Important: When you play “The Legends of Andor” for the first time, you should follow the game instructions and begin with Legend 1. This Legend should only be played with four Heroes and only the Heroes from the base game.
The Legends of Andor New Heroes
Новые герои Андора. Expansion for 5 – 6 players
Расширение на 5 – 6 игроков (+пьяный тролль + тёмный властелин)
These instructions are divided into 3 sections:
To play “Legends of Andor” with 5 – 6 players you need to first read the base rules on page 1!
The rules on the following pages are not required for the first adventure. The adjustments on pages 2 and 3 you can read later if required.
Правила на последующих страницах не предназначены для первого приключения.
Rules for the game with five or six players
Правила игры для пяти и шести игроков
-
The colored Time markers of the Heroes are not used. Instead place the 4 black wooden discs as Neutral Time markers on the Sunrise field.
-
Цветные жетоны времени героев не используются. Вместо них расположите 4 черных круглых жетона из дерева, которые используются в качестве жетонов общего времени на клетку Рассвет.Place the Sunrise token near the game board.
-
Положите жетон Рассвет рядом с игровым полем.
-
Place the strip with the creature’s Strength for 5 or 6 players on the game board, so that it covers the values that apply for 2 – 4 players. Example: A Gor has 4 Strength points for five players, in a game with six players it has 6 Strength points.
-
Поместите карточку существ со шкалами силы/воли для 5-6 игроков на игровое поле так, чтобы она закрыла значения для 2-4 игроков. Пример: Гор имеет 4 очка силы для 5 игроков, а в игре с 6 игроками он имеет 6 очков силы.
The Neutral Time markers
Жетоны общего времени. In the game with five or six players the Heroes have no individual Time markers, but instead, for every action, use any one of the Neutral Black Time markers.
При игре с пятью или шестью игроками герои не имеют собственных жетонов времени, а вместо этого, для каждого действия, используют один из жетонов общего времени.
Moving: For every space, that a Hero travels, he moves one Neutral Time marker one hour further on the Day track. It is not permitted to distribute the action among several Time markers. This is also true for other actions in the Legend: Move Prince, Move Shield Dwarves, Move Wolves, move Water Spirit.
Перемещение: Каждая клетка, которую пересекает герой, стоит один час времени и сдвигает жетон общего времени вперед на одно поле по шкале времени. Нельзя распределять перемещение между несколькими жетонами времени. Это также касается и других действий в легендах: перемещения принца, перемещение горных гномов, перемещения волков, перемещения духа воды.
Fighting: For every round of Battle, a Hero must advance one Neutral Time marker one hour. In the next round of Battle another Time marker may be used.
Сражение: Для каждого раунда битвы, герой должен продвинуть один жетон общего времени на 1 час. В следующем раунде можно использовать другой жетон времени.
Fighting together: Every Hero that is involved in the Battle, must advance one Neutral Time marker one hour for every round of Battle. Many Heroes will use the same Time marker.
Совместная битва: Каждый герой, который участвует в битве, должен продвинуть один жетон общего времени на один час за каждый раунд битвы. Несколько героев должны использовать один и тот же жетон времени.
Important: When a Hero using a Neutral Time marker is in the Overtime Field, he must spend the usual amount of Will points.
Важно: Когда герой использует жетон общего времени для дополнительных часов, он должен снизить очки воли по правилам.
Ending the Day
Завершение дня. In a game with five or six players, a Hero who wishes to end his day, will no longer place his Time marker in the Sunrise field (the Heroes no longer have individual Time markers), but instead, as a sign that his day has ended, lays his figure down. The first Hero to do this, as a sign that he will be the new start player, takes the Sunrise token with the Rooster on it. When all the Hero Figures are lying down, move all the Black Time markers to the Sunrise field. Only after the Symbols in this field are activated as usual, are the Hero figures returned to a standing position. Finally the Hero with the Sunrise token begins the new day.
При игре с 5-6 игроками, герой пожелавший завершить день, больше не будет перемещать свой жетон времени в клетку Рассвет (т.к. у героев больше нет собственных жетонов времени), но вместо этого, в знак того что день для него завершен, кладет свою фигурку плашмя (лежачее положение). Первый герой, который делает это, для отметки того, что он станет первым игроком в следующий день, берет жетон Рассвета с изображением Петуха. Когда все фигурки героев будут лежать, переместите все черные жетоны (жетоны общего времени) на поле Рассвет. Только после выполнения всех действий в клетке Рассвет (как это делается обычно) герои возвращаются в положение стоя. Наконец, герой с жетоном Петуха начинает новый день.
Further rules: In the game with five or six always follow the rules for 4 players:
О прочих правилах: При игре с пятью или шестью игроками всегда следуйте правилам для 4 игроков:
For the Shields at the Castle: it gives the picture for 4 players (1 shield).
Об изображениях золотых щитов возле замка (клетки 0): действует изображение кол-ва щитов для 4 игроков (1 щит).
For the preparations: Example Legend 5: The “N” token will be placed, for 5 or 6 players, the same as for 4 players, on field L on the Legend track.
Пример из подготовки к игре: Пример для Легенды 5: Для 5 и 6 игроков, поместите жетон с буквой “N”на клетку L.
For the Strength of the Final Opponents: Example Legend 2: The Skral on the Tower has with 5 or 6 players 40 Strength points, the same as with 4 players.
Для определения силы последнего противника: Пример для Легенды 2: Скраль в Башне для 5 и 6 игроков имеет 40 очков силы.
For a Task: Example Age of the Star Shield: In the Prince task “Castle Gate” 5 – 6 players must, as with 4 players, bring Tree branches of Value 12 to the Castle.
На примере Задания: Легенда Век Звездного щита (Age of the Star Shield): В задаче Принца “Замковый путь” 5 – 6 игроков должны, также как и с 4 игроками, принести ветки дерева со значением 12 в замок.
Special Rule Changes for Event Cards
Изменения правил для карточек событий Some Events cards apply, to Heroes, who “stand” on certain spaces. This of course includes Heroes whose figures have already been laid down.
Часть карт событий применяются к героям, которые “стоят” на определенных клетках. Это, конечно же, касается и героев, чьи фигурки “лежат”.
Some Events cards apply only to Heroes who have laid their Time marker in the Sunrise field. When the Heroes are more than 4 players they have no individual Time markers, so naturally this means the Heroes, whose figures are laid down.
Часть карт событий применяются только к героям, чей жетон времени расположен на клетке Рассвет. Когда участвует больше 4 игроков, то это естественно означает, что применимо для фигурок героев, которые лежат.
Some events cards affect a particular Hero, eg. The Wizard or the Fighter. The new Heroes are not meant.
Некоторые события применяются к определенному герою, например к Магу или Воину. Новые герои не подразумеваются.
When the Hero Group uses Gold or Will points to defend against negative Events cards, it is always based on the Values from 4 players.
Когда группа героев использует Золотые или очки Воли для защиты от негативных влияний карт событий, они всегда основываются на величине для 4 игроков.
Special Events card “Secret Lake” number 6: When the Event was not blocked, all Neutral Time markers are placed on the fifth hour, since there are no individual Time markers. All Hero figures that were already laid down, remain so. They cannot come back into play.
Особые карты события “Таинственное море” (“Secret Lake”) номер 6: Когда событие не заблокировано, все жетоны общего времени помещаются на 5 часов, т.к. в игре отсутствуют собственные жетоны времени. Все фигурки героев, которые лежат, остаются таковыми. Они не могут вернуться в игру.
Adjustments for Legends 1 – 5, and “The Age of the Star Shield”
Изменения правил для Легенд 1 – 5, и “Век Звездного щита” (“The Age of the Star Shield”)
The following adjustments for the original Legends need only be read when you play the respective Legend.
Нижеперечисленные изменения для легенд базовой версии игры следует читать только тогда, когда играете в эти легенды.
Legend 1:
Legend 2:
Легенда 2: On Legend Card A2 it states that the Hero figures are placed upon the space that corresponds to their Rank. Any New Heroes that enter the game are also placed upon the space that corresponds to their Rank. Example: Fenn, the Tracker, is used, he is placed upon space 22.
На карте легенды A2 упоминается, что фигурки героев помещаются на клетку, которая соответствует его рангу. Каждый новый герой, входящий в игру, также помещается на клетку с номером, совпадающем с его рангом.
Legend 3:
Легенда 3: The Fate #5, “The Farmer’s Wedding” is removed from the game with 5 or 6 players.
