Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь
Вучэбна–метадычнае аб’яднанне вышэйшых навучальных устаноў
Рэспублікі Беларусь па педагагічнай адукацыі
ЗАЦВЯРДЖАЮ
Першы намеснік Міністра адукацыі
Рэспублікі Беларусь
___________________ А. І. Жук
___________________
Рэгістрацыйны № ТД _______/ тип.
ФАЛЬКЛАРЫСТЫКА
Тыпавая вучэбная праграма
для вышэйшых навучальных устаноў па спецыяльнасцях
1-21 05 01 «Беларуская філалогія», 1-21 05 02 «Руская філалогія»,
1-21 05 04 «Славянская філалогія».
УЗГОДНЕНА УЗГОДНЕНА
Старшыня Першы прарэктар Дзяржаўнай
вучэбна-метадычнага аб’яднання установы адукацыі «Рэспубліканскі
вышэйшых навучальных устаноў інстытут вышэйшай школы»
Рэспублікі Беларусь па
педагагічнай адукацыі _______________ В. І. Дыніч
________________ П. Дз. Кухарчык _______________
________________
Начальнік Упраўлення вышэйшай і Эксперт – нормакантралёр
сярэдняй спецыяльнай адукацыі ______________ ____________
Міністэрства адукацыі ______________
Рэспублікі Беларусь
__________________ Ю. І. Міксюк
__________________
Мінск 2008
Аўтары – складальнікі :
Кавалёва Р. М. – дацэнт кафедры тэорыі літаратуры ўстановы адукацыі «Беларускі дзяржаўны універсітэт», кандыдат філалагічных навук, дацэнт
Прыемка В. В. – дацэнт кафедры тэорыі літаратуры ўстановы адукацыі «Беларускі дзяржаўны універсітэт», кандыдат філалагічных навук
Рэцэнзенты :
Кафедра этналогіі і фалькларыстыкі установы адукацыі «Беларускі дзяржаўны педагагічны універсітэт імя М. Танка». Пратакол пасяджэння кафедры №_____ад_______________2008.
Новак В. С. – доктар філалагічных навук, прафесар
Рэкамендавана да зацвярджэння ў якасці тыпавой
Кафедрай тэорыі літаратуры ўстановы адукацыі «Беларускі дзяржаўны універсітэт» (пратакол № ад )
Навукова–метадычным саветам ўстановы адукацыі «Беларускі дзяржаўны універсітэт (пратакол № ад)
_________________
Навукова-метадычным саветам па эстэтычнай адукацыі вучэбна-метадычнага аб’яднання вышэйшых навучальных устаноў Рэспублікі Беларусь па педагагічнай адукацыі (пратакол № ад )
_________________
ТЛУМАЧАЛЬНАЯ ЗАПІСКА
Дысцыпліна «Фалькларыстыка» прадугледжана агульнаадукацыйным стандартам і тыпавым вучэбным планам падрыхтоўкі студэнтаў па спецыяльнасцях 1-21 05 01 «Беларуская філалогія», 1-21 05 02 «Руская філалогія», 1-21 05 04 «Славянская філалогія». З прычыны гэтага прапанаваная праграма мае універсальны характар, аднак пры складанні вучэбных праграм і ў працэсе практычнай рэалізацыі яе рэкамендуецца канкрэтызаваць з улікам спецыяльнасці і нацыянальнага культурна-гістарычнага кантэксту. Такім чынам, змест дысцыпліны «Фалькларыстыка» будзе вар’іравацца ў залежнасці ад аб’екта вывучэння: для студэнтаў, якія навучаюцца па спецыяльнасці «Беларуская філалогія», пад назвай «Фалькларыстыка» чытаецца курс «Беларуская фалькларыстыка», па спецыяльнасці «Руская філалогія» — «Руская фалькларыстыка», «Славянская філалогія» — «Славянская фалькларыстыка» з акцэнтацыяй фальклору адпаведнага паўднёваславянскага ці заходнеславянскага народа.
Праграма зарыентавана на сучасную канцэпцыю агульнаадукацыйнай і вышэйшай школы. Фальклор падаецца як багацейшы культурны скарб кожнага народа, сродак выяўлення яго нацыянальнай свядомасці, умова выхавання патрыёта сваёй краіны, грамадзяніна з высокім узроўнем нацыянальнай годнасці. Акрамя таго, кваліфікацыйная характарыстыка выпускніка філалагічнага факультэта вымагае таго, каб тэма «Роля фальклору ў патрыятычным, маральным і эстэтычным выхаванні асобы» была скразной. Яе асвятленне павінна стаць абавязковым ва ўсіх раздзелах курса, пры вывучэнні розных жанраў і відаў нацыянальнага фальклору.
Мэта вывучэння дысцыпліны «Фалькларыстыка» – фарміраванне ў студэнта навуковага, тэарэтычна абгрунтаванага ўяўлення пра фальклор як зыходную кропку слоўнага мастацтва, адметную культурную з’яву, своеасаблівую эстэтычную сістэму, пра яго універсальныя і нацыянальныя асаблівасці, сувязь з вуснай паэзіяй іншых славянскіх народаў, месца ў сучаснай культурнай парадыгме.
Асноўныя задачы вывучэння дысцыпліны наступныя: авалоданне пытаннямі тэорыі і гісторыі фальклору, прынцыпамі яго класіфікацыі і сістэматызацыі; паслядоўнае азнаямленне з рухам мастацкай сістэмы ў часе, дакладнай характарыстыкай кожнага фальклорнага жанру ў яго агульнатэарэтычным і канкрэтна нацыянальным праламленні; выпрацоўка навыкаў рознаўзроўневага разумення аналізу фальклору (сфера – фальклорна–этнаграфічны комплекс (з’ява) – жанр (від) – твор – тэкст); авалоданне методыкай тэкставага (гістарычнага і семантычнага) аналізу.
У агульным плане фальклор па-ранейшаму разглядаецца з гістарычнага пункту погляду. Гістарычнае развіццё фальклору разумеецца як рух яго мастацкай традыцыі. Асноўная ўвага скіравана на вывучэнне складу, зместу і мастацкіх форм класічнага (нацыянальнага па форме і змесце) фальклору, які пазнаецца ў сувязі з папярэднікамі – архаічным фальклорам і раннетрадыцыйным (праславянскія карані) – і наступнымі посткласічнымі формамі (фальклор познетрадыцыйны, гарадскі, рабочы, постфальклор). Вызначаюцца галоўныя праблемы філалагічнага вывучэння фальклору: гістарычнае развіццё жанраў і відаў вусна–паэтычнай творчасці, іх сістэмнасць, лініі і формы сувязі з пазатэкставай рэальнасцю, суадносіны агульнафальклорнага, агульнаславянскага і нацыянальна адметнага, а таксама агульнанацыянальнага і лакальна–рэгіянальнага. Скіроўваецца ўвага на асаблівасці фальклорнай і жанрава–відавой паэтыкі.
Праграма каардынуецца з праграмамі іншых дысцыплін вучэбнага плана – славянскай і ўсходнеславянскай міфалогіяй, уводзінамі ў літаратуразнаўства, тэорыяй літаратуры. Адсюль увядзенне ў праграму невялікай колькасці тэрмінаў і паняццяў, якія ў цяперашні час шырока выкарыстоўваюцца ў міждысцыплінарных даследаваннях і даказалі сваю эфектыўнасць пры аналізе фальклорных з’яў.
Дадзеная праграма абапіраецца на дзве папярэднія: «Беларускі фальклор» (Мінск: БДУ, 2008) і «Фольклор славянских народов» (Минск: БГУ, 2008), развівае і ўдакладняе іх. Асноўныя тэхналогіі практычнага навучання падаюцца ў кнізе: Кавалёва Р. М. Беларуская вусна-паэтычная творчасць: вучэб.–метад. комплекс для студэнтаў філал. фак. спец. 1–21 05 01 «Беларуская філалогія». Мінск: БДУ, 2005. Тут таксама прапануюцца формы кантралюемай самастойнай работы студэнтаў. Выкарыстоўваюцца наступныя: абарона і прэзентацыя двух канспектаў, складанне «партфоліо», напісанне і прэзентацыя навукова-публіцыстычнага эсэ.
У выніку вывучэння дысцыпліны студэнты павінны ведаць:
– каштоўнасны змест народнай культуры і яе эстэтыку;
– асноўныя пытанні тэорыі фальклору,
– заканамернасці развіцця фальклору;
– віды, жанры, унутрыжанравыя асаблівасці фальклору;
– гістарычную дынаміку фальклорных жанраў;
– прынцыпы класіфікацыі і сістэматызацыі фальклору.
Умець:
– выкарыстоўваць метады рознаўзроўневага аналізу фальклору;
–дакладна характарызаваць кожны фальклорны жанр ў яго агульнатэарэтычным і канкрэтна нацыянальным праламленні;
– вызначаць месца і ролю фальклору у гісторыка-культурным працэсе;
– раскрываць семантыку фальклорных матываў і вобразаў;
– збіраць і пашпартызаваць фальклорныя творы.
Курсы «Беларуская фалькларыстыка», «Руская фалькларыстыка» і «Славянская фалькларыстыка» разлічаны на 52 аўдыторныя гадзіны: 32 лекцыйныя, 14 практычных і 6, адведзеных на кантралюемую самастойную работу студэнтаў.
Прыкладны тэматычны план
№ пп
|
Назва тэм
|
Лекцыі
|
Практычныя заняткі
|
Кантралюемая самастойная работа
|
1
|
Фальклор – адметны тып слоўнага мастацтва
|
1
|
|
|
2
|
Фалькларыстыка як навука аб народнай творчасці
|
1
|
2
|
|
3
|
Сістэма жанраў і відаў фальклору
|
4
|
|
|
4
|
Спецыфіка фальклорнай творчасці
|
1
|
2
|
|
5
|
Фальклор як мастацкая сістэма
|
2
|
|
|
6
|
Гістарычнае развіццё і прынцыпы перыядызацыі фальклору
|
2
|
|
|
7
|
Агульнаславянскае і адметнае ў нацыянальным фальклоры
|
2
|
2
|
|
8
|
Міфалагічныя асновы фальклорнага мыслення і вусная паэтычная творчасць славянскіх народаў
|
2
|
|
|
9
|
Грамадская каштоўнасць нацыянальнага фальклору
|
2
|
|
|
10
|
Рытуальна–магічная сфера традыцыйнага фальклору
|
4
|
|
|
11
|
Сфера сямейна–абрадавай паэзіі
|
2
|
2
|
|
12
|
Парэмійная сфера фальклору
|
|
2
|
|
13
|
Сфера празаічных эпічных жанраў
|
3
|
2
|
|
14
|
Няказкавая проза
|
1
|
|
|
15
|
Вершаваныя эпічныя жанры
|
1
|
|
|
16
|
Баладныя песні
|
1
|
|
|
17
|
Духоўныя вершы і псальмы
|
1
|
|
|
18
|
Сфера пазаабрадавай лірыкі
|
2
|
2
|
|
19
|
Абарона і прэзентацыя двух канспектаў
|
|
|
2
|
20
|
Складанне «партфоліо»
|
|
|
2
|
21
|
Напісанне і прэзентацыя навукова-публіцыстычнага эсэ
|
|
|
2
|
|
Колькасць гадзін: 52
|
32
|
14
|
6
|
ЗМЕСТ ВУЧЭБНАЙ ДЫСЦЫПЛІНЫ
«ФАЛЬКЛАРЫСТЫКА»
1. ФАЛЬКЛАРЫСТЫКА
ЯК НАВУКА АБ НАРОДНАЙ ТВОРЧАСЦІ
-
Унутраная дыферэнцыяцыя
сучаснай фалькларыстыкі
Аб’ём паняцця «народная творчасць». Вобласці матэрыяльнай і духоўнай культуры.
Перадумовы запачаткавання фалькларыстыкі (XVII – першая палова XIX ст.). Праблема вызначэння аб’екта даследавання, распрацоўкі ўласнага паняційна-тэрміналагічнага апарату. Універсальны тэрмін «фальклор» і яго канкрэтнае напаўненне.
Агульная фалькларыстыка. Распрацоўка тэорыі фальклору і метадалогіі фалькларыстычных даследаванняў.
Этнічна маркіраваная фалькларыстыка (славянская, усходнеславянская, руская, беларуская, украінская). Адпаведныя аб'екты разгляду (славянскі фальклор, рускі, беларускі, украінскі).
Структурная дыферэнцыяцыя фальклору і яго вывучэнне ў кантэксце музыказнаўства, харэаграфіі, тэатразнаўства, мастацтвазнаўства. Самастойнасть этнамузыкалогіі. Філалагічная фалькларыстыка. Ідэя комплекснага вывучэння фальклору.
1.2. Філалагічная фалькларыстыка
Канцэпцыя фальклору як мастацтва слова. Аб’ект даследавання – сукупнасць вусных твораў рознай жанрава-відавой канфігурацыі. Мэты і задачы філалагічнай фалькларыстыкі.
Апорныя тэрміны і паняцці: духоўная (нематэрыяльная ) культура, вусна-паэтычная творчасць, альбо фальклор (у вузкім значэнні гэтага терміна), традыцыйнасць, калектыўнасць, варыятыўнасць, фальклорныя жанры, паэтыка, фалькларызм, постфальклор.
Жанры ў гістарычным развіцці іх мастацкай формы і зместу – асноўны прадмет вывучэння філалагічнай фалькларыстыкі.
Раздзелы фалькларыстыкі: тэорыя фальклору, гісторыя фальклору, гісторыя фальклорных жанраў; гістарыяграфія фалькларыстыкі; арганізацыя і методыка збірання фальклору, сістэматызацыя архіўных фондаў; тэксталогія і прынцыпы выдання фальклору.
1.3. Метады і прынцыпы вывучэння вусна-паэтычнай творчасці
Гісторыка-эмпірычнае і гісторыка-тэарэтычнае вывучэнне фальклору.
Параўнальна-гістарычны метад і яго віды. Структурна-семіятычны метад. Рэгіянальнае, арэальнае, дыяхроннае, сінхроннае, сістэмнае і функцыянальнае вывучэнне фальклору. Методыка палявога і ўключанага вывучэння фальклорных з’яў.
Сучасныя прынцыпы вывучэння фальклорнага тэксту ў адзінстве сінтактыкі, семантыкі, прагматыкі. Тэкст як матэрыяльнае ўвасабленне фальклорнага твора.
1.4. Фалькларыстыка ў сістэме філалагічных і грамадскіх навук
Значэнне фальклорных матэрыялаў для іншых навук пры вырашэнні імі ўласных праблем. Выкарыстанне досведу філалагічных і грамадскіх навук у фалькларыстычных даследаваннях.
Фалькларыстыка і літаратуразнаўства. Значэнне фальклорных фактаў для тэарэтычнай і гістарычнай паэтыкі. Методыка даследавання фалькларызму літаратурных твораў. Суадносіны паняційна-тэрміналагічнага апарату літаратуразнаўства і фалькларыстыкі.
Фалькларыстыка і міфалогія. Міфалагізм фальклору як аснова для рэканструкцыі нацыянальнай міфасферы. Даследаванне міфалагічнай семантыкі фальклорных вобразаў і матываў.
Фалькларыстыка і этналогія. Аспекты вывучэння сінкрэтычнага фальклорна-этнаграфічнага кантэксту народнай культуры і этнаграфічных сувязей фальклору. Фалькларыстыка і гісторыя. Узроўні фальклорнага гістарызму. Праблема ўзнаўлення ранняй і ўнутранай гісторыі народа на аснове нацыянальнага фальклору.
Узаемасувязі фалькларыстыкі і дыялекталогіі, фалькларыстыкі і этналінгвістыкі. Аспекты вывучэння мэтамовы фальклорнай культуры.
Фалькларыстыка і псіхалогія. Вызначэнне нацыянальнага псіхатыпу згодна з фальклорнымі дадзенымі. Псіхааналітычны падыход да аналізу фальклору.
Фалькларыстыка і сацыялогія. Фальклор – індыкатар грамадскіх настрояў.
Фалькларыстыка і культуралогія. Культуралагічны падыход да вывучэння фальклору. Выкарыстанне культуралагічных ідэй і канцэпцый у фалькларыстыцы.
Гендэрны аспект вывучэння фальклору.
Достарыңызбен бөлісу: |