ПРОГРАМА НА БЪЛГАРСКИЯ КУЛТУРЕН ИНСТИТУТ
“ДОМ ВИТГЕНЩАЙН” – ВИЕНА, АВСТРИЯ
МЕСЕЦ ФЕВРУАРИ 2010 ГОДИНА
Продължава съвместната изложба на българските художници Божидар Йонов – графичен дизайн , Иван Токаджиев – живопис и Янко Бонев – скулптура.
Продължителност на изложбата до 12.02.2010 г.
Място – галерия „Партер” на БКИ “Дом Витгенщайн”.
05.02.2010 (петък)
20.30 часа
Джаз – клуб “Витгенщайн”.
Концерт на Любомир Господинов (саксофон) и Никола Станошевич (пиано).
Любомир Господинов е роден в София. Завършва Софийското музикално училище „Любомир Пипков” и Университета за музика и сценично изкуство във Виена – специалност „Джаз саксофон” и „Кларнет”. Има многобройни концерти в Австрия, Китай, Словения и други страни.
Никола Станошевич е роден в Сърбия. През 2000 година идва в Австрия за да следва музика. Чрез неговия виртуозен и богат на вариации стил на свирене Станошевич скоро се превръща в желан сайдмен на различни музиканти от цяла Европа.
Място - зала № 1 на галерия „Партер” на БКИ “Дом Витгенщайн”.
09.02.2010 (вторник)
19.00 часа
Една киновечер от поредицата „На кино в Дом Витгенщайн”.
Ще бъде представен българският игрален филм „НАЙ-ДОБРИЯТ ЧОВЕК, КОГОТО ПОЗНАВАМ ” (1973). Сценарий – Лиляна Михайлова. Режисьор – Любомир Шарланджиев. Оператор – Борислав Пунчев. Музика – Димитър Вълчев. С участието на Невена Коканова, Пепа Николова, Петър Слабаков, Григор Вачков, Сотир Майноловски, Владимир Смирнов и др..
Място - зала № 1 на галерия „Партер” на БКИ “Дом Витгенщайн”.
15.02.2010 (понеделник)
19.00 часа
Откриване на самостоятелна изложба на българския художник Кольо Карамфилов.
„В картините на Кольо Карамфилов напред винаги излиза играта с визуалното. Не познавам друг български художник, който така естествено и свободно да жонглира с визуалните форми. Най-обикновените неща в неговото изкуство магически се преобразяват. Като в Алисината страна на чудесата те ту се смаляват, ту израстват, неочаквано се оказват в чужда среда. Гонейки някаква своя причуда, художникът сближава отдалечените или раздалечава близките неща. Говоря за културни, а не за банално делнични, топоси. И в тази негова игра с визуалното той е не само артистично фриволен, но – и това е главното – той е дълбинно мисловно мотивиран. Неговата визуална реч не е безцелна еквилибристика. От тези знаци той моделира своя свят, чрез тях той споделя своята тревога за времето, в което живеем.
Ще кажете, че визуалният феномен в подобно тълкуване е характерен за изкуството от последните десетилетия. И това е вярно. Но тук идва втората отличителна особеност на Кольо Карамфилов. Като правило играещите с визуалното в рамките на постмодерната естетика са чужди на пластическата форма. Техните работи четем и се опитваме да осмислим. А при Кольо окото се радва. Защото той е намерил художествената рима, артистичния ритъм, багрения контрапункт. Неговата форма не е спиртосана и застинала в знак. Тя е жива. За него завоеванията на европейския модернизъм от първата половина на 20. век са станали част от неговата чувствителност, нещо повече, от неговата сетивност.
И ето тайната на магическото му въздействие върху зрителя. Очарованието на неговите картини е в това трудно, почти невъзможно съзвучие на постмодерна визуална игра и модерна форма.” (Ружа Маринска – изкуствовед)
Продължителност на изложбата - 16.02. – 05.03.2010 година.
Място – галерия „Партер” на БКИ “Дом Витгенщайн”.
