исфащан иля Хузистан* арасындакы даь­лар­да сакин иди»24. Бу тарихчи башга бир йердя ися онлар щаггында беля гейд едир:



«Исэяндяр Парсийаны гарят едиб чохлу шя­щяр­ляри юзцня табе едяндян сонра мард­ла­рын торпаьына дахил олду. Бу тайфа дю­йцш­кяндир, Парс мямлякятиня хас ядяб-яркана вя дцшцнжя тярзиня маликдир. Онлар даьда ма­ьаралар газыб орада аиля вя ушаглары иля бирэя йашайырлар»25.

Мард адынын амард сюзцня охшар олмасы няти­жя­син­дя Щяхамяниши ордусунда мцхтялиф мцщарибялярдя иш­­тирак етмиш, Македонийа щцжумлары гаршысында иэид­­ликляр эюстярмиш, Парс гябиляляриндян олан бу тай­­фанын ады индики Эилан вя Мазандаранда йаша­мыш, Щяхамянишиляря табечилийи исбат едилмямиш амард­­­­лар ады иля сящв вя гарышыг салынмыш, бирин­жи­нин наилиййятляри диэяриня аид едилмишдир.

Индийядяк щаггында данышылан мардлар вя амард­лар­дан савайы диэяр мардлар вя амардларын да вар­лы­ьындан хябяр верилиб. Амма дцзэцнлцйц вя йанлыш­лыьы, онларын мардлар вя амардларла ялагядар олуб–олмамаларына даир щеч бир тядгигат ясяри йохдур.

М.Ивановун «Историйа Ирана» китабына истинад едян И.Рза йазыр:

«Гядим гайнаглар Азярбайжанда, Кцрдцстан­да*, Каспи дянизи сащилляриндя вя Загрос сы­ра даьларында амардлар (мардлар) адлы бир гябилянин варлыьындан хябяр верир»26.

Фикримизля цст-цстя дцшян вя дцзэцнлцйцня инан­ды­ьымыз мясяля Мазан­даран дянизинин жянуб-гяр­бин­­дя амард адлы бир тайфанын олмасыдыр вя де­йил­ди­йи ки­ми, щямин тайфа ян азы эел тайфасы ва­ситяси иля ка­дус­ларын жянуб гоншусу олмушдур. Инди бу фикри айдын­лашдырмаг вя ону тякмилляшдирмяк цчцн Дорн­дан** беля бир ситат эятиририк:



«Гядим Эиланын ящалисини Щяхамяниши дювля­ти­ня итаят етмяйян кадуси­ляр тяшкил едир­диляр. Бу тайфайа вя йа онун бир щис­ся­синя доьру ола­раг эил // эелай // эелуй // эилуй дейирдиляр. Эилан вилайятинин индики ады да йухарыдакы тайфанын адындандыр. Сон­ра бу йерин шяргиндя мард­лар // амардлар са­кин олмушлар, Сяфидруд чайы онларын ады иля Амард­руд адланмыш вя онлардан сон­ра тапурлар (тапируйлар, та­пу­руй­лар) йашамышлар ки, иранлылар индики Мазанда­ра­ны бунларын ады иля Тапуристан адлан­дыр­мышлар»27.

Эел тайфасынын кадуслар вя амардлар иля ялагяси щяля тядгиг олунмамыш бир мювзудур. Атник гайнагла­рын вердийи мя’луматлардан беля баша дцшцлцр ки, кадуслар вя амардлар Мазандаран дянизи йа­хын­лы­ьында бюйцк вя танынмыш тайфалар зцмрясиндян олан­да эеллярин, принсипжя, ня ады ортада йох иди, ня дя онлар еля бир ящямиййят кясб едян бир тайфа идиляр. Сонра амард вя кадус адларынын йерини дейлям ады тутур, тядрижля даща чох ящямиййят кясб едян эел ады Сасаниляр дюврцнцн сонларына йахын тайфа мящфуму газаныр вя Сасани сцлалясинин* тя’йин етдийи жани­шинляр о дийарда Эиланшащ (=Эилан башчысы, эелляр шащы) ад­ла­нырлар. Ислам дюврцнцн башланьыжында Дейляман (Дейля­мистан) жоьрафи ады мювжуд оланда бу ад да топонимик мяфщум ялдя етмяйя башлайыр, сонра Эиланы, Дейлямистаны, амардларын торпаьыны ящатя едяряк Эилан формасында бир яйалятин ады олур.

Эюрцндцйц кими, яввялляр шющрят газанмыш Дейля­ман адыны сонралар Эилан ады цстяляйир. Сяфидруд чайынын гярб щиссяси, бурадан антик Кадусийанын яра­зи­си олмуш Кцр чайынадяк олан торпаглар Эилан яйаля­тинин яразиси щесаб еди­лир­­дися дя, инзибати бюлэц бахымындан Эилан яйалятиня дахил олан эениш бир яра­зи – Астара бюлэясиндян Фумян** району дахил ол­маг­ла олан йерляр – II Пящ­ля­ви (Мящяммяд Рза шащ – Е.Г.) щакимиййятинин илк илляринядяк олан дюврдя мцс­тя­гил олуб Тявалиш (Талышлар дийары – Е.Г.) адла­ныр­ды. О заман йухарыда сада­ла­нан бцтцн торпагларын да­хил олдуьу яразини нязярдя тутан сянядлярдя «Эилан вя Тя­ва­лиш вилайяти» ифадяси ишлянирди вя бу да ка­дус­лар иля эелляр вя амардлар ара­сында Сяфид­руду тябии сярщяд щесаб едян фикирля цст-цстя дцшцр. Бу тябии сярщяд щагда Эилан тядгигатчысы М.Миря­бцл­га­сими ачыг-айдын беля йазмышдыр:

«Яэяр эеллярдян йох, онлардан (кадуслардан – Я.Я.) сющбят ачсаг, онда бу тайфа даь йцк­сякликляринин гярбиндя вя Эилан вадисинин бир щисся­син­дя сакин идиляр. Монголларын щц­жумуна гядяр Лащижан кими щеч йер­дя ады чякилмяйян Ряшт эеллярля кадусиляр ара­сын­да сярщяд мян­тя­гяси кими таны­ныр­ды»28.

Эеллярин етноэенези, жоьрафи мювгейи вя яразиси щаг­гында диэяр мясяляляр дя вар. Беля ки, Иран юл­кя­си­нин бу вя йа диэяр яразисиндя, хцсусян гярбиндя вя Ма­­зан­даран яйалятиндя Эил вя Эилан кими айры-айры йа­ша­йыш йерляри мювжуддур. Мя­сялян, «Исламабадын мяр­кязи олан Эилангярб гясябяси, халхалын Имам­руд йашайыш сащясиндя Эилван кянди, Сяняндяжин Гцр­вя мащалында Эи­ляк­лу кянди, Ча­лусун Кяла­рис­таг мащалында Эилагла кянди, Фирузабад маща­лын­да Эи­ляк кянди, Хоррямабадын Сяэвянд маща­лын­да Эиланвянд кянди, Фи­рузабад мащалында Эи­ла­ня кянди, Кирманшащын Динявяр мащалында Эи­ла­ня кян­ди, Шушун йахынлыьында Эилан-Мал­ви­ран кянди, Ярдя­би­лин Кял­хо­ран маща­лын­да эи­лан­дещ кянди, Нур районунун Мийанруд йашайыш мянтя­гя­синдя Эи­лан­­дещ кянди, Мешкиншящрин Эянжгащ мащалында Эиландуз кянди, кир­ман­ша­щын ятра­фын­да Эилан йашайыш мянтягяси, Ялигудяр­зин йа­хын­лыьында Эилан йа­ша­йыш мянтягяси, Яли­гу­дярзин Зулги мащалында Эилан кянди, Саринин Мийан­до­руд мащалында Эилабад кянди, Нящавяндин Паин мащалында эилабад кянди, Ре­йин шяргиндя Эилабад адланан бир йер, Зянжанын Ходабяндялуй мащалында Эил кян­ди, Ярдябилин Яжаруд мащалын­да Эиларлу кянди, Исфащанын йахынлыьында Эи­ларуд кянди вя с.»

Эилан яйалятинин эилякляр йашайан мяркязляриндя дя адлары Эил вя Эилан иля ялагядар олан йашайыш ожаглары вар. Мясялян, «Талыш районунун Ясалим дя­­щис­танында Эиландещ кянди, Рудсяр районунун Пол­рудбар мащалында Эилакжан кян­ди, сянэярин Эилавян­дан вя Эил кяндляри, Ризваншящр районунда Эилчалан кян­ди вя Эилдолаб мащалы, Яшряфиййянин Дещшал мащалында Эилдещ кянди, Руд­ся­рин Пол­руд­бар мащалында Эилкялайа вя Эилмялик кянд­ля­ри, Кучсифащан бюл­эя­синин Эилва кянди. Щям­чи­нин, Хузистанда Эилэирд адлы бир гала, Рудсярдя Эи­лякжан адлы бир чай, Кцрдцстанын Кялщор тай­фа­сында Эилан адлы бир нясл, Мя­даиндян ашаьыда Баь­дад бюлэясиндя Эил адлы бир кянд, Йуна­ныс­тандан га­йы­дар­кян туфанла цзляшян Иран эями­ля­ри­ни хилас едян Йунаныстанын Талант адлы йе­рин­дя бир шяхсин ады»29.

Бир сыра гайнагларда Гафгазда эуйа йашамыш эел­ляр­дян дя хябяр верилир. Иг­рар Ялийев* йазыр: «Лег­ляр (Даьыстан лякляри – ? Я.Я.) Гафгаз даьла­рын­да эел­ляр­ля бирэя йашайырдылар»30. О, Стра­бо­на ис­тинад едяряк ялавя едир: «Эелляр, легляр, ама­зон­калар, албанлар скит гябиляляринин гоншулу­ьунда йашайырдылар»31.

Страбон йеддинжи «Жоьрафийа» китабында (Франсыз ди­линдян фарс дилиня тяржцмя, сящ. 420-дя) Жянуби Гафгазда вя Мазандаран дянизинин гярбиндяки тайфа­лардан данышаркян эелляри беля хатырламышдыр:

«Дяниздян башлайараг йцксяклийя сары гал­хан­да пиллякян­вары мцх­тя­лиф ижмалар эю­рц­нцр. Яввял, дар бир мянтягядя бир нечя ал­бан вя ермяни тайфасы, сонра эениш бир мян­тягядя эелляр, кадуслар, амард­лар, сир­ти­ляр, анариаклар вя чохлу диэяр тайфалар йашайырлар»32.

Бизим мянбялярдя дя эел адлы ики тайфанын ол­дуьуна ишаря едилир. Бирин­жиси легляр, амазонкалар вя албанларла бирэя скит гябиляляринин гоншулуьун­да йашайырды, икинжиси ися кадуслар, амардлар вя ана­ри­акларла гоншу иди. Эел адында бир тайфанын Гаф­газ­да вя индики Даьыстанда сакин олмасыны сцбут ет­мяк цчцн фактлар вя чохлу сянядляр лазымдыр. Бу щя­ля­лик мцбащисяли мясялядир33, амма Эил вя Эилан ад­ла­рынын Иран юлкясиндя, хцсусян Кирман­шащан яйа­лятиндя йайылмасы дцшцндцрцжц мясялядир. Беля бир мясяля дя диггяти жялб едир ки, эеллярин дийары олуб Эилан адланан бир яйалятдя ня цчцн оба вя кяндлярин ады Эил вя Эилан сюзляриндян эютцрцлцб? Биз беля мясялялярин щяллиндя онларын сябяблярини, амилля­ри­ни вя тарихи сирлярини ахтарыб тапмалыйыг.

Чох вахт тядгигатчыларын нязяр-диггятиндян узаг галан диэяр мцщцм бир мясяля будур ки, Эилан яйа­лятинин даьлыг ятяйиндя вя щятта Мазандаран яйа­ля­тинин гярб щиссясиндя сакин олан бцтцн ящали – халг, тай­фа вя жоьрафи йер бахымындан юзлярини талыш, эалыш, дейляманлы, яшкурлу вя саир кими танысалар да, даьла дяниз арасы вади щиссяни Эилан, орадакы йерлиляри «эил-эиляк» адландырырлар вя эиланлы­лар – эилякляр иля юз араларында мцщцм бир сярщядин олмасыны е’тираф едирляр. Мя­ся­лян, бир даьлы та­лышдан мясряф етдийи дцйцнц щарадан ялдя етдийини со­руш­сан, дейяр: – Эиландан алмышам вя яэяр гышы ва­дилярдя кечирян аилялярдян сорушсан ки, – «Гышы йай­лагда галырсы­нызмы?» – дейяр, – Эилана кюч едиб эе­дирик.

«Дещхода» енсиклопедийасында бу барядя беля йа­зылыбдыр:



«Эилан – Хязярин жянуб са­щил­ляринин аша­ьы щиссясиндя, Чалусла* янзялинин говуш­ду­ьу сащил бойунда вя бу торпаьын даьлыг йерляриндя сакин оланларын ишлятдийи ад­дыр. Ким Шащсуварын**, йа Рудсярин***, йа да Рам­сярин**** даь ятякляриндян сащиля тя­ряф эется, дейярляр: – Эилана эедиб»34.

Бу, шяксиз, Амард эелляринин ясил вятянини, мяр­кя­зини эюстяря билян вя онларын кимлийи барядя мя’­лумат веря билян ян тутарлы фактлардандыр. Иранын мцх­тялиф тарихи вя жоьрафи мянбяляриндя еля аргу­мент­ляр вар ки, онлар беля тядгигатлары апармаьа бизя кюмяк едир. Профессор Гай Лис­теринж бу мянбя­ляря истинад едяряк эеллярин йашадыглары йерляр барядя йазмыш­дыр:



«Яв­вял­ки фясилдя дедийимиз кими, Сяфид­руд чайы Елбрус сыра даь­ла­рыны кечян­дян сонра доланбаж йолларла Каспи дянизинин жянуб са­щи­линин гярб гуртаражаьына тюкц­лцр вя орада сыра даьлара сюйкяняряк нис­бя­тян эениш батаглыглары олан бир дел­та ямяля эятирир. Жянуб вя гярбдян тяпя­ляр вя мешяли даьларла ящатялянян вя бю­йцк бир йа­рым­даиря ямяля эятирян Сефидру­дун бу делтасы яряблярин Жил вя Жи­лан де­дик­ля­ри вя тамамиля цч айры-айры дийар­дан тяш­кил олан Ки­чик Эилан дийарыдыр. Яряб жоьрафийашцнаслары делтанын сел су­­йу иля эятирдийи торпаглара Жил // Жилан дейир­диляр. Бцтцн Эилан яйалятини ифадя етмяк истя­дик­дя ону жям формада Жиланат (ат – яряб дилиндя жям шякилчиляриндян би­ридир – Е.Г.) адландырырдылар вя бу ад чох вахт аран вя даьлыг бюлэяляря дя ша­мил еди­лирди»35.

