Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь
Установа адукацыі «Полацкі дзяржаўны універсітэт»
Т.Р. Багарадава
ГІСТОРЫЯ БЕЛАРУСКАЙ ЛІТАРАТУРЫ
(ХІХ ст. – 1970-я гады ХХ ст.)
Вучэбна-метадычны комплекс
для студэнтаў спецыяльнасці 1-21 05 06
«Рамана-германская філалогія»
Наваполацк, 2009
УДК 821.161.3.09(075.8)
ББК 83.3Бел6я73
Б14
Рэкамендавана да выдання метадычнай камісіяй
гісторыка-філалагічнага факультэта (пратакол № 5 ад 10.09.2009)
Рэцэнзенты: старшыня камісіі мовы і літаратуры УА «ВДУ імя П. М. Машэрава Полацкі каледж» Т. М. Арцямёнак;
кандыдат філалагічных навук, дацэнт кафедры сацыяльна-гуманітарных дысцыплін УА «ПДУ» С. М. Сарока
Б14
|
Багарадава, Т. Р.
Гісторыя беларускай літаратуры (ХІХ ст. – 1970-я гады ХХ ст.) : вучэб.-метад. комплекс для студэнтаў спец. 1-21 05 06 «Рамана-германская філалогія» / Т.Р. Багарадава. – Наваполацк : ПДУ, 2009. – 498 с.
|
ISBN 978-985-418-753-2.
Пабудаваны па модульнай тэхналогіі. Змяшчае матэрыял для лекцыйных, семінарскіх і практычных заняткаў; прадстаўлены тэсты і заданні рознага ўзроўню для бягучага і выніковага кантролю; выніковыя пытанні; заданні і тэсты да заліку і іспыту, пытанні і заданні для самастойнай працы студэнтаў; слоўнік паняццяў да кожнай тэмы і спіс літаратуры па кожным модулі дысцыпліны. Прадстаўлены спіс рэкамендаванай літаратуры для разгляду і аналізу.
Прызначаны для выкладчыкаў і студэнтаў ВНУ. Можа быць карысны для настаўнікаў і вучняў сярэдніх спецыяльных устаноў, спецыялістаў.
УДК 821.161.3.09(075.8)
ББК 83.3Бел6я73
ISBN 978-985-418-753-2
© Багарадава Т. Р., 2009
© УА «Полацкі дзяржаўны
універсітэт», 2009
Прадмова
Курс «Гісторыя беларускай літаратуры ХІХ ст. – 1970-я гады ХХ ст.» на гісторыка-філалагічным факультэце універсітэта мае важнае значэнне пры атрыманні адукацыі спецыялістамі-філолагамі.
Вучэбна-метадычны комплекс па дысцыпліне «Гісторыя беларускай літаратуры ХІХ ст. – 1970-я гады ХХ ст.» падрыхтаваны ў адпаведнасці з патрабаваннямі праграмы і прызначаны для студэнтаў-філолагаў, што вывучаюць замежныя мовы. Комплекс мае на мэце падрыхтаваць усебакова развітую асобу, якая б усведамляла значэнне беларускай літаратуры ў сусветным кантэксце, умела карысталася набытымі навыкамі разгляду і аналізу як асобных твораў, так і літаратурнага працэсу ў цэлым.
Мэты курса:
1. Пазнаёміць студэнтаў з асаблівасцямі фарміравання беларускай літаратуры адзначанага перыяду.
2. Разгледзець уплыў сацыяльна-палітычнай сітуацыі на развіццё і станаўленне літаратурнага працэсу дадзенага перыяду.
3. Паказаць сувязь беларускай літаратуры з вядучымі традыцыямі сусветнай літаратуры.
4. Ахарактарызаваць мастацкія напрамкі, характэрныя для літаратуры дадзенага перыяду.
Задачы курса:
1. Прасачыць асаблівасці вядучых напрамкаў развіцця беларускай літаратуры ХІХ ст. – 1970-х гадоў ХХ ст.
2. Навучыць студэнтаў літаратурнаму аналізу канкрэтных твораў розных жанраў.
3. Выявіць разнапланавы ўплыў сусветнай літаратуры на беларускі літаратурны працэс дадзенага перыяду.
4. Прааналізаваць біяграфічныя звесткі і ідэйна-мастацкія асаблівасці творчасці канкрэтных аўтараў адзначанай літаратурнай эпохі.
5. Выпрацаваць у студэнтаў уменне самастойна працаваць над паглыбленнем сваіх ведаў па гісторыі беларускай літаратуры і звязаных з ёй дысцыплінах.
Вучэбна-метадычны комплекс утрымлівае лекцыйны матэрыял па асноўных літаратурных пытаннях адзначанай эпохі; пытанні да семінарскіх і заданні да практычных заняткаў; тэставы матэрыял і заданні для прамежкавага кантролю; тэарэтычныя пытанні, практычныя заданні і тэсты да заліку і іспыту; спіс літаратуры і слоўнік паняццяў да кожнага модуля; пытанні і заданні да самастойнай працы, а таксама спіс рэкамендаванай літаратуры для самастойнай працы і аналізу.
Такім чынам, курс «Гісторыя беларускай літаратуры ХІХ ст. – 1970-я гады ХХ ст.» можа быць прадстаўлены ў выглядзе наступных блокаў-модулей:
М–0. Уводзіны ў курс. Гістарычныя ўмовы ўзнікнення новай беларускай літаратуры. Перыядызацыя новай беларускай літаратуры.
М–1. Дарэформенны перыяд развіцця новай беларускай літаратуры (1830–1850-я гады ХІХ ст.).
М–2. Паслярэформенны перыяд развіцця новай беларускай літаратуры (1860–1880-я гады ХІХ ст.).
М–3. Развіццё новай беларускай літаратуры ў 1890-я гады ХІХ ст.
М–4. Грамадска-літаратурны працэс у пачатку ХХ ст.
М–5. Гісторыка-літаратурная панарама ХХ ст. Мадэрнізм і беларуская літаратура.
М–6. Літаратурныя суполкі ў савецкай Беларусі. Расстралянае адраджэнне. Літаратура Заходняй Беларусі.
М–7. Развіццё асноўных тэндэнцый беларускай літаратуры ў творчасці яе прадстаўнікоў (З. Бядуля, К. Чорны, М. Лынькоў, М. Зарэцкі, У. Дубоўка, П. Броўка, К. Крапіва).
М–8. Вытокі сучаснай беларускай літаратуры (на прыкладзе творчасці А. Куляшова, П. Панчанкі, М. Танка, І. Мележа, А. Макаёнка, І. Шамякіна, Я. Брыля, В. Быкава, І. Навуменкі, У. Караткевіча, А. Адамовіча).
М–К. Кантроль (залік, іспыт).
