Възможността да се експонира изображение обърнато и равно по големина на първообраза си, ако се пробие отвор в светонепроницаема преграда е открита от древните китайци. Приблизително хиляда години ни делят от онова време, в което стремежът към себепознанието е инспирирал човешкото съзнание към откривателство, към експеримент с магията на светлината. Пет века по-късно един италианец на име Джироламо Кардано ще постави в отвора положителна леща и ще превърне образа в ясно и детайлно разработен еквивалент на оригинала си. За по-малко от четиристотин години човечеството ще изобрети магическия фенер, латерна магика, д-р Мейбридж ще патентова фотопушката, а с раждането на фотографията през 1839 година се полагат релсите, по които ще пристигне едно техническо чудо, завладяващо сърцата и душите на хората и превръщащо се с грандиозно бързи темпове от атракцион в изкуство. Кинематографът - рожба на гениална техническа мисъл е най-великото достижение на човека, превръщайки и най-нереалната му мечта в екранна действителност. Киното създаде нова пластика и динамика на човешкото поведение. В своя стогодишен път на развитие филмовата лента съзнателно овладя нищо неподозиращия човешки разум. Успя да се намеси в пренареждането на ценностите от всички сфери, да узакони йерархията на добродетелите. С други думи да покаже на обикновения човек що е добро и що е зло. Кинематографът извърши антропологични изменения и съсредоточи мисълта за заобикалящата ни действителност в условна екранна визуализация. Той се превърна в звукозрим летописец на епохата. Дори смело може да се каже, че целият двадесети век премина под знака на седмото изкуство.
Времето ще бъде съдник за ползата от това техническо творение, рожба на човешкия разум. От първата публична прожекция през 1895 година в Гран-кафе до наши дни киното като явление във времето и пространството се базира на филмовата лента, запечатила върху себе си по оптически начин образ и звук. Предметът на настоящата дипломна работа е изследване на причините, поради които формата на лентата е претърпявал изменения и как професионалистите оператори са претворявали драматургичните изисквания на режисьорите в екранно-пластични внушения, съобразени с възможностите на филмовия формат.
ВЪЗНИКВАНЕ И РАЗВИТИЕ НА ФИЛМОВИТЕ ФОРМАТИ
Киното като изкуство съчетава в себе си компоненти на филмовия образ и звук. Като техническо явление е синтез от редица изобретения, чрез които се регистрира и възпроизвежда движението на света в цялата му всеобхватност и пълнота.
Тази възможност придобива реални измерения благодарение на филмовата лента - основен носител на звукозримата информация Проблемите около нейните размери нерядко са предизвиквали дискусии , свързани с положителните и отрицателните страни на филмовите формати.
Всеизвестен е фактът, че в разговор с Джордж Йистмън Томас Едисън му поръчва да изработи светочувствителна лента с размер малко по-малък от два инча, т. е. 35 милиметра широка. Йистмън се съгласява защото тази ширина съвпада с кратността на стъклата, върху които той полива светочувствителна емулсия на целулоидната подложка. Така, че къде по случайност, къде водени от интуицията на техническия си гений двамата изобретатели подаряват на човечеството основата на една бъдеща могъща и развлекателна индустрия. На 25 декември 1895 година братя Люмиер демонстрират пред публика своите филми заснети на 35 милиметра и така поставят началото на кинематографа. В продължение на един век се създават и предлагат редица системи , отличаващи се една от друга с невероятни технически решения и изобразителни възможностти. Голяма част от тях не издържат изпитанията на времето и остават единствено като исторически факт. Друга част издържа тази проверка и намира широко разпространение. Заедно с това отделни оригинални идеи и технически решения , съдържащи се в нереализираните проекти спомагат за усъвършенстването на кинематографа.
СИСТЕМА 35 ММ
Единствена и широко използвана през първия период от развитието на киното. Характеризира се и с това, че както при снимки , така и при прожекция филмовата лента е с размер 35 мм, двойноперфорирана със стъпка 19 мм и по четири перфорации от двете страни на всеки кадър. Филмовите копия се изготвят по метода на контактния печат от оригиналния негатив или контратип като мащаба на изображението остава непроменен. Снимачните и прожекционни обективи са сферични и аксиално-симетрични. Едисон установява размерите на кадъра на базата на разпространената в САЩ английска мерна единица дюйм, равна 25.37 милиметра. Той разполага ширината на кадъра перпендикулярно по посока движението на лентата като го оразмерява в отношение 3:4. Причините за това са следните:
1. Това отговаря на физиологическата възможност на човешкото око да възприема прожектирано изображение през лупа т. е. неговия кинетоскоп отчетено в градуси по вертикала и хоризонтала съответно 22 към 30.
2. Това отношение влияе подсъзнателно на възприятието , тъй-като съществуващите до този момент светочувствителни материали са с размери 9 Х 12,или !8 Х 24 сантиметра.
3. Едисон е имал поглед и върху живописта и примерите на световните майстори на четката, в чиито творби е приложено златното сечение, открито още от Евклид.. А то както знаем е в отношение 3 към 4. По същият начин той подхожда и към оформянето на перфорациите, които стават основен транспортен елемент на лентата. Всяка от тях е с ширина 1/3 дюйма или 2,8 мм. В последствие става ясно, че при голямата скорост на движение изображението трепти и няма нужната стабилност. За да премахнат този дефект братя Люмиер въвеждат маждукадровата черта - декадраж с височина 1 мм. В следствие на това размерите на кинокадъра стават 18 по височина и 24 мм по ширина. Общата площ възлиза на 432 мм, а за да бъде защитена картината от дефектиране при прожекция между вертикалните страни и перфорациите те оставят борд от по 0.75 мм. В този вариант професионалното кино просъществува близо тридесет и пет години. В края на двадесетте години киноспециалистите полагат неимоверни усилия по “проговарянето “ на кинематографа. Въвеждането на различни системи за синхронизация на звука с изображението посредством плочи, филмова лента и други не довежда до положителни резултати. Получава се асинхрон, плочите са чупливи, лентата се къса и така двубандовия способ за синхронизиране на филмите пропада. Достигнатият извод за един носител на изображение и звук изисква неотложна реализация. Става ясна, че ако фонограмата е разположена до картината тези проблеми ще отпаднат. Специалистите са на мнение, че звуковата пътечка трябва да бъде фотографична, заради по-голямата дълготрайност и разположена непосредствено до височината на кадъра.
-
Параметри
|
Ням вариянт
|
Звуков вариянт
|
Размер на кадъра мм
|
24Х18
|
22Х16
|
Площ на кадъра кв мм
|
432
|
352
|
Съотношение на страните
|
1.33 : 1
|
1.37 : 1
|
Кадрова стъпка в мм
|
19
|
19
|
Номинална скорост кдр/сек
|
16
|
24
|
Разход на лента м/мин
|
18.24
|
27.36
|
Вид на фонограмата
|
-
|
Едноканална оптична
|
Така форматът придобива нови измерения, а именно 16 към 22 милиметра. Увеличава се и междукадровото пространство, като по този начин принципът на златното сечение остава непроменен. Желанието за по-големи размери на снимачната и прожекционна площ на кинокадъра довежда французина Анри Кретиен до идеята без да променя стандартизираната вече технология да използва известната вече анаморфираща оптика, чрез която размерите на екранното изображение са многократно променени. Така при снимки образът се получава хоризонтално деформиран и издължен. Под тази си форма той съществува както на негатива, така и в позитива. При прожектиране се използва дезанаморфираща оптика, при което отношението е 2.35 към 1.Успоредно с това възниква и друг проблем от демографска, езикова гледна точка. Интернационалността на киното претърпява поражение заради непонятността на речта. Възниква трудност при дублажа, субтитрирането и прожекцията на филмите, тъй-като редица страни сами произвеждат киноапаратура и така системите са различни. Това налага международна стандартизация на размерите на кинокадъра и тонпътечката. На 15 март 1932 година в Лос Анжелес се възприемат основните размери на кинокадъра 16 Х 22 мм и една десета част от дюйма за фонограмата т. е. 2.54 мм. Този формат става световен и както изглежда ще продължи да бъде основен и в следващото десетилетие , тъй-като при него единствено е спазен принципа на златното сечение. Изборът на 35 мм лента с четири перфорации на всеки кадър е своебразен пример за гениалната изобретателска прозорливост. За сто години професионалното кино се базира именно на този формат. Въвеждането на свръхчувствителни емулсии, многослойна структура на цветните материали, както и полиестерната основа доказаха, че именно киното на 35 милиметра е основния носител на звукозрима информация, чието съхранение е най-качествено и дълготрайно. Условията за прожекция са доказали съвършенството на големия екран за демонстрация пред масовия зрител. Вариантът с отношение 4 : 3 на страните на кинокадъра довежда до това зрителя да съсредоточи вниманието си само в една част от киноекрана. Освен това дръзкото нахлуване на телевизията в бита на американския гражданин карат киноинженерите да прибягнат до редица нововъведения конкуриращи “домашното кино”. И макар, че анаморфотната оптика е френско откритие , нейното налагане става имено в САЩ. Като споменем продукцията на Клод-Отан Лара от 1928 година “Раждането на огъня”по разказ на Джек Лондон други примери могат да бъдат показани изключително от репертоара на американската кинематография. В 1954 градина ХХ век Фокс първи въвеждат анаморфотната оптика и я налагат като световен стандарт. Възможността да се потопи зрителя в разказа на филма и да се превърне от наблюдател в участник на разказа довежда до промяна на отношението между височина и широчина на екранната условност 2.35 към 1. Това е световно-известната система “Синемаскоп”, която впоследствие претърпява изменение и се трансформира в “Панавижън”. Година по-късно специалистите от “Парамаунт”не закъсняват и предлагат нова широкоекранна система “Виста-Вижън”, по която е заснет филма “Бяло Рождество”През 1955 година руската кинематография представя своя първи анаморфотен широкоекранен филм на И. Гутман “Под слънцето на юга”. През 60 години и в началото на седемдесетте широко приложение намира широкоекранните филми снети по системата каширан кадър, технирама, технископ и японската “Супер-скоп”. Характерното за тези технически нововъведения, е че с малки изключения те не променят основните параметри по отношение на ширината и разхода на филмова лента.