Беляликля, айдын олур ки, Иранын мцхтялиф йерля­риндя раст эялдийимиз Эил сюзц иля баьлы жоьрафи адлар, шцбщясиз ки, тядгиг олунмалыдыр вя бу, чох дц­шцн­дцрцжц мясялядир. Амард эелляри вя Сяфидруд дел­тасындакы Эиланла ялагясинин олуб-олмамасына бахмайараг, бу адлар Эил сюзцнцн ящямиййятини щечя ен­дир­мир. Диэяр тяряфдян, мцстягил бир тайфа йа да амард тайфасына баьлы бир тайфа олуб-олмамасындан асы­­лы олмайараг, эелляр Сяфидруд чайынын ашаьы аха­­­­­рында мяскун олмуш, Сяфидруд чайы да эелляр вя амард­лар иля кадуслар арасында тябии сярщяд олмуш­дур. Цчцнжцсц, Сасаниляр дюврцндя, ещтимал ки, I Ша­пу­­ра тямамиля мяьлуб олдугдан сонра амардлар ад-сан­ларыны юз тайфаларындан олан дейлямляря (=дейля­ман­лыла­ра) тядрижля вермиш вя Дейляман ады узун мцддят амардларын, эеллярин сакин олдуг­ла­ры бцтцн торпаглара, щятта кадуслар дийарынын бир щиссясиня аид олмушдур. Сонралар бу ад йерини эелляря вя Эи­ла­на вермишдир. Дедийимиз кими, бизим тарихи вя жоь­рафи гайнагларымыза, щятта бу гайнаглардакы ян йахшы вя дягиг фактлара истинад едян Гай Листеринжин бу барядя сюйлядикляри мцбащисяйя сябяб олмады­ьын­дан, яксяр ираншцнас алимлярин фикирляри иля цст-цстя дцшцр. Бу мясяля иля баьлы, Ж.Маркварт беля йазыр: «Сащил дийары олан эилан Сяфидруд чайы­нын аша­ьы ахарында вя даь­лыг Дейлям тор­па­ьында йер­ля­шир. Буна эюря дя Эил вя Дей­лям адла­ры чох вахт бир-биринин йанында чякилир. Йунанлар Патру­кел­син36 експеди­си­йасы дюврцндян Сяфидруду Амардус адлан­дыр­мышлар вя бу ад, шяксиз, Каспи дянизи­нин жянуб сащилляриндя йашамыш, эуйа яв­вял­ляр гярб тяряфдян бу чайын сащилля­ри­ня­дяк сяпя­лян­миш амард тайфасынын адын­дан эютцрцлмцшдцр. Сбеус онлары чай бойу сакин оланларын ады иля – амардус адлан­ды­рыб. Полинус эелляри кадус­лар­ла ейни­ляш­дирирди. Сбеус да бу фикрин тяряф­да­ры иди. Онларын яхлагы вя адят-ян’яняси щаг­да ма­раглы фактлар Кортонун Сурийа дилиндя йаздыьы «Ганунлар вя юлкяляр» ки­та­бында вардыр»37.

Тарихи вя жоьрафи гайнагларда кадусларын, эелля­рин вя амардларын арасында бяргярар олмуш ялагяля­рин мащиййятинин юйрянилмясиндя дилчилик вя етногра­фик тядгигатлар бюйцк ящямиййят кясб едир. Бу сащядя апарылмыш експериментляр эюстярир ки, дил, мядя­ний­йят, мяишят, щятта антрополоэийа зямининдя эелля­рин (эил­лярин) Сяфидруд чайынын вя Мазандаран дяни­зинин гярбиндя мяскун тайфаларла ихтилафы дцшяндя эелляр мазандаранлыларын (тябяристанлыларын) тя­ря­фи­ни сахлайыр, (эиляк дили мазандаран дилиня чох йа­хын олдуьуна эюря – Е.Г.) мазандаранлылар эиляк дили­­ни юз дилляри щесаб едирляр.

Эеллярин амардлара аидлийиндя диггяти жялб едян бир мясяля дя будур ки, бцтцн эелляр (=эилякляр) юзлярини, «эиля мярд» адландырырлар. илк бахышда беля баша дцшцлцр ки, «эиля зян» диши жинсли эиляк ол­дуьу кими, «эиля мярд» дя еркяк жинсли эиляк де­мякдир. Амма эиланлыларын дилиндя, диалектля­риндя, цмумиликдя данышыгларында ишлянян «эиля мярд» ифадяси еркяк жинсли эиляк анлайышыны вермир.



Чох аз тясадцф олунан щалдыр ки, тайфа вя йа бир дийарын ады шяхс адынын юнцндя сифят ролунда ишля­ниб йени бир цмуми исим ямяля эятирсин. Буна ясас­ланыб «эиля мярд» ифадясини – илк яввял эил + «е» сюз­дцзялдижи шя­кил­чиси + амард олмуш бир бирляш­мяни – «мард»а – мярд»я мянсуб, аид олан эил (=эи­ляк) кими гябул етмяк олар. Буна ашаьыдакылары ми­сал чякя билярик. Лор–е Бящарвянд (Бащарвяндли лор – Е.Г.), торк-е Ьяшьаи (Гашгайлы тцрк – Е.Г.), фарс–е Бойрящмяд (Бойрящмядли фарс – Е.Г.) вя с. Диэяр бир фик­­ря эюря ися эуйа эелляр ики груп олмушлар: кадус­лар (эел-е кадус) оланлар вя амардлар (эел-е амард = эиля мярд) оланлар.



1 Щ.Пирнийа. “Иран-е Бастан”, сящ. 1475-1476

2  Щеродот. «Тарих», сящ. 224.

3 Е.я. тарихчиляр арасында Щеродотун ян дягиг вя сон дяряжя биликли та­рихчи олдуьуну е’лан едяряк она ещтирам етдийимизи ня­зяря чатдырырыг.

* II Артаксерксин гябриндя даш лювщя ашкар едилиб. Бу лювщядя она табе сатраплыглардан олан нцмайяндялярин тясвири ве­рилиб. Он би­рин­жи йердя цч тясвирин башы цзяриндя Сатагуш ады щякк олунуб.

4 Играр Ялийев вя башгалары. «Азярбайжан тарихи»,Бакы,1993,сящ.67-68.

5 И.Дйаконов. «Тарих-е Мад», сящ. 330–331.

6 Щ.Пирнийа. «Иран-е Бастан», сящ. 1689.

* Гязвин : Тещрандан шималда Тещран-Ряшт шоссе йолунун 140 км– лийиндя йерляшян Гязвин районунун мяркязи олан шящяр.

7 Я. Дещхода. «Лоьятнаме-йе Дещхода», Каспин сюзц.

* * Ернест Щерсфелд (1879–1947) алман шяргшцнас вя ираншц­насы­дыр, Иранын тарихи, дилляри, динляри щагда, антик Елам вя Ис­лам барядя тягрибян 190 китаб, трактат вя мягалянин мц­ял­лифидир. О, Персепол китабялярини охуйараг тяржцмя етмиш­дир

8  Ряшид Йасями. «Корд вя пейвястеэи-йе неъади вя тарихи-йе у»,

сящ.234.

* ** Р.Йасями (1896-1951) : Иран профессору, тядгигатчысы, инэилис, франсыз, яряб вя пящляви дилляринин тяржц­мя­чиси.

*** Бабил : индики Ирагын пайтахты Баьдад шящяриндян 160 км жянуб-шяргдя, Фярат чайынын сащилиндя йерляшмиш шящяр.

9 Щ.Пирнийа. «Иран-е Бастан», сящ.1908.

10 Ямянулла Ьяряши. «Иран-Намяк», сящ.188.

* * Страбон (е.я. 64 – ерамызын 24-жц или) : йунан жоьра­фи­йашцнас вя тарихчисидир, 17 китабдан ибарят «Жоьра­фи­йа» ясяринин мц­ял­­лифидир. «Тарихи гейдляр» китабы дюврцмцзя чат­ма­мыш­дыр.

* * Таситус (ерамызын 55-120-жи илляри) : латын тарихчиси.

* ** Жозеф Флавиус : ерамызын IV ясриндя йящуди тарихчиси.

11  «Народы Кафказа». 1, Москва, 1960, стр.42.

12  «Моталеат-е Асйа-йе мяркязи вя Ьяфьаз» ъурналы, сящ.153.

*** Плини (ерамызын 23-79-жу илляри) : Рома йазычы вя тяби­ят­шц­насыдыр, 37 китабдан ибарят «Тябият тарихи» китабы­нын мцяллифидир.

13 И.Дйаконов. «Тарих-е Мад», сящ.23.

14 «Маталеат-е Асйа-йе Мяркязи вя Ьяфьаз» ъурналы, сящ.154.

15 И.Рза. «Азярбайжан, Ярран вя Албанийа», сящ.117.

16  И.Рза. «Азярбайжан, Ярран вя Албанийа», сящ.115.

* * Бялазури : IХ яср яряб тарихчиси

* ** Гудамя : Х яср яряб шаир вя ядиби

*** Йагут Щямяви : ХIII яср яряб жоьрафийашцнасы.

17  Ермянистанын Хорасан иля ня ялагяси вар?!

18  И.Пурдавуд. «Фярщянэ-е Иран-е Бастан», 1-жи жилд, сящ.291.

19  Ярдябил яйалятиндя Анаржан адланан гясябя антик Анар гя­ся­бясидир. Бу гясябя сакинляри ещтимал ки, анариак тайфасынын варисляридир.

20  Щ.Пирнийа.. «Иран- е-Бастан», сящ. 157.

* * Мовсес Хоренаси : V яср ермяни тарихчиси

** Щямдулла Мостоуфи : XIV яср Иран тарихчи вя жоьрафийашцнасы. Яряб мяншяли олуб Гязвин шящяриндя доьулмуш вя вяфат етмиш Щям­дулла Мостоуфи Азярбайжанда Щямдулла Гязвини кими та­ны­ныр.

* *** Щ.Л.Рабино (ХХ яср) : Италийа мяншяли, Иранда доьулмуш иран­шц­нас.

21  Щ.Л.Рабино. «Мазяндяран вя Ястярабад», сящ. 66.

* * Амол : Мазандаран яйалятинин шящярляриндян биридир, Тещрандан 240 км шималда йерляшир.

* ** Ибн Исфяндийар : XIII яср Иран тарихчиси.

* *** Бялх : Индики Яфганыстанын шималында шящяр.

22 И.Пурдавуд. «Йясна», 1-жи жилд, сящ.51.

23 Щ.Пирнийа. «Иран-е Бастан», сящ. 227.

* Хузистан : Иранын жянуб гярбиндя йерляшян вя тягрибян 117 мин кв.км яразиси олан яйалят.

24 М. Щ.Етимад-цс-сялтяня. «Тарих-е Яшканийан», сящ. 372.

25 Щ.Пирнийа. «Иран-е Бастан», сящ. 1426.

* * Кцрдцстан Иранын гярбиндя йерляшян вя сащяси 80 мин кв.км олан яйалятдир.

26 И.Рза. «Азярбайжан, Ярран вя Албанийа», сящ. 141.

** Бернщард Дорн : XIX яср рус шяргшцнасы, академик.

27 В.Бартолд. «Жоьрафийа-йе тарихи-йе Иран», сящ. 233.

* * Сасаниляр сцлалясинин щюкмранлыг дюврц ерамызын 224-652-жи илляридир.

** Фумян : Эилан яйалятиндя район.

28 М.Мирябцлгасими. «Эилан яз аьаз та мяшрутиййят», сящ. 23.

29 Иранда чыхан «Дещхода» енсиклопедийасында Эил ады алтында йазыланлардан гыса ситат.

* Играр Ялийев : мцасир Азярбайжан тарихчиси, профессор.

30 «Толыши сядо» гязети, Бакы, 1992, 2-жи сай, «Талышлар» мягаляси.

31 «Толыши сядо» гязети, Бакы, 1992, 2-жи сай, «Талышлар» мягаляси.

32 Бу китабы щазырладыьына эюря, профессор Иряж Яфшара вя тяржцмя етдийиня эюря доктор Надир Ряфипура тяшяккцр едирям.

33 Ф.Жяниди. «Зендеэи вя мощажерят-е Арийа» китабынын 167-жи сящифя­синдя Франса эеллярини эелляр иля ейниляшдирир.

* * Чалус : Мазандаран яйалятиндя мащал.

* ** Шащсувар : Мазандаран яйалятиндя район.

* *** Рудсяр : Эилан яйалятиндя район.

**** Рамсяр : Мазандаран яйалятиндя мащал.

34  «Дещхода» енсиклопедийасы, Эилан сюзц.

35 Гай Листеринж. «Жоьрафийа-йе тарихи-йе сярзяминща-йе хела­фят-е шярьи», сящ. 185.

36 Патрукелс : Селевкиляр сцлалясинин баниси, йунанлы Селевкин сяркярдяляриндян биридир. Бу сяркярдя дяниз йолу иля Щин­дис­тана сяфяр етмиш вя бу щагда бир сяйащятнамя йазмышдыр. Плини вя Страбон ясярляриндя онун мя’луматларына исти­над етмишляр.

37 Ж.Маркварт. «Иран-Шящр», сящ. 236-237.


Достарыңызбен бөлісу:




©dereksiz.org 2024
әкімшілігінің қараңыз

    Басты бет