18.02.2010 г. (четвъртък)
19.00 часа
Представяне на българския документален филм „Живи картини в звук и образ”. Светлана Авдала – сценарист, Румен Василев - оператор, Мария Арангелова – режисьор. Тема на филма е немско-австрийския период от живота на Владигеров, работата му като композитор и музикален ръководител в театрите на големия режисьор Макс Райнхард в Берлин и Виена, и връзката и приемствеността в поколенията на фамилия Владигерови. Филмът е копродукция на Къща музей "Панчо Владигеров" - София, Българска национална телевизия, Нов български университет, Фондация "Духовното наследство на Панчо Владигеров" и Рево филмс ООД.
Филмът ще се съпътства от кратка музикална интерлюдия, представена от млади музиканти, лауреати на конкурса „Панчо Владигеров” – Шумен . Ще звучи музика от Маестрото, композирана през 20—30 години на 20-ти век.
Място – зала № 1 на галерия „Партер” на БКИ “Дом Витгенщайн”.
26.02.2009 г. (петък)
19.00 ч.
Представление на театралния спектакъл „Черни очи за случайни срещи” по Любомир Пеевски. С участието на актрисите Лина Гладийска и Деси Урумова. Играе се на български език. Спектакълът е съвместна продукция на българската културно-просветна организация „Кирил и Методи” и българския културен институт „Дом Витгенщайн”.
Лина Гладийска-Георгиева е родена в Пловдив, където живее до завършване на гимназия. Завършва ВИТИЗ „Кръстьо Сарафов” в класа на проф. Надежда Сейкова с дипломните спектакли „Много шум за нищо” (от У. Шекспир) в ролята на Херо, „Чудаци” (от М. Горки) в ролята на Зина и „Златният Храм” (по Уйлям Голдмън) в ролята на Тери Кларк. По разпределение играе във Врачанския драматичен театър от 1978 до 1984 г., след което се премества в Пазарджишкия театър „Константин Величков”. През този период превъплъщава на сцената Мария апостолка в „Процесът срещу богомилите” на Стефан Цанев, Графиня Орсина в „Емилия Галоти” на Лесинг, Теа Елвстед в „Хеда Габлер” на Ибсен, Мирандолина в „Мирандолина” на Карло Голдони, Жил Търнър в „Пеперудите са свободни” на Леополд Герш, Мамчето в „Който рискува, печели” на Акош Кертес и много други роли. От 1991 г. живее със семейството си във Виена. Тук като културен референт на културно-просветната организация „Кирил и Методи” участва в създаването на студентски театър като постановчик на пиесите „Лице” от Бойчо Дамянов и „Женско царство” от Ст. Л. Костов. Консултант към Българското училище във Виена, където режисира концерти и представления на децата по случай 24 май и други тържества.
Деси Урумова е родена в София и израства в Берлин в двуезична среда. През 1989 г. се преселва във Виена. Тук завършва гимназия с матура, а след това с отличие актьорско майсторство във Виенската консерватория. Малко по-късно е ангажирана в трупата на Театъра в Йозефщадт, където играе до 2005 г. в постановки от цялата палитра на драматичното изкуство и работи с личности като Ото Шенк, Петер Турини, Елфриеде От, Теди Подгорски, Петер Грубер, Карлхеинц Хакъл и Томас Биркмайр. Деси Урумова вижда театралното изкуство и като огледален образ на една постоянно променяща се действителност. Така тя поставя в центъра на тежестта на своето творчество премиерите на съвременни драматични произведения: 2002 г. – премиера на моноспектакъла „Барби Блу” в МОНОДРАМА в Райнсберг (Долна Австрия). Поради успеха на представлението и актуалната тематика, то бе показано по-късно и във Виена. 2007 г. – премиера на пиесата „Момичето от бурето за вино” на театралния фестивал „СЕЛСКИ ТЕАТЪР” в Брандълхоф (Долна Австрия). 2008 г. – премиерите на продукцията на Еврейския театър Австрия „Градината в шкафа” и на пиесата за двама „ВИАНДЕ” в 3-стайния анатомичен театър във Виена. Участва в постановки на Еврейския театър Австрия, Градския театър на Берндорф, в двореца Вайтра, в многобройни фестивали в Каринтия и Долна Австрия. Снима се във филми на режисьорите Михаел Щурмингер и Курт Окермюлер. От 2008 г. Деси Урумова участва активно в двуезични проекти на Българския културен институт „Дом Витгенщайн”.
Място – зала № 1 на галерия „Партер” на БКИ „Дом Витгенщайн”
Достарыңызбен бөлісу: |