Тарих
История
С.Қ.Сәкенов
Л.Н.Гумилев атындағы Еуразия ұлттық университеті, Астана
БЕҒАЗЫ-ДӘНДіБАЙ МӘДЕНИЕТІНІҢ
СҮЙЕК ӨҢДЕУІНЕ ҚАТЫСТЫ ӨЗЕКТІ мӘселелері
В статье озвучены основные направления в изучении косторезного дела бегазы-дандыбаевской культуры Сарыарки. Определены основополагающие критерии для изучения изделий из кости. Высказывается предположение о ремесленном характере косторезного производства в эпоху бронзы.
The main directions in study of cat from the bone Begazy-Dandybaevsk’s of populations of Saryarka are sounded in article. The background criteries are determined for study the works from bone. The author spook out the suggestion about craft nature manufacture of cut from the bone in epoch of bronze.
Адамзат ерте заманнан бері әртүрлі табиғи заттарды пайдаланады. Бұл заттардан еңбек құралдарын, тұрмысқа қажетті нәрселерді жасаған. Археологиялық ескерткіштерде жақсы сақталғандары: тас, қола, мыс, сүйек пен мүйізден жасалған заттар. Сарыарқада қола дәуірінің қоныстарында, зираттарында сүйектен жасалған заттар көп табылған. Бұған қарағанда Сарыарқада сол заманда сүйек өңдеу өте жақсы дамығанын туралы айтуға болады. Бірақ бүгінгі күнге дейін сүйек пен мүйізден жасалған заттар жеке зерттелмеген. Сүйек пен мүйізден жасалған заттар қоныстың мәдени қабатында өте көп, ал зираттарда сирек кездеседі.
Жұмыстың мақсаты — бұл заттардың жүйелілігі мен функционалдық ролін, мәдени, хронологиялық негіздерін анықтау. Мақаланың тарихнамалық негізіне беғазы-дәндібай қоныстарының (Атасу I, Шортандыбұлақ, Мыржық, Ақ-Мұстафа, Қарқаралы I, II, Суықбұлақ) баспаға шығарылған мәліметтері кіреді1. Жұмыстың зерттеу нысