Место Ниш Разред Наставник



Дата21.07.2016
өлшемі73.97 Kb.
#214831
ОПШТИ ПОДАЦИ

Назив школе: ОШ „Вожд Карађорђе“

Место Ниш

Разред 8.

Наставник Данијела Давидовић
СТРУЧНИ ПОДАЦИ

Наставна целина: СЛОБОДНО КОМПОНОВАЊЕ

Наставни садржај: СИСТЕМ НИЗАЊА СКУПОВА ТАЧАКА, ЛИНИЈА, БОЈА, ОБЛИКА ВОЛУМЕНА ПРЕМА ОДРЕЂЕНОЈ СХЕМИ

Предходна ситуација: на предходним часовима ученици су се упознали са делима савремених сликара (Џексон Полок, Марк Ротко, Пол Кле,) посматрали и анализирали њихова дела, уочили ритмику и боју на тим делима, разговарали о односу боја-форма и вршили исецање квадрата-црвена и зелена, троуглова-жута, кругова-плава и правоугаоника у наранџастој боји.

Задаци часа: ученици треба да се оспособе да опажају и представљају слободне композиције, ликовно и визуелно описмене, развијају машту, упорност, истрајност, развијају креативне способности, науче да рукују савременим медијима, разумеју и користе међусобну повезаност са другим предметима, .

Ликовни проблем: комбинаторика унапред датог скупа геометијских бојених површина

Тема: град

Мотив: снимак града из авиона (сателита), мапа града

Ликовне способности: перцепција, комбинаторика, креативност

Ликовни медиј: колаж

Ликовна техника: колажирање и лепљење

Ликовна област рада: тематски рад

Тип часа: комбиновани, групни, индивидуални

Мотивациони саджај: опажање, уочавање урбанистичких принципа при формирању композиције, важност понављања и ритма за хармонијско грађење рада

Наставни облици рада: групни и фронтални

Наставне методе рада: метода показивања и презентације, метода посматрања, метода разговора, практичан рад ученика, метода анализе

Ликовне методе: компоновање, колажирање, слагање

Ликовни материјали: колаж папир, лепак, подлога за рад

Наставна средства: рачунар, пројектор, фотографије, презентација, аудио цд, фото-камера, репродукције

Техничка помагала: рачунар, пројектор, цд, фото-камера

Корелација: географија, музичка култура, информатика

Избор уметничких дела: Пит Мондријан, Виктор Вазарели, Пол Кле.

Литература: Историја уметности – Џенсон; Ј. Глигоријевић-уџбеник за 8. разред ликовне културе БИГЗ 2010; М. Фрухт, И. Ракић, М. Ракић-Графички дизајн ЗУНС 2004; разни сајтови са Интернета.

АРТИКУЛАЦИЈА ЧАСА

Уводни део (15 минута)

Слушање композиције;

Разговор о композицији и конпоновању – корелација музичка-ликова уметност;

Презентација репродукција савремених сликара – композиције геометријских бојених површина;

Грађење композиције према унапред одређеној шеми – пример урбанистичка решења великих градова;

Истицање циља часа и објашњење задатака.

Подела учеика у групе од петоро

Подела задужења ученицима



Главни део (50 минута)

Почетак рада на задатку

Рад прати музика као инспитација

Вршење коректуре уз рад



Завршни део (25 минута)

Излагање радова у учионици

Естетска анализа готових пројеката

Посматрање и анализа презентације


ТОК ЧАСА
УВОДНИ ДЕО
Информативно техничка припрема

-Ученицима пуштам композицију Мориса Равела „Болеро“ (ЦД из уџбеника Музичка култура за осми разред основне школе Завод за уџбенике) са питањем – Која је ово врста дела коју слушамо? (наводим одговор према врсти дела, а не имену композиције)

-Разговор о композицији – ученици користе стечена знања из музичке културе, композиција као целина која представља однос различитих или истих елемената унутар ње – Равел који у „Болеру“ врши комбинаторику и ритмичко понављање једне исте музичке мисли у извођењу различитих инструмената.

-Паралела са ликовним стваралаштвом – композиције од античких математичких прорачунатости идеалне композиције, до данашњих схватања слободног компоновања.


Д
ЕМОНСТРАЦИЈА

Пример бр. 1, Партенон, 5. век п.н.е. Атина
Стари грци су неговали идеалне пропорције у композицији, математички прорачунате, што се може видети на архитектури Партенона који има идеалан однос дужине и ширине према висини храма.

Прилог бр. 4., Виктор Вазарели, Вега


Савремена уметност тежи оригиналности, креативности и слободном компоновању геометријских и слободних облика и површина.

Да би настала интересантна композиција, треба експериментисати са распоредом боја, елемената, облика, величина, праваца.

Код неких уметника се јавља ритмичко понављање бојених површина по некој одређеној схеми;

П
ример бр. 3., Пол Кле, Замак и сунце


Пол Кле је на својим сликама комбинацијом геометријских елемената градио препознатљиве композиције;

Ученицима постављам питање „На шта вас ово подсећа?“- (очекивани одговор – Замак, град -)

П
ример бр.6., Пит Мондријан, Композиција са великом црвеном површином, жутом, сивом и плавом
Композиције које је Пит Мондријан стварао нису толико препознатљиве иако је и он кретао од мотива из природе.

Пример бр.7., Пит Мондријан, Бродвејски бугивуги


Он је сликао сводећи квартове и светла града, гледане из птичије перспективе, на хоризонталне и вертикалне линије и геометријске елементе.

Нама су сада доступни сателитски снимци на основу којих можемо посматрати и разговарати о „композицији“ градова.



Пример бр.8, сателитски снимак Беча

-Беч је грађен системом паралелних улица – улице се секу под правим углом градећи квадрате и правоугаонике у којима су смештене зграде.



Пример бр. 9, сателитски снимак Москве

-Москва има композицију зракасто-концентричних кругова – град има трг у средишту, одакле зракасто крећу да се шире улице које пресецају велики булевари у концентричним круговима.

ИСТИЦАЊЕ ЦИЉА ЧАСА

-Покушајте ви, на основу сателитских снимака ових градова да изградите своју композицију од датих елемената. Циљ је да слободним ритмичким компоновањем датих облика будете што креативнији. Немојте насумично лепити колаже, већ прво осмислите схему и крените из једног дела папира. Најбоље је да обичном оловком назначите свој план, скицу, а затим приступите колажирању.-
Анализа задатака које треба остварити:

- целовито схватање површине формата папира и компоновање унутар истог

- пажљив одабир боја, облика и величина ради постизања хармоније

- конбиновање облика по утвђеној схеми

- пратити композицију, тј. град како расте

Пре почетка рада ученике сам поделила у групе од по петоро.

С



вака група је добила пастел B1 формата у црној боји, мапу града, колаж-папир правоугаоног, квадратног, кружног и троугластог облика у одређеним бојама, лепак и фото-камеру.
Колаж папир који је подељен ученицима
П
римери мапа градова које су ученици добили:

1. група је добила мапу кварта Амстердама

2
. група је добила мапу кварта Париза



3
. група је добила мапу дела Беча


4
. група је добила мапу кварта Мадрида
5. група је добила мапу кварта Прага

Ученици у групи се међусобно допуњују, један од њих, ко најбоље барата камером, повремено прави снимке (укупно 10-15 фотографија)



РАДНИ ДЕО ЧАСА

Ученици крећу са радом у групама.

Свака група се договара око почетка извођења, један од њих исцртава скицу по којој се колажирање врши.

Обилазим ученике и подстичем их на рад. Помажем око скица ако видим да је помоћ потребна, понављам циљеве задатака, подстичем машту и креативност.

При првој коректури усмеравам ученике на задатак, помажем оним групама које су скренуле са пута, дајем сугестије око скица уважавајући њихово мишљење, подстичем их на правилан одабир боја и облика, подстичем њихову креативност у комбинаторици, саветујем да се договоре око грађења рада, да саслушају и разумеју једни друге.

При следећој коректури пратим степен постигнутог у групи, уочавам недостатке и покушавам у међусобном разговору да их отклоним. Наводим ученикке да схвате грешку и проблем и да приступе исправљању.

Уочавам да су неке групе изузетно напредовале, да разумеју задатак и имају успеха у реализацији, да поједине групе разумеју,али имају тешкоћа при самом извођењу, а неки од њих још увек имају проблем у разумевању задатка.

Након што похваљујем успешне радове пружајући им подршку да само тако наставе, фокусирам се на радове који заостају, покушавам да у међусобном разговору схвате проблем, и крену са својом композицијом. Примећујем да напредак постоји.

За то време, ученици са фото-камерама раде фотографије „ширења града“ свако у својој групи (али помажу и у раду на колажу).

При последњој коректури утврђујем да су сви ученици схватили задатак, подстичем их на рад ако видим да губе мотивацију, развијам њихову машту у комбинаторици, подстичем креативност, похваљујем њихове радове и храбрим их да истрају до краја.


ЗАВРШНИ ДЕО ЧАСА
Сакупљам све радове и уз помоћ одабраних ученика постављам на зид учионице за анализу.

Естетско процењивање почиње тако што храбрим ученике да искажу запажања о свом, али и о радовима осталих.

Покушавам да у разговор укључим и оне ученике који су стидљивији, тиши, и имају проблем са комуникацијом.

Анализирамо радове по композицији – успешност самог компоновања, и по комбинаторици односа боје и форме унутар композиције.

Издвајамо најуспешнији радове, оне који су у потпуности задовољили ликовно-естетске проблеме, који су оригиналани, маштовити и креативани, затим радове које имају недостатке, који су делимично успешни.

Јако је битно да сви ученици схвате у чему су грешили, да би на следећим задацима то исправили.

За време естетске анализе радова, ученици који су фотографисали ток рада, на рачунарима раде кратку презентацију у PowerPoint-u (у случају да им је помоћ потребна, прилазим и помажем). Након завршетка, пуштам презентације сваке групе на пројектору.

Циљ је да ученици виде процес свог рада, градњу своје композиције комбиновањем облика и боја, раст њиховог „града“. Коментаришемо ток колажирања. Тражим од ученика исте групе да размисле да ли би нешто променили у свом раду или у радовима других група. Презентација им помаже да виде грешке у процесу стварања и размисле о њима.



На крају похваљујем све ученике који су били успешни и охрабрујем мање успешне да се више потруде на следећем часу.

Најбоље радове излажем у холу школе.

Достарыңызбен бөлісу:




©dereksiz.org 2024
әкімшілігінің қараңыз

    Басты бет