Модуль 0
Уводзіны ў курс. ГІСТАРЫЧНЫЯ ЎМОВЫ
ЎЗНІКНЕННЯ НОВАЙ БЕЛАРУСКАЙ ЛІТАРАТУРЫ.
ПЕРЫЯДЫЗАЦЫЯ НОВАЙ БЕЛАРУСКАЙ ЛІТАРАТУРЫ
Уводзіны
Дадзены модуль прызначаны для сістэматызацыі ведаў у галіне беларускай літаратуры; дапамагае вызначыць месца новай беларускай літаратуры як у нацыянальным літаратурна-культурным, так і ў сусветным літаратурным працэсе; паказвае перыядызацыю новай беларускай літаратуры; падае звесткі з гісторыі літаратурна-грамадскага руху першай трэці ХІХ ст.; падкрэслівае значэнне курса для далейшага вывучэння дысцыплін філалагічнага цыклу.
У працэсе вывучэння тэмы студэнты павінны:
1. Засвоіць паняцце:
– новая беларуская літаратура.
2. Характарызаваць з’явы:
– літаратурна-грамадскага руху першай трэці ХІХ ст.;
– сацыяльна-палітычнай атмасферы першай трэці ХІХ ст.
3. Аналізаваць і інтэрпрэціраваць працэсы:
– месца і ролі новай беларускай літаратуры сярод іншых славянскіх літаратур і ў сусветным кантэксце.
4. Фарміраваць уменні:
– аналізаваць месца і ролю новай беларускай літаратуры ў кантэксце развіцця славянскіх літаратур;
– супастаўляць і характарызаваць літаратурныя з’явы і працэсы, што адбываліся ў славянскім асяроддзі дадзенага перыяду.
1. Схема вывучэння матэрыялу
(вучэбна-інфармацыйны блок)
Тэма заняткаў
|
Тып заняткаў
|
Від заняткаў
|
Колькасць гадзін
|
1. Уводзіны ў курс. Гістарычныя ўмовы ўзнікнення новай беларускай літаратуры. Перыядызацыя новай беларускай літаратуры.
|
Засваенне новых ведаў
|
Лекцыя
|
2
|
2. Сацыяльна-палітычная атмасфера першай трэці ХІХ ст.
|
Паглыбленне
і сістэматызацыя ведаў
|
Эўрыстычная гутарка
|
1
|
3. Літаратурна-грамадскі рух першай трэці ХІХ ст.
|
Выніковы кантроль
|
Вусны залік
|
1
|
2. Асновы навукова-тэарэтычных ведаў па модулі
«Уводзіны ў курс. Гістарычныя ўмовы ўзнікнення новай
беларускай літаратуры. Перыядызацыя новай
беларускай літаратуры»
Гістарычныя ўмовы ўзнікнення новай беларускай літаратуры, асаблівасці, перыядызацыя
Канец ХVІІІ – пачатак ХІХ стст. – пераломны час у гісторыі літаратур Еўропы і Паўночнай Амерыкі. Для аўтараў гэтай пары ўсё меншае значэнне маюць усталяваныя раней каноны літаратурнай творчасці. Адбываецца працэс выразнай індывідуалізацыі стылю: менавіта індывідуальны аўтарскі стыль цяпер супрацьстаіць норме, аўтарытэт якой раней лічыўся непахісным. Творчае падпарадкоўвае сабе універсальную норму, перамагае традыцыяналізм; вырашальную ролю ў гэтых рэвалюцыйных зменах адыграла ўзнікненне і развіццё рамантычнай плыні, фарміраванне рамантычнага метаду мастацкага адлюстравання рэчаіснасці.
Сярэдзіна ХІХ ст. з’яўляецца зорнай часінай рэалістычнага спосабу асваення свету. Рэалізм не адмяняў творчых дасягненняў сваіх папярэднікаў-рамантыкаў, а працягваў адкрыццё шматстайнасці навакольнай рэчаіснасці і развіцё духоўнага багацця чалавечай асобы, сцвярджэнне нацыянальнай самабытнасці і гістарычнай канкрэтнасці мастацкага вобраза. Рэалізм паказваў жыццё ў «формах самога жыцця», ствараючы вобраз пры дапамозе тыпізацыі рэальных фактаў (тыповыя характары ў тыповых абставінах), і быў у гэтым сэнсе раўназначным паняццю жыццёвай праўды.
У другой палове ХІХ ст. рэалізм дасягнуў сваёй вяршыні, імкнучыся да ўсеабдымнай шматстайнасці светаразумення, паказу складанасці і супярэчнасці чалавечай натуры, трагічнай раз’яднанасці людзей і народаў, сутыкнення ў канфліктах асобы і грамадства, народа і ўлады. Пазнавальныя магчымасці рэалізму пазней раскрыліся ў шматтомных раманных цыклах, у жанры «сямейнай сагі» (у беларускай літаратуры К. Чорны, І. Мележ і інш).
На мяжы ХІХ і ХХ стст. літаратурны працэс прыкметна палярызаваўся. Натуралізму, які абапіраўся на дасягненні прыродазнаўства, супрацьстаяў дэкаданс, што паўстаў супраць крайняй рацыяналізацыі жыцця і стаў эстэтычнай перадумовай узнікненя мадэрнізму. Мадэрнізм узнік на фоне трагічных катаклізмаў, войн, рэвалюцый і глабальнага расчараваня ў чалавечых каштоўнасцях і ў самім прагрэсе.
Канец ХХ і пачатак ХХІ стст. праходзілі пад знакам філасофіі і эстэтыкі постмадэрнізму, які адкрывае ў чалавеку яго унікальнае «я» і адначасова «другога ў іншых людзях», абуджае глабальнае мысленне і здольнасць спалучаць у свядомасці розныя эпохі, культуры, стылі, спасцігаць рэальнае шматмоўе свету. Постмадэрнізм нараджае ў кожным чалавеку мастака. Побач з паняцем аўтара ён сцвярждае паняцце чытача, які на свой лад і розум інтэрпрэціруе творы.
Крызісныя з’явы ў гармадскай свядомасці, што абвастрыліся ў Еўропе пасля Вялікай Французскай рэвалюцыі, пасеялі ў розумах адукаваных еўрапейцаў нявер’е ў далейшыя перспектывы ідэалаў асветніцтва. Асабліва моцна такія настроі адчуваліся ў Нямеччыне; там развіццё рамантызму напачатку мела найбольш спрыяльную глебу.
Цікавасць рамантыкаў да гісторыі суправаджалася захапленнем нацыянальнай культурай, нацыянальнымі традыцыямі. Адной з галоўных задач рамантыкі бачылі ў фарміравані нацыянальнай свядомасці народа. З гэтага часу пад рамантызмам разумелася такая творчая плынь, галоўнай характарыстыкай якой стала мастацкае ўвасабленне невядомага, незвычайнага, бясконцага – што акаляе чалавека – пры дапамозе ірацыянальных з’яў і сіл пачуцця.