-
Карточка судьбы #5, “Крестьянская свадьба” удаляется из игры с 5 и 6 игроками.
-
Legend Card A3 states “Every Hero now receives a Fate card and….” In a game with 5 or 6 players only 4 Fate Cards are distributed. The two Heroes with the highest Rank each receive a Fate card, also the two Heroes with the lowest Rank. Only these 4 Heroes must fulfill the Fates.
-
Для карты легенды A3 говориться “Каждый герой получает карточку судьбы и ….”. При игре с 5-6 игроками, вытягиваются только 4 карточки судьбы. Два героя с высшими рангами получают по одной карточке судьбы, а также 2 героя с низшими рангами. Только эти герои должны исполнить судьбу.
-
The Fate Cards #’s 7 and 10 state that a Hero must defeat a creature “alone”. In a game with 5 or 6 players read instead: “You must participate in the defeat of this creature.
-
В карточках судьбы 7 и 10 говориться, что герой должен победить существо в одиночку. При игре с 5-6 игроками, следует читать так: “Вы должны участвовать в победе над этим существом”.
-
Legend Card A3 states that the Hero figures are placed upon the space that corresponds to their Rank. Any New Heroes that enter the game are also placed upon the space that corresponds to their Rank. Example: Fenn, the Tracker, is used, he is placed upon space 22.
-
В карточке легенд A3 говориться, что фигурка игрока помещается на клетку согласно его рангу.
Legend 4:
Легенда 4 и 5: There are no adjustments for this Legend.
Нет изменений.
Legend “The Age of the Star Shield”:
Легенда “Век Звездного щита” (“The Age of the Star Shield”):
(This Legend is contained in the expansion “The Star Shield” and is not part of the base game).
Legend Card A2: States: “The Hero with the highest/lowest/second highest Rank places a Time marker on the Rooster in the Sunrise field.” A Hero in a game with 5 or 6 players has no Time marker, instead, this Hero takes the Sunrise token to indicate that he is the first.
-
“The Gift of the Andori” Card: The Hadrische Hour Glass: The Hero that has the Hour Glass, can take any one of the Neutral Time markers 3 spaces backwards. He cannot divide this among several Time markers.
-
Prince Task “Testimony”: As with 4 players, with 5 or 6 players, 4 additional Parchments must be rolled for and along with the other Parchments brought to the Tree of Songs.
-
The Thief Ken Dorr: Because he has the Battle Value of a Skral, the Value on the Creature List for 5 – 6 players is applied to him. For example, for 5 players, he has 8 Strength points.
-
“The Wolves Arrive” Card: With the Neutral Time markers the Hero has some flexibility about what he chooses to do, which Time marker he uses for his Actions.
-
“The Wolves Fight” Card: As a Hero can decide in every Battle round, which Time marker to advance, it is more flexible here also.
Details of the new Heroes
Описание новых героев
КNote: Even though the text only refers to the manly Hero, the appropriate Heroine is also meant.
Kheelan/Kheela, Warden of the Riverlands: The Water Spirit always starts on the space, on which Kheelan begins the game.
Килан/Кила, Служитель Риверлэнда: Дух воды всегда начинает игру на той же клетке, что и Килан.
Only Kheelan, on his turn, can choose the Action “Move Water Spirit.” This costs him 1 hour on the Time track. Then he can move the water Spirit up to 4 spaces. He can also move it farther (for 2 hours it can move 8 spaces).
Только Килан, в свой ход, может выбрать действие “Передвижение духа воды.” Это занимает 1 час его времени. При этом он может передвинуть духа воды на расстояние до четырех клеток. Он также может переместить его и дальше за больше часов.
The Water Spirit can only move on land spaces. It can only cross the river using a bridge. After the Action “Move Water Spirit” it is the turn of the next player. The Water Spirit cannot collect tokens and cannot move Farmers. It does not activate Fog tokens and it does not trigger any alarms in the Mine, also it does not have to stop when it enters the Secret Lake in the Mine.
Дух воды может перемещаться только по клеткам земли. Реку он может пересекать только по мосту. После действия “Передвижение духа воды” ход переходит к следующему игроку. Дух воды не может собирать жетоны и не может водить с собой крестьян. Он не активирует туман и не поднимает тревоги в шахте, не должен останавливаться, когда входит в море в шахте.
