Сечилмиш ясярляри азярбайъанда тялим-тярбийя мядяниййяти, тящсил вя



бет1/38
Дата02.07.2016
өлшемі3.8 Mb.
#172580
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   38




Проф. ЯСЯД РЗА ЙЯ’ГУБИ

СЕЧИЛМИШ ЯСЯРЛЯРИ
АЗЯРБАЙЪАНДА ТЯЛИМ-ТЯРБИЙЯ

МЯДЯНИЙЙЯТИ, ТЯЩСИЛ ВЯ

ПЕДАГОЖИ ФИКИР ТАРИХИ

Бакы – «Нурлан» – 2005



Проф. АСАД РЗА ЯГУБИ

ИЗБРАННЫЕ ТРУДЫ




ИСТОРИЯ КУЛЬТУРЫ ОБУЧЕНИЯ,

ОБРАЗОВАНИЯ И ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ МЫСЛИ АЗЕРБАЙДЖАНА


Баку - «НУРЛАН» - 2005

Prof. ASAD RZA YAGUBЫ

SELECTED WORKS

HISTORY OF CULTURE OF

TEACHING, EDUCATION AND

PEDAGOGY STUDIES OF AZERBAIJAN



Баку – “NURLAN” – 2005



Ясяд Рза Йя’губи. Азярбайъанда тялим-тярбийя мядяниййяти, тящсил вя педагожи фикир тарихи – Бакы, «Нурлан», 2005, 628 с. Мяъмуя 2002-ъи илдя чапа щазырланмышдыр.

Щазырки мяъмуядя, ясасян ян гядим заманлардан башламыш та ХХ ясрин яввялляриня гядяр, Азярбайъанда тялим-тярбийя мядяниййяти, тящсил вя педагожи фикир тарихи цзря бу эцня гядяр мятбуатда нязяр-диггятдян кянарда галмыш бир сыра цмдя мювзулар, о ъцмлядян, мцсялман мяктябинин тякамцл тарихи – бу инкишаф просесиня ислам мядяниййятинин тясири вя ислам мядяниййяти тарихиндя азярбайъанлы алимлярин ролу арашдырылмышдыр.

Мяъмуя педагоэика сащяси цзря мцтяхяссисляр вя Азярбайъанын мядяниййят тарихи иля мараглананлар цчцн нязярдя тутулмушдур.

ЙГрифли няшр

© «Нурлан», 2005

Йя’губи Ясяд Мирзя-Рза оьлу 1922-ъи илдя Астара шящяриндя (Иран) анадан олмуш, Астаранын Щяким Низами адына натамам орта мяктябиндя тящсил алмышдыр. 1944-ъц илдя Тещранда «Ялборз» адлы 12 иллик орта мяктяби битирмиш, еля щямин илдя Тещран университетинин байтарлыг институтуна дахил олмушдур. 1946-47-ъи иллярдя бир сыра мяркязи гязетлярин редаксийасында ямякдашлыг етмиш, тяръцмячилик сащясиндя дя фяалиййят эюстярмишдир. Онун публисистик мягаляляри вя Азярбайъан дилиндян фарс дилиня чевирдийи китабчалар «Хязяр» имзасы иля Тещранда няшр едилмишдир. Сабиг Совет Иттифагына мцщаъирят етдийи иллярдя Азярбайъан Дювлят Педагожи Хариъи Дилляр Институтуну фярглянмя диплому иля битирмишдир. О, бир мцддят Бакы шящяринин орта мяктябляриндя мцяллим вязифясиндя чалышмыш, Азярбайъан Дювлят Педагожи Институтунун сабиг педагоэика-психолоэийа кафедрасында елми ишлярини иъра етмякля бярабяр, щямин институтда 1961-ъи илдя тяшкил етдийи хариъи дилляр кафедрасына узун мцддят рящбярлик етмишдир.

Гярби Авропа вя Йахын Шярг дилляринин юйрянилмясиня вя щямин дилляр цзря тяръцмя ишиня тялябатын артмасы иля баьлы Я.Р. Йя’губи 1988-ъи илдя, «Полиглот Елми-Техники Ъямиййят» адлы Республикада илк юзял тяръцмя вя тядрис мцяссисясини тясис етмишдир. Щазырда, Ъямиййят «Полиглот Елми-Техники Ширкяти (тяръцмя мяркязи ады иля фяалиййят эюстярир.

Я.Р.Йя’губи Азярбайъан Республикасынын али мяктябляринин щуманитар факцлтяляри цчцн фарс, франсыз дилляри вя яски Азярбайъан йазысы цзря Азярбайъан Республикасы Тящсил Назирлийи тяряфиндян тясдиглянмиш илк тядрис програмлары, дярсликляр вя дярс вясаитляринин мцяллифидир. О, няшр етдирдийи ясярляриндя, ян гядим заманлардан башламыш та ХХ ясрин яввялляриня гядяр Азярбайъанда тялим-тярбийя мядяниййяти, тящсил вя педагожи фикир тарихи цзря бу эцня гядяр мятбуатда нязяр-диггятдян кянарда галмыш бир сыра цмдя мюв­зу­лары, о ъцмлядян, мцсялман мяктябинин тякамцл тарихини – бу инкишаф просесиня ислам мядяниййятинин тясирини вя ислам мядяниййяти тарихиндя азярбайъанлы алимлярин ролуну арашдыр­маьа сяй едян илк мцял­лифдир. 100-дян чох чап олмуш ясярляри вардыр. Щазырда Азяр­байъан Дювлят Педагожи Университетинин профессору вязифясиндя ча­лышыр.

Yagubi Asad Mirza-Rza oglu was born in 1922 in Astara city (Iran). He graduated from Astara secondary school named after Khakim Nizami. He continued his education in the 12-year college “Al-borz” in Tehran, which he finished in 1944. In the same year, he entered veterinary faculty of the Tehran University. In 1946-1947 A.Yagubi was contributing to editions of several main Tehran newspapers, was engaged in translation activity. His journalistic articles and brochures translated from Azerbaijanian into Persian were published in Tehran under the name of “Khazar”. After immigration into the former Soviet Union, A.Yagubi graduated with honor from Azerbaijani State Pedagogy Institute of Foreign Languages (present Institute of Foreign Languages). Having received a teacher’s diploma, he worked as a teacher in Baku secondary schools for a period of time. A. Yagubi combined his teacher’s work with scientific activity performing scientific tasks at the former chair for pedagogy and psychology of Azerbaijani State Pedagogy Institute. At his initiative, in 1961 a chair for foreign languages was established at that institute and A.Yagubi was in charge of the chair for many years.

In 1988, taking into consideration an increase of interest in learning of the West-European and Near-Eastern languages in Azerbaijan and a demand for translation activity with the above mentioned languages, A. Yagubi established the first in the republic private entity “Scientific and technical society “Polyglot” for translation and teaching of foreign languages.

A.Yagubi was an author of the very first teaching programs, text books and course books of Persian and French languages which were approved by the Ministry of Education of the Azerbaijan Republic, and the text books for studying of ancient Azerbaijani written languages (on Arabian graphics) for the Arts faculties of the institutes. He was also a first author researching the most important historical topics of culture of teaching and upbringing, education and pedagogy studies in Azerbaijan from the ancient times till the beginning of the 20th century, including history of the muslim school development; some of his studies have not been considered properly in press so far. A.Yagubi has written and published more than 100 scientific works. At present, A.Yagubi is a professor at the Azerbaijani State Pedagogy University.


Ягуби Асад Мирза-Рза оглы родился в 1922 г. в городе Астаре (Иран). Закончил Астаринскую неполную среднюю школу им. Хакима Низами. Продолжил образование в 12-летней средней школе «Аль-борз» в Тегеране, которую окончил в 1944 г. В том же году поступил на ветеринарный факультет Тегеранского университета. В 1946-47 гг. А. Ягуби сотрудничал с редакциями ряда центральных газет Тегерана, занимался переводческой дея­тельностью. Его публицистические статьи и брошюры пере­ве­ден­ные с азербай­джан­ского на персидский язык издавались в Теге­ране под псевдонимом «Хазар». После эмиграции в б. Советский Союз, А. Ягуби с отличием окончил Азербайджанский Государ­ственный Педагогический Институт Иностранных Языков (ныне – Институт Иностранных Язы­ков). Получив диплом препо­давателя, некоторое время работал учи­телем в средних школах г. Баку. Преподавательскую деятельность совмещал с научной, выполняя научные работы на б. кафедре педагогики и психологии Азербайджанского Государственного Педагогичес­кого Института. По его инициативе в 1961 г. в этом вузе была создана кафедра иностранных языков, возглавляемая на протяжении многих лет самим А.Ягуби.

В 1988 г., учитывая повышение в Азербайджане интереса к изуче­нию языков народов Западной Европы и Ближнего Востока и пот­ребность к переводческим работам с этих языков, А.Ягуби учредил первое в республике частное предприятие «Научно-техническое общество «Полиглот» по переводу и обучению иностранных языков.

А.Ягуби - автор первых утвержденных Министерством Обра­зо­вания Азербайджанской Республики учебных программ, учеб­ников и пособий по персидскому, французскому языкам, изуче­нию старой азербайджанской письменности (по арабской графи­ке) для гумани­тарных факультетов вузов. Он также является пер­вым автором, иссле­довавшим наиболее важные темы по истории культуры обучения и воспитания, образования и педагогической мысли в Азербайджане, с древнейших времен до начала ХХ века, в т. ч. по истории эволюции мусульманской школы, на которые до сих пор в печати не было обращено должного внимания. А.Ягуби написаны и изданы более 100 научных трудов. В настоящее время А.Ягуби является профессором Азербай­джан­ского Государственного Педагогического Университета.

Э И Р И Ш
Бу вя йа диэяр яразидя мяскунлашан ибтидаи инсанлар тяряфиндян щяйата кечирилмиш кортябии-мягсядйюнлц юйрятмя вя юйрянмя актлары барядя, ян гядим тарихи абидялярин вя археоложи тапынтыларын тящлили-юйрянилмяси ясасында мцяййян тясяввцр ялдя етмяк олур. Азярбай­ъан яразиси гядим тарихи-мядяни абидялярля зянэин олан бир юлкядир. Бу мадди абидялярин кюмяйи иля гядим мядяниййят вя тяфяккцрцн ибтидаи цнсцрляри иля ялагядар олан анлайышлара истинадян Азярбай­ъанда да тялим, тящсил вя педагожи фикрин гядим илкин чаьларыны, тарихи бцнюврясини ашкарламаг мцмкцндцр. Мяъмуядя Азярбайъанда ян гядим маариф оъагларынын, тялим-тярбийя иши мядяниййяти цнсцрляринин илкин нцмунялярини дя ашкарламаьа сяй эюстярилмишдир.

Азярбайъанда бир сыра маьараларда ялдя едилмиш мадди мядя­ний­йят галыглары ясасында ибтидаи иъма гурулушунда йашайан инсанларын щя­йаты, мяишят вя тясяррцфат ишляри иля баьлы кортябии шякилдя щяйата кечирилмиш тярбийя ишляри барядя дя мцяййян тясяввцр йараныр. Иъма гурулушунда аьсаггал дядя-бабалар мяслящят верян вя юйрядян шяхсляр олмушлар. Заман кечдикъя аьсаггал дядя-бабалара ситайиш айинляри мейдана эялмишдир. Бу, е.я. икинъи минилликдя Азярбайъанда йайылмыш гядим бюйцк даш абидялярдя дя (Мегалит абидялярдя) юз яксини тапмышдыр. Мцгяддясляшдирилмиш даш абидялярин бир гисми- мя’бядляр тядриъян пирляр вя «Баба» компонентли йашайыш йерляри шяклиндя арайа эялмишдир1. Мя’бядлярдя дини айинляр кечирилир, анимистик тясяввцрляр щярякятлярдя ифадя едилирди. Бу васитя иля аьсаггал дядя-бабалар иъма цзвляринин мянявиййатына тясир эюстярир, иъма ишляриня дя рящбярлик едирдиляр. Бу мянада щямин мя’бядляри Азярбайъанын ян гядим сакинляринин илк ибтидаи «маариф оъаглары» кими гиймятляндирмяк олар.

Овчулуг Азярбайъан яразисиндя ян гядим тясяррцфатын ясасыны тяшкил етмишдир. Овчулуг ямялиййаты вя айинляр мярасимляринин эянъ нясля юйрядилмяси вя йаддашларда галмасы цчцн шякил йазыларындан истифадя едилмишдир. Инсанларын варлыг щаггында дцшцнъяляринин тядриъян эенишлянмясиня уйьун олараг тябият щадисяляри барядя бясит шякил йазысы тясвирли-сцжетли шякил йазысы (пиктографийа) сявиййясиня инкишаф етмишдир. Беля ки, цмуми анлашма васитяси олмаг етибариля бу мярщялянин шякил йазыларында иътимаи щадисяляря, айинляр мярасимляриня, тябият вя каината аид анимистик вя космогоник тясяввцрляр символик ишарялярля даща ящатяли ифадя олунмаьа башламышдыр. Газах районунун Баба-Дярвиш адлы гядим йашайыш мяскяниндян тапылмыш е.я. ЫВ миниллийин енеолит габлары цзяриндяки габарыг ишаряляр, Кялбяъярдян тапылмыш тунъ кямярин, еляъя дя ъянуби Азярбайъанын мяшщур Зивийя хязинясиндян ялдя едилмиш е.я. ВЫЫЫ ясря аид олан гызыл йахалыгдакы тясвирляр буна йахшы мисал ола биляр.

Иътимаи щяйат вя идеолоэийанын мцхтялиф сащяляриня аид тясвирли-сцжетли шякил йазыларынын эениш йайылмасы вахтиля Азярбайъанын гядим сакинляри арасында пиктографийа мядяниййятиня аид юйрятмя-юйрянмя ишинин варлыьыны вя инкишафыны билдирир. Шякил йазыларындан баш чыхартмаг вя йа мцяййян ифадяляри тясвирли-сцжетли шякил йазылары васитясиля тяъяссцм етдирмяйи баъармаг гядим Азярбайъанын иъма-гябиля щяйатында савадын мязмунуну тяшкил етмишдир.

Иъма-гябиля савадына йийялянмиш аьсаггал дядя-бабалар мцвафиг билик вя тяърцбялярини «маариф оъагларында» мяшгляр просесиндя эянъляря юйрядирдиляр.

Миладдан яввял 12-10-ъу минилликляря аид олан Гобустанын гайацстц рясмляринин1 тящлилиндян беля мялум олур ки, тярбийя, овланаъаг щейваны сярбяст нишана алмаг вя силащдан (низя, ох, каман) баъарыгла истифадя етмяк, еляъя дя садя ямяк алятляри вя силащ дцзялтмяк вярдишлярини эянъляря ашыламагла мящдудлашмышдыр. Мяишят мядяниййяти ися щям тясвирли йазылар, щям дя мярасим вя ойун рягсляри васитясиля юйрядилирди. Рягсляр просесиндя эянълярдя бирэя ямяйя щявяс, ъясарят, гочаглыг вя чевичлик кейфиййятляри дя фор­ма­лашырды. Пиктограмларын тящлили ясасында Азярбайъанда рягс вя рясм мядяниййятинин инкишаф тарихиня аид мараглы фикирляр иряли сцрмяк олур. Тясвирли-сцжетли шякил йазылары гядим сакинлярин щям дя тяфяккцр тярзини вя бу дюврляря мяхсус олан юйрятмя актларынын, тябири ъайиз эюрцнярся, тялим вя тярбийя иши мядяниййяти цнсцрляринин илкин вя ибтидаи шякилдя варлыьыны сцбут едян дялилляр кими баша дцшмяк олар. Ибтидаи иъма-гябиля вя тайфа гурулушунда бясит тярбийя ишляри рцшеймляринин формалашмасы тяхминян беля иди.

Миладдан яввял Ы миниллийин башланьыъында, Манна тайфа гурулу­шунда шякил йазылары даща эениш йайылмышдыр. Бу шякил йазыларында ясасян Зярдцшт дининдян эялян яфсаняви варлыглар вя дини тясяввцрляр якс етдирилирди. Тясвирли-сужетли йазылар ъямиййятин ясасян идеоложи тялябляриня, дини тясяввцрляриня хидмят едир, сещр вя ъадуэярликдя истифадя олунурду. Урмийа эюлцнцн ъянубунда йерляшян Щясяняли адлы мянтягядян тапылмыш археоложи тапынтылар сырасындакы «Гызыл ъам» пиктограмынын мязмунунун шярщи иля баьлы сянятшцнас Н. Рзайев беля йазыр: «Гоша гоч цстцндя чылпаг вязиййятдя, йанлара ачылмыш ялляри иля юртцйцнц тутмуш щалда су, хейир вя бярякят илащяси Анащид, йениъя доьулмуш ушаьын кащин тяряфиндян дуаланмасы, дцшмян цзяриндя гялябяни хябяр верян ъарчы вя с. тясвир едилмишдир. Атяшпярястлик мябядиня мяхсус олан бу ъамдан (эюрцнцр) гураглы­ьа, (гытлыьа), сонсузлуьа вя с. мящрумиййятляря гаршы кечирилян дини сещркарлыг айинляриндя истифадя едилирмиш».

Доьрудур, бу дюврлярдя пиктограмларын эениш йайылмасы Азяр­байъанда вахтиля мцвафиг юйрятмя вя юйрянмя (тялим вя тяяллцм) ишляринин дя варлыьыны тясдигляйян дялиллярдир. Анъаг, бу, тялим вя тярбийя ишинин систем щалына дцшмяси вя мцтяшяккил шякилдя щяйата кечмяси мянасында баша дцшцлмямялидир. Манна тайфа гурулушунда шяр щадисяляринин (зцлмят, гураглыг, гытлыг, хястялик вя с.) гаршысы алынмаг цчцн бцтляря йалварылыр, сещр вя ъадуйа ял атылырды. Буна эюря дя мцтяшяккил ямяк фяалиййятиня, планлы юйрятмя-юйрянмя ишиня ещтийаъ дуйулмурду. Мидийанын иътимаи щяйатында ися тябиятин даьыдыъы гцввяляринин тясириня гаршы мцгавимят вя мцбаризя мейли, мцтяшяккил ямяк фяалиййяти, мцвафиг тялим вя тярбийя зяруряти дуйулмушдур. Бу идеоложи дяйишмя Мидийада синфи тябягяляшмя вя зороастризмин йайылмасы вя щаким мювге тутмасы иля дя баьлы иди.

Азярбайъанда мцтяшяккил тялим вя тярбийя системинин йаранмасы, яслиндя, зороастризм фялсяфяси вя айинляри иля баьлы олмушдур. Зярдцшти тящсил мцяссисяляри барядя мянбялярдя конкрет мялумат йох дяряъясиндядир. Анъаг бу да мялумдур ки, тялим-тярбийя иши ясасян зярдцшти мя’бядляриндя-атяшэядялярдя апарылырды1. Дюврцн ян мютябяр вя мяшщур атяшэядяси – Азяргошнясб Азярбайъанда йерляширди. Х ясрин бюйцк яряб тарихчи-ъоьрафийашцнасларындан олан ял-Мяс’удинин2 (…-956) «Китаб ят-тянбищ вя ял-ишраф» вя Йагут ял-Щямявинин3 (1179-1229) «Мо’ъям ял-болдан» ясярляриндя, еляъя дя Ябу Дуляф Мис’яр ибн ял-Мцщялщилин (Х яср)1 «Икинъи китаб» адлы ясяриндя верилян мцвафиг мялуматлардан да бу нятиъяйя эялмяк олур ки, вахтыля Шиз (Эянъяк) шящяриндя йерляшян мющтяшям вя язямятли бир мядяниййят вя тялим комплекси зярдцшти мя’бяди, (Азяргошнясб) олмушдур. Иран вя Орта Асийа зярдцшти мя’бядляри цчцн рущани кадрларын йетишдирилмяси мящз бурада щяйата кечирилирди. Мцяллимлик вязифяси ися щирбод (щирбяд) адланан рущаниляря щяваля едилирди2. Эюрцнцр, бцтцн Иранда вя Орта Асийада атяшпярястлярин баш мя’бяди сайылан Азяргошнясб3 комплекси вахтыля Йахын Шярг вя Орта Асийа юлкяляри цчцн ян мцщцм мядяниййят, елм вя али тящсил мяркязиня чеврилмишдир.

Азярбайъанда ВЫЫ йцзилликляря гядярки орта ясрляря аид мядя­ниййят, маариф вя педагожи фикир, щямин дюврлярдя зярдцшти идеолоэи­йасы вя маарифи иля йанашы, Йахын вя Орта Шяргдя дя инкишаф едян мядяниййят вя маарифин тясириндян кянарда галмамышдыр. О ъцм­лядян, ЫВ вя В ясрлярдян етибарян Сурийа Нясибейн академийа­сынын мязунлары вя мцяллимляри Азярбайъанын гядим Албан кился­ляриндя исявилийин тяблиьи иля йанашы маариф вя тящсил ишляринин тяшкилиндя бир баша иштирак етмишляр4.



Азярбайъанда ВЫЫ ясря гядяр ясасян Зярдцшт вя христиан мяктяб­ляри системи мювъуд олмушдур. Христиан мяктябляри юзцнцн тядрис програмына эюря Зярдцшт мяктябляриня нисбятян даща инкишаф ет­мишдир. Беляки, Зярдцшт мяктябляриндя йазы вя оху тялим едилмядян Авеста материалы шифащи йолла юйрядиляряк язбярлядилирди. Христиан мяктябляриндя ися В ясрдян етибарян йазы вя оху тялим едилирди.

ВЫЫ ясрдя Йахын вя Орта Шяргдя исламиййятин йайылмасы иля баьлы Азярбайъанда тялим, тящсил вя педагожи фикир ислам мядяниййяти иля баьланмышдыр1. Ислам мядяниййяти бцтцн мцсялман халгларынын эюркямли мцтяфяккир нцмайяндяляринин вя маарифпярвяр дювлят хадимляринин сяйляри нятиъясиндя йаранмышдыр. Бу мядяниййятин йаранмасында Азярбайъан алимляринин дя хидмятляри аз олмамышдыр.

Щяля ЫХ ясрдя яряб дилли Иранлы алим Ибн Гутейбя Динявяри (828 - 889)2 «Мядинядя еля бир мявали шаир йохдур ки, о яслян Азярбайъанлы олмасын»3 – дейя, Ярябистанда сакин олуб яслян Азярбайъанлы олан шаирлярин вахтыля яряб иътимаиййятинин диггят мяркязиндя олдугларыны билдирмишдир. Бу шаирляр ичярисиндя ВЫЫ- ВЫЫЫ ясрляря аид ярябдилли Азярбайъан поезийасынын эюркямли нцмайяндяляри кими Исмайыл ибн Йяссар, Муса Шящяват вя Ябу-л-Аббас Я’ма щаггында Ябц-л-Фяряъ ял- Исфящанинин (897-967) ял-Яьани китабында мялумат вардыр. Щямин шаирлярин поетик йарадыъылыгларында яхлаги кейфиййятлярин тяблиьиня йер верилмяси диггяти чякян мараглы щалдыр. Беля мялум олур ки, онлар яхлаги кейфиййятлярин йени мязмунда тяблиьи цчцн поезийа мядяниййятини ялверишли васитя щесаб етмишляр4.

Щиъри ЫХ ясрин биринъи йарысында «Ехван ос-сяфа» адланан эизли бир ъямиййят5 Йахын вя Орта Шярг мцсялман юлкяляриндя, о ъцм­лядян, Азярбайъанда ясасян дцнйяви елмлярин эениш тяблиьи иля мяшьул олмушдур. Бу ъямиййят дини Йунан фялсяфяси ясасында изащ едир, ону зийанлы ялавяляр вя мювщуматдан азад едиб мцсялман аляминдя бир идеоложи интибащ йаратмаг ниййяти иля чалышмышдыр. «Ехван ос-сяфа» ъямиййятинин рящбяр щей’ятини тяшкил едян беш философлардан бири, Яли ибн–Щарун яз-Зянъани Ябу-л-Щясян азярбайъанлы олмушдур. Бясря шящяриндя йерляшян бу ъямиййятин яряб дилиндя йаздыьы 51 рисаля вахтиля бцтцн мцсялман юлкяляриндя, о ъцмлядян, Азярбайъанда мц­тя­рягги даиряляр тяряфиндян бюйцк ряьбятля гаршыламышдыр.

Бу да инкаредилмяз фактдыр ки, ВЫЫ-ХЫВ ясрлярдя Азярбайъанын яряб вя фарс дилляриндя йазан ядиб шаирляри, философлары вя алим мцдяррисляринин (мцяллимляринин) йетишмясиндя онларын шяхси истедад­лары иля йанашы ислам мядяниййятинин бюйцк ролу олмушдур. Щямин ясрлярдя мейдана эялмиш яряб-фарс дилли Азярбайъан мядяниййяти ися юз нювбясиндя дини, ядяби вя фялсяфи дцшцнъя сащясиндя юз нцмайян­дяляринин йарадыъы йениликляри вя ямяли-педагожи фяалиййятляри иля ислам мядяниййятинин инкишаф тарихиня гиймятли тющфяляр вермишляр. Она эюря дя, Азярбайъанда да ВЫЫ-ХЫВ ясрлярдя мяктяб, тящсил вя педагожи фикир тарихини юйрянмяк цчцн ислам мядяниййятинин инъиля­рин­дян сайылан вя мящз бу дюврлярдя парлайан Ябу-л-Щясян Яли ибн-Щарун яз-Зянъани (…-…), ял-Бярдя’и (…-…), Ябу-Зякяриййа Хятиб Тябризи (1030-1109), ял-Мярянди (1089-1146), Ейнялгцзат Мийаняъи (1099-1131), Шищабяддин Сцщрявярди (1154-1191), Хагани Ширвани (1120-1199), Низами Эянъяви (1141-1209), Сираъяддин Урмяви (1198-1283), Гасым Январ (…-1434) кими Азярбайъанын эюркямли алим мцдяррисляри вя мцтяфяккирляринин елми, педагожи фяалиййят­ля­рини, онларын яряб – фарс дилляриндя йаздыглары ясярляри арашдырмаг ла­зым эялир1.

Мцсялман дцнйасынын фяхри сайылан орта ясрлярин ян мяшщур тядрис мяркязи – Баьдад Низамиййя мядрясяси ислам мядяниййяти­нин инкишафы тарихиндя мцстясна бир мювге газанмышдыр. Баьдад Низа­миййя мядрясясинин елми-педагожи фяалиййятиндя дя азярбай­ъанлы алимляр фяал иштирак етмишляр. О ъцмлядян, Ябу Зякя­риййа Хятиб Тябризи (1030-1109) вахтиля ян мютябяр тядгигат вя мцталия мяркязиня чеврилмиш Баьдад Низамиййя мядрясяси китаб­ха­насынын ясасыны гоймуш, бурада хидмят-иш гайдаларыны мцяййянляш­дир­мишдир. Юзцнцн елми ясярляри иля яряб филолоэийасыны зянэинляшдирмиш Хятиб Тябризи эюркямли мцдяррис кими Баьдад Низамиййя мядрясясинин бир чох алим мя’зунларынын мцяллими олмушдур1. Вахтиля Низамиййя мядрясясинин мя’зуну олан Ябунняъиб Сцщрявярди (1097-1168) ися сонралар Низамиййя мядрясясиндя мащир мцдяррис кими танынмыш2 вя щямин мядрясяйя 1150-1152-ъи иллярдя рящбярлик етмишдир.

Баьдад Низамиййя мядрясясинин эюркямли алим вя мцдяррисляри сырасында Ябцлфязл Мащмуд ибн Ящмяд Ярдябили (…-1228), Таъяд­дин Ящмяд ибн Щцсейн Урмяви (… - 1255), Шцщабяддин Ябул Мц­нагиб Мащмуд ибн Ящмяд Зянъани3 (… - 1258) вя диэяр азяр­байъанлыларын адларына да орта ясрлярин яряб мянбяляриндя тясадцф едилир.

Баьдад Низамиййя мядрясясинин мя’зуну олан Ся’ди Ширази (1184-1291) кими дцнйа шющрятли дидактик мцтяфяккир шяхсиййятляр сырасында щямин мядрясянин азярбайъанлы мя’зун алимляриндян «Бяди’» лягяби иля мяшщур олмуш Ябцлмцзяффяр Ябдцссямяд ибн Щцсейн Зянъани (… - 1158), Ябубякр ибн Шярвани, Ялаяддин Мящяммяд ибн Ящмяд Сялмасинин (… - 1240), еляъя дя Дямяшг, Мусел, Йямян шящярляринин мядрясяляриндя мцдяррисликля мяшьул олан азярбайъанлы алимлярин адлары чякилир. Орта ясрлярдя Ираг, Фялястин, Тцркийя, Иран, Орта Асийа юлкяляриндя вя Яфганыстанда Баьдад Низамиййя мядрясяси нцмунясиндя тясис едилмиш али тящсил оъагларында4 да мцдяррисликля мяшьул олмуш азярбайъанлы алимлярин фяалиййяти истисна едилмир.



Йухарыда гейд етдийимиз кими ясасян ВЫЫ-ХЫЫ ясрляря гядяр Азярбайъанын ядибляри, мцтяфяккирляри билаваситя яряб тящсил мцясси­сяляриндя юзляринин елми-педагожи фяалиййятляри иля ислам мядяниййяти тарихиня гиймятли тющфяляр вермишляр. Бу иш, ХЫЫЫ-ХЫВ ясрлярдя Азярбайъанын юзцндя тясис едилмиш нящянэ тящсил оъагларынын вя елми мяркязлярин фяалиййяти иля давам етдирилмишдир. Бу тящсил вя елм мяркязляриндя мцхтялиф Шярг юлкяляриндян дя ъялб едилмиш тялябяляр илащиййат, тябабят, рийазиййат, нцъум вя ядябиййат фянляри цзря тящсил алыр, адлы-санлы алимляр вя философлар рийазиййат, астрономийа вя фялсяфя сащясиндя елми вя педагожи ишлярля мяшьул олурдулар. Нясиряд­дин Тусинин рящбярлик етдийи Мараьа Елмляр Академийасындан, Фязлуллащ Ряшидяддинин башчылыг етдийи 7000 тялябя тящсилини вя 400 елм адамларынын педагожи фяалиййятини юзцндя ещтива едян Тябриз Ряб’и Ряшиди Университетиндян сющбят эедир1. Истяр ХЫЫЫ яср Мараьа Академийасынын истярся дя ХЫВ яср Тябриз Ряб’и Ряшиди Универ­ситетинин елми-педагожи фяалиййятиндя Нясиряддин Туси вя Фязлуллащ Ряшидяддин кими енсиклопедист алимляр башда олмагла мцсялман аляминин ян нцфузлу алим-мцдяррисляри иштирак едирдиляр. Тялябялярин вя мцдяррис алимлярин мяшьул олдуглары бу елми мяркязлярин китаб­ханаларында елмин мцхтялиф сащяляри цзря он минлярля надир ялйаз­малары топланмышды. Мцсялман юлкяляриндя мядяниййят вя маариф ишляринин инкишафына Мараьа, Тябриз, Зянъан али тящсил мцяссисяляри вя елми мяркязляринин ящямиййятли тясир эюстярмяси данылмаздыр. Еляъя дя, орта ясрлярдя Йахын вя Орта Шяргдя формалашан елми-педагожи дцшцнъянин дя Азярбайъанда маариф вя тящсил ишляринин ирялилямясиня тясирини инкар етмяк олмаз. Щятта ХВЫЫ ясрдя беля яряб алим мцдяррисляринин Азярбайъанда, о ъцмлядян, Шамахы академи­йасында педагожи фяалиййятля мяшьул олдуглары щаггында фактлар вардыр2. Орта ясрляр бойу йаранмыш Ислам мядяний­йяти вя маарифинин хцсусиййятлярини щятта ХЫХ ясрин ЫЫ йарысында да Азярбайъан халгынын мядяниййят вя маарифинин инкишаф тарихиндя излямяк мцм­кцндцр. Бу мядяниййятляр бир-бири иля сых ялагядя инкишаф етмишляр. Доьрудур, Азярбайъанын иътимаи хадимля­ри­нин, габагъыл мяктяб нцмайяндяляри вя педагогларынын дцнйаэю­рцшляриня чохясрлик ислам идеолоэийасынын ян’яняви тясирини ХЫХ ясрдян етибарян Русийанын, гисмян дя Авропанын мцтярягги елми-педагожи фикринин тясири цстяляйирди. Буну М.Ф.Ахундовун, Зейналабидин Мараьайы­нын, Мирзя Ябдцррящим Талыбовун йара­дыъылыьында, хцсусиля дя Щясян­бяй Зярдабинин «Якинчи» гязе­тиндя вя Ъялил Мяммяд­гулуза­дянин «Молла Нясряддин» журна­лында, еляъя дя, о дюврцн бир чох ядибляри­нин ясярляриндя мцшащидя етмяк олур. Анъаг бцтцн бунлара бахма­йараг орта ясрлярдя олдуьу кими, ХЫХ ясрдя дя Азярбайъанда габагъыл мяктяблярдя тящсил вя педагожи фикир щягиги ислам мя­дяниййяти вя маарифиндян дя гидаланмыш, бу фактордан тамамиля тяърид олунмамышдыр1. Бу баьлылыьы, даща доьрусу, ислам мядяний­йятинин ян’яняви тясир давамиййятини М.Ф.Ахундовун «Ялеф­ба-йе ъядид» (1839-1850), Гафгаз Шейхцлислами Ящмяд Щцсейнза­дянин «Мояллем ол-ятфал» (Тифлис, 1879), М.Я.Талыбовун «Сяфине-йе Талеби» (Истамбул, 1894-1896), Мирзя Йусеф Тябризинин «Эянъине-йе данеш» (Бомбей, 1884), Мирзя Щясян Рцшдиййянин «Вятян дили» (Тябриз, 1894) адлы дярсликляриндя айдын эюрмяк олур. Бу дярслик­лярин бязиляриндя, о ъцмлядян, «Мояллем ол-ятфал» китабында са­вад тялими методу иля баьлы яряб филолоэийасы тарихиндя ян эюркямли грамматик вя яряб лексикографийасынын баниси кими мяшщур олан Хялил ибн Ящмяд (718-791) вя Мисир грамматика мяктябинин нцмайяндяси Ибн ял-Щаъиб (1178-1249) кими ВЫЫЫ, ХЫЫЫ яср яряб дилчи алимляринин идейалары, Мирзя Щясян Рцшдиййянин «Вятян дили», Ряшид бяй Яфяндийевин «Ушаг баьчяси» (Истамбул, 1898) дярслик­ляриндя ися ХЫ яср Мащмуд Кашьаринин «Луьат ят-тцрк» дярслийин­дяки тцрк йазы тяърцбяси юз яксини тапмышдыр.

Йухарыда эюстярилян дярсликляр ХЫХ ясрин ЫЫ йарысында мяшщур йениметодлу («Цсул-е ъядид») дярс китаблары олараг мцяллифляри педагожи йарадыъылыгларында Авропада вя 1860-ъы иллярдя Русийада инкишаф едян мцтярягги педагожи идейалардан вя йени тяърцбялярдян дя файдаланмышлар.

Беляликля, Азярбайъанда тялим-тящсил, педагожи фикир тарихи ислам мядяниййятинин тясири алтында олмагла бярабяр ХЫХ ясрин йени педагожи наилиййятляриндян дя бящрялянмишдир. Буна эюря дя Азяр­бай­­ъанын тялим-тящсил вя педагожи фикир тарихи хцсуси бир зянэинлийя маликдир. Бунун щяртяряфли ишыгландырылмасы йалныз йарадыъы бир коллектив ямяйин нятиъясиндя мцмкцндцр1.

Азярбайъанда мядяниййят, маариф, тящсил вя педагожи фикир тари­хи иля баьлы бу эцня гядяр ишыгландырылмамыш сящифяляр чохдур. Доь­ру­дур, Азярбайъанда мяктяб вя педагожи фикир тарихи тядги­гатчылар тяряфиндян арашдырылмыш, бу сащядя файдалы ишляр эюрцл­мцшдцр. Бу барядя доктор Хялил Фикрятин «Тярбийя вя тядрис тарихи, Ы щисся» (Бакы, 1926) адлы ясяри хцсуси иля диггяти ъялб етмякдядир.

Доктор Хялил Фикрят «Тярбийя вя тядрис тарихи» китабында ислам тялим-тярбийя мядяниййяти тарихи иля баьлы мцсялман аляминин ян дяйярли йазылы дидактик абидяляриндян Имам Эязалинин (1063-1112) «Ещйа ол-Олум яд-Дин», Кейкавусун (1022-1068) «Габуснамя» вя диэяр охшар ясярлярля Азярбайъанын педагожи иътимаиййятини таныш етмишдир. Ян мараглысы будур ки, «Ислам вя тцрк тярбийясинин мцфяссял бир тарихинин йазылмасы» щясряти иля йашамыш1 доктор Хялил Фикрят тцрк дцнйасынын илк ядяби-мянзум вя дидактик поемасы олан «Эудатгу Билик (Пилик)» ясярини Азярбайъан мятбуатында илк дяфя олараг арашдырмышдыр. «Ясяр башдан ашаьы дидактик мащиййятдя­дир»2 – де­йян Др. Хялил Фикрят поеманын дидактик мязмуну барядя эениш мялумат вермишдир. Бу Уйьур йазы абидяси Беласаьунлы (Баласа­гунлу) Йусуф Хасс Щаъиб тяряфиндян щиъри 463 (1070-1071)-ъи иллярдя Кашьарда гялямя алынмышдыр. Щямин ясяри мяшщур тцрко­лог В.Радлоф алманъа шярщ етмяйя чалышмышдыр3. Др. Хялил Фикрят ися В.Радлофун алман дилиня тяръцмя етдийи нцсхядян истифадя етмишдир. Бунунла да о, ислам мядяниййятиндян тясирлянмиш илк тцрк дидактик поемасы, «Эутадгу Билийин» - вахтиля тцрк халгларынын педагожи фикир тарихиня бяхш едилмиш бу гиймятли бир тющфянин варлыьыны Азярбайъан мятбуатында ачыгламышдыр. Беля йазылы абидяляр юз профессионал педагожи арашдырмаларыны эюзляйир.

«Азярбайъан Тарихи Музейинин Ясярляри»ндя М.А. Тащирза­дянин 1960-1970-ъи иллярдя няшр етдирдийи елми ишляриндя ХЫХ яср Азярбайъан мяктяби барядя, архив материаллары ясасында сон дяряъя дягиг мялу­мат верилмишдир. 1989-ъу илдя Москванын «Педагоэика» няшриййаты тяряфиндян няшр олунмуш «Азярбайъан ССР педагожи фикир антолоэийасы» (тяртибчиляр: Я.Я.Аьайев, Я.Ш.Щашимов) адлы фунда­ментал топлу Азярбайъанда педагожи фикир тарихинин юйрянилмяси сащясиндя атылмыш даща ъидди аддымлардан биридир. Азярбайъанда педагожи фикир тарихи барядя Я.Сейидов, Щ.Ящмядов, Н.Моллайев вя с. мцяллифляр тяряфиндян няшр едилмиш ясярляр дя гейд олунмалыдыр. Анъаг Азярбайъанда мяктяб вя педагожи фикир тарихи иля баьлы няшр олунмуш бир чох ишлярдя ъидди сящвляря, тящрифляря дя йол верилмишдир. Бу сащядя бошлуглар да вардыр. Бцтцн бунлар елми-педагожи тядги­гат ишиня ъялб едилмиш эянъ алимляри чашдырмайа билмяз. Бизъя айры-айры дюврляри ящатя етмякля Азярбайъанда тялим, тящсил вя педагожи фикир тарихинин цмуми мянзяряси зямининдя мювъуд чатышмазлыглар, бошлуглар мцяййян дяряъядя ашкарлана биляр. Мящз бу тягдирдя вя кечмишдяки ислам мядяниййяти вя маарифинин инкишафы иля ялагяли шякилдя Азярбайъан халгынын ХХ ясря гядярки мядяниййят, маариф, тялим, тящсил вя педагожи фикир инкишафы тарихини ящатяли, щяртяряфли тящгиг вя тядгиг етмяк олар.

Щазырки мяъмуядя Азярбайъанда ян гядим заманлардан башламыш та ХХ ясрин яввялляриня гядярки дюврцн тялим-тярбийя мядяниййяти, тящсил вя педагожи фикир тарихи иля баьлы бу эцня гядяр мятбуатда лазыми диггят йетирилмямиш бир сыра цмдя мювзуларын, о ъцмлядян мцсялман мяктябинин тякамцл тарихинин арашдырылмасына сяй эюстярилмишдир. Бу ъящятдян мяъмуя Азярбайъанда тялим, тящсил вя педагожи фикир инкишафынын ясас ъыьырларына бялядчи кими эянъ тядгигатчы педагоглара хидмят етмяйи нязярдя тутур. Азярбайъанда тялим-тярбийя мядяниййяти, тящсил вя педагожи фикир инкишафынын кечмишини арайанлар да мяъмуядян файдалана билярляр. Чохиллик елми ахтарышлары, саьламлыьын итирилмяси сябябиндян, тякмилляшдириб моног­ра­фийа шяклиндя тамамламаг язми реаллашмаса да щазырки йазылары Азярбайъанын мядяниййят вя маариф тарихиня кичиъик бир тющфя щесаб едирям. Буна эюря дя сярф едилмиш вахт вя зящмятин тамамиля нятиъясиз галмадыьыны дуйурам1.

****


Мяъмуядя, бир сыра щалларда мювзу охшарлыьы олса да бу вя йа диэярляриндя ялавя олараг верилян йени биликляр вя мялуматлар онлары фяргляндирир. Мятнлярдя алынма сюзлярин, хцсуси исимлярин вя ифадялярин йазылышында бя’зи щалларда ващид орфографийа тяляби позулмуш, чап хяталарына да йол верилмишдир. Чап заманы хариъи диллярдя бир сыра ситатларын, ибарялярин вя мянбялярин Азярбайъан ялифбасы иля верилмиш транскрипсийаларында да техники хяталара раст эялмяк олур. Мяъмуяни, няшринин тезляшдирилмяси зяруряти цзцндян, редактя етмяйя фцрсят галмамышдыр. Бу, баш верябиляъяк гачылмаз щалларын нязяря алынмасы иля баьлыдыр. Мятнляри шяхсян йенидян охуйуб дейилян гцсурлары арадан галдырмаьа фцрсят вя физики имкан олмадыьы цчцн мцяллиф кими тяяссцф едирям, вя, бу гцсурлара эюря щюрмятли охуъулардан яфв етмялярини истяйирям. Охуъулар тяряфиндян иряли сцрцляъяк щяр щансы бир тянгид вя тяклиф цчцн габагъадан миннятдарлыьымы билдирирям.

ВВЕДЕНИЕ
Представление об актах стихийного или целенаправленного обучения, осуществленных первобытными людьми на конкрет­ной территории, можно получить на основании анализа древ­нейших исторических памятников и археологических раскопок. Азербайджан - одна из стран, богатых древними культурно-историческими памятниками. Памятники материальной культуры позволяют исследовать первоначальные этапы становления процесса учения и обучения и формирования педагогической мысли в Азербайджане.

В настоящем сборнике автор освещает первые образцы древ­нейших храмов просвещения, элементов культуры учебно-воспи­тательной работы.

Остатки памятников материальной культуры, обнаруженные в ряде пещер на территории Азербайджана1, дают определенное представление о работах воспитательного характера в период первобытнообщинного строя, связанных с бытом и хозяйственной деятельностью людей. В период общинного строя старейшины общин делились знаниями с молодым поколением, давали им советы. Со временем появился культ аксакалов. Это явление отражено в древних надгробных памятниках - эпитафиях, относящихся к ЫЫ тысячелетию до н.э. (мегалитовые памятники). Часть этих памятников, считающихся священными, до сих пор сохранилась в населенных пунктах в виде храмов, пиров и других святынь, в названиях которых есть слово «баба» («старец»). Религиозные обряды в таких храмах сопровождались действиями, основанными на анимистических представлениях. Таким образом, аксакалы влияли на нравственность членов общины, руководили делами общин. В этом смысле такие храмы можно считать первыми очагами просвещения древнейших жителей на терри­тории нынешнего Азербайджана.

Охота составляла основу самого древнего хозяйства на терри­тории Азербайджана. Для обучения молодых секретам и обрядам охоты, закрепления знаний в их памяти, старшие пользовались своеобразной письменностью с рисунками. По мере расширения представлений людей об окружающей действительности, рисунки о природных событиях развивались до уровня описательно-сюжетного письма - пиктографии. Так, будучи средством обще­ния между людьми в рисунках, относящихся к этому периоду развития, стали пользоваться символическими обозначениями общественных событий, церемониальных обрядов, анемисти­чес­ких и космогонических представлениях о природе и Вселенной.

Наиболее наглядными примерами являются выпуклые знаки-символы на керамических сосудах эпохи неолита – IV тысяче­летия до н.э., обнаруженных в древнем жилище под названием «Баба-Дервиш» на территории Газахского района. Среди них - бронзовый пояс, найденный на территории Кельбаджарского района, рисунки на золотом украшении, относящемся к VЫЫЫ веку до н. э., обнаруженный археологами на кладе «Зивия» («Зивийя», Южный Азербайджан).

Широкое распространение среди древних поселенцев Азербай­джана пиктографической культуры, описательно-сюжетных рисун­ков, относящихся к различным сферам общественной жизни и идеологии, свидетельствует о развитии обучения пиктографии. Умение расшифровать такие письмена-рисунки и выражать через них определенные мысли составляло основное содержание грамоты в общинно-племенной жизни древнего Азербайджана. Аксакалы, овладевшие грамотой на общинно-племенном уровне, в процессе занятий в «очагах просвещения» передавали знания и опыт молодым.

Как показывает анализ наскальных рисунков Гобустана1, относящихся к XII-X тысячелетиям до н.э., воспитательные функции в тот период ограничивались обучением молодежи приемам охоты на животных, умению пользоваться оружием (стрелой, луком, копьем и т.д.), а также навыкам изготовления простейших орудий труда и оружия. Обучение культуре быта осуществлялось с помощью описательного письма, а также в ходе обрядных игр и танцев. В процессе таких танцев у молодежи формировались такие качества как стремление к совместному труду, смелости, бесстрашия. На основе анализа этих пиктограмм можно предположить гипотезы об уровне развития в Азербайджане культуры танца и рисования. Описательно-сюжетные письма могут быть оценены как свидетельства, доказы­вающие наличие у древних жильцов этой территории образа мышления и форм обучения, присущих данному периоду, а также первичных элементов культуры учебно-воспитательной работы. Таковы этапы формирования примитивных видов воспита­тельных работ в период первобытно-общинного и племенного строя в Азербайджане. В начале I тысячелетия до н.э. в племен­ном строе государства Манны пиктограммы стали распро­страняться в более широких масштабах. В рисунках отражались преимущественно мифические существа и религиозные представ­ления, вытекающие из зороастризма. Рисунками пользовались, в основном, в соответствии с идеологическими требованиями общества, они служили религиозным представлениям и магам. Интересно высказывание искусствоведа Н. Рзаева по поводу содержания пиктограммы «Золотая пиала», обнаруженной среди археологических раскопок в населенном пункте Гасанали к югу от озера Урмия: «Здесь изображена богиня воды и плодородия Анаида, в обнаженном виде сидевшая верхом на двух баранах, держа в руках платок, сообщающий о победе над врагом и т.д.». Есть основание предположить, что этой пиалой, принадлежавшей храму огнепоклонников, пользовались при исполнении магических обрядов для спасения от засухи, бесплодия и других лишений.

Действительно, широкое распространение пиктограмм в эти периоды свидетельствуют о наличии в Азербайджане соответс­твую­щих работ по обучению и изучению. Однако это не должно быть понято в смысле организованной системы учебно-воспитатель­ных работ. Потому, что в племенном строе Манны для предотвращения зла (тьма, засуха, бесплодие, болезнь и т.д.) люди молились идолам, прибегали к услугам магов, а в общес­твенной жизни Мидии ощущалось стремление к сопротивлению и борьбе против разрушающих сил природы, необходимость орга­низован­ной трудовой деятельности, и соответствующая учебно – воспи­тательная работа. Подобные идеологические изменения были свя­заны с классовым расслоением в Мидии, распрос­транением зороастризма и его главенствующим положением.

Создание организованной системы учебы и воспитания в Азербайджане в действительности было связано с философией и обрядами зороастризма. В источниках почти отсутствуют конкрет­ные сведения об учебных заведениях эпохи зороастризма. Од­на­ко известно, что учебно-воспитательная работа велась преимущес­твенно в зороастрийских храмах огнепоклонников. Самый извест­ный и авторитетный храм огнепоклонников того периода - Азергошнесб находился на территории Азербайджана1.

Судя по трудам древних авторов – «Китаб ат-тенбих и аль-ишраф» великого арабского историка и географа X века ал-Мас’уди (-956)2, «Му’джам аль-булдан» Ягута аль-Хамави (1179-1229)3 и «Вторая книга» Абу Дулаф Мис’ар ибн ал Мухальхиля (Ябу Дуляф Мис’яр ибн ял-Мцщялщил) (Х век)4, можно сделать вывод, что величественный культурно-учебный комплекс в г. Шиз (Гянд­жак) был именно зороастрийским храмом Азергошнесб. Именно здесь готовили кадры духовенства для зороастрийских храмов Ирана и Средней Азии, а обязанности учителей возлагались на представителей духовенства, которых называли хирбод или хирбад5. Комплекс Азергошнесб1, видимо считавшийся главным храмом огнепоклонников во всем Иране и Средней Азии, в свое время стал важнейшим центром культуры, науки и образования для стран Ближнего Востока и Средней Азии.

