Тұлғаның денсаулық психологиясы



бет1/3
Дата10.02.2024
өлшемі27.45 Kb.
#491519
  1   2   3
stud.kz-111164


№5 дәрістің тақырыбы: Тұлғаның денсаулық психологиясы.
2. Оқу нәтижелері Психологияның ғылымдар жүйесіндегі орны мен маңыздылығын біледі,
білім беру процесін, өз кәсіби іс-әрекетін және өзін-өзі дамытуын құра алу іскерліктерін түсінеді,
психология бойынша теориялық білімдерді кәсіби педагогикалық іс-әрекетте қолданады,
Психикалық танымдық процестер мен күйлер дамуының негізгі заңдылықтарын жинақтайды,
Жоспары:
1. Психика мен дененің өзара байланысы және өзара ықпалы.
2. Аурулардың пайда болуы мен денсаулық нығайтудың психологиялық факторлары.
3. Салауатты өмір салты тұлғаның жетістікке жету негізі ретінде.


1. Психика мен дененің өзара байланысы және өзара ықпалы.
Адам ағзасы – тірі,ашық,үздіксіз жұмыс атқаратын, өзін-өзі сақтау және бейімделу принциптеріне ие,өзін-өзі реттейтін,өзін-өзі жаңартатын биологиялық жүйе.Дене бұл жиынтықтардың бірлігі, өйткені белгілі бір мүшелер мен мүшелер жүйесі эмбриональды кезеңде белгілі бір эмбриональды жапырақтан пайда болады. «Адамның дамуында эмбриональды кезең» маңызды рөл атқарады.
Енді психика мен ағзаның өзара іс-қимыл шарттарына тоқталамыз. Дүниеге келген адамның бірегей генотипі бар. Бұл ретте "биологиялық" (дене) және "психикалық" ерекшеліктер бір-біріменмен тығыз байланысты: ананың объективті және субъективті өмірінің әртүрлі факторлары және оның оған көзқарасы оның психовегетативтік реакциялары арқылы ұрыққа жанама түрде әсер етеді. Ананың құрсағында адамның бірегей денесінің негізі қаланады, сондықтан ананың ұрыққа әсер ету ерекшеліктерін және денені қалыптастыру жолдарын қарастырамыз. Ананың психовегетативті реакциясы - оның шындықты қабылдау табиғатына әсер ететін көптеген жағдайлар мен факторлар жиынтығы. Шынайылық туралы ақпаратты экстероцептивтік сезімдер жеткізеді, ал факторлар мен жағдайлар байланысты:
1)жағдайдың сипаттамасы және оның объективті стрессогендіік деңгейіне;
2)адамның психофизиологиялық ерекшеліктеріне (вегетативтік және биохимиялық үйлесімде биоэлектрлік, сондай-ақ жүйке жүйесінің типологиялық қасиеттеріне сәйкес келеді);
3) индивидуалды-жеке қасиеттеріне (экстраверсиялар / интроверсиялар, нейротизм деңгейіне, полушараралық асимметрия немесе амбидекстрия түріне, сипатына);
4) когнитивтік стильге (жартылай тәуелділік — поленеза тәуелділік, импульсивтілік — рефлексивтілік, ригидтік — икемділік);
5) ағымдағы жағдайға (белсенді — енжар, сергектік-аралық, транс — гипнотикалық);
6) ішкі және сыртқы кедергілердің айқын көріну кезіндегі зейіннің сапасына;
Басқаша айтқанда, қабылдаудың тұтас бейнесінің ерекшеліктері адам ақпарат ағымында маңызды болып табылатын (мысалы, сөйлеудің фонематикалық немесе семантикалық аспектілері; формасы немесе түсі; бейнесі немесе сөзі; дауыс қаттылығы, интонациясы немесе тембрі; онымен байланысты оқиғаның немесе эмоцияның мәні және т. б.) ерекшеліктеріне байланысты; ол бұл ақпаратты қалай алады (эмоционалды немесе рационалды, бейсаналы немесе саналы, сыни немесе сындарлы емес, өткен тәжірибені түрлендіре отырып немесе жаңа тәжірибе ретінде қабылдай отырып); неге ол дәл осы ақпаратты алады және оған бұл не үшін қажет (мотивация, стратегия және тактика);
