Примечание: цифра в скобках за именем указывает номер колена Муртузали(7)



Дата19.06.2016
өлшемі94.76 Kb.
#147035

Примечание: цифра в скобках за именем указывает номер колена










Муртузали(7)








Шарапутдин(5)


(Сыновей нет, есть внуки)

Начало

Сын ст дочери Наргиз Сын мл дочери Зарины

Магьамматсайит(6) Алиасхаб(6)









Ходжак Муртузалиев


Ходжак (Хадис кази) – один из четырёх (Аджак, Ходжак, Гимбат, Магьаммат) сыновей Муртузали - сильнейшего алима-арабиста первой половины XIX века. Насколько известно, материал о нем и его предках хранится в архивах Турции и Сирии. У этих четырёх братьев была единственная сестра Айсилив.

На дерево

Муртузали кади Отемишский


Родился в 1861 году в с. Отемиш Кайтаго-Табасаранского округа Дагестанской области в семье учёного арабиста кази-Хадиса. К сожалению, все его рукописи исчезли во время войны. Среди людей был очень спокойным. Мало говорил, больше слушал и делал. Он занимался не только в семье, где имелось книжное наследие его отца, но и в горах родного Дагестана (Акуша, Согратль и т.д.). Муртузали окончил духовную семинарию в г. Казани. Он выделялся высокой образованностью среди многочисленных религиозных деятелей Отемиша. Умение самостоятельно приобретать знания пригодились ему в преподавании наук и в дружбе с такими людьми - известными алимами того времени, как Алигаджи Акушинский и Абусуфьян Акаев. Через них он был знаком и с высокопоставленными лицами Дагестана, например, с Джалалудином Коркмасовым. К тому времени он сам был влиятельным кадием по шариату на территории между городами Дербент и Порт-Петровск.

Муртузали кади первый раз женился на Асият Залибековой. У них родилась дочь Патимат (Абай) (1900-1973). Асият рано ушла из жизни, и по настоянию родственников он женился на красавице Доду Хасаевой, которая родила девочку Абидат (ум. 1920 г.). После смерти второй жены Доду, женился на вдове Абдуразака кади Каякентского - Хадидже. Она родила ему троих сыновей (Шарапутдин, Магомедсаид и Магомедамин) и одну дочь Салихат.

В 1892 году в жизни тридцатилетнего учёного-алима Муртузали произошло важное событие. В Дагестанском народном суде, действовавшем в Темир-Хан-Шуре при военном губернаторе Дагестана, он выдержал конкурсный экзамен на должность сельского кадия. В свидетельстве, выданном председателем Дагестанского областного суда от 31 октября 1892 года, сказано: «Дано сие жителю Кайтаго-Табасаранского Округа, селения Утамыш, Муртузали – Кази – Худжа оглы в том, что он по испытании в Дагестанском Народном Суде показал удовлетворительные познания, требуемые для занятия должности сельского кадия». Это решение утвердил помощник Военного губернатора Дагестана – Председатель Дагестанского Народного Суда генерал-майор Юзбашев. Заверено свидетельство гербовой печатью начальника Дагестанской области.

Перед Муртузали, уже как у кадия, встали большие и сложные задачи – быть духовным руководителем одного из самых древних и крупных селений Дагестана с более тысяч дворами. Его деятельность особенно осложнялась тем, что Отемиш являлся одним из самых крупных религиозных центров в Дагестане, и поэтому его деятельность находилась под пристальным вниманием многочисленных шейхов, кадиев, мулл, составляющих самую почётную часть жителей села. Отемиш является также одним из крупных зияратов Дагестана и Северного Кавказа. Духовными центрами села являлись 12 мечетей. На восточной окраине селения Отемиш, над одним из холмов, где по преданию покоятся останки шейхов, построена молельная, носящая название ХАЛВАТ – уединение. Сюда со всего Дагестана и некоторых селений Теркской области с 10 января по 5 февраля стекаются на поклонение множество мусульман.

Муртузали кади и будун Абдулла кади пользовались большим влиянием не только в самом Отемише, но и далеко за его пределами.

Муртузали кади обладал твёрдой волей, сильным характером. Вскоре он, как крупный учёный арабист, завоевал большой авторитет, сосредоточил в своих руках, как духовную, так и светскую власть в Отемише. Как сказано в документе: «Муртузали кади - голова всей мечетской организации Отемиша, имел в своём распоряжении большие силы. Духовная организация состояла из 20 Алимов во главе с будуном Абдулла кади, 30-40 мулл и до 200 чалманосных суфиев. С этой организацией Муртузали кади сделался великим кадием и необходимым для аула человеком. Джамаат Отемиша очень любил и ценил своего кадия и его организацию. После революции 1905 года быстро росло значение кадия, любовь джамаата к нему». Муртузали кади имел большое влияние и на назначение сельской администрации. В Отемише он выступал даже как имам, в руках которого сосредоточивается вся власть. Его считали первым человеком, властью в ауле. Сам старшина (Маджид), назначенный начальником округа, всегда спрашивал у него совета и ничего не предпринимал без его согласия. Муртузали кади сосредоточил в своих руках и финансовые дела джамаата. В сельскую казну собирались деньги, в основном деньги за зимние пастбища, сданные в аренду горским овцеводам. Муртузали кади находил богатых овцеводов, пастбища сдавал в аренду на выгодных Отемишу условиях.

Муртузали кади как влиятельный шейх принимал участие во всех важнейших мероприятиях, проводимых в Дагестане. Проездом на кавказский театр военных событий Император Николай II 15 ноябре 1914 года прибыл в Дербент. На перроне вокзала для встречи Императора собрались самые известные общественно-политические, государственные и религиозные деятели во главе с военным губернатором области Вольским. Среди них был и Муртузали кади как представитель Кайтаго-Табасаранского округа.

В конце XIX века Муртузали кади имел своё медресе, где обучались муталимы из Дагестана и Северного Кавказа. При медресе находилась большая религиозная библиотека, с книгами и газетами, издававшимися в Темир-Хан-Шуре (ныне г. Буйнакск), Баку, Казани, Уфе и Бахчисарае.



На дерево

Магьамматсайит


Второй из трех сыновей Муртузали кади от Хадиджы.

Ону аты Уллу Магьамматсайит

Бизин республикада халкъгъа билим беривню тармагъында узакъ йылланы боюнда гьакъ юрекден чалышгъан, оьзлер бу дюньядан гетсе де, халкъны эсинден гетмейген гьакъыллы ва абурлу адамлар кёп бар. Къаягент районну Оьтемиш юртлусу Магьамматсайит Муртузалиев де муна шолайлардан бириси. Ону атасы Муртузали Ходжаев охувну - илмуну хадирин билеген, оьзю де шо вакътилеге гёре билимли, оьзгелеге де билим берип юрюген Адам болгъан. Ол уланы Магьамматсайитни охувуну да гьайын этген. Оьтемишде 1919-нчу йыл бир класслыкъ школа ачылгьанда, ол Магьамматсайитни шо школагъа салгъан. Магьамматсай­ит охувну тез алагьан яш бол­гъан, "Интернационалны" гёнгюнден охуп, юртда инг биринчилей пионерге де гирген. Муна шо бир йыллыкъ школаны битдиргенсонг, ол, озокъда, атасыны гьай этивю де булан охувун давам этме башлай. Бир вакътини ичинде ол экевню алдында охуй: арап тилин огъар Абдулла къади, тюрк тилин де Абдуллабек Мурзаев уьйрете. Сонг школаны дёртюнчю классына тюше. 1927-нчи йылда беш классны битдире, комсомолгъа гире ва культармеец болуп ишлей.

Оьзю де охувгъа гьасирет ва охувну да тез алагъан Магь­амматсайитни юреги булай аз билимлер булан рази болмай. Ол дагьы да охумакъ учун къайда бармакъны гьакъында ойлаша. Ойлаша ва Къаягент-Табасаран округну центры Мажалисге ел сала. Бир бара ол Мажалисге, беш бара - оьзюню мурадына да етише. Демек, ону Дербентге йиберелер. Учителлер гьазирлейген курслагъа. Уьч йыл­лыкъ шо курсланы Магьам­матсайит эки йылдан битди­ре. Сонг ишлей Къаранайавулда да, сонг ишлей Гьюсемегентде де, Къаягентде де! Къайда барса да, иши шо бир иш - гележек наслугъа билим берив, ону тарбиялав.

Яшав бир гьалда турмай - биревлер геле, биревлер гете. Агъасы Шарапутдин дюнья­дан гетген сонг, Магьаммат­сайит Муртузалиевни де яшаву алышынмаса болмай: уллулагъа къарав тарыкъ. Оланы унутсанг, уллу болгьанда сен де унутуларсан. Къайта Магь­амматсайит Муртазалиевич де. Оьтемишге къайта - ата юртуна. Учитель болуп геле! Юртлу яшлагъа билим бермеге геле, тарбия бермеге геле. Сююне Магьамматсайит! Ишинден сююне! Яшавдан сююне! Сююне-сююне, сонг... биринчи сюювден де сююне. Сююв сюювдюр! Ону биринчиси - экинчиси болмай. Герти сююв бир бола! Гёзел Умужат - ону шо биринчи ва даимлик сюювю. 1931-нчи йылны январь айыны биринде эки сюювден ясалгъан татывлу бир агьлю бара-бара халкъына - элине сегиз авлет де савгьат эте. Шоланы бириси Муртузали Муртузалиев ДГПУ-ну философия кафедрасыны доценти, илму ишин язып да битип, бугюн-тангала философия илмуланы докто­ру боламан деп тура. Аллагь огъар кёмек зтсин.

- Мен тезде, 60-нчы йыл­ланы орталарында, ата юртум Оьтемишдеги школада дирек­тор болуп ишледим - деп хабарлай ону уланы Муртузали Муртузалиев.

- Атам магъа гьар заман бетлевлер эте эди. Мени ишге барагъан-гелеген заманымны ол айрокъда ушатмай эди.

- Директор бусанг, бары халкъдан алда школада сен болма герексен - дей эди.

Ишде шолай талаплы атабыз агьлюде де инг башлап низамли, ягьлы, намуслу болмакъны талап эте эди. Атабызны оьзюню уьлгюсю айрокъда бизге бек таъсир эте эди

1937-нчи йылны сентябрь айыны 1-нден 1942-нчи йыл­ны март айыны 23-не ерли толмагъан орта школада завуч болуп ишлей. Сонг - дав! Ватанны уллу патриоту Магьамматсайит Муртузалиевни дав майданларда гёрсетген къоччакълыгъы гьакъында белгили алим, академик А-Г.С.Гьажиев тындырыкълы кюйде матери­ал язып тура. Атабызны шо йыллардагьы ишлери гьакъында сиз узакъ къалмай айрыча охурсуз деп эсибизге геле. Давдан алда, 1939-нчу йыл, Дербентдеги педагогика техникумну за­очно битдирип, сонг Магьачкъалада учителлени билимлерин камиллешдиреген институтда охуй.

Геле Магьамматсайит Мур­тузалиевич. Ата юртуна геле. Оьтемишге!

Ишлей Магьамматсайит Муртузалиевич школада учи­тель болуп да, жамият ишлерде де: юрт советни пленумуну члени болуп да, комсомол комитетни члени болуп да. Иш­лей ол ата юртунда да! Сонг камиллешген, токъташгъан Магьамматсайит Мур­тузалиев 1945-нчи йылдан 1951-нчи йылгьа ерли Оьтемишдеги толмагьан орта школаны директору болуп ишлей.

Яшав ва иш сынаву булангьы гьюрметли педагог бош заманын оьмюрге санамай, школа­да да, школадан тышда да гьар заман оьзюне этме зат таба. Юртну жамият яшавунда актив кюйдеги ортакъчылыгьын давам эте, халкъны арасында тюрлю-тюрлю темалагьа байлавлу лекциялар охуй, лакъырлашывлар оьтгере, янгыз ата юртун­да тюгюл, савлай районда да ону аты дагьыдан-дагьы белгили бола.

Мен директорман деп, хохайып токътамай, ол гьар йыл яйлыкъ каникулланы вакътисинде школаны янгы охув йыл­гьа гьазирлев учунгъу ишлеге инг башлап оьзю гирише, арты булан - оьзгелер де. Гьар ёлбашчы къайсы ишде де оьзгелеге оьзю уьлгю гёрсетме герек деп, муна шолай янашывгьа айта. Ол бир заманда да гишиге гётеринки тавуш булан сёйлемеген. Учителлер болсун, охувчу яшлар болсун - директоруну аста, сабур-саламат айтгъан гьар сёзюне гьюрмет булан янашгъан, тапшурувун да шолай сёзсюз кюйде кютелер. Шолай адамлагьа яшавда къыйын бола, тогьаслар кёп салына деп де айталар. Болма да боладыр.