Культура, просвещение и педагогическая мысль в Азербайджане эпохи средневековья до VЫЫ века, не остались вне сферы влияния развивающихся на Среднем и Ближнем Востоке культуры и просвещения того периода. В частности, начиная с IV-V веков, выпускники и преподаватели Сирийской Академии На­си­бейн, наряду с пропагандой христианства, принимали непос­ред­­ственное участие в организации просвещения и образования в древних албанских церквях Азербайджана2.

Для освещения истории существования древней школы Азербайджана автор использует пехлевийскую литературу и «Авесту». Используя эти первоисточники, ссылаясь на некоторые памятники армянской литературу V века н.э., а также на ряд фактов «Шарафнаме» Низами Гянджеви и материалы из советской и иностранной литературы, автор приходит к следующему заключению:



  1. В Азербайджане до VII н.э. существовали зороастриская и христианская системы школ.

  2. По сравнению с зороастриской школой учебная программа христианских школ была более развита, так как в зороастриских школах письму и чтению не обучали. В качестве учебного материала в зороастриских школах использовались тексты «Авесты». Они преподносились устным путем и после чего заучивались учащимися наизусть. А в христианских же школах, начиная с V века н.э. учащихся обучали чтению и письму.

Начиная с VЫЫ века, в связи с распространением ислама на Ближнем и Среднем Востоке, учеба, образование и педа­го­ги­ческая мысль в Азербайджане связывались с исламской культу­рой1. Исламская культура создана благодаря усилиям выдаю­щихся мыслителей и государственных деятелей-просве­тителей мусульманских народов. Азербайджанские ученые также имели немало заслуг в создании этой культуры. Еще в IX веке ара­боязычный ученый из Ирана Ибн Гутейба Динавари (828-889)2, сообщал, что поселившиеся в свое время в Аравии поэты азербайджанского происхождения заслужили огромное внимание арабской общественности: «В Медине нет ни одного автори­тетного поэта, который по происхождению не был бы выходцем из Азербайджана»3. В книге Абу-л-Фараджа аль-Исфахани (897-967) «ал-Агани» есть сведения о наиболее выдающихся предс­тавителях арабоязычной азербайджанской поэзии - Исмаил ибн Яссар, Муса Шахават и Абу-л-Аббас А’ма. Заслуживает внимания и тот факт, что в их творчестве уделяется особое место пропа­ганде моральных качеств. Судя по их трудам, они считали поэ­тическую культуру удобным средством для пропаганды нового содержания нравственности4.

В первой половине ЫX века по Хиджры создано нелегальное общество «Эхван ос-сафа»5, занимающееся, в основном, пропа­гандой светских наук в мусульманских странах Ближнего и Сред­него Востока, в т. ч. в Азербайджане. Общество ставило перед собой цель добиться идеологического возрождения в мусульман­ском мире. Освобождая религию от вредных приложений и фанатизма, Общество интерпретировало религию на основе греческой философии. Одним из 5 философов, представляющих руководящий состав общества «Эхван ос-сафа», был азербай­джанец Али ибн Харун-аз-Зенджани Абу-л Хасан. Членами Об­щества, расположенного в г. Басра, написан 51 трактат на арабском языке, пользующийся уважением во всех мусуль­ман­ских странах, в т. ч. в передовых кругах Азербайджана.

Неопровержим и тот факт, что писатели, поэты, философы и ученые Азербайджана VЫЫ-XЫV вв., пишущие на арабском и персидском языках, обязаны не только своим талантам, но и ис­лам­ской культуре и мудэррисам (учителям). Арабо-персоязычная азербайджанская культура тех столетий внесла ценный вклад в развитие исламской культуры, исключительно благодаря твор­ческим новациям и практической педагогической деятельности своих представителей в науке, литературе и философии. Поэтому не случайно, что для изучения истории школы, образования и педагогической мысли в Азербайджане эпохи VII-XIV вв.1 надо ознакомиться с научной и педагогической деятельностью таких выдающихся ученых, педагогов и мыслителей Азербайджана, как Абу-л-Гасан Али ибн Харун Аз-Занджани, ал-Барда-и, Абу-Закария Хатиб Табризи (1030-1109), аль-Маранди (1089-1146), Эйналгузат Мияначи (1099-1131), Шихабеддин Сухраварди (1154-1191), Хагани Ширвани (1120-1199), Низами Гянджеви (1141-1209), Сираджеддин Урмеви (1198-1283), Касим Анвара (… - 1434).

Наиболее известным учебным центром средневековья, считаю­щимся гордостью мусульманского мира, было Багдадское медресе Низамийе. Этот центр занимал исключительно важное место в истории развития исламской культуры. Активное участие в науч­но-педагогической деятельности Багдадского медресе принимали и азербайджанские ученые. В частности, осново­по­лож­ником биб­лио­те­ки Багдадского медресе, ставшего наиболее авторитетным иссле­до­вательским и образовательным центром, был Абу-Закария Хатиб Табризи (1030-1109), установивший порядок работы и правила оказания услуг. Хатиб Табризи, обогативший трудами арабскую филологию, являлся также выдающимся мудэррисом1, учителем многих выпускников Багдадского медресе, впос­лед­ствии ставших великими учеными. Другой азербайджанец – вы­пус­кник этого медресе Абуннаджиб Сухраварди1 (1097-1168), поз­же прославился как один из выдающихся мудэррисов и в 1150-1152 гг. руководил этим медресе.

В арабских источниках эпохи средневековья среди выдаю­щихся ученых и мудэррисов Багдадского медресе можно встре­тить имена Абульфазла Махмуда ибн Ахмед Ардебили (…-1228), Таджеддина Ахмеда ибн Гусейн Урмеви (…-1255), Шухабеддина Абуль Мунагиб Махмуд ибн Ахмед Зенджани2 (…-1258) и других азербайджанцев.

В числе выпускников Багдадского медресе - известных дидак­тиков-мыслителей, Саади Ширази (1184-1291) называются также имена азербайджанских ученых – Абу-л-Музафарра Абду-с-Са­мед ибн Гусейн Зенджани (… - 1158), известного под псевдо­ни­мом Бади’, Абубекра ибн Шервани, Алааддина Мухам­меда ибн Ахмед Салмаси (… -1240), а также других, занимав­шихся педа­гогической деятельностью в медресах Дамаска, Мусель, Йемена. Также не исключается, что в средние века азер­бай­джанские ученые занимались педагогической деятельностью в вузах в Ираке, Палестине, Турции, Иране, странах Средней Азии и в Афганистане по примеру Багдадского медресе Низамийе3.

Как отмечалось выше, азербайджанские писатели и мыслители, занимающиеся научно-педагогической деятельностью преиму­щес­твенно в арабских учебных заведениях, внесли ценный вклад в историю развития исламской культуры. В XIII-XIV веках эта работа продолжена на основе деятельности крупных учебных заведений и научных центров, учрежденных в самом Азербай­джане. Научную и педагогическую деятельность в этих учебных и научных центрах, где обучались также студенты из разных стран Востока медицине, математике, астрономии и литературе, осу­щес­твляли прославленные ученые и философы. В источниках идет речь о Марагинской Академии наук, возглавляемой Насиред­дином Туси, о Тебризском университете Раб’и Рашиди, возглав­ляемом Фазлуллахом Рашидеддином, где обучались 7 тыс. Сту­дентов и 400 ученых занимались педагогической деятельностью1.

В работе Марагинской Академии, а также научно-педагоги­ческой деятельности Тебризского университета Раб’и Рашиди участвовали наиболее авторитетные ученые – педагоги во главе с такими энциклопедистами, как Насиреддин Туси и Фазлуллах Рашидаддин. В библиотеках этих учебных центров находились десятки тысяч редчайших рукописей по различным отраслям науки. Огромное влияние Марагинского, Тебризского, Зенджан­ского вузов и научных центров на развитие культуры и просве­щения в мусульманских странах – факт бесспорный. Одновре­менно нельзя отрицать влияние сформировавшегося в средние века на Ближнем и Среднем Востоке научно-педагогического наследия на развитие просвещения и образования в Азербай­джане. Имеются сведения о том, что даже в XVII веке арабские ученые занимались педагогической деятельностью в Азербай­джане, в т. ч. в Шемахинской академии2. Специфические особен­ности сформировавшейся в период средневековья исламской культуры, его влияние на развитие просвещения азербай­джан­ского народа заметны даже во второй половине XIX века. Хотя эти культуры и развивались в тесной взаимосвязи, тем не менее, начиная с XIX века, традиционное влияние многове­ковой исламской идеологии на мировоззрение общественных деятелей передовых представителей школ и педагогов Азербайджана заметно уступало влиянию передовой педагогической мысли России и, частично, Европы.

Это явление можно наблюдать в произведениях М.Ф.Ахун­дова, Зейналабдина Марагаи, в творчестве Мирзы Абдулрагима Талыбова, особенно в газете «Экинчи» («Пахарь»), учрежденной Гасанбеком Зардаби, в журнале «Молла Насреддин», издаваемом Мирза Джалилом Мамедкулизаде, а также в произведениях многих других писателей того периода. Несмотря на все это, в XЫX веке, как и в эпоху средневековья, сфера образования и педагогической мысли в передовых школах Азербайджана подпитывалась исламской культурой и исламским просвещением; она неполностью была изолирована от воздействия этого фак­тора1.

Данная связь, вернее, продолжение традиционного влияния исламской культуры, прослеживается в учебниках «Алефба-йе джедид» (1839-1850) М.Ф.Ахундова, «Моаллем ол-атфал» (Тифлис, 1879) Кавказского Шейх-уль-Ислама Ахмеда Гусейн­заде, «Сефине-йе Талеби» (Стамбул, 1894-1896) М.А.Талыбова, «Гянджине-йе данеш» (Бомбей, 1884) Мирзы Юсефа Тебризи, «Вэтэн дили» («Родная речь») (Тебриз, 1894) Мирзы Гасана Руштийе. В некоторых из этих учебников, в т. ч. в книге «Моалем ол-атфал» отражены идеи Халила ибн-Ахмеда (718-791), из­вест­ного, как основоположник арабской лексикографии и выдаю­щегося грамматика в истории арабской филологии в связи с методом обучения грамоте и представителя Египетской школы грамматики Ибн-Аль Хаджиб (1178-1249), других арабских уче­ных-языковедов VIII-XIII веков, в учебниках «Вятян дили» Мирзы Гасана Руштийе, «Ушаг бахчасы» («Детский сад») (Стамбул, 1898) Рашид бека Эфендиева – опыт тюркской письменности в учеб­ни­ке XI века «Дивани луьат ат - тцрк» Махмуда Кашгари. Авторы назван­ных учебников, составленных во второй половине XЫX века по так называемому «звуковому методу», в педагогическом твор­честве пользовались распростра­нен­ными в 1860-е годы в Европе и России прогрессивными педагогическими идеями и опытами.

Таким образом, учеба, образование и педагогическая мысль в Азербайджане, находясь под влиянием исламской культуры, пополнилась также новыми педагогическими достижениями XIX века. Поэтому история учебно-образовательной и педагогической мысли Азербайджана имеет богатое наследие, которое может быть всесторонне освещено только в результате усилий творчес­кого коллектива1. Изучением истории школы и педагоги­ческой мысли в Азербайджане занималось много исследователей, ими про­делано немало работ в данной сфере, опубликованы моног­рафии и научные труды. С этой точки зрения особое внимание заслуживает работа доктора Халила Фикрета «История вос­питания и обучения, часть I» (Баку, 1926). Благодаря этой книге, педа­го­гическая общественность Азербайджана может ознако­миться с наиболее ценными письменными дидактическими пам­ят­никами мусульманского мира, связанными с историей ислам­ской куль­туры учебно-воспитательной работы, – книгой Имама Газали (1063-1112) «Эхья ол-Олум ад-Дин», «Габуснаме» Онсор аль-Меали Кейкавуса (1022-1068) и другими аналогичными произ­ведениями2. Самое интересное в том, что доктор Халил Фикрет, желающий о «написании подробной истории исламского и тюрк­ского воспитания»3, впервые в азербайджанской прессе изучил трактат «Гудатгу Билик» - первая литературно-поэти­чес­кая и дидактическая поэма тюркского мира. Доктор Халил Фикрет, утверждающий, что «это произведение от начала до конца пронизано дидактической сущностью»4, дал обширную инфор­мацию о дидактическом содержании этой поэмы. Данный уйгур­ский литературный памятник изложен Юсуф Хасс Хаджибом Беласагунлы, в 463-м г. Хиджры (1070-1071 гг.). Известный тюрколог В. Радлоф попытался прокомментировать произве­де­ние, используя немецкий перевод1. Доктор Халил Фикрет, поль­зуясь экземпляром, переведенным В.Радлофом на немецкий язык, впервые в азербайджанской печати сообщил о наличии такого ценного вклада в историю педагогической мысли тюрк­ских народов, каким является первая дидактическая поэма тюрк­ских народов «Гутадгу Билик», созданной именно под влиянием исламской культуры. Подобные письменные памятники ждут профессионального педагогического исследования.

В научных работах М.А.Таирзаде, изданных в 1960-70 гг. «В трудах Музея истории Азербайджана», на основе архивных мате­риалов приведены точные сведения об азербайджанской школе XIX века. Одним из более серьезных шагов, сделанных в направ­лении изучения истории педагогической мысли в Азербайджане, является фундаментальный сборник «Антология педагогической мысли Азербайджанской ССР», изданный в 1989 г. московским издательством «Педагогика» (составители: А.Агаев, А.Гаши­мов). Следует отметить и труды о педагогической мысли в Азербай­джане опубликованные А. Сеидовым, Г. Ахмедовым, Н. Моллае­вым и др.

Однако многие страницы истории культуры, просвещения, образования и педагогической мысли в Азербайджане до сих пор остаются неизученными. Во многих работах по истории школы и педагогической мысли в Азербайджане допущены серьезные ошибки и искажения. Кроме того, в этой сфере имеются определенные пробелы – все это не может не ввести в заблуждение молодых ученых, привлеченных к научно-педагогическим исследованиям.

На наш взгляд, на основе планомерного изучения общей картины истории учебы, образования и педагогической мысли в Азербайджане, охватывающей отдельные периоды этого процесса, удастся устранить имеющиеся недостатки и пробелы. Именно на этой почве и в тесной связи с развитием исламской культуры в прошлом, можно провести глубокое исследование и изучение истории развития просвещения, образования и педагогической мысли азербайджанского народа до XX века.

В настоящем сборнике автор попытался впервые исследовать наиболее важные вопросы истории развития учебно-воспита­тель­ной культуры, образования и педагогической мысли в Азер­байджане с древнейших времен до начала XX века, в.т.ч. по истории эволюции мусульманской школы, на которые до сих пор в печати не уделено должного внимание. С этой точки зрения настоящий сборник призван служить путеводителем для молодых исследователей-педагогов по сложным лабиринтам развития учебы, образования и педагогической мысли в Азербайджане. Поэтому автор надеется, что настоящий сборник окажется по­лезным и для специалистов, изучающих предыдущие этапы раз­ви­тия учебно-воспитательной культуры, образования и педа­го­гической мысли в Азербайджане.

К сожалению, состояние здоровья автора не позволило ему завершить свои многолетние исследования и издать их в виде монографии. Тем не менее, считаю, что настоящее издание, представляющее собой скромный вклад в историю культуры и просвещения Азербайджана, мне, как автору, дает право ощущать, что потраченные на эту работу время и труд не оказались безрезультатными1.


* * * *

Несмотря на схожесть тем в ряде случаев, в сборнике читателям преподносятся новые сведения и знания, дополняющие аналогичные сведения, приведенные в тех или иных статьях. В ряде случаев нарушены требования единой орфографии в написании слов заимствованных из других языков. Возможно, что допущены и технические погрешности. Подобные случаи не исключаются и в транскрипциях отдельных цитат, выражений и источников на иностранных языках, приведенных по азербайджанскому алфавиту. Искренне признаюсь, что ввиду необходимости ускорения издания настоящего сборника, у автора практически не оставалось времени на его основательное редактирование. Как автор, глубоко сожалею, что не имею время и физическую возможность для устранения вышеотмеченных недостатков. За это заранее прошу прощения у моих уважаемых читателей и выражаю благодарность за любые критические замечания и предложения, которые могут высказать читатели.


Ы



АЗЯРБАЙЪАНДА ТЯЛИМ-ТЯРБИЙЯ

МЯДЯНИЙЙЯТИ ВЯ ТЯЩСИЛ ТАРИХИ

Азярбайъан Дювлят Педагожи

Университетинин хябярляри,

Бакы, АДПУ, 2002, №4.



Достарыңызбен бөлісу:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   38




©dereksiz.org 2024
әкімшілігінің қараңыз

    Басты бет