A Hero, who stands in the same space as the Water Spirit, may in Battle use only the large white die.
Герой, стоящий на том же поле, что и дух воды, в битве может использовать большой белый кубик. В совместной битве только один игрок в каждом раунде может бросать большой белый кубик.
Fenn/Fennah, Tracker from the Southern Wood: Fenn’s items:
Фенн/Фенна, Охотник из южного леса: предметы Фенна: Only Fenn, once per day, can use these new items. They are placed on his Hero board on the 3 additional marked spaces. After an item’s first usage the token is turned over to the backside and only at Sunrise are they turned to the front side again.
Только Фенн, и только раз в день, может использовать нижеперечисленные предметы. Они помещаются на карточку героя в 3 размеченные области. После первого использования жетона предмет переворачивается, и только на рассвете, он переворачивается снова (возвращается лицевой стороной вверх).
The Raven: When Fenn uses the Raven, he can turn all tokens on any space on the game board face-up. They remain revealed. They can be Rune stones, Fog tokens, or other facedown tokens. It cannot turn over tokens that are on the Legend track, eg. no creature tokens.
Ворон: Когда Фенн используют ворона, он может перевернуть все жетоны любой клетки игрового поля лицом вверх. Они становятся открытыми. Это могут быть рунические камни, жетоны тумана, или другие лежащие лицом вниз жетоны. Невозможно перевернуть жетоны, которые находятся на шкале легенд, например, жетоны существ.
The Horn: With this Fenn may, in one round of battle, roll with all his dice, up to his maximum number, no matter what his actual Will points are. This applies to all other Heroes, who are fighting along with him in this round of battle. Example: The Archer is fighting together with Fenn. He has 4 Will points, but is allowed to use all 5 of his green dice for this round of battle. Important: The archer must still roll his dice in succession.
Горн: При помощи горна, Фенн в одном из раундов битвы, бросает все свои кости, т.е. максимально возможное количество, не учитывая, сколько очков воли у него есть сейчас. Это действует на всех других героев, которые сражаются рука об руку с Фенном, в этом же ранде битвы.
The Knife: Fenn may reroll one of his already rolled dice during one round of battle. This applies only to Fenn himself. If he decides to reroll a die, he must do so before another Hero rolls and before the creature rolls.
Нож: Фенн может перебросить один из уже брошенных кубиков (только своих, чёрные или белые кубики водяного духа перебрасывать нельзя) в одном из раундов битвы. Это позволяется делать Фенну только для себя. Если он решает перебросить кубик, он должен сделать это до того, как другой герой кинет свои кубики и до броска кубиков за существо.
Bragor/Rhega, a Tarus from Sturmtal: Bragor cannot carry the Helm or any large items. Unlike the Archer, Bragor may, when he is standing on the same space as a creature, attack it and roll all his dice at the same time. When he reaches the fourth level of Will points, he may, when emptying the Well take 1 Strength point instead of 3 Will points.
Брагор/Рига, Тарус из Стамтула: Брагор не может носить шлем и любые большие предметы. Но в отличие от лучника, когда Брагор при атаке находится в одной клетке с существом, он бросает все свои кубики одновременно. Когда достигает 4 уровня очков Воли (более или равное 15 очков воли), осушая колодец может взять 1 силу вместо 3 очков воли.
Arbon/Talvora, Keeper of the Black Archive: Arbon must at the beginning of every battle, that he is involved in, decide, whether he will use his ability. This is then true for all the rounds of this battle. He can use his ability only against Gors, Skrall, and Wardraks – not against final opponents, also not against “The Skral on the Tower” in Legend 2 or the “Enchanted Gor” in Legend 3. His ability allows him to shift the Strength points of the creature one field to the left. This also applies to the reward.
Арбон/Талвора, хранитель черных архивов: Арбон должен решить в начале каждой битвы, в которой он участвует, будет ли он использовать свою способность. Это влияет на все раунды битвы. Он может использовать способность против горов, скралей, и вардраков – но не против последних противников “Скраля в башне” в Легенде 2 или “Заколдованный гор” в легенде 3. Его способность позволяет ему сдвигать очки силы существа влево. Это также влияет на получаемую награду при победе.