Шонча гьалал ишлеп турагъан, дав майданларда душман булан бетге-бет тургьан герти патриот Магьамматсайит Муртузалиевич де гюнчюлени, бажарывсуз, иши тюзелмейген ярахсызланы питнесини азабын гёрмей къалмагьан. Сай­ки, атасы молла болгъан деп, ону ёлбашчылыкъ ишден тайдыралар.

Магьамматсайит Муртузали­ев де не этсин. Болгьан затгъа болат болуп токътагьан. Атасы молла болса да, ол да халкъны билимли этмеге, тюз ёлда юрюмеге уьйретген. Ула­ны Магьамматсайит Муртузали­ев де оьз гезигинде совет охув ожакъларда да тийишли билим алгъан, намуслу кюйде ишлеп тургьан. Ёлбашчылыкъ ишден тайдырса да, ол школада дагъы да ишлеп тура. Тек англашылмай: ону не айыбы болгъан экен?

Биз англайгъан кюйде, ону бир айыбы да ёкъ, ону иши макътавгъа лайыкълы, оьр къурумлар да ону тийишли кюйде савгьатлагъан, халкъ да абур-сый этген. Ону йимик негьакъ айыплангьанлар аз болгьанмы? Заманны бу азабын ол нече де сюймей туруп юта. Питнечилер ону касбу, къурумчулукъ пагьмусун да айыплейгенде, ол Чеховну асарларын да къоллап бажара эди! Магьаммат пайхамарны (САВ) гьадислерин де. Тек ону оьзюню уьлгюсю буса айрокъда оьзгелеге бек таъсир эте эди

Магьамматсайит Муртузалевни таныш-билишлери, къурдашлары гьар къайсы тармак да да къаршы бола деме ярай. Оланы бирлери - М-С.Муртузалиевни гьали де сав къурдашлары, ол охутгъанланы кёплери ёлбашчы къуллукъларда буссагьатдада ишлеп туралар. Оланы къайсыда илиякълы, пагьмулу, халкъ учун къыйын тёкген учителин, къурдашын таза эсделикде таза сакълайлар. Ишлейгейген пагьмусуна, бажарывлулугьуна гёре орь къыймат береген, ачыкъ юзлю, тюз юрекли ёлбашчыгьа не къуллукъ болуп барма да адамлар тартынмагьан, ол оьзюню къуллугьун кютежегин билип, оьз адамына йимик базыл, янгыз учителлер тюгюл, ата-аналар да оьзлени къуллугъун битдир­ген. Пагьмулу, бажарывлу, ишге берилген, сабур-саламат адамда уялчанлыкъ да бола дейлер. Оьрдеги къурумлар огъар бер­ген характеристикада Магьам­матсайит Муртузалиевни шода герсетирилген.

Гьакъыллы, гьар затгьа тюз къыймат берип бажарагьан Магьамматсайит Муртузалиев оьзюню борчларын - ата юртуну гележеги, балики, райондагьы, элдеги айры-айры жаваплы ишлерде де ишлевюн, оьзюню къолуна тапшурулуп берилежек яшланы охутувну, тарбиялавну ишиндеги къастын кемитмеген, ана тилден ва адабиятдан дарс береген учи­тель болуп дагъы да хыйлы йыллар ишлеген.

Оьмюрюню 50 йылын халкъгъа билим беривню ишине багъышлагъан, "ДАССР школаларыны ат къазангъан учители" деген атны алгъан, Дагьыстанны Оьр Совети Президиумуну гьюрметлев грамоталары ва оьзгелери булан кёп керенлер савгьатлангьан пагьмулу педагог Магьамматсайит Муртузалиевич Муртузалиевни 100 йыллыгъын белгилемек, ону эсгелигин даимлешдирмек учун Оьтемиш юртну, Къаягент районну ёлбашчылары тийиш чаралар гёрмеге тюше деп ойлайбыз.



Конец формы

На дерево

Магьамматшапи


Старший сын Магьамматсайита.

На дерево

Муртузали


Второй сын Магьамматсайита

На дерево

Сиражутдин


Третий сын Магьамматсайита

На дерево

Шарапутдин


Четвертый сын Магьамматсайита

На дерево

Достарыңызбен бөлісу:




©dereksiz.org 2024
әкімшілігінің қараңыз

    Басты бет