Вагиф абышов азярбайъанлыларын сойгырымы (1917-1918-ъи илляр) бакы нурлан 2007



бет1/7
Дата05.07.2016
өлшемі0.84 Mb.
#178928
  1   2   3   4   5   6   7


ВАГИФ АБЫШОВ

АЗЯРБАЙЪАНЛЫЛАРЫН

СОЙГЫРЫМЫ

(1917-1918-ъи илляр)

БАКЫ – НУРЛАН – 2007

Монографийа АМЕА А.А.Бакыханов адына Фтарих Институту Елми Шурасынын 10 нойабр 2004-ъц ил тарихли гярары иля чапа мяслящят эюрцлмцшдцр.


Елми редактору: т.е.д., профессор Щ.С.Язимов

т.е.н. И.С.Мяммядов

Ряйчиляр: т.е.д.И.С.Баьырова

т.е.н. И.С.Мяммядов

Абышов В.Ш. Азярбайъанлыларын сойгырымы (1917-1918-ъи илляр).

Бакы, Нурлан, 2007, 163 с.

Монографийада Биринъи дцнйа мцщарибясинин эедишиндя (1914-1918-ъи илляр) Гярб дювлятляри вя еляъя дя Русийанын кюмяйи сайясиндя Тцркийя вя Азярбайъан торпаглары щесабына ермяни дювляти йаратмаг хцлйасы иля динъ ящалий ягаршы ъинайятляр тюрядян, Бакы Халг Комиссарлары Совети вя Сентрокаспи диктатурасы дюврцндя дя азярбайъанлылары амансызъасына гятля йетирян, онлары ата-баба торпагларындан зорла гован, ямлакларыны гарят едян, евлярини йандыран, мядяниййят абидялярини даьыдан ермянилярин ъинайяткар ямялляри тутарлы архив сянядляри вя материаллара истинадян арашдырылыр.

Монографийа тядгигатчылар, мцяллим вя тялябляр, ейни заманда охуъулар цчцн нязярдя тутулуб.

Китаб «Бцтюв Азярбайъан Халг Ъябщяси Партийасы (БАХСП)»нын дястяйи иля ишыг цзц эюрмцшдцр.


0504030000 - 23

А---------------------- Грифли няшр

Н 0982007


МЦНДЯРИЪАТ


ЭИРИШ

……………………………………………………………..

3

Ы ФЯСИЛ.

ФЕВРАЛ БУРЖУА ИНГИЛАБЫ ВЯ ОКТЙАБР ЧЕВРИЛИШИ ДЮВРЦНДЯ ЕРМЯНИ ТЯШКИЛАТЛАРЫНЫН ФЯАЛИЙЙЯТИНИН ЪАНЛАНМАСЫ ВЯ ОНЛАРЫН ШОВИНИСТ СИЙАСЯТИ (МАРТ 1917-МАРТ - 1918-ЪИ ИЛЛЯР)…………………………………………………………..

21




1.1. Феврал буржуа ингилабындан сонра Азярбайъанда сийаси вязиййят вя ермяни шовинист тяшкилатларынын Азярбайъан ялейщиня фяалиййятлярынын ясас истигамятляри..

21





1.2. 1917-ъи илин сону-1918-ъи илин яввялляриндя ермяни -рус болшевик иттифагынын Азярбайъан халгына гаршы ъинайяткар фяалиййяти………………………………..

53


ЫЫ ФЯСИЛ.

ЕРМЯНИ-РУС БОЛШЕВИК ГЦВВЯЛЯРИНИН АЗЯРБАЙЪАН ХАЛГЫНА ГАРШЫ СОЙГЫРЫМЫ СИЙАСЯТИНИН ЭЦЪЛЯНМЯСИ ВЯ ОНУН АЬЫР НЯТИЪЯЛЯРИ………………………………………………..

76





2.1.1918-ъи илин март-апрел айларында Азярбайъанлыларын сойгырымы…………………………………………………..

76





2.2.Бакы Халг Комиссарлары Совети вя Сентрокаспи диктатурасы дюврцндя ермяни дашнак-рус болшевик гцввяляринин азярбайъанлылара гаршы сойгырымы сийасятинин давам етдирмяляри……………………………

110

НЯТИЪЯ


……………………………………………………………..

141

ИСТИФАДЯ ЕДИЛМИШ ЯДЯБИЙЙАТ…………………………………

148



ЭИРИШ

ХХ ясрин яввялляриндя дцнйада баш вермиш бюйцк тарихи щадисяляр – биринъи дцнйа мцщарибяси (1914-1918-ъи илляр), Русийа империйасындакы феврал буржуа ингилабы вя октйабр 1917-ъи ил сийаси чеврилиши нятиъясиндя дцнйанын иътимаи-игтисади вя сийаси системиндя ашкара чыхмыш парчаланмалар чох бюйцк тялатцмляр йаратмышдыр. Бу тялатцмлярин бюйцк бир щиссяси Русийа тарихи иля сых баьлы щадисялярдир.

Русийа империйасынын ясаряти алтында олан мцхтялиф халглар, о ъцмлядян Азярбайъан халгы, бу дюврдя чох бюйцк вя чятин тарихи щадисялярля цзляшмяли олмушду.


ХХ ясрин яввялляриндя халгымыз олум вя йа юлцмля цз-цзя галмышды. Тцркцн гаты дцшмяни олан ермяниляр Гярб дювлятляри (Франса вя Бюйцк Британийа) вя Русийанын щяр тяряфли кюмяйиндян истифадя едяряк, тцрклярин язяли йашадыьы торпагларда силащ эцъцня юзляриня дювлят гурмаг фикириня дцшмцшдцляр. Онлар бу мякрли планы Османлы дювляти вя Азярбайъанын торпаглары щесабына щяйата кечирмяк фикириндя идиляр.

Халгымыза гаршы ермяни шовинист миллятчиляринин тюрятдийи сойгырымы сийа­сятинин тарихи, ясасян ХВЫЫЫ ясрдян башлайыр. Беля ки, Русийа чары Ы Пйотрун щакимиййяти дюврцндя (1682-1725-ъи илляр) Русийанын Гафгаз халгларына гаршы тяъавцзкар сийасяти рясми дювлят сявиййясиня галхмышды. Бу дюврдян башлайараг, Русийанын рясми дювлят сийасятинин ясас истигамятляриндян бири дя Ъянуби Гафгаза йюнялмишди. Бунунла баьлы Ы Пйотрун вясиййятнамясини вя дювлят фярманыны, еляъя дя Ы Пйотрдан сонра щакимиййятя эялян Рус щюкмдарларынын дювлят сийасятини эюстярмяк олар (177).

ХВЫЫЫ ясрин яввялляриндян башлайараг Русийа дювляти Хязяр дянизиня вя Ъянуби Гафгаза сащиб олмаг, шярг-гярб тиъарятини нязарятя эютцрмяк цчцн Азярбайъан торпагларына щярби тяъавцзя башламышдыр. Русийа дювляти юзцнцн тяъавцзкарлыг планыны щяйата кечирмяк цчцн Ъянуби Гафгаз, Русийа, Иран, Тцркийя вя башга йерлярдя мяскунлашмыш ермянрилярдян бир васитя кими истифадя етмишди.

1724-ъц ил нойабрын 10-да Ы Пйотрун адындан верилмиш фярманла яля кечирилмиш торпагларда – Бакыда вя башга йерлярдя ермянилярин мяскунлашмасы цчцн щяр ъцр шяраитин йарадылмасы эюстярилмишди (177, 392).

Ермяни шовинистляри ХВЫЫЫ ясрин яввялляриндян чар Русийасынын ачыг вя эизли формада щимайясиня архаланыб «бюйцк Ермянистан» хястя хцлйасыны реаллышдырмаг цчцн Ъянуби Гафгазын йерли сакинляриня гаршы етник тямизлямя сийасятиня башла­дылар. Планлашдырылмыш ъинайятляр сайясиндя 2 милйондан артыг азярбайъанлы юз доьма торпагларындан гачгын дцшмцш вя 1,5 милйона йахыны да гятля йетирилмишди. Онларын евлярин, тарихи вя мядяни абидялярин ися йерля йексан едилмишди. Цмумиййятля ися, Биринъи дцнйа мцщарибясинин эедишиндя вя сонракы дюврц дя нязяря алмагла 2,5 милйондан чох мцсялман щялак олмушдур (142, 83).

ХВЫЫЫ ясрин 30-ъу илляриндян сонра Азярбайъанын Гарабаь торпагларыны яля кечирмяк цчцн ермяниляр Шималдан эялмиш бюйцк дювлятя диггятлярини йюнялт­мишдиляр. Щямин дювлят Русийа иди (61, 45).

Русийанын Гафгаза вя Ирана щярби басгынлары тарихдя ермяниляр цчцн йени сящифя ачмышды (61).

Щямин дюврдян бу эцня кими халгымыз русларын, еляъя дя, Гярб дювлятляринин щимайяси сайясиндя ермянилярин тяъавцзцня мяруз галмыш вя инди дя, бу тяъавцзкарлыг сийасяти давам етмякдядир.

Щяля ХЫХ ясрдя Гарабаьын хяритясини тяртиб етмиш рус тядгигатчысы М.А.Скибитски­нин йаздыьына эюря ясрин сонунда азярбайъанлылар Гарабаьын 338 кяндиндя йашайырдылар. 1899-ъу ил мялуматына эюря бурада азярбайъанлыларын сайы цмуми ящалинин 70%-ни, ермяниляр 16,6%-ни, кцрдляр 12,7%-ни, татлар ися 0,7%-ни тяшкил етмишдиляр (27, 28).

Сонракы дюврлярдя Русийа dюvləti Азярбайъан торпагларында христиан мяскянляринин йарадылмасына, орайа русларын və ермянилярин кючцрцлмяси сийа­ся­тини давам етдирмишди. Бу заман йерли ящалинин-азярбайъанлыларын язяли торпаг­ларындан говулмасына вя онларын сыхышдырылмасына башланмышды. Н.Н.Шавровун йаздыьы кими, ХХ ясрин яввялинядяк Загафгазийада йашайан 1 млн. 300 мин ермянидян бир милйон няфярдян чоху дийарын йерли сакинляриня мянсуб дейилдиляр вя бизим тяряфимиздян бурада мяскунлашдырылмышды (171, 184).

Ермяни шовинист миллятчиляри тарихин бу вя йа диэяр мягамларында, фцрсят дцшяндя, Гярбин бюйцк дювлятляри вя Русийанын, сонралар ися ССРИ-нин бирбаша щимайясиня архаланараг, тцрклярин йашадыьы гядим дядя-баба торпагларында мяскунлашмаьа чалышмыш вя бу заман азярбайъанлылара гаршы дящшятли вя кцтляви гырьынлар тюрятмишляр. Бу фаъияляр щаггында, дюврцмцзя кими эялиб чатан тарихи сянядляр, о ъцмлядян, елми вя бядии ясярляр варды. Бу тарихи щадисяляр щаггында диссертасийанын айры-айры фясилляриндя эениш йер верилмишди.

Ики ясрдян чох давам едян сойгырымы сийасяти нятиъясиндя минлярля динъ инсанлар – киши, гадын вя ушаг вящшиъясиня гятля йетирилмиш, шикяст едилмиш, онларын евляри йандырылмыш, ямлаклары ися гарят олунмушду.

Йалныз 1917-ъи илин декабрындан 1918-ъи илин март айына гядяр Андраникин, Гайын (Щайк Бжшкйан) вя башгаларынын рящбярлийи алтында ермяни гошун щисся­ля­ринин фяал иштиракы нятиъясиндя, Иряван гязасында 32 кянд (3015 аилядя 19005 няфяр), Ечимяздин гязасында 84 кянд (5493 аилядя 35784 няфяр), Нор-Бяйазид гязасында 7 кянд (668 аилядя 4649 няфяр), цмумиййятля, 197 кянд даьыдылмышды (15, 35). Йалныз йухарыда адлары гейд олунан гязаларында азярбайъанлыларын ящалисинин сайыны цмумляшдирсяк 59,438 няфяря чатыр. Бу гядяр инсанларын бир гисми гятля йетирилмиш, диэяр бир гисми ися юз доьма ев-ешикляриндян гачгын дцшмцш, ямлаклары гарят едилмиш, евляри ися йандырылмышды.

Елми-тядгигат кими арашдырылан «1917-1918-ъи иллярдя ермяни миллятчиляринин Азярбайъан халгына гаршы сойгырымы сийасяти» мювзусу дювр бахымдан ХХ ясрин яввялляриня тясадцф ется дя, ермяни дашнак­ларынын тюрятдикляри ганлы ямяллярин даим тякрарланмасы бахымындан, бу эцн дя юз актуаллыьыны сахламагдадыр.

Тарихин мцяййян вахтларында халгымыза гаршы дящшятли гырьынлар тюрядян, онлары доьма торпагларындан дидярэин салан ермяни дашнаклары, юз мякрли сийасятляриндян бу эцн дя ял чякмямишляр. Ермяни дашнакларынын мцхтялиф иллярдя тюрятдийи фаъиялярин ясас истигамяти бир миллятин – тцрклярин сойгырымына йюнялдийини, онларын торпаглары щесабына «Бюйцк Ермянистан» йаратмаг сийасяти йцрцтмяси вя йцрцдцлян сийасятин бу эцн дя давам етмяси бахымындан да актуалды.

XX яsrin baшlanьыcыndan sonuna qяdяr ermяni шовинист миллятчиляринин azяrbaycanlılara qarшы, elяcя dя onun mяdяniyyяtinя, tarixinя qarшы tяcavцzkarlыq siyasяtinя beynяlxalq tяшkilatların (Birlяшmiш Millяtlяr Tяшkilatы, ATЯT, Avropa Şurasi vя baшqa tяшkilatlarыn) vя dцnya dювlяtlяri, xцsusяn ABШ, Rusiya, Fransa, Bюyцk Britaniya vя baшqa dюvlяtlяrin aчıq vя ya gizli formada ermяnilяrin tяrяfini saxlamalarыnыn tяkrarlanması baxыmыndan da aktualdыr.

Мювзунун актуаллыьы бир дя, халгымызын башына эятирилян фаъияляри елми ъящятдян арашдырыб дцнйа иътимаиййятиня чатдырмагдан ибарятди.

Беля бир мювзунун тядгиг едилмяси иля, ХХ ясрин мцхтялиф дюврляриндя ермяниляр тяряфиндян халгымызын башына эятирилян фаъиялярин сийаси, сосиал – игтисади кюкляринин цзя чыхармаг мцмкцндц.

1917-1918-ъи иллярдя ермяни шовинист миллятчи тяшкилатларынын (Дашнаксцтйун, Щнчаг вя б.) фяалиййяти ъанланмыш, Совет щакимиййяти шяраитиндя ермяни дашнак-рус болшевик гцввяляринин Азярбайъан халгына гаршы сойгырымы сийасяти эениш мигйасда щяйата кечирилмишдир.

Бир чох тядгигатчылар азярбайъанлыларын сойгырымы дейяндя, 1918-ъи илин матрында, Бакыда ермяни дашнак-рус болшевик щярби гцввяляринин тюрятдикляри гырьынларын юйрянилмясиня даща чох цстцнлцк вермиш, юлкянин башга йашайыш мяскянляриндя, о ъцмлядян Урмийа, Салмас, Хой вя башга йерлярдя ися ермяни дашнакларынын тюрятдийи вяшиликляр зяиф ишыгландырырлмышды.

Ермяни шовинист миллятчиляри 1917-1918-ъи иллярдя Гарсда, Гярби Азярбай­ъанда (индики Ермянистанда), Гарабаьда, Нахчыванда, Ъянуби Азярбайъанда кцтляви гырьынлар тюрядяряк, минлярля азярбайъанлыны гяддарлыгла гятля йетирмиш, евлярини йандырмыш, ямлакларыны талан етмиш, тарихи абидяляри даьыдмышдыр. Щямин гырьынлар щаггында Совет дюврцндя йазылмыш ясярлярдя аз мялuмат верилмиш, Совет идеолоэийасы чярчивясиндян кянара чыхылмамышдыр.

Йалныз 1991-ъы иллярдян башлайараг, йяни Азярбайъан юз мцстягиллийиня говушдугдан сонра щямин щадисялярля баьлы елми арашдырмалар хцсуси ящямиййят кясб етмишдир. Бу да баш вермиш щадисяляря обйектив гиймят верилмяси цчцн тарихи шяраитин йетишмяси иля баьлы олмушдур.

Мялумдур ки, ермяни шовинистляри тцркляря гаршы щямишя фцрсят эюзлямиш, мягам дцшян кими мякрли сийасятлярини щяйата кечирмяйя чалышмышлар.

Тцркийя, даща сонра Азярбайъанда тцрклярин кцтляви сурятдя гятля йетирилмяси вя онларын доьма торпагларындан говулмалары ермяни шовинистляринин сийаси мцбаризясинин ана хятти олмушдур. Онларын бу ъинайяткар ямялляриня ряваъ верян ися ясасян Русийа дювляти олмушду. Яэяр Азярбайъан яразисиндя тюрядилян гырьынларын ясас тяшкилатчылары вя иърачылары ермяниляр идися, онун сийаси вя щярби щимайядары Русийа олмушду. Тарихи сянядляр ися фактлары дяфялярля сцбут etmiш вя бу эцн дя сцбут етмякдядир.

Мювзусу тарихшцнаслыьынын ишлянмяси, ясасян, ХХ ясрин 20-ъи илляринин икинъи йарысындан сонрайа тясадцф едилир. Бу дюврдян башлайараг, Совет тарихшцнаслыьы йаранмаьа башламышды.

Совет тарих елми ермяни шовинист миллятчиляринин болшевик-совет байраьы алтында Азярбайъан халгына гаршы тюрятдийи дящшятли гырьынлары билярякдян юрт-басдыр етмиш вя щадисяляря синифи мювгедян йанашараг, Совет идеолоэийасына хидмят эюстярмишди.

«1917-1918-ъи иллярдя ермяни миллятчиляринин Азярбайъан халгына гаршы сойгырымы сийасяти» ясяринин тарихшцнаслыьыны йазаркян, мцяййян дюврляш­дирмя апармаг ваъибдир. Чцнки тядгигат обйектиня йанашма цсуллары мцхтялиф вахтларда фяргли олуб. Она эюря дя, 1917-1918-ъи иллярдя Ъянуби Гафгазда бюйцк яразийя вя ящалийя малик (бу барядя диссертасийанын айры-айры йерляриндя эениш мялумат верилир-мцял.) олан Азярбайъанда баш вермиш щадисялярин дцзэцн арашдырылмасы цчцн йазылмыш ясярляри бир нечя дювря бюлмяк мцмкцндцр. Беля бюлэцйя Совет щакимиййятинин гурулмасына гядяр мювъуд олан сянядляри, Совет дюврцндя проблемля баьлы йазылан тарихи ясярляри, нящайят, Совет империйасы даьылдыгдан сонра йазылан китаблары бурайа дахил етмяк олар. Ялбяття, щяр бир дюврдя мясяляйя йанашма мцхтялиф олмушдур.

1917-1918-ъи иллярдя азярбайъанлыларын сойгырымы проблеминин эениш вя об­йектив тящлили 1991-ъи илин декабр айында, йяни ССРИ даьылдыгдан сонра мцмкцн олмушдур. Чцнки, ХХ ясрин 90-ъы илляря гядяр дювлят архивляриндян истифадя олунунмасына чох бюйцк мящдудиййятляр гойулмушдур.

«Мяхви» сянядлярля таныш олан Совет тарихчиляри ися, щягигятляри тящриф олунмуш щалда охуъулара тягдим етмишляр. Совет империйасы даьылдыгдан сонра, щямин архив сянядляри эениш сурятдя тядгигат обйектиня ъялб олунмушдур.

Бакыда баш вермиш 1918-ъи илин март гырьынлары Азярбайъан тарихиндя эениш юйрянилмишдир. Ермяни дашнак-рус болшевик сийаси вя щярби иттифагынын гцввяляри Бакыда динъ азярбайъанлылара гаршы габагъадан планлашдырдыглары эениш сойгырымы сийасятини щяйата кечирмишляр. Бу тарихи фаъияни халгын йаддашында ябядиляшдирмяк цчцн, Азярбайъан Республикасынын президенти Щейдяр Ялийев 1998-ъи ил мартын 26-да »Азярбайъанлыларын сойгырымы» щаггында фярман верди (25, №80, 1998). Бу фярманла илк дяфя олараг 31 март Азярбайъанлыларын Сойгырымы эцнц елан олунду (25, №80, 1998).

Сянядляр сцбут едир ки, ермяни шовинист миллятчиляри рус силащынын кюмяйи иля 1917-ъи илин яввялиндян 1918-ъи илин сонунадяк, Гарс, Гарабаь, Иряван, Зянэязур, Ъянуби Азярбайъан вя башга йерлярдя дящшятли гырьынлар тюрятмишляр.

Бу гырьынлар сонрадан, мцхтялиф бюлэялярдя – Бакы, Шамахы, Губа, Эюйчай, Кцрдямир, Сялйан, Лянкяран вя башга йерлярдя дя давам етдирилмишди.

Мювзунун ишлянмясиндя журнал материалларындан: АМЕА-нын Хябярляри. «Тарих, фялсяфя, щцгуг» серийалы (77), «Азярбайъан Коммунисти» №7 (67), «Щярби Билик» №2 (54) журналларындан, Мяркязи Хязяр Диктатурасынын «Бцллетени»ниндян (рус дилиндя) (106) истифадя едилмишди. Ейни заманда рус дилиндя няшр олунмуш «Насионалный проблемы» (156) вя «Нефтйаное дело» (рус дилиндя) (158) журналларындан да истифадя олунмушду.

Мцхтялиф иллярдя чап олунмуш «Азярбайъан Халг Ъцмщуриййятинин Милли сийасяти» (15), «Азярбайъан тарихи сянядляр вя няшрляр цзря» (20), «Азярбайъанда сосиалист ингилабынын гялябяси уьрунда болшевиклярин мцбаризяси» (23), «Азяр­байъан тарихи вя мядяниййяти буржуа сахталашдырыъыларына гаршы» (24), «Азярбайъан Демократик Республикасы (1918-1920). Хариъи сийасят» (рус дилиндя) (93), «Азярбайъан Демократик Республикасы (1918-1920)» (рус дилиндя) (92) вя башга бу кими сянядляр вя материал топлулары да мювзунун айры-айры мягамларына айдынлыг эятирилмяси бахымындан ящямиййятли олмушдур.

1917-1918-ъи иллярдя Азярбайъанлыларын сойгырымынын тарихшцнаслыьына аид ХХ ясрин 20-ъи илляриндян 80-ъи иллярин биринъи йарысынадяк олан дюврдя йазылмыш ясярлярдя Март гырьынына даща чох йер айрылмышды.

Бящс етдийимиз мювзу иля баьлы илк китаб 1923-ъц илдя Бакыда няшр олунмуш Ряшид бяй Исмайыловун «Азярбайъан тарихи» ясяридир (44). Мцяллиф китабда гядим дюврдян башлайараг, Азярбайъан Ъцмщуриййятинин деврилмясиня гядяр олан дювря йер айырмышды. Мювзу иля баьлы щадисяляр китабын «Мавярайи-Гафгазын елани-истиглали» вя «Азярбайъан Ъцмщуриййяти» башлыглары алтында верилмишдир. Мцяллиф биринъи олараг ермяни шовинист миллятчиляринин эяляъяк планлары щаггында доьру вя дягиг мялумат вермишди. Китабда «Дашнаклар»ын Бакыда ермяни дашнак-рус болшевикляри иля гурдуглары иш бирлийинин ясас мягсяди чох дягиг эюстярилир. Мцяллиф гейд едир ки, шцбщясиз, дашнаклар бирдян-биря Шура щюкумятинин «тяряфдары» олдулар ки, болшевиклярин васитясиля дцшмянляри олан мцсаватчылары мящв едиб, сонра Шураны дяхи даьыдыб, «Улу Ермянистан» хяйалыны иъра етсинляр (44, 132).

Яслиндя Бакыда болшевикляр партийасынын рящбярлийиндя, башда Ст.Шаумйан олмагла, чохлуг ермянилярин ялиндя олмуш вя онларын да ясас мягсядляриндян бири Османлы дювляти вя Азярбайъанын яразиси щесабына Ермяни дювлятини йаратмаг иди. Бунун цчцн Ст.Шаумйанын ялиндя В.И.Ленин тяряфиндян имзаланан бир декрет дя варды. Ряшид бяй йазырды: Идарайи-бялядиййядя мцщарибядян яввял мцсялман сярмайядарлары иля «мцттящид ъябщя» йапыб, болшевикляри тящдид едян ермяни сярмайядарлары мцщарибя вахты дашнаклара гошулуб, мцсялманлара щцъум етмишдиляр (44, 134-135).

Проблемля баьлы мцщцм ящямиййят кясб едян ясярлярдян бири дя, 1924-ъц илдя Истанбулда няшр олунмуш Ъащанэир Зейналоьлунун йедди бюлмядян ибарят олан «Мцхтясяр Азярбайъан тарихи» китабыды (79). Йеддиъи бюлмянин ики фясилдян бири «Русийада бюйцк чахнашма», диэяри ися «Азярбайъан Ъцмщуриййяти» адланыр (79, 16).

Проблемля баьлы М.Я.Рясулзадя (68; 69; 70), Я.М.Топчубашов (78), М.Б.Мяммядзадя (55; 56) вя Й.В.Чямянзяминлинин (28) ясярляри мцщцм ящямиййят кясб едир.

Мящяммяд Ямин Рясулзадя юзцнцн «Азярбайъан Ъцмщуриййяти» адлы ясяриндя дя дяйярли материаллар вермишди (69). Щямин ясярдя М.Я.Рясулзадя йазырды: «Мавярайи-Гафгасын Ъянуби-Гярбиндя ганлы щадисяляр нязяри-диггяти ъялб едийорду. Яввялъя рус ордусу тяряфиндян щярб заманында ишьал олунан тцрк яразиси дахилиндя, сонра да Гарс вя Ериван вилайятляриндяки мцсялманларын ермяниляр тяряфиндян гятли-амя мяруз галдыгларына аид йекдикляриндян даща дящшятли хябярляр алыныйорду (69, 34).

Бу сырада Щцсейн Байкаранын «Азярбайъан истиглал мцбаризяси тарихи» китабыны да гейд етмяк лазымды (26). Мцяллиф Ъянуби Гафгаздакы сийаси щадисяляри, о ъцмлядян, Азярбайъанда эедян просесляря, ермяни-рус болшевик гцввяляринин Бакыда, еляъя дя Азярбайъанын башга йерляриндя халгымыза гаршы тюрятдикляри ганлы гырьынлары чох дягиг шярщ етмишди.

Хариъи тарихшцнаслыгда да мювзу иля баьлы мцщцм арашдырмалара раст эялирик. Онлардан Тцркийядя чап олунан Азербайъан белэелеринде Ермени сорусу (1918-1920) (83), Алтан Дялиорманын (82), Ермени сорусу (84), Ермени кцлтцр тероррц (85), Казым Гарабякирин (86), Др.Рифат Учаролун (87), о, ъцмлядян рус дилиня тяръцмя олунан эенерал майор Денстервилинин (124), Ъасктин вя Каролин Маккартилярин бирэя йаздыглары (142) ясярлярини вя диэярлярини гейд етмяк олар.

Совет дюврц тарихшцнаслыьында да проблемля баьлы бир чох ясярляр йазылмышдыр. Лакин бу дюврдя йазылан ясярлярдя, совет идеолоэийасынын янянясиня уйьун олараг, проблемя бир тяряфли йанашылмыш вя мясялянин ясл мащиййяти дцзэцн эюстярилмя­мишдир.

Совет тарихшцнаслыьында проблемя йанашма бахымындан дюврц ики йеря айырмаг мцмкцндцр. Бунлардан бир гисми 1920-1930-ъу иллярдя, диэяри ися, 1940-1980-ъи иллярдя йазылмыш ясярлярдир. Биринъи мярщялядя проблемя йанашылманын ващид бир хяттинин ишлянмяси вя совет ъямиййятиня, онун идеолоэийасына хидмят етмяси консепсийасынын щазырланмасы дюврц кими характеризя етмяк олар. Икинъи мярщялядя ися, артыг проблемин ващид бир консепсийа ятрафында «инкишаф» етдирилдийинин шащиди олуруг (43).

Мювзунун тарихшцнаслыьы, ясасян, Азярбайъанда Совет щакимиййяти гурул­дуг­дан сонра ишлянмяйя башланмышдыр. Дцздцр, щяля Совет щакимиййяти гуру­ла­надяк, айры-айры болшевик хадимляри тяряфиндян о дюврдя мцхтялиф гязет сящифя­ляриндя чап олунмуш мягаляляриндя, Ъянуби Гафгазда, хцсусян, Азяр­байъанда баш верян щадисяляря юзляринин сийаси бахышларына уйьун олараг гиймят вермишдиляр. Мящз сонралар, йяни 1920-1980-ъи иллярдя 1917-1918-ъи иллярля баьлы Совет тарих­шц­нас­лыьы щазырланаркян щямин шяхслярин ясярляри Совет тарихчиляри цчцн ясас истига­мятвериъи амиллярдян бири олмушдир. Цмумиликдя ися, совет тарихшцнаслыг елми коммунист идеолоэийасы хяттиня уйьун олараг, 1920-1930-ъи иллярдя щазырланмаьа башланмыш, сонракы иллярдя ися бу просес инкишаф етдириляряк мцяййян систем щалына салынмышдыр.

Бу бахымдан, С.Беленки вя А.Манвелин (103), С. Шаумйанын (175), Й.Ратгаузерин (162), С.Е.Сефин (165;164), А.Райевскинин (161;160), Г.Штейнин (176), А.А.Микойанын (149) ясярлярини эюстяря билярик.

Совет тарихшцнаслыьында Ст.Шаумйанын рящбярлик етдийи ермяни дашнак-рус болшевик иттифагы щярби гцввяляринин Бакы, Шамахы, Губа, Сялйан, Эюйчай, Лян­кяран вя Азярбайъанын башга бюлэяляриндя болшевик щюкумяти гурмаг ады алтында азярбайъанлылара гаршы тюрятдикляри дящшятли гырьынларын цстцндян сцкутла кеч­мишляр. Лакин етираф олунмалыдыр ки, ермяни-рус болшевиклярин йаратмыш олдуглары ордунун ермянилярдян ибарят олмасы факты Совет тарихшцнаслыьында да, гисмяндя олса, етираф едилмишдир. Щямин тарихчилярдян бири дя Й.Ратгаузердир. Мцяллифин 1927-ъи илдя чап олундуьу «Бакыда ингилаб вя вятяндаш мцщарибяси» (рус дилиндя) ясяриндя йазырды: Совет тяряфиндян бцтцн районларын фящляляриндян тяшкил олунан Гырмызы Орду буржуазийанын вя мцлкядарларын яксингилаби чыхышларыны арадан галдырмаг эцъцня малик дейилдир. Она эюря дя, Совет, шящярдя йерляшян дашнак щярби щиссяляриндян истифадя етмяли олду. Щеч шцбщяйя ещтийаъ галмырды ки, ермянилярдян олан фящля вя кяндлиляр гялбян Совет щакимиййятини яксингилабдан мцдафия едирдиляр, лакин буржуазийа вя хырда буржуазийа елементляри, ян башлыъасы ися, забитляр вятяндаш мцщарибясини милли гырьына чевирмяйя чалышырдылар (162, 149). Бурада мцяллиф бир тяряфдян, дашнак щярби щиссяляриндян истифадя олунмасыны билдирирся, диэяр тяряфдян, бцтцн гырьыны ермяни забитляринин цзяриня атыр. Мцяллиф бурада билярякдян Шаумйанын вя онун щямфикирляринин эцнащыны юрт-басдыр етмяйя чалышмышды. Щалбуки, юзлярини болшевик адландыран Авакйан, Микойан, Ямирйан, Корганйан (Корганов) ермяниляри силащландырараг азярбайъанлыларын цстцня эюндярмишдиляр. Бунунла баьлы тарихи фактлар ясярин айры-айры фясилляриндя эениш верилмишдир.

Совет дюврц тарихчиляринин ясярляриндя Бакыда баш вермиш 1918-ъи март гырьынларына мцяййян гядяр эениш йер верился дя, лакин щямин гырьынлар синифи мцбаризя вя йа вятяндаш мцщарибяси кими гиймятляндирилмишди. Бунун явязиндя коммунист идеолоэийасынын яняняви принсипляриня уйьун олараг, бу гырьынлара щагг газандырылыр вя щадисяляря синифи мювгедян йанашылыр, гятля йетирилян минлярля динъ инсанлары яксингилабчы, позуъу гцввяляр адландырырдылар. Совет ъямиййяти даьыланадяк Азярбайъан тарихшцнаслыьында да системин горхусундан вя ващид коммунист идеолоэийасы хяттиня садиг галараг болшевик Ст.Шаумйанын, А.Мико­йа­нын, Ямирйанын, Корганйанын вя башга ермянилярин ъинайят ямялляри ачылыб эюстярилмямиш, онлара, бцтцн дювр бойу, сосиализм ъямиййятинин ясл гуруъулары кими гиймят верилмиш вя онларын ганлы ъинайятляри бу вя йа диэяр формада тярифлян­мишдир. Щадисяляря бу ъцр йанашма ХХ ясрин 80-ъи иллярин сонларынадяк давам етмишдир.

Китаб мящдуд бир дюврц ящатя етмясиня бахмайараг, щямин дюврдя ермяни шовинист миллятчиляринин азярбайъанлылара гаршы тюрятдикляри гырьын­ларын мигйасы олдугъа бюйцкдцр. Лакин совет тарихшцнаслыьы дюврцндя проблемин йалныз 1918-ъи ил Март щадисяляриня даща чох биртяряфли характер дашыйан формада диггят йетирилмишди. Азярбайъанын башга бюлэяляриндя ися ермяни дашнакларынын халгымыза гаршы тюрятдикляри дящшятли гырьынлара билярякдян йер верил­мя­мишдир. 1917-ъи илдя ермянилярин азярбайъанлылара гаршы тюрятдийи вящшиликлярдян ися, цмумиййятля, бящс едилмямишди, едилмишся дя, о да, олдугъа мящдуд шякилдя олмушдур.

Проблемля баьлы ХХ ясрин 40-80-ъи илляринин сонларынадяк бир чох тядгигат ясярляри йазылмышдыр. Бу сырада, диссертасийа ишляняркян, Совет тарихчиляриндян М.А.Аьайев (6), Н.Ялизадя (33), П.Ялийев (32), А.З.Ибращимова (40), З.Ибращимов (41; 42), Щ.Язимов (34; 35; 94; 95), Г.Мядятов (48), Т.Миралайев (61), С.П.Аьайанын (90), С.Т.Аркомед (97), Б. Ананикйан (96), А.Бабайев (99), И.Х.Баграмйан (101), С.Беленки вя А.Манвелов (103), Е.Н.Бурчалов (105), С.Вартанйан (107), А.Галустйан (119), Г.А.Галойан (118), Ъ.Кирокосйан (138), Н.Н.Колесникова (139), Л.М.Лифшис (140), А.Микойан (149), А.Милман (150), И.И.Минс (151), А.А.Приволны (159), Й.Ратгаузер (162), А.Райевски (160; 161), С.Е.Сеф (164; 165), Е.А.Токаржевски (168), А.Н.Чохели (170), Шавров (171), Г.Штейн (176), И.А.Йусупов (178) вя Г.Йезовун (177) китабындан истифадя олунмушдур.

Проблемин даща эениш вя обйектив излянилмяси чаьдаш вятян тярихшцнаслыьында хцсуси ящямиййят кясб етмиш вя бу эцн дя кясб етмякдядир. Бунун да ян биринъи сябяби, кечмиш ССРИ дейилян бир дювлятин даьылмасы иля баьлыдырса, диэяр бир сябяби, Азярбайъанын торпагларына ермяни тяъавцзцнцн давам етмяси иля ялагядардыр.

Гейд едяк ки, Бакыда 1918-ъи ил Март гырьынынын тарихшцнаслыьына аид илк гиймятли ясяр, йалныз Вятян тарихшцнаслыьында, Анар Исэяндяров тяряфиндян йазылмыш «1918-ъи ил март гырьынынын тарихшцнаслыьы» китабыды (43). Бу китабда Март гырьынынын 20-ъи иллярдян 80-ъи иллярин биринъи йарысынадяк олан дюврцнцн тарих­шцнаслыьы, еляъя дя мцщаъир вя хариъи юлкя вя чаьдаш вятян тарихшцнаслыьы тядгиг олунмушдур. Мцяллиф март сойгырымынын тарихшцнаслыьына чох диггятля йанашараг щямин проблемля баьлы мцхтялиф иллярдя йазылмыш ясярлярин эениш, ящатяли вя обйектив тящлилини веря билмишдир. Она эюря дя, китабын эиришиндя Март гырьынынын тарихшцнаслыьына эениш йер врилмямишдир.

Сосиализм ъямиййяти даьылдыгдан сонра Азярбайъан юз мцстягиллийиня наил олду вя вахтиля халгдан эизлядилян архив вя диэяр мцщцм сянядляр ашкарланды. Нятиъядя, проблемин ишлянмяси цчцн мцяййян обйектив шяраит йаранды. Беляликля, Азярбайъан юз мцстягиллийини бярпа етдикдян сонра кечян дювр ярзиндя проблемля баьлы, бир чох ясярляр йазылды.

Бу бахымдан, мювзунун тарихшцнаслыьына аид Мцстягил Азярбайъан Республикасы дюврцндя Я.Абдуллайев (1; 2), В.Арзуманлы вя Н.Мустафа (бирэя йаздыглары) (7), Г.Ъ.Ъавадов (27), Н.Ялибяйли (30), Я.Ялийев (31), Ъ.Щясянов (36; 37), М.Гасымов вя Н.Гасымов (46), Х.Мяммядов (50), Н.Мящяррямов (49), И.Мяммядов вя С.Ясядов (бирэя йаздыглары) (51), М.Мяммядов (52), И.Мусайев (59), С.Онуллащи (61), А.Пашайев (62), Щ.Рящимоьлу (66), Салещ бяй (72), В.Абышовун (3), М.Сцлейманов (73; 74), И.С.Баьырова (100), А.Балайев (102), П.Дярабади (121; 122), Л.Мяммядова (143; 144), А.Мянсуров (147), Е.А.Мяммядова вя Р.А.Ряъябов (146), Б.Няъяфов (153; 154), Т.Нясиров (155) вя М.Садыговун (163) йазмыш олдуглары ясярляри гейд етмяк олар.

Проблемин ишлянилмясиндя мцхтялиф вахтларда хариъдя чап олунмуш ясярляр мцщцм ящямиййят кясб етмишдир. Бу ясярлярин бир чоху Азярбайъан вя рус дилиня тяръцмя олунуб. Ясяр йазыларкян щямин тяръцмялярдян истифадя олунуб. Беля ясярлярдян Тадейш Свйатачовскинин «Русийа Азярбайъаны 1905-1920-ъи илляр» китабыны хцсусиля гейд етмяк лазымдыр (75). Мцяллиф азярбайъанлылара гаршы ермяни дашнак-рус болшевик сийасятинин ясл мащиййятини чох обйектив вя дягиг эюстяр­мишди. Т.Свйатачовски ермяни дашнак-рус болшевик иттифагына тохунаркян йазырды: «Загафгазийа сийасятинин мцяййянляшдирилмясиндя Шаумйан «эюркямли» дашнак лидерляри иля ялбир фяалиййят эюстярирди. Загафгазийанын башга йерляриня нис­бя­тян Бакыда дашнак – болшевик гаршылыглы анлашмасы ишэцзар характер да­шыйырды» (75, 122). Мящз беля бир ишэцзар анлашма нятиъясиндя, ермяни дашнак – болшевик силащлы дястяляри бирляшяряк Бакы, Шамахы, Губа вя Азярбайъанын диэяр шящяр вя кяндляриндя азярбайъанлылара гаршы сойгырымы сийасятини щяйата кечирмишдиляр.

Т.Свйатачовски Бакыда тюрядилян гырьынла баьлы йазырды: «Щадисялярин ясл фаъияли давамы ултиматумун гябулундан сонра, дашнак-болшевик иттифагынын шящярин мцсялман щиссяляриндя гарятляр, йаньынлар, гятилляр тюрятмяси иля баш верди» (75, 123).

Фируз Казымзадянин «Загафгазийа уьрунда мцбаризя» (рус дилиндя) (133), Ъастин Маккарти вя Каролин Маккартинин «Тцркляр вя ермяниляр» (рус дилиндя) (142) китабларында проблемля баьлы ящямиййятли мялуматлар верилмишдир. (В.Голебов щазырладыьы вя юн сюз йаздыьы) «Дашнаксцтйун» (123) вя В.Гурко-Крйажинин (120) ясярляри дя проблемин юйрянилмясиндя ящямиййятлидир.

1917-1918-ъи иллярдя ермянилярин азярбайъанлылара гаршы тюрятдийи фаъияляря там айдынлыг эятирмяк, гойулан проблемин ясл мащий­йятини айдынлашдырмаг цчцн щямин дюврдя чап олунан дюврц мятбуат мцщцм ящямиййят кясб едир. Бу дюврдя мятбуатын мцхтялиф сийаси партийалара, айры-айры шяхсляря мянсуб олмасына вя щямин мятбу органларын щадисяляря йанашмасыны мянсуб олдуглары тяшкилат вя шяхслярин бахышларыны юня чякмякля гиймятляндирмяси бахмайараг, ейни заманда онларын сящифяляриндя, щям дя баш вермиш щадисяляря обйектив йанашма щалларына да раст эялмяк мцмкцндц.

Ермяни шовинист миллятчиляринин азярбайъанлылара гаршы тюрятдикляри сойгырымы сийасятиндян бящс едян чохсайлы тарихи сянядляр вя елми-тядгигат материалларын олмасына бахмайараг, бящс етдийимиз дюврцн щадисялярини обйектив арашдырмаг цчцн фактики материаллар йеня дя азлыг тяшкил едир.

Сон дюврлярдя азярбайъанлыларын сойгырымына аид йазылан елми-тядгигат ясярляр дя кифайят гядяр дейилди. Йягин ки, заман-заман бу мювзуйа мцраъият олунаъаг, фаъияляринин ясл мащиййятинин айдынлашдырылмасы сащясиндя йени-йени тядгигат ясярляри ишыг цзц эюряъякди.

Ермяни дашнакларынын Азярбайъан халгына гаршы 1917-1918-ъи илlərdə тюрятдикляри гырьынлар щаггында мялуматлары Ъцмщуриййят дюврцня гядярки тарихи сянядлярдян ялдя едирик ки, бу барядя дя китабын сонракы сящифяляриндя бящс олунаъаг.

Проблемин дцзэцн юйрянилмяси, щадисяляря обйектив гиймят верилмяси, хал­гы­мызын башына эятирилян гырьынларын мащиййятинин ачылмасы бахымындан Азярбайъан Халг Ъцмщуриййят щюкумятинин йаратдыьы вя 1918-1920-ъи иллярдя фяалиййят эюстярмиш Фювгяладя Тящгигат Комиссийасынын топладыьы материаллар айдын исти­гамят вермишди. Щямин мянбя ермяни шовинист миллятчиляринин халгымыза гаршы тюрятдийи сойгырымы сийасятинин ясл мащиййятини айдынлашдырмаьа, onlara щцгуги və siyasi qiymяt vermяyя шяrait yaratmышdы.

Мовзунун мянбя базасыны, ясасян, 1918-ъи илин августундан 1920-ъи илин апрелинядяк фяалиййят эюстярмиш Азярбайъан Халг Ъцмщуриййяти щюкумяти тяря­финдян йарадылмыш Фювгяладя Истинтаг Комиссийасынын Бакы, Шамахы, Губа, Зян­эязур, Шуша вя Азярбайъанын башга шящяр вя кяндляриндя ермяни силащлы дястя­ляринин динъ азярбайъанлылара гаршы тюрядикляри кцтляви гырьынлары халгымыза вя о ъцмлядян, дцнйа иътимаиййятиня чатдырмаг цчцн топладыьы 36 ъилд вя 3500 вярягдян ибарят сянядляр тяшкил едир. Бир факты гейд етмяк истяйирям ки, йалныз Бакы шящяри вя ятрафында тюрядилмиш зоракылыг щадисялярини якс етдирян материаллар 6 ъилд 740 вяряг тяшкил едир (11, в. 106-107).

Щямин сянядляр щазырда Азярбайъан Республикасынын Мяркязи Дювлят Архиви (бундан сонра – АРМДА), Сийаси Партийалар вя Иътимаи Щярякатлар Мяркязи Дювлят Архивинин (Бундан сонра – СПИЩМДА) мцхтялиф фондларында (АРМДА, ф. 30, 50, 100, 389, 894, 897, 949, 970, 1061, 1134; СПИЩМДА, ф. 1, 276, 277,) сахланылыр.

Ясярдя архив фонду материалларындан даща эениш истифадя олун­мушдур. Бу материалларын ичярисиндя ъинайяткар ермянилярин адлары верилмишди. Мясялян, СПИЩМДА-нин фонд 277, сийащы 2, иш 14 вярягя 2-дя Бакыда ермяни шовинист миллятчиляринин тюрятдикляри гырьынлара рящбярлик едян Степан Лалайевин, Жорж Мяликовун, Дювлятовун, Христофор Дилдаровун, Амбарсум Мяликовун адлары чякилир (9).

Ермянилярин сентйабр-октйабр айларында азярбайъанлылара гаршы тюрятдикляри гятли-гарятляр щаггында Эянъя гяза ряисинин адына эюндярилян йазылы мялуматларда юз яксини эениш тапмышдыр. Бунунла баьлы АРДА-нын 949-ъу фондунда лазыми материаллар вар (8).

Гейд олунмалыдыр ки, ясярдя истифадя едилян Азярбайъан Ком­мунист Партийасынын Мркязи Комитясиня аид фонд 1, сийащы 85, иш 462 архив сянядинин (СПИЩМДА) индийя кими истифадя олунмайан айры-айры вярягяляри илк дяфя олараг проблемля баьлы тядгигат цчцн дювриййяйя эятирилиб. Бу фондун 518, 519, 520, 521, 522-ъи вярягяляриндя диссертасийа иши иля баьлы мцщцм мялуматлар вар вя онлардан эениш истифадя едилмишдир (16). Ейни заманда мювзу иля баьлы тядгигат цчцн дювриййяйя эятирилян Азярбайъан ССР Щямкарлар тяшкилатына аид фонд 1134, сийащы 2, иш 5, в.167 вя Азярбайъан ССР Почт вя Телеграф Халг Комиссарлыьына аид фонд 50, сийащы 5, иш 583, в.201-202-дян истифадя олунуб (18; 19).

Проблемин юйрянилмясиндя 1917-1919-ъу иллярдя Тифлис вя Бакыда няшр олунмуш мцхтялиф адда гязетляр дя хцсуси ящямиййят кясб едир. Бу бахымдан 1918-ъи илдя Тифлисдя няшр олунмуш «Борба» (117), «Известийа» (112) гязетлярини (рус дилиндя), щабеля, Бакыда няшр олунан «Азярбайъан» (рус дилиндя) (116), “Ачыг сюз” (5) (Азярбайъан дилиндя), «Бакы Советинин вя Мцсялман Комитясинин хябярляри» (111; 113) (рус дилиндя), “Щцммят” (38) (Азярбайъан дилиндя), «Бакы» (110), «Каспи» (115), «Бакински рабочи» (109), “Наша времийа” (114) (рус дилиндя) гязетлярини эюстяря билярик. Щямин гязетлярин сящифяляриндя, Загафгазийада баш вермиш щадисяляр щаггында эениш мялуматлар верилмишдир. Ейнi заманда щямин гязетлярдя проблемля баьлы мараглы вя ясл мянбя ролуну ойнайа билян йазылар чап олунмушдур. Бу гязетляри щямин дюврдя баш верян щадисялярин «ъанлы шащидляри» бахымындан дя дяйярли щесаб етмяк олар. Бу сырада Загафгазийа Сейминин Стенографик щесабатынын материалларыны хцсуси гейд етмяк лазым­дыр. Чцнки, бящс етдийимиз дюврдя Азярбайъан, Эцръц вя ермяни нцма­йян­дяляринин тямсил олундуьу Ъянуби Гафгазда Загафгазийа Сейми (Загафгазийа Сейми 1918-ъи ил февралын 23-дян майын 26-дяк фяалиййят эюстярмишди-мцял.) ганунвериъи орган ролуну ойнайырды вя чох бюйцк сяащиййятляря малик иди. Сеймин 1918-ъи ил февралын 10-дан майын 20-дяк кечирилян сессийаларын иъласларында Ъянуби Гафгазда азярбайъанлылара гаршы ермянилярин рус сцнэцляринин кюмяйи иля тюрят­дик­ляри дящшятли гырьынлар, талан вя гарятляр баьлы ачыг мцзакиряляр апарылдыьыньынын шащиди олуруг. Загафгазийа Сейминин материалларыны ясл мянбяляр сырасына дахил етмяк олар. Щазырда щямин стенографик щесабатлар Сийаси партийалар вя Иътимаи щярякатлар Мяркязи Дювлят архивиндя топлум щалында сахланылмагдадыр (128).

Китабын йазылмасында ясас мягсяди мювъуд архив сянядляри, дюврц мятбуат, елми-тядгигат ясярляри ясасында ХХ ясрин яввял­ля­рин­дя Азярбайъан халгына гаршы ермяни шовинист миллятчиляринин тюрятдикляри сой­гырымы щадисяляринин кюклярини арашдырмаг, ермяни-рус болшевик сийасятинин ясл мащиййятини цзя чыхартмагдан ибарятди.

Халгымызын башына эятирилян фаъиялярин тарихян тякрарланмасынын бир сябяби дя, мцхтялиф иллярдя ермяни шовинист миллятчиляринин тюрятдийи ганлы гырьынларын йаддан чыхмасы вя йа билярякдян унутдурулмасы, щяр дяфя дя йенидян тюрядилян фаъия щямин дюврцн фаъияси кими гиймятляндирилмясидир.

Мцхтялиф вахтларда баш вермиш гырьынларын ясл мащиййяти айдынлаш­дырыл­ма­дыьындан, сонрадан тякрар баш верян фаъия яввялкиндян даща дящшятли олмушду. Бу бахымдан да, ермяни дашнак шовинист миллятчиляринин халгымызын башына эятирдийи фаъиялярин ясл мащиййятини ачмаг цчцн, мцхтялиф иллярдя баш вермиш щадисялярин дяринликляриня эедяряк, онун сябябини, фаъияни тюрядян шяхслярин кимлийини вя онларын архасында кимлярин дурдуьуну ачыб эюстярмяк йазылан ясярин гаршысында дуран ясас vяzifяlяrdяn бириди.

Щямин мягсядя наил олмаг цчцн китабда ашаьыдакы конкрет вязифяляр гаршыйа гойулмуш вя онларын щяллини тапмышды:

– ХХ ясрин яввялляриндя Русийа империйасында баш вермиш феврал буржуа ингилабы вя октйабр чеврилиши Азярбайъанда иътимаи – сийаси вязиййятя тясири вя ермяни шовинист миллятчи тяшкилатларын фяалиййят истигамятини мцяййянляшдирмяк;

– Ъянуби Гафгазда ясас игтисади-сийаси мяркяз ролуну ойнамыш Бакыда сийаси щакимиййят уьрунда иътимаи-сийаси тяшкилатлар арасында эедян мцбаризянин мягсядини айдынлашдырмаг;

– Мювъуд архив сянядляри, дюврц мятбуат вя башга тарихи-ядяби материал­лардан истифадя етмякля ермяни дашнак-рус болшевик иттифагынын йаранмасы вя onların халгымыза гаршы сойгырымы планларыны арашдырмаг, 1918-ъи илдя Бакы Совети вя РСДФ(б)П Бакы Комитяси ермяни-рус рящбярляринин болшевик-совет байраьы алтында Ермяни дювляти йаратмаг планларыны ифша етмяк;

– 1918-ъи илин март-апрел айларында ермяни дашнак – рус болшевик иттифагынын ямяли нятиъяси олараг, Азярбайъанын бир чох гязаларында – Бакы, Шамахы, Губа, Нахчыван, Лянкяран, Гарабаь, о ъцмлядян, Ъянуби Азярбайъанын Салмас, Хой, Урмийа, Маку, Тябриз вя башга шящярляриндя халгымыза гаршы тюрятдикляри гырьынларын сосиал-сийаси сябяблярини тядгиг етмяк вя щямин гырьынларда ермяни вя русларын ясас мягсядини айдынлашдырмаг;

– Бакы Халг Комиссарлары Совети вя «Сентрокаспи» диктатурасы дюврцндя ермяни шовинист миллятчиляринин халгымыза гаршы тюрятдикляри сойгырымы сийасятинин давам етдирилдийини эюстярмяк;

– Азярбайъан халгынын ермяни дашнак – рус болшевик щярби тяъавцзцндян вя сойгырымындан хилас едилмясиндя Тцркийянин сийаси – щярби йардымынын тарихи ящямиййятини ясасландырмаг.

Ясярин методоложи ясасы тарихи инкишаф просесинин диалектикасы тяшкил едир. Ясярдя щадисяляря диалектик метод призмасындан йана­шараг, кечян ясрдя ермяни дашнакларынын Азярбайъан халгына гаршы тюрятдийи сойгырымын сийаси мащиййяти, щямин гырьынлара габагъадан щазырлыг эетдийи вя ясас сябябкарын, Русийанын сийаси вя щярби йардымына архаланан, ермяниляр олдуьуну, ейни заманда халгымыза дяймиш мадди-мяняви зийаны тарихи фактларла изащ етмякдян ибарятди.

Ермяни шовинист миллятчиляринин Азярбайъан халгына гаршы тюрятдикляри вящши­ликлярин мащиййятиня айдынлыг эятирмяк цчцн, архив сянядляриня мцраъият олунмуш, проблемля ялагядар йазылмыш елми-тядгигат материалларындан, дюврц мятбуатдан системли формада истифадя едилмишди.

Азярбайъан тарихшцнаслыьында азярбайъанлыларын сой­гырымы иля баьлы елми-тядгигат ясярляри йазылса да, проблемин мцасир тарихи дюврдя даща ашкар вя дяриндян арашдырылмасы цчцн ъидди-ъящд эюстярилмишди. Хцсусиля баш вермиш щадисяляри даща дяриндян арашдырмаг цчцн мящдцд бир дювр-1917-1918-ъи илляр эютцрцлмцшдц. Ермяни шовинист миллятчиляринин Азярбайъан халгына гаршы сойгырымы сийасяти мювъуд архив сянядляри, о ъцмлядян айры-айры архив сянядляринин мювзу иля баьлы индийя кими истифадя олунмайан вярягяляри вя чап олунмуш тарихи материаллар ясасында комплекс шякилдя тядгиг олунур:

– Ясярдя Биринъи дцнйа мцщарибясиндян вя феврал буржуа ингила­бындан сонра ермяни шовинист миллятчиляринин Ъянуби Гафгазда анти-азярбайъан фяалиййятиня yenidяn башламасы мювъуд архив сянядляри, о ъцмлядян айры-айры архив сянядлярин мювзу иля баьлы индийя кими истифадя олунмайан вярягяляри вя чап олунмуш тарихи материаллар ясасында тящлил едилир, Русийанын террорчулуг, миллятляри бир-бириня гаршы гойан сийасяти ачыгланыр;

– Халгымыза гаршы ермяни дашнак-рус болшевиклярин тяъавцзкарлыг сийасятинин йалныз 1917-1918-ъи илляр дюврц эютцрцляряк, hadisяlяrin mahiyyяti daha dяrindяn vя яhatяli tяdqiq vя tяhlil edilir;

– 1918-ъи илдя ермяни шовинист миллятчи тяшкилатларынын Азярбайъан халгы ялейщиня щяйата кечирдийи сойгырымы даща эениш тядгиг вя тящлил олунур.




Достарыңызбен бөлісу:
  1   2   3   4   5   6   7




©dereksiz.org 2024
әкімшілігінің қараңыз

    Басты бет