Game Variants Варианты игры
The following variants should only be read after you have played “The Legends of Andor” through one time. Each of these variants adds more tension and complexity and should therefore only be used by experience Andor players.
The Brother Shield Щит брата The Brother Shield is a variant for any number of players, with it you can somewhat reduce the degree of difficulty for Legends 2 – 5 and for “The Age of the Star Shield” It is designed to be most useful in games with five or six, but can also be used with 2 – 4 players.
– это вариант для любого количества игроков, с помощью которого вы можете несколько снизить степень сложности для легенд 2 – 5, а также для легенды “Век Звездного щита” (“The Age of the Star Shield”). Он предназначен в первую очередь для игры с 5-6 игроками, но можно играть и для 2 – 4 игроков.
-
At the beginning of the game roll a red die and a Hero die for the number of the space where the Brother Shield will be placed (red: 10’s digit, Hero die 1’s digit). A Hero that is on the space with the Shield, can take the Shield (not in passing).
-
The Hero that carries the Brother Shield, can once per side, exchange his Strength points with any other Hero. The two Heroes must not be together on the same space. Example: The Wizard has the Shield and has 7 Strength points. He switches with the Tracker, who has 4 Strength Points. Now the Wizard has 4 and the Tracker 7 Strength points. After the Shield has been used twice, it is removed from the game. The Brother Shield can also be used as a normal Shield (see Equipment panel: Shield).
-
Special case: Should a Hero having more than 10 Strength points, exchange Strength points with Fenn, the excess Strength points are forfeited, Fenn can have a maximum of 10 Strength points.
The Black Herald Темный вестник The Black Herald is a variant for 5 – 6 players, with it you can somewhat increase the level of difficulty for Legends 2, 3, 5, and “The Age of the Star Shield.
– вариант для игры с 5-6 игроками, позволяющий увеличить уровень сложности для легенд 2, 3, 5, и легенды “Век Звездного щита” (“The Age of the Star Shield”).
-
There are two figures for “The Black Herald”, depending on whether you are playing with 5 or 6 players. Place the appropriate figure for the game next to the game board.
-
As soon as the position of a Legend’s final opponent is known, place the figure of the Black Herald on that space also.
-
Should the final opponent be moved during the course of the Legend, the Black Herald is moved with him.
-
The Black Herald increases the Strength points of the final opponent (with 5 players this is 4 additional Strength, with six - 8)
These final opponents increase:The Skral in the Tower in Legend 2, The Dark Mage in Legend 3 (with the exception of the enchanted Gors), The Dragon in Legend 5, All Threats in “The Age of the Star Shield” (with the exception of the Krahders).
The Enchanted Gor (in Legend 3) or the Krahder (Age of the Star Shield) do not function with the Black Herald. Should these appear with your party, the Black Herald does not come into play.
The Drunken Troll
Пьяный тролльThe Drunken Troll is a variant for any number of players. He can only come onto the front of the game board, not onto the Mine side.
– вариант для любого количества игроков. Он используется только для лицевой стороны карты.
Place, at the beginning of the game, a Star on the Events Card pile and place the “Drunken Troll” on the Tavern of Andor, space 72 (in the middle of Rietland surrounded by 20’s numerals).
-
When the first Event card is read, place the Drunken Troll on the space, whose number is the number on the bottom left of the Event card. Read the Event card as usual first, because nothing is changed. Then replace the Star on the top of the Events Card pile. Also when a Card is avoided through the use of a Shield, the Troll is still placed on the numbered space that corresponds to the number on the card.
-
The Drunken Troll stays on this space until the next Event Card is read. Then he is moved to the new space (number on Event Card).
-
The Drunken Troll cannot fight or be defeated.
-
He neither activates Fog tokens nor resolves anything else.
-
He ignores Farmer tokens also.
-
The Drunken Troll is never meant by instructions on creature tokens or Cards “The troll on the lowest numbered space….”.
-
Should the Troll be on a space, that at Sunrise a normal creature (Gor, Skral, Wardrak, or Troll) will move to, then this creature moves further in the direction of the arrows to the next free space. This applies only to normal creatures – not for final opponents.
-
Also when the Troll, is placed on a new space by the actions of an Event card, on which a normal creature is standing, that creature is moved in the direction of the arrows to the next free space. Final opponents are ignored in this case also.
Достарыңызбен бөлісу: |