СИСТЕМА КАШИРАН КАДЪР
Вариантът да се промени отношението на височината към ширината без да се използват анаморфотна оптика е приемлив по отношение на по-евтината себестойност на филмовата продукция при запазване на внушението от широкоекранния кадър. Използването на обикновени снимачна, прожекционна апаратура и сферични обективи не променя с нищо технологията на производство. Запазва се пълната ширина на кинокадъра от 22 мм. Променливата величина тук и височината, която се приема по избор от оператора на филма. Съществуват два вида каширани кадри “Европейски” с отношение 1.66:1 и “Американски” с отношение 1.85 :1, известни още като явно и скрито каше. В първият случай се променя разстоянието между кадрите още при снимачния процес. Във вторият пък се снима пълен кадър от декадражна линия до декадражна линия, а при прожекция се поставя кадрова рамка с настоящото отношение на страните.
Параметри на системата
|
Негатив със скрито каширане
|
Копия при съотношение
на страните
1,66 : 1 1,85 : 1 2 :1
|
Размери, мм:
|
|
|
|
|
Кадър на негатива:
|
22 Х 16
|
-
|
-
|
-
|
Прожектиран участък
|
-
|
20,7 Х 12,5
|
20,7 Х 11,2
|
20,7 Х 10,35
|
Площ, мм2 :
|
|
|
|
|
Кадър на негатива:
|
352
|
-
|
-
|
-
|
Прожектиран участък
|
-
|
259
|
232
|
214
|
Стъпка на кадъра, мм
|
19
|
19
|
19
|
19
|
Номинална честота, кадр/с
|
24
|
24
|
24
|
24
|
Скорост на движение на кинолентата, мм/с
|
456
|
456
|
456
|
456
|
Разход на кинолента, м/мин
|
27,36
|
27,36
|
27,36
|
27,36
|
Вид на фонограмата
|
-
|
Оптична едноканална
|
Техническата осигуреност на производството е възможна без значителни разходи и единственото дооборудване при прожекция е широкоъгълната оптика. Освен изобразителните възможности при този вид кадър, трябва да се отбележи, че той най-пълно съвпада по широчина с ъгловия обхват на очите - около 60-70 градуса, което отговаря най-точно на зрителските усещания и възприятие. Освен това въвеждането на новата телевизия с висока разрешаваща способност и отношение на страните 16:9 е приравнено именно с формата на каширания кадър.
СИСТЕМА ШИРОК ЕКРАН “СИНЕМАСКОП”,”ПАНАВИЖЪН”,”ШИРОКИЙ ЕКРАН”.
Трите системи се базират на традиционните постижения на 35 мм формат като с помощта на различни анаморфотни обективи създават ново отношение на страните при прожекция. При заснемане операторът използва оптика, която изкривява в негатива кадъра с коефициент 0.5,докато при демонстрация оптиката е с коефициент 2.0,което позволява да се удвои хоризонталния ъгъл на зрение. И при трите системи разликите са незначителни и се състоят предимно в набора снимачни обективи, както и разположението на тонпътечките при четириканалния магнитен стереозапис, или едноконалния оптичен тон. През последните двадесет години широко приложение намери звуковата система “Долби-стерео”, която използвайки ширината на обикновената фонограма, посредством кодиране и декодиране дава възможност да се възпроизведе петканален пространствен звук.
Параметри на системата
|
Негатив
|
Копие
|
Широчина на кинолентата, мм
|
35
|
35
|
Размери, мм
|
|
|
Кадър на негатива:
|
22 Х18.6
|
-
|
Прожектиран участък
|
-
|
21.2 Х18.1
|
Площ, мм2 :
|
|
|
Кадър на негатива
|
409
|
-
|
Прожектиран участък
|
-
|
384
|
Съотнощение на страните :
|
|
|
в негатива
|
1,18:1
|
1,17:1
|
на екрана
|
-
|
2,35:1
|
Коефициент на анаморфиране :
|
|
|
При снимки
|
0,5
|
-
|
При прожекция
|
-
|
2
|
Стъпка на кадъра, мм
|
19
|
19
|
Номинална честота, кадр/с
|
24
|
24
|
Скорост на движение на кинолентата, мм/с
|
456
|
456
|
Разход на кинолента, м/мин
|
27,36
|
27,36
|
Вид на фонограмата
|
Оптична едноканална или магнитна четериканална
|
Достарыңызбен бөлісу: |