1. Релігієзнавство як сфера гуманітарного знання



бет1/180
Дата21.03.2023
өлшемі1.43 Mb.
#470987
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   180
knrl0006


А.М. Черній А.М. 2003 – Релігієзнавство

ЗМІСТ

1. Релігієзнавство як сфера гуманітарного знання



Предмет релігієзнавства



Структура релігієзнавства



Основні категорії релігієзнавства

13 

Методи і принципи релігієзнавства

15 

2. Релігія у філософському вимірі

21 

2.1. Релігія як предмет філософського осмислення

21 

Сутність релігії

21 

Філософські концепції природи релігії

24 

Основні елементи релігії

32 

2.2. Релігія як духовний феномен і суспільне явище

40 

Релігія як форма онтологічного самовизначення людини

40 

Релігія — шлях людини до вічності

45 

Суспільні функції релігії

49 

Класифікація релігій

54 

3. Історична генеза релігії

59 

3.1. Первісні «чуттєво-надчуттєві» вірування

59 

Первісна міфологія як підґрунтя релігійних вірувань

59 

Анімістичні вірування

62 

Фетишизм

65 

Тотемізм

66 

Магія

68 

Генеза надприродного

70 

3.2. Етнонаціональні релігії

74 

Іудаїзм

74 

Даосизм

83 

Конфуціанство

87 

Індуїзм

93 

Теїстичні вірування праукраїнців часів Київської Русі

104 

4. Світові релігії

113 

4.1 Буддизм

113 

Походження

113 

Ідейні джерела

114 

Основи віровчення

115 

Напрями

118 

Поширення

125 

4.2. Християнство

129 

Соціально-економічні умови та духовні джерела

130 

Ісус Христос — центральна постать християнства

133 

Моральне вчення

138 

Культ

141 

Біблія — священна книга християн

144 

Вселенські собори — етапи формування основних догматів християнства

149 

Поділ християнської церкви на православну (Східну) та католицьку (Західну)

154 

Православ'я

156 

Католицизм

160 

Протестантизм

164 

4.3. Іслам

171 

Основні віросповідні принципи

172 

Морально-етичні норми

175 

Мусульманський шаріат

180 

Культ

181 

Релігійні напрями та течії

186 

5. Релігія та інші вияви духовності

194 

5.1. Вільнодумство

194 

Вільнодумство давнього світу

195 

Середньовічне вільнодумство

197 

Вільнодумство епохи Відродження та Нового часу

199 

Розвиток українського вільнодумства

201 

Неопозитивістська форма вільнодумства

203 

Фрейдистський напрям вільнодумства

204 

Атеїстичний екзистенціалізм

205 

Гуманістичні рухи вільнодумства

206 

Атеїзм як форма вільнодумства

208 

5.2. Сучасні богошукання (неорелігійні рухи)

212 

Богошукання орієнтального напряму

214 

Неохристиянські рухи

218 

Синтетичні неорелігії

223 

Езотеричні об'єднання

227 

Саєнтологічні рухи

230 

Неоязичництво

232 

Демоністичні культи

233 

6. Релігії в Україні

239 

6.1. Український конфесійний плюралізм

239 

Християнство

240 

Іслам

252 

Етнонаціональні релігії

253 

Неорелігії

256 

6.2. Свобода совісті та її правове регулювання в Україні

270 

Філософсько-релігієзнавчий зміст поняття «свобода совісті»

270 

Свобода релігійної совісті

274 

Державно-церковні відносини в історико-філософському вимірі

277 

Міжнародні правові гарантії свободи совісті

281 

Правове забезпечення свободи совісті в Україні

286 


Предмет релігієзнавства


Людині одвічно було притаманне прагнення до пізнання Всесвіту, суспільства, власного буття. Нині титанічними зусиллями багатьох поколінь нагромаджено величезний обсяг знань. Водночас незнаного, незрозумілого, сумнівного не стало менше. І світ, і людина залишаються значною мірою таїною, що сягає вищого начала, вищої розумної сили - Абсолюту, або Бога. Віра в реальне існування цього вищого начала є основою такого не менш таємничого феномена, як релігія.
Релігія така ж давня, як і сама людина. Немає жодного народу на планеті, який би не знав релігії, як і немає жодної людини, яка б не мала в ній потреби. Тому важко віднайти в духовному житті фактор, який би відігравав вагомішу роль, аніж релігія. Від кам'яного віку й до сучасної космічної ери, зазнаючи дивовижних змін і метаморфоз, перебуває вона в нерозривному зв'язку з людським духом.
Величні храми Єгипту й вавилонські гімни, Біблія і Парфенон, малярство Рембрандта і скульптури Праксителя, «Божественна комедія» Данте і «Мертві душі» Гоголя, думки Платона і К'єркегора, музика Гайдна, Баха, Бетховена, соціальні ідеї Савонароли і Мюнцера - все це сягає своїм корінням релігії, завдячує їй своїм існуванням.
Релігія була вирішальним імпульсом у багатьох історичних рухах. Прийняття Азією буддизму, поширення християнства в Європі, експансія ісламу, Реформація Західної церкви - події, що стали відчутними віхами у житті людства і значною мірою визначили масштаби, темпи, тенденції світового розвитку.
Отже, людство здавна прагнуло віднайти відповіді, пов'язані із загадковим світом сакрального. Згодом це прагнення спричинило формування окремої галузі філософських знань - релігієзнавства.
Релігієзнавчі знання - надбання багатьох століть. Але як самостійна галузь релігієзнавство почало формуватися у XIX ст., відокремлюючись від онтології, соціальної філософії, філософії історії, етнології, етики, естетики тощо.
Релігієзнавство - галузь гуманітарних знань, спрямована на осягнення сутності, закономірностей походження й функціонування релігії на різних етапах розвитку культури (суспільства, соціальної групи, особи).
Предметом релігієзнавства є своєрідність вияву релігійного феномена; механізм його дії на індивідуальному та суспільному рівнях буття; особливості його функціонування в історії суспільства; точки дотику й шляхи взаємодії з іншими сферами культури - мораллю, мистецтвом, наукою тощо.
Релігієзнавство вивчає релігію: 1) в її власному вимірі, тобто на релігійному рівні; 2) на філософському рівні. У центрі дослідницьких інтересів релігієзнавства є людина як суб'єкт пізнання та дії. При цьому йдеться не про відокремленого індивіда, а про людину, яка є частиною буття, своєрідним дзеркалом, в якому відображається весь навколишній світ. Тому релігія в релігієзнавстві виступає не чимось зовнішнім щодо індивіда (тільки, скажімо, сукупністю предметів культу чи ритуалів), а його внутрішнім станом, глибинною вірою в реальну присутність у житті вищої сили, яка не піддається об'єктивному вираженню. Релігія тут постає не як відображення епізодичності чи випадковості буття людини у світі, а навпаки - як доказ невід'ємності людини від світу, форма усвідомлення нею цієї єдності. Ось чому релігієзнавство стоїть на тому, що релігія не заперечує, а стверджує в людині людське.


Достарыңызбен бөлісу:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   180




©dereksiz.org 2024
әкімшілігінің қараңыз

    Басты бет