Існуе пяць прынцыпаў рамантычнай эстэтыкі:
1. Неабходнасць спалучэння ў межах твора высокага і нізкага, трагічнага і камічнага, прыгожага і брыдкага (адмова ад падзелу жанраў на «высокія» і «нізкія»).
2. Неабумоўленасць адзінства дзеяння ў творы адзінствам часу і месца (адмова ад захавання правіла «трох адзінстваў»).
3. Разняволенне творчай фантазіі аўтара, свабода мастака.
4. Увязванне дзеяння з рэальнымі каардынатамі гістарычнага часу і мясцовасці.
5. Неабходнасць сцвярджэння ў мастацтве гістарычнай праўды.
Скончылася панаванне ў літаратуры эпохі загадзя зададзеных форм, жанраў, стылёвых сродкаў. Гэта дало магчымасць творцу больш свабодна падыходзіць да мастацкага адлюстравання рэчаіснасці. Аўтары пачалі ствараць новы тып героя – асобы, перакананай у тым, што яе бачанне рэчаіснасці самае праўдзівае і ўсеабдымнае. Рамантыкі перабольшвалі самакаштоўнасць асобнага індывіда, што было галоўным мастацкім дасягненнем дадзенага метаду.
З літаратурных жанраў рамантыкі вяртаюць на першае месца лірычныя і ліра-эпічныя, разглядаюць паэзію як найвышэйшую форму прозы. Яны выразна бачаць нацыянальную спецыфіку кожнай літаратуры і адначасова ўключаюць яе ў сусветны агульналітаратурны працэс.
Сярод адзначаных літаратурных плыняў ХІХ ст. у Беларусі мелі месца наступныя:
1. Эпоха рамантызму (канец ХVІІІ ст. – 1840-я гады ХІХ ст.) – бярэ свой пачатак у творчасці філаматаў і філатэтаў; працягваецца ў творчасці Я. Чачота, Т. Зана, Я. Баршчэўскага, Ф. Савіча, І. Легатовіча, А. Ходзькі, А. Грота-Спасоўскага, Ю. Корсака, Т. Лады-Заблоцкага, У. Сыракомлі, В. Каратынскага, А. Абуховіча, З. Манькоўскай і інш.
2. Асветніцкі класіцызм (з першай трэці – да сярэдзіны ХІХ ст.) – В. Равінскі, К. Вераніцын і інш.
3. Сентыменталізм (сярэдзіна ХІХ ст.) – А. Петрашкевіч, А. Плуг, А. Вярыга-Дарэўскі, В. Савіч-Заблоцкі, В. Дунін-Марцінкевіч.
4. Асветніцкі рэалізм (канец 1850-х гадоў – пачатак ХХ ст.) – А. Кіркор, К. Каліноўскі, Ф. Багушэвіч, Я. Лучына, К. Каганец, Ядвігін Ш.
5. Сімвалізм (канец ХІХ – пачатак ХХ стст.) – Я. Купала, Я. Колас, М. Багдановіч, А. Гарун, М. Гарэцкі, З. Бядуля, Ядвігін Ш., В. Ластоўскі.
Новая беларуская літаратура
Узнікненне новай беларускай літаратуры трэба адносіць да другой сярэдзіны ХVІІІ ст., калі яна, у адрозненне ад старабеларускай літаратуры, набыла рысы свецкасці, у гэты час і пачала ўзнікаць парадыйная літаратура, з’явіліся аўтарскія творы, пазбаўленыя ананімнага характару. Літаратура другой паловы ХVІІІ – пачатку ХХ стст. называецца новай беларускай літаратурай і мае ў сваёй аснове мову простых людзей.
У ХІХ ст. не выдаваліся кнігі на беларускай мове, бо польскі Сейм забараніў яе выкарыстанне ў 1697 г. Героем і выразнікам духоўных запатрабаванняў нацыі з’яўляецца просты мужык, таму беларускую літаратуру варта называць адной з самых сялянскіх у асяроддзі літаратур.
На развіццё літаратуры дадзенага перыяду аказалі ўплыў перарваныя пісьмовыя традыцыі і фальклорныя матывы, а таксама суседнія славянскія літаратуры: польская, руская, з другой паловы ХІХ ст. – украінская. Новая беларуская літаратура не вызначалася разнастайнасцю метадаў, жанраў і стыляў. У ХІХ ст. былі распаўсюджаны гутаркі, ананімныя вершаваныя аповесці, вершы. У пачатку ХХ ст. жанравая тэматыка пашырылася: з’явіліся розныя віды паэм, апавяданні, аповесці, рабіліся спробы напісання новага беларускага рамана. Такім чынам, вымушаная даганяць больш развітыя суседнія літаратуры, беларуская літаратура другой паловы ХVІІІ – пачатку ХХ стст. характарызавалася невыразнасцю мастацкага метаду, утрымліваючы ў сабе элементы сентыменталізму, класіцызму, рамантызму, рэалізму. Асноўная ідэя літаратуры дадзенага перыяду – нацыянальнае вызваленне і адраджэнне.
Перыядызацыя новай беларускай літаратуры
І. Літаратура другой паловы ХVІІІ–ХІХ стст.
1) дарэформенная беларуская літаратура (да 1860-х гг.):
– канец ХVІІІ – першая трэць ХІХ стст. (да 1830-х гг.);
– 1830-я – 1840-я гг.;
– 1850-я – пачатак 1860-х гг.
2) паслярэформенная беларуская літаратура (пасля 1860-х гг.):
– другая палова 1860-х–1880-я гг.;
– 1890-я гг.
ІІ. Літаратура пачатку ХХ ст.
Сацыяльна-палітычная атмасфера
і літаратурна-грамадскі рух першай трэці ХІХ ст.
У выніку трох падзелаў Рэчы Паспалітай беларускія землі ўвайшлі ў склад Расійскай імперыі. Паўстанне 1794 г. пад кіраўніцтвам Тадэвуша Касцюшкі паказала кіраўніцтву Расійскай імперыі, што да Беларусі трэба ставіцца лаяльна. У 1803 г. адбылося адкрыццё Віленскага універсітэта – цэнтра тагачаснай прагрэсіўнай думкі і асяроддзя беларускага пачатку ў літаратуры. На базе універсітэта пачалі ўзнікаць нелегальныя грамадскія таварыствы. Беларускі рамантызм як літаратурная плынь бярэ свой пачатак менавіта з творчасці філаматаў і філарэтаў.
Таварыства філаматаў (аматараў навукі) – складалася са студэнтаў Віленскага універсітэта, існавала ў 1817–1823 гг. Прадстаўнікі таварыства (Ян Чачот, Адам Міцкевіч і інш.) лічылі сучаснае ім грамадства недасканалым, імкнуліся змяніць яго разам з чалавечымі норавамі пры дапамозе ведаў. Праводзілі думку пра неабходнасць вывучэння роднага краю, часта арганізоўвалі маёўкі і карысталіся мовай простага люду. Філаматы імкнуліся разгарнуць дзейнасць праз таварыства прамяністаў, якія прытрымліваліся думкі пра змяненне грамадства шляхам маральнага ўдасканалення і самаўдасканалення і хацелі здабыць свабоду свайму краю.
Таварыства філарэтаў (аматараў дабрачыннасці) – існавала ў Віленскім універсітэце ў 1820–1823 гг. Асноўнай мэтай таварыства прадстаўнікі (Тамаш Зан, Ануфры Петрашкевіч і інш.) лічылі вывучэнне культуры свайго краю, прапаганду гісторыі і дабрачыннасці, змяненне грамадства ў лепшы бок. Пасля даносу ў 1823 г. дзейнасць двух таварыстваў была спынена ўрадам.
Таварыства шубраўцаў (у перакладзе з польскай мовы – «шэльмы») існавала з 1816 па 1822 гг., уключаючы студэнтаў, выкладчыкаў і жыхароў Вільні, якія негатыўна ставіліся да заган грамадскага жыцця: невуцтва, ганарлівасці шляхты, прыгоннага права. Прадстаўнікі таварыства (Антон Гарэцкі, Ігнат Ходзька, Фадзей Булгарын і інш.) праводзілі думку пра роўнасць людзей у грамадстве, імкнуліся да асветы. Таварыства выдавала гумарыстычна-сатырычную газету «Вулічныя весці» на польскай мове, у якой часам сустракаліся і беларускія словы, напісаныя лацінкай.
Асноўнай асаблівасцю беларускай літаратуры дадзенага перыяду з’яўляецца невыразнасць, бо большасць людзей, што пісала, сябе аўтарамі не ўсведамляла. Творы ўзнікалі на польска-беларускай і беларуска-ўкраінска-польскай мяжы. Самымі вядомымі літаратурнымі помнікамі першай трэці ХІХ ст. лічацца верш Паўлюка Багрыма «Зайграй, зайграй, хлопча малы» і паэма Вікенція Равінскага «Энеіда навыварат». Сярод польскамоўных аўтараў дадзенага перыяду варта прыгадаць Яна Баршчэўскага і Яна Чачота.
3. Слоўнік паняццяў
Новая беларуская літаратура
|
беларуская літаратура, развіццё і станаўленне якой прыпадае на перыяд з апошняй чвэрці ХVІІІ – пачатку ХХ стст.
|
Філаматы
|
аматары навукі – нелегальнае грамадскае таварыства (1817–1823 гг.), якое складалася пераважна са студэнтаў Віленскага універсітэта; займаліся грамадска-культурнымі і літаратурнымі пытаннямі.
|
Філарэты
|
аматары дабрачыннасці – нелегальнае грамадскае таварыства (1820–1823 гг.), якое існавала ў Віленскім універсітэце; займалася грамадска-культурнымі і літаратурнымі пытаннямі.
|
Шубраўцы
|
свавольнікі, у перакладзе з польскай мовы – «шэльмы»; грамадска-культурнае і літаратурнае таварыства, якое складалася са студэнтаў, выкладчыкаў і жыхароў Вільні.
|
4. Матэрыялы, выкарыстаныя ў працэсе навучання і кантролю
4.1 Матэрыялы да лекцыі
План лекцыі:
1. Гістарычныя ўмовы ўзнікнення новай беларускай літаратуры.
2. Перыядызацыя новай беларускай літаратуры.
3. Сацыяльна-палітычная атмасфера і літаратурна-грамадскі рух першай трэці ХІХ ст.
4.2 Пытанні да лекцыі
1. Ахарактарызаваць прычыны ўнікнення новай беларускай літаратуры.
2. Акрэсліць перыядызацыю новай беларускай літаратуры.
3. Прасачыць асноўныя сацыяльна-палітычныя і грамадска-культурныя асаблівасці развіцця літаратуры дадзенага перыяду.
4.3 Матэрыялы да заняткаў «Эўрыстычная гутарка»
План заняткаў:
1. Гістарычныя ўмовы ўзнікнення новай беларускай літаратуры.
2. Жанрава-стылістычныя адметнасці літаратуры дадзенага перыяду.
3. Характарыстыка асаблівасцей мастацкага метаду літаратуры адзначанай пары.
4. Дзейнасць асноўных нелегальных грамадскіх таварыстваў пачатку ХІХ ст. (філаматы, філарэты, шубраўцы).
5. Тэсты і заданні для кантролю за вынікамі навучання1
1. З якога часу прынята лічыць пачатак зараджэння новай беларускай літаратуры?
а) з пачатку ХХ ст.;
б) з сярэдзіны ХІХ ст.;
в) з канца ХVІІІ – пачатку ХІХ ст.
2. Якія гістарычныя падзеі адбываліся на беларускай зямлі на мяжы ХVІІІ– ХІХ стст.?
а) паўстанне Т. Касцюшкі;
б) народнае паўстанне пад кіраўніцтвам К. Каліноўскага;
в) другі і трэці падзелы Рэчы Паспалітай.
3. У якой навучальнай установе Еўропы ўзнікла нелегальнае патрыятычнае аб’яднанне «філаматаў»?
а) у Кракаўскім універсітэце;
б) у Падуанскім універсітэце;
в) у Віленскім універсітэце.
4. Назваць найбольш яркіх прадстаўнікоў польскай і беларускай літаратуры – членаў таварыства «філаматаў».
а) Мікола Гусоўскі, Францыск Скарына;
б) Мялецій Сматрыцкі, Афанасій Філіповіч;
в) Адам Міцкевіч, Ян Чачот, Тамаш Зан.
5. Таварыства «прамяністаў» узнікла ў выніку дзейнасці:
а) філарэтаў;
б) філаматаў;
в) шубраўцаў.
6. Віленскі універсітэт адкрыўся:
а) у 1800 г.;
б) у 1801 г.;
в) у 1803 г.
7. Закончыць азначэнні, прыведзеныя ніжэй:
а) дарэформенная літаратура –…
б) паслярэформенная літаратура –…
в) асноўны літаратурны герой дадзенага перыяду –…
г) новую беларускую літаратуру яшчэ называюць самай –…
Літаратура
1. Александровіч, С.Х. Пуцявіны роднага слова: праблемы развіцця беларускай літаратуры і друку другой паловы ХІХ – пач. ХХ стст. / С.Х. Александровіч. – Мінск: БДУ, 1971. – 245 с.
2. Беларуская літаратура: проза 20-х гадоў: хрэстаматыя / Д.Я. Бугаёў [і інш.]; пад рэд. Д.Я. Бугаёва. – 2-е выд. – Мінск: Універсітэцкае, 1997. – 592 с.
3. Беларуская літаратура ХІХ стагоддзя: хрэстаматыя / С.Х. Александровіч [і інш.]; пад рэд. С.Х. Александровіч. – Мінск: Выш. шк., 1971. – 373 с.
4. Беларускія пісьменнікі: бібліяграфічны слоўнік: у 6 т. / рэдкал.: Б. Сачанка (гал. рэд.) [і інш.]. – Мінск: БЭ імя Броўкі, 1992–1995. – 6 т.
5. Вашко, Л. Гістарызацыя свядомасці: беларуская літаратура і беларушчына на пачатку ХХ стагоддзя: навуковая публіцыстыка / Л. Вашко. – Мінск: Бел. навука, 1997. – 151 с.
6. Гісторыя беларускай літаратуры: у 4 т. / рэдкал.: У.В. Гніламёдаў (гал. рэд.) [і інш.]. – Мінск: Бел. навука, 2003. – 583 с.
7. Жураўлёў, В.П. У пошуку духоўных ідэалаў: на матэрыяле беларускай літаратуры ХІХ – пачатку ХХ стст. / В.П. Жураўлёў; пад рэд. У.В. Гніламёдава. – Мінск: Бел. навука, 2000. – 191 с.
8. Кісялёў, Г.В. Пачынальнікі: з гісторыка-літаратурных матэрыялаў ХІХ ст. / Г.В. Кісялёў. – 2-е выд. – Мінск: Бел. навука, 2003. – 549 с.
9. Лазарук, М.А. Гісторыя беларускай літаратуры: ХХ стагоддзе (20–50-я гады) / М.А. Лазарук, А.А. Семяновіч; пад рэд. М.А. Лазарука. – Мінск: Выш. шк., 2000. – 511 с.
10. Лецка, К.І. Вытокі і генезіс беларускага рамантызму ХІХ ст.: манаграфія / К.І. Лецка. – Гродна: ГрДУ, 2003. – 370 с.
11. Лойка, А.А. Гісторыя беларускай літаратуры. Дакастрычніцкі перыяд: вучэбны дапаможнік для філалагічных факультэтаў ВНУ. Ч. 1 / А.А. Лойка; пад рэд. Ю.С. Пшыркова. – Мінск: Выш. шк., 1977. – 304 с.
12. Мішчанчук, М.І. Беларуская літаратура ХХ ст.: вучэбны дапаможнік / М.І. Мішчанчук, І.С. Шпакоўскі. – Мінск: Выш. шк., 2001. – 352 c.
13. Мушынская, Т.Ф. Беларуская літаратура 20 – 30-х гадоў / Т.Ф. Мушынская. – Мінск: Нар. асвета, 1994. – 160 с.
14. Сіўко, Ф.І. Пісьменнікі Віцебшчыны: даведнік / Ф.І. Сіўко. – Віцебск: Віцебская абласная друкарня, 2001. – 88 с.
15. Старычонак, В.Д. Беларуская літаратура / В.Д. Старычонак. – Мінск: Выш. шк., 1998. – 350 с.
16. Янушкевіч, Я.Я. За архіўным парогам: беларуская літаратура ХІХ–ХХ стст. у святле архіўных пошукаў / Я.Я. Янушкевіч. – Мінск: Маст. літ., 2002. – 381 с.
Модуль 1
Дарэформенны перыяд развіцця
новай беларускай літаратуры (1830–1850-я гады ХІХ ст.)
Уводзіны
Дадзены перыяд характарызуецца развіццём ананімнай літаратуры, а таксама літаратурных твораў, мэта якіх – пакласці пачатак незалежнасці Бацькаўшчыны. У гэты час узрастае цікавасць грамадскіх дзеячаў і латаратараў да фальклорных традыцый. Сярод панавання польскай літаратуры робяцца спробы напісання вершаў на беларускай мове як невядомымі аўтарамі, так і знакамітымі: А. Рыпінскім, Я. Чачотам, Я. Баршчэўскім і інш.
У працэсе вывучэння тэмы студэнты павінны:
1. Засвоіць паняцці:
– ананімная літаратура;
– бурлескна-травесційныя творы;
– гіпербала;
– класіцызм;
– рамантызм.
2. Характарызаваць з’явы:
– народнай асновы новай беларускай літаратуры;
– параўнальнага аналізу вывучэння твораў.
3. Аналізаваць і інтэрпрэціраваць працэсы:
– існавання і развіцця ананімнай літаратуры;
– станаўлення і развіцця «польскай» плыні ў новай беларускай літаратуры дадзенага перыяду.
4. Фарміраваць уменні:
– аналізу канкрэтных літаратурных твораў;
– супастаўлення і характарыстыкі літаратурных помнікаў розных гістарычных часоў.
1. Схема вывучэння матэрыялу
(вучэбна-інфармацыйны блок)
Тэма заняткаў
|
Тып заняткаў
|
Від заняткаў
|
Колькасць гадзін
|
1. Дарэформенны перыяд развіцця новай беларускай літаратуры (1830–1850-я гады ХІХ ст.).
|
Засваенне новых ведаў
|
Лекцыя
|
6
|
2. Ян Баршчэўскі: асаблівасці жыцця і творчасці.
|
Паглыбленне
і сістэматызацыя ведаў
|
Семінар-практыкум
|
1
|
3. Ананімныя паэмы «Энеіда навыварат» і «Тарас на Парнасе».
|
Паглыбленне
і сістэматызацыя ведаў
|
Семінар-практыкум
|
2
|
4. Кантроль узроўню ведаў і ўменняў.
|
Выніковы кантроль
|
Пісьмовы залік
|
1
|
2. Асновы навукова-тэарэтычных ведаў па модулі
«Дарэформенны перыяд развіцця новай беларускай літаратуры
(1830–1850-я гады ХІХ ст.)»
Асаблівасці стварэння паэмы «Энеіда навыварат»
Паэма была напісана ў 1820-я гады ХІХ ст., яе называюць бурлескна-травесційным творам (ад іт. «бурлеска» – жарт і фр. «травесці» – пераапранаць), а таксама героіка-камічным, парадыйна-сатырычным, рэалістычным, эпічным творам. Пра значныя падзеі апавядаецца сродкам жарту, анекдота, ужываюцца элементы грубага камізму, вульгарызмы, прастамоўі. Выкарыстоўваюцца недакладнасці геаграфічнага, гістарычнага і бытавога характару. Першыя згадкі пра твор знаходзім у кнізе чэшскага славіста П.Й. Шафарыка. У 1845 г. рускі часопіс «Маяк» надрукаваў «Энеіду навыварат» на рускай мове, але з захаваннем лексікі аўтара. Твор у рукапісным варыянце перадаваўся амаль дваццаць гадоў; кожны перапісчык уносіў свае карэктывы, таму паэма набыла народны характар. Доўгі час высвятлялася аўтарства твора, па адной з версій яно прыпісвалася смаленскаму памешчыку Вікенцію Равінскаму. У ХХ ст. даследчык Г. Кісялёў дакументальна даказаў, што аўтарам з’яўляецца менавіта Вікенцій Равінскі (сведчанне – успаміны ў творы пра мясціны Смаленшчыны). Вікенцій Равінскі не быў літаратарам. Ён служыў у царскай арміі, быў баявым афіцэрам на Смаленшчыне, пасля адстаўкі жыў у сваім маёнтку і пісаў гумарыстычныя вершы пра сваіх слуг і сяброў. У паэме прадстаўлена традыцыйная для Еўропы ХVІІ ст. манера ўзнясення антычнасці.
К. Вераніцын і яго паэмы «Тарас на Парнасе» і «Два д’яўлы»
Зусім нядаўна імя Канстанціна Вераніцына (1834 – каля 1904) было нікому невядомае, як невядомая была і яго паэма «Два д’яўлы». Аўтарства ж паэмы «Тарас на Парнасе» прыпісвалася самым розным асобам, а друкавалася яна, пачынаючы з 1889 г., як ананімная. Даследчык Г. Кісялёў і гісторык-архівіст В. Слабадан вырашылі гэтую праблему.
Канстанцін Вераніцын (першапачаткова насіў прозвішча Васільеў) нарадзіўся ў вёсцы Астраўляны Віцебскага павета ў сям’і прыгонных сялян. У 1844 г. скончыў Гарадоцкую парафіяльную вучэльню, а неўзабаве атрымаў вольную – хутчэй за ўсё за здольнасці да вучобы. Потым ён вучыўся ў Віцебскай губернскай гімназііі, Пецярбургскай медыка-хірургічнай акадэміі, а ў 1857–1859 гг. быў студэнтам Горы-Горацкага земляробчага інстытута, які скончыў са ступенню кандыдата аграноміі. Кіраваў прыватным маёнткам, служыў у розных установах Санкт-Пецярбурга, выкладаў у Маладзечанскай настаўніцкай семінарыі. Памёр, відаць, у Пецярбургу.
Паэма «Тарас на Парнасе», пазначаная 1855 г., сёння ўспрымаецца як шэдэўр беларускай літаратуры.
У паэме беларускі селянін Тарас родам з Пуцявішча распавядае пра сваё падарожжа на гару Парнас – свяцілішча паэзіі, паводле грэчаскіх міфаў. Выбар сюжэта сведчыў пра веру аўтара ў тое, што «высокая» літаратура мусіць быць не толькі цікавай простаму чалавеку, але і служыць на яго карысць. Адгалосак спрэчак «літаратурных арыстакратаў» з «літаратурнымі дэмакратамі» ўтвараюць, паміж іншым, праблематыку паэмы. Бурлеск, камічная травесція з’яўляюцца асноўнымі прыёмамі стварэння мастацкага палатна і выяўлення аўтарсткай ідэі.
Паэма дасканалая з літаратурна-моўнага боку. Яе дзеянне развіваецца як бы ў межах двух светаў: рэальна-штодзённага і алегарычна-ўмоўнага. Пазачасавае значэнне паэмы заключаецца ў тым, што аўтар меў звышзадачу – сцвердзіць магчымасці беларускай мовы як інтэлектуальна напоўненай.
Больш простую, прыземленую задачу выконвае паэма «Два д’яўлы» (1860) – паказаць простаму люду шкоднасць такога ліха, як п’янства. У гэтым паэма перагукаецца, прыкладам, з творам М. Някрасава «Каму на Русі жыць добра».
Паўлюк Багрым і яго верш «Зайграй, зайграй, хлопча малы»
Другі знакаміты помнік першай трэці ХІХ ст. напісаны ў 1820-я гады Надрукаваны ў 1854 г. у Лондане лацінкай, узгаданы ў кнізе ўспамінаў аднаго навагрудскага адваката. Пра Паўлюка Багрыма вядома вельмі мала: нарадзіўся ў сялянскай сям’і ў 1813 г. на тэрыторыі сучаснай Брэстчыны. Атрымаў пачатковую адукацыю. У 1828 г. у вёсцы, дзе жыў Багрым, пачалося сялянскае паўстанне, у выніку якога згубіліся тры сшыткі вершаў Паўлюка. Сам аўтар быў здадзены ў рэкруты. Адны даследчыкі лічаць, што Паўлюк Багрым не вярнуўся са службы, другія – што ён пасля жыў у вёсцы Крошын і не пісаў вершаў. 1891 г. лічыцца магчымай датай яго смерці.
Аўтарскі верш па форме нагадвае песню-плач, у якой узгадваюцца рэальныя падзеі крошынскага паўстання, перажытыя многімі людзьмі. Форма верша – лірычная споведзь. Падлетак скардзіцца на нешчаслівы лёс, змрочныя перспектывы жыцця, хоча пакінуць звыклае акружэнне і пайсці ў свет. У вершы шмат запазычанага з народнай песні: мелодыка, паўторы, сімвалы, вобразы. Сваім духам верш блізкі да фальклорна-рамантычных традыцый.
Літаратура 1830–1840-х гадоў
Пачатак 1830-х адоў ХІХ ст. цікавы і драматычны ў беларускай гісторыі. Восенню 1830 г. у Варшаве пачалося паўстанне, якое распаўсюдзілася на тэрыторыю Літвы і Заходняй Беларусі. Яно было задушана, а тых, хто падтрымаў паўстанне, саслалі на Каўказ пад кулі горцаў. Паўстанне мела для Беларусі дрэнныя вынікі: у 1839 г. назва «Беларусь» была зменена на «Паўночна-Заходні край». Пачалося насаджэнне праваслаўя. З 1834 г. выкладанне ў школах Беларусі вялося на рускай мове. Віленскі універсітэт у 1839 г. быў разбіты на дзве акадэміі: рымска-каталіцкую і медыка-хірургічную. Ярка выражаных (акрамя Вільні) цэнтраў літаратурна-грамадскага руху не было. У гэты час узрасла цікавасць аўтараў да беларускага фальклору, рабіліся спробы напісання вершаў на беларускай мове як невядомымі аўтарамі, так і знакамітымі: Аляксандрам Рыпінскім, Янам Чачотам, Янам Баршчэўскім і інш.
Беларуска-польскія пісьменнікі
Пануючым літаратурным напрамкам першай паловы ХІХ ст. быў рамантызм, асноўнай асаблівасцю якога з’яўлялася цікавасць да гістарычных паданняў і фальклору. Многія адукаваныя людзі Беларусі займаліся літаратурнай творчасцю, асновай самабытнай культуры лічылі фальклор і звярталіся па сюжэты да беларускай рэчаіснасці, пішучы на польскай мове. Яны лічылі, што крыніцай польскай літаратуры павінна стаць мясцовая беларуская вусная народная творчасць. Творчасць такіх аўтараў называлі краёвай школай польскага рамантызму ў беларускай літаратуры. Найбольш знакамітымі прадстаўнікамі з’яўляюцца: Аляксандр Рыпінскі, Ян Чачот, Ян Баршчэўскі, Тадэвуш Лада-Заблоцкі (1830–1840-я гады).
Аляксандр Рыпінскі (~1811 (1812)–1886 (1896, 1900) нарадзіўся недалёка ад Віцебска ў шляхецкай сям’і, вучыўся ў Віцебскай гімназіі, потым пачаў кар’еру ваеннага (г. Даўгаўпілс). Зразумеўшы, што такое жыццё не для яго, вяртаецца ў маёнтак падчас паўстання 1830–1831 гг., якое падтрымлівае, пасля чаго вымушаны эмігрыраваць у Парыж. Пасябраваўшы там з Адамам Міцкевічам, выступае з лекцыямі па беларускім фальклоры перад французамі і эмігрантамі з Расійскай імперыі. З Парыжа перабраўся ў Лондан, працягваў цікавіцца культурай свайго краю і займацца выдавецкай дзейнасцю. Пасля амністыі паўстанцам у 1859 г. вяртаецца на Віцебшчыну. Увайшоў у гісторыю беларускай культуры як этнограф, фалькларыст, пісьменнік, выдавец.
Далёка за межамі Беларусі, у Парыжы, Аляксандр Рыпінскі выдае лацінкай кнігу «Беларусь» – даследаванне, у якім аўтар выражае свае адносіны да беларускага краю, беларускай культуры, апісвае звычаі шляхты і сялянства, уключае фальклорныя творы і дае класіфікацыю беларускіх народных песень. Дадзеная кніга з’яўляецца этнаграфічным помнікам свайго часу, яна не свабодная ад тэндэнцыйнасці. Кніга прапагандуе польскую пазіцыю аўтара (Беларусь як частка Польшчы), якая з цягам часу мяняецца на карысць самастойнасці і незалежнасці беларусаў. Аляксандр Рыпінскі збіраў літаратурныя помнікі свайго часу. Многія прадстаўнікі шляхты пісалі вершы на макаранічнай мове (змешаная беларуска-польская мова з дадаваннем беларускіх слоў), асноўная тэма якіх – каханне без узаемнасці. Аляксандр Рыпінскі пісаў вершы і балады на польскай і беларускай мовах. Адзін з самых вядомых твораў – балада «Нячысцік» (выйшла ў 1852 г.). Балада сялянская, паказвае як рэальныя, так і нерэальныя падзеі; напісана паводле народных песень пра няўдачлівага Мікіту; вызначаецца дыдактычнасцю; праводзіць думку пра неабходнасць стрыманасці, выканання абрадаў у імя захавання сваёй душы і маёмасці. Дзякуючы матэрыялам з архіва Аляксандра Рыпінскага ўдалося ўстанавіць аўтарства паэмы «Тарас на Парнасе».
Ян Чачот (1796–1847) паходзіў з асяроддзя дробнай шляхты. Вучыўся ў Навагрудку, пасля ў 1815 г. паступіў у Віленскі універсітэт, які не скончыў праз адсутнасць сродкаў. Настаўнічаў, працаваў у архівах магнатаў. У 1819 г. стаў філаматам, потым – адным з іх кіраўнікоў. У 1823 г. кіраўніцтва таварыства было арыштавана, а Яна Чачота саслалі ва Уфу, потым – у Цвер. Пасля вяртання ў 1833 г. у родныя мясціны працуе чыноўнікам на Віцебшчыне, потым – бібліятэкарам у адной з прыватных бібліятэк на Навагрудчыне.
Літаратурная дзейнасць падзяляецца на два перыяды:
1) ранні перыяд (філамацкі) да 1823 г.;
2) позні (сталы) перыяд – пасля 1833 г.
У ранні перыяд піша творы на польскай мове (любоўныя вершы і балады), заснаваныя на фальклоры і гістарычных паданнях. Напісаў у гэты час некалькі вершаў на беларускай мове, прысвечаных сябрам-філаматам (творы вызначаюцца рамантычнай летуценнасцю). У позні (сталы) перыяд піша як разважлівы песіміст, працягваючы цікавіцца беларускім фальклорам. Збірае песні, хоча перакласці іх на польскую мову, але своечасова разумее, што адметнасць твораў будзе страчана. З 1837 па 1846 гг. Ян Чачот выдаў лацінкай на беларускай мове шэсць тамоў зборніка пад назвай «Сялянскія песні з-над Нёмана і Дзвіны», уключыўшы туды свае вершы на беларускай мове. Вызначальнай рысай твораў з’яўляецца павучальнасць, асуджэнне чалавечай сквапнасці, п’янства, гаспадарчай нядбайнасці.
Ян Баршчэўскі (1790 (1794, 1796) – 1851) нарадзіўся на Віцебшчыне (Расонскі раён, в. Мурагі) у шляхецкай сям’і. Рана застаўшыся сіратой, атрымаў нядрэнную адукацыю. Вучыўся ў Полацкім езуіцкім калегіуме. Вандруючы па ваколіцах Полацка, зарабляў грошы на вучобу. У 1820-я гады перабраўся ў Пецярбург, дзе правёў каля дваццаці год жыцця і пазнаёміўся са знакамітымі літаратарамі: Адамам Міцкевічам, Тарасам Шаўчэнкам, Мікалаем Гогалем. Ян Баршчэўскі працаваў гувернёрам, займаўся літаратурнай дзейнасцю. У 1840–1844 гг. выдае альманах «Незабудка» на польскай мове, дзе змяшчаюцца апрацоўкі фальклору, літаратурныя творы, нарысы. Апошнія гады жыцця правёў на поўдні Украіны, у Адэсе, памёр на Валыншчыне.
Вершы пісаў на польскай і беларускай мовах, прозу – на польскай мове. Першыя беларускамоўныя вершы: «Дзеванька», «Гарэліца». Верш «Дзеванька», які напісаны паводле жыццёвага выпадку, лічыцца першым у беларускай паэзіі ХІХ ст. вершам інтымнага характару. «Гарэліца» – споведзь п’яніцы, асуджэнне п’янства. У пачатку ХІХ ст. Ян Баршчэўскі пісаў вершы на польскай мове, у якіх уздымалася тэма кахання, вершы напісаныя ў форме элегіі (творы, прасякнутыя сумам).
Дакладна невядомы час напісання паэмы «Бунт хлопаў, ці Рабункі мужыкоў», якая расказвае пра падзеі 1812 г. на Беларусі і ідэалізуе старыя часы, выказвае незадаволенасць становішчам сялянства. Самы знакаміты твор – «Шляхціц Завальня, або Беларусь у фантастычных апавяданнях і казках яе», што выдаваўся ў 1844–1846 гг. Аўтар паказвае характар беларуса, даследуе яго. У пачатку твора ён характарызуе душэўны склад паўночных беларусаў (суровая прырода выклікае меланхалічнасць). Кніга напісана на польскай мове. Шляхціц – аматар фантастычных апавяданняў. Кожная з навел сцвярджае пэўную думку. Ян Баршчэўскі ідэалізуе мінулае беларусаў, але пазбягае скразной ідэалізацыі пры паказе свайго часу. У творы выступаюць героямі як людзі, так і міфічныя істоты: русалкі, ваўкалакі і інш., наяўнасць якіх дае падставу параўноўваць творчасць Яна Баршчэўскага з творчасцю М. Гогаля і Э.Т.А. Гофмана (так званы беларускі «гафманізм» аўтара). Міфічныя істоты надзелены вялікай сілай, гутарка вядзецца ў алегарычнай форме пра праблемы сучаснасці. Творы асуджаюць дрэнныя якасці чалавечай натуры, якія ўвасоблены ў звышнатуральных сілах. Згодна эстэтыцы рамантызму аўтары паказвалі надзвычайныя характары і падзеі.
Тадэвуш Лада-Заблоцкі (1811–1847) нарадзіўся на Сенненшчыне ў шляхецкай сям’і. Дзяцінства прайшло ў спадчынным маёнтку, там атрымаў пачатковую адукацыю. Вучыўся ў Віцебскім вучылішчы, якое не змог скончыць праз матэрыяльныя праблемы. Потым паступіў у Маскоўскі універсітэт, дзе разам з аднадумцамі арганізаваў тайнае таварыства аматараў славеснасці. Туды ўваходзілі людзі, патрыятычна настроеныя і зацікаўленыя літаратурай. У выніку цкавання быў высланы на дваццаць два гады на Каўказ, дзе ішла вайна рускіх з горцамі. Працаваў на салявых заводах Грузіі. На Каўказе напісаны зборнік вершаў «Паэзія», які выйшаў у 1845 г. на польскай мове ў Пецягбургу. У творчасці аўтара пераважаюць тэмы роднага краю, мастацтва, кахання. Ён не толькі перадае настроі і пачуцці лірычнага героя, але і апісвае мясціны, прыродныя з’явы. Шмат вершаў прысвечана Віцебску і яго ваколіцам: «Да Дзвіны», «Даўжанскае возера» і інш.; паэма «Ваколіцы Віцебска» прасякнута захапленнем веліччу роднага краю, старажытнымі каранямі. Аўтар выступаў і ў ролі перакладчыка з італьянскай, іспанскай, цыганскай моў.
Літаратура 1850 – пачатку 1860-х гадоў
У дадзены перыяд вельмі востра стаяла пытанне пра далейшае развіццё беларускай літаратуры. Гэта час вялікага грамадскага ўздыму, выкліканага жаданнем змен і іх чаканнем. Сярэдзіна 1850-х гадоў характарызуецца паражэннем царызму ў Крымскай вайне, знешняй і ўнутранай палітыцы. Большая частка насельніцтва была незадаволена ходам спраў у грамадстве: дваранства – знешняй палітыкай, сялянства – унутранай (прыгоннае права). Месца Мікалая І заняў Аляксандр ІІ, які заявіў пра сябе як пра рэфарматара (адмена прыгоннага права ў 1861 г., рэформы ў галіне адукацыі і кіравання). Аднак сялянства зямлю не атрымала. У 1863 г. на тэрыторыі Польшчы і Беларусі адбылося паўстанне пад кіраўніцтвам Кастуся Каліноўскага, накіраванае супраць палітыкі царызму і жорстка падаўленае. Цэнтрамі літаратурнага жыцця сталі: Вільня, Віцебск, Мінск, дзе існавалі групы людзей, што цікавіліся гісторыяй роднай зямлі, сучаснасцю. На чале кожнай групы стаялі таленавітыя людзі (так у Віленскім гуртку галоўную ролю адыгрываў Адам Кіркор). Прадстаўнікі Віленскага гуртка цікавіліся фальклорам, гісторыяй, але не займаліся палітычнай дзейнасцю і не падтрымлівалі паўстанне 1863 г., бо мелі прапольскую арыентацыю. Віцебскі гурток (старшыня – Арцём Вярыга-Дарэўскі) і Мінскі гурток (старшыня – Вінцэнт Дунін-Марцінкевіч) мелі не толькі літаратурную, але і палітычную арыентацыю.
Ананімная літаратура
У дадзены перыяд вялікае пашырэнне набыла ананімная літаратура. Творы не друкаваліся, а перадаваліся ў фальклорнай апрацоўцы. Існавалі ананімныя гутаркі, напісаныя ў вершаванай і празаічнай формах. Сярод ананімных гутарак вядомыя: «Вясна гола перапала», «Панаманія», «Гутарка Данілы са Сцяпанам», «Гутарка суседзяў», «Гутарка старога дзеда» і інш. У беларускай літаратуры цэнтрам гутаркі было бытавое здарэнне, чаканне змен, спадзяванне на лепшае, асуджэнне панства. Селянін марыў стаць роўным пану і адчуць сябе чалавекам. У пачатку 1860-х гадоў з’яўляюцца ананімныя паўстанскія песні, якія ўтрымліваюць заклік да змагання і прасякнутыя верай у перамогу.
1850 г. пазначаны з’яўленнем паэмы «Мачаха» Адэлі з Устроні. Паэма была знойдзена ў архівах Кракаўскай бібліятэкі ў 1870-х гадах ХХ ст. Рукапіс паэмы няпоўны, аўтарства не ўстаноўлена, бо подпіс «Адэля з Устроні» – не што іншае, як псеўданім. Твор напісаны пад моцным уплывам фальклорных традыцый і складаецца з дзвюх частак: першая расказвае пра тое, як малады хлопец хоча плыць на чоўне па Нёмане, яму перашкаджае бура, збіраючы хмары, але хоча дапамагчы бор; другая частка паказвае маладую дзяўчыну ў чаканні свайго каханага. Супраць іх кахання паўстае мачаха. Пачынаецца бура, дзяўчына выходзіць з хаты, перажываючы за суджанага. Рукапіс паэмы не скончаны.
Достарыңызбен бөлісу: |