Хуш, күсе, башка књренмђсђћ иде...
(Яћа ел фельетоны)
Күсе, ни әйтсәң дђ, бик үк ќонлы да, бик үк ќњнле дђ хайван түгел инде. Кимерүчелђр семьялыгына керђ ул. Аның ак тљслесен љйдђ дђ асыраган булалар әле кайбер хайван җанлы кешелђр. Кулдан ашаталар, чуп-чуп итеп борыныннан үбеп тђ алган булалар. Әмма, ни кыландырсаң да, күсе күсе инде ул. Җүнле булса, елы җүнле булыр иде аның. «Күсе елы килђ, күсе ул тыныч хайван, елы да тыныч, имин булыр», дип фаразлаганнар иде дђ кайбер күсе җанлы сђясђтчелђр. Әмма... Үзегез белђсез, бу елда Чечняда, һђм дђ дөньяның башка регионнарында шул ук күсе җанлы бђндђлђр күпме адђм ќанын кимерттерделђр. Монысы бик киң һђм зур тема, ђ минем язарга уйлаганым шђһђр масштабындагы хәллђргђ кагыла.
Үзегез белђсез, күсенећ ќитмђгђн җире, кермђгђн тишеге юк. Бу елда алар күзгђ күренеп үрчеде һам бик тђ ђрсезлђнде. Элеккерәк елларны башка кыяфђттђ йљргђннђр икән күпләре, быел исђ күселекләре белән горурланып, күкрәк кагып йљрделђр шулар. Мәсәлән, 5-6 ел элек бер карт күсе, шәһђрдә азык кимегәч («перестройка» еллары бит) авылларга китеп љшкерүче, бозым кайтаручы, соңрак экстрасенс булып йөргән, муллалык та кылган. Инде заманалар үзгәреп,шђџђрдә мәчетләр тљзелә башлагач (үзегез белђсез, күсесез мђчет булмый) карт күсебез, башына чалма урап, ул тирәдәге яшьрәк күселәрне кысырыклап үзена җайлырак, яхшырак урын сайламакчы була. Ни дисђң дђ, 6 класс белеме, үзлегеннђн љйрәнгђн дини гыйлемле булуын исбатлаучы белешмасе дђ бар. Әмма, яшьлђргђ биргесез энергия белән кимерү эшлђренђ керешкђн карт күсегђ яшь күселђрнећ дә махы бирђсе килми. Җыйнаулашып «отпор» бирәләр моңа. Бик үк ќонлы хайван булмасалар да, кимерешкђндђ ќоннары да очкалый боларның. Һђм, тынып торган араларда, шул ќоннарны тљслђре буенча аерым җыеп баручы беркатлы бђндђлђр дђ табыла. Китә бәхђс, китђ сүз... Тәки чалмалы карт күсене бер мђчеткђ дә кертмиләр бит. Әмма анысы да бирешә торганнардан түгел икән. Кимерешкђндђ пычракка буялып беткђн, йолкынган ќоннарын пакьләүне, чистартуны талђп итеп, яшь күсе-аңа булган мљнђсђбђтен дљньяга чыгарган бер әфтияк хуҗасын судка бирә бу. Иллђ дђ мђгђр рђхђтлђнђ карт күсе судта сљйлђп (Мђчетлђрдђ аны кем дә тыңларга телђмђгђн булса, судья, телиме ул, телђмиме, тыңларга мәҗбүр ич). Үзенең шәһәрдә бердәнбер иманлы күсе икәнен мисаллар белђн ныгытып та сљйли. Коръән тәфсирен укыплар да күрсђтђ. Шунда ук, «картайган кљнемдђ пычранган иманымны пакьләргә килдем мин монда», дип кабатларга да онытмый. Әле дђ булса суд юлында йљри карт күсебез. Үгез елында да йљрер, язган булса. Шулай инде, кем намаз укып, мђчеткђ йљреп иманын пакьли, кем судта йљреп...
Икенче кыйссам — ак тун киеп алган кара күсе турында.
...Ерак-еракта, алмалары, хљрмђлђре кызарып пешеп утырган илдђ туа ул күсе. Ата-анасы кайчандыр Татарстаннан туңып киткан булганнар икђн. Кљннђрдђн бер кљнне шуны исенә тљшерергђ мђќбњр була күсе. Чљнки дђ ул яшђгђн ќирлђрдђ янгын чыга. Моның ялтырап торган кыска кара йоннары кљя башлый. Батучы корабтан һәм янучы йорттан иң беренче булып, билгеле инде, күселәр кача. Кљйгђн тунлы күсе дђ нђкъ шулай эшли. Кайчандыр ата-анасы яшђгән Татарстанга кайтып тљшђ . Кайтып тљшә дђ, кљйгђн тунын салып ташлап, ак тун киеп ала бу. Бик шђп кенђ уку йортына, шђп кенђ урынга кереп урнаша ул. Ак күсегђ булган бљтен хљрмђтне күрсђтђләр моңа: ашаталар, эчертәләр, ќонын сыйпыйлар, борыныннан чупылдатып үбеп тә алалар, аңа комачау итүчеләрне читкә тибђрәлђр. Үзе дә йоклап кына ятмый, уңга-сулга карана, љстәмђ табыш чыганаклары эзли. Џе, төлкене генђ хәйләкәр хайван дигән булалар тагын. Бу нисбәттән дђ, безнең ак күсе берүзе 100 тљлкене алыштырырлык була. Кемне алдый, кемне хәйләли, куркакракларны бүре булып куркыта... Кыскасы, тиз арада бу уку йортын дер селкетә башлый ул. Әмма, нинди кыяфәткә керсә дә, үзенең кимерүчелђр семьялыгыннан икђнен дә һич онытмый үзе, курыкмаучыларны кимерә үк башлый. Менә шуннан соң аңлыйлар моның нинди күсе икђнен. Әмма инде соң була — Күсебез уку йортының фундаментын кимерергә керешкән икән! Шул хакта хђтта ике татар гәҗите язып та чыга. Кимерђ-кимерђ тешлђре чарланган күсегә нђрсђ инде ул кәгазь — керт-керт итеп бер почмагын ертып чәйнәп тә тормыйча йотып җибђрмђкче була ул. һәм ни хикмәт, гәҗиттә язылган моның җимергеч гамәлләре, авызына керүгә бугазына тыгылып моның үзен буа башлаганнар, ди. һичничек йота алмагач, ђллђ үгез елы якынлашуны сизеп, күселәргә хас булмаган тавышлар чыгарып үкереп җибђргђн ул һәм сөзәргә җыенган үгез кыяфђтенђ кергән. Хәзер инде, икенче гәҗитне кимерергә түгел, сөзәргә әзерләнә, ди. Менә бит, нинди хәлләр булырга мљмкин ел алышынганда. Үгез елында күселәргә көн бетәр бетүен дђ, тик ел беткәнче алар барысы да үгезләргә әйләнеп куйсалар, нишләрбез, ђ, ќђмђгать?
Ф.ФӘРРАХОВА
28.12.1996
Достарыңызбен бөлісу: |