Демек, қабылдаудың өзіндік сипаты (әлемді сенсорлық тану) және қабылдау бейнесі адамның туа біткен және жүре пайда болған қасиеттері мен адамның сапасына, оның ағымдағы жағдайына, объективті және субъективті факторларға және барлық өткен қабылдауларды есте сақтау іздеріне байланысты.Қабылдау бейнесінің күрделі құрамдас генезисі бізді үш шекараның қиылысында байланыстырады: ананың сенсорлық процестерінің генотиптік және фенотиптік компоненттері арасында, оның зейінінің объективті және субъективті көріністері арасында, оның перцепциясының физиологиялық және жеке тұлғалық компоненттері арасында.Экстероцептивті сезімдер "Не"," қалай"," "неге" және "не үшін " қабылдаудың тұтас бейнесінің бір бөлігін ғана құрайды.
Қабылдау бейнесінің басқа бір бөлігі соматикалық висцералды жүйенің әсерімен қамтамасыз етілетін интроцептивті және проприоцептивті сезімдер жасайды; олардың жалпы қасиеттері олар сенсорлық органдар құрмайды, бірақ бүкіл дене бойынша кең таралған".Соматикалық висцералдық сезім пассивті процесс болып табылмайды, бірақ ағзаның қозғалу реакцияларын тудырады, вегетативті немесе бұлшықет және экстероцептивтермен қатар, қалыпты жағдайда, ағзаның ішкі ортасының әртүрлі бұзылулары кезінде ұлғайып, қарқындылығы бойынша болса да, адамның мінез-құлқын қалыптастырады". Олар тиімді іс-әрекет үшін негіз жасайды, нәтижесінде мінез-құлықты қалыптастырады және реттеп, таным сипатын, тұлғаның психикалық жағдайы мен қасиеттерін анықтайды.
Белгілі бір сыртқы жағдайларда индивидтің бейімделуі ( әлеуметтік бейімделу) процесінде соматикалық висцералды жүйенің қасиеттері сезім мүшелерінің қасиеттерімен үйлесіп, белгілі бір құбылыстар жасайды. Адам (ағза, оның ажырамас бөлігі ретінде) әрбір сәтке бейімделеді, өйткені сыртқы және ішкі жағдайлардың өзгеруі үнемі орын алады. Ағзаның әлсіз және қалыпты қоздырғыштарға бейімделуі адамдарға байқалмайды және жедел жүреді, бұл ретте ағзаның тұрақтылығы артады және дағдылар мен әдеттер қалыптасады.
Жеткіліксіз маңызды ақпарат ағзада әлсіз тітіркендіргіш ретінде қабылданады. Психикамен ол жиі қалыптаспайды және әлсіз құрылымдалады. Ағза шамалы маңызды ақпаратты орташа тітіркендіргіш ретінде қабылдайды, сондықтан ағзаның оған реакциялары анағұрлым айқын және психика оны көбірек құрылымдайды. Ағза мен психика үшін кез келген маңызды факторларға бейімделу стресс болып табылады. "Бейімделу процессінде оған қатысатын барлық органдар сандық және сапалық өзгеріп, бейімделуге жауапты функционалдық жүйені құрайды. Мұнда дамитын құрылымдық өзгерістер жүйелік құрылымдық із болып табылады... " Стресс салдарынан пайда болатын өзгерістер бірқатар физиологиялық, психикалық және психологиялық құбылыстарды тудырады, өйткені "экстремалды факторлардың біркелкі әсерінің іздері... адам ағзасына вегетативтік функциялардың өзгеруіне әкеледі…
Бұл өзгерістер ағзада "вегетативтік жады" қалыптастырады, оның негізінде бұлшықет фасциялары арқылы жүзеге асырылатын тіндік, тамыр, эндокриндік, иммундық жүйелердің жекелеген элементтері арасындағы өзіндік өзара байланыс жатыр.Әртүрлі маңызды ақпаратқа стресс - реакция деңгейінде және жеке психосоматикалық бұзылыстар түрінде , психика мен дененің өзара әрекеттесуінің нәтижесінде, анағұрлым немесе тұрақты "өнім" психосоматикалық құбылыстар қалыптастырады.
Психика мен дененің өзара әрекеттесуінің "өнімнің" тұрақтылығы туралы мәселе дене материясының инерциялық қасиеттерімен, есте сақтау қасиеттерімен және ақпараттың психологиялық маңыздылығымен тығыз байланысты. Ағза мен психика үшін ақпарат — бұл "тітіркендіргіштер" болғандықтан, бұл әсерге дейін қалыптасқан параметрлерге әсер етеді, жаңа ақпаратты қайта өңдеу сипаты бұрын жазылған ақпаратты қайта өңдеу сипатына байланысты. Бір типті ақпарат және ақпаратты өңдеудің тәсілдері (әрекет ету) жеке бейімделу сипатын жасайды. "Жеке бейімделуді қалыптастыру негізінде алдыңғы тітіркендіргіштердің іздері жатыр".Әр кезде біршама маңызды ұқсас нәрсеге тап болғанда ,тіпті эмоциялық жағынан да,адам алғашқы сезімдер мен идеяларды басынан кешіреді.Олар стресс кезінде қалыптасқан ағзадағы жүйелік құрылымдық ізді қалпына келтіру , соматикалық висцералды сезімдер арқылы пайда болады.Соматикалық висцералдық сезімнің мәні туралы сигнал беретіндер эмоциялар, ойлар, көңіл-күй еске алынады: стимул-эталонның энграммасы (стрессогендік ақпарат туралы естелік) жадында сақталатынына байланысты, ақпаратты адам "бұрынғы ақпарат ретінде" білетін болады. Жағдайлардың осындай түрін қабылдау және оларға тән әрекет ету түрі неғұрлым тұрақты болады, бірінші әсер алу күштірек болған сайын кейіннен қарама-қарсы әсерлер неғұрлым аз көрініс береді.. Менің ойымша, бұл жерде дене және психикалық реакциялардың шекаралары бар, сондықтан оларды уақыт ішінде ажыратуға ешқандай негіз жоқ (бұл бұрын пайда болды): психика бір және сол ақпаратты дене арқылы (вегетативтік жады — эмоциялық-аффектілік білімнің "субстраты") жанама түрде таниды, ал дене психика арқылы (стимул-эталонды тану оның мәнін еске алу бар) жанама түрде таниды.Сонымен қатар, экстероцептивті сезімдер перцептивті бейнелердің танымдық компанеттерін,ес іздерін,ойларды,рефлекциялық бейнелерді жасайды, негізінен олардың аффективті компоненті («Мен бұл туралы білетінімді сезінемін ...»). Психика мен дененің өзара әрекеттесуінің, өзара әсерінің және өзара әсерлесуінің осындай тығыз табиғаты дене мен психиканың энергиясын адамның біртұтас биопсихикалық энергиясына біріктіреді (грек. Energeia - белсенділік, белсенділік, әрекет күші). Осылайша, барлық сенсациялар бір-бірімен сәйкес келеді, бірге сол ақпараттың мағынасын жеткізеді және ішінара тұрақты «өнім» қалыптастырады. «Өнімнің» өзі өзіне тән «ырғақты» ритмдермен, қарқынмен, дене температурасымен, оның «ағу» дәрежесімен, қозғалыстарымен, позицияларымен, тұрысымен, демімен, иісімен және дыбысымен көрінеді. Дәл осы жүктеме әйелдің «өнімі» ұрыққа оның ағымдық реакцияларының, сезімдерінің және соматовисцеральды сезімдерінің бірдей (+, -) мәні бар екенін көрсетеді. Алайда, «+» және «-» белгілері қабылданатын ақпараттың мағынасын қамтымайды («бұл не үшін пайда болды, не үшін қажет»): мағынасы адамның рухани саласын қалыптастыру болғандықтан, оның ұрықтарын түсіну мүмкін емес.


Достарыңызбен бөлісу:
  1   2   3




©dereksiz.org 2024
әкімшілігінің қараңыз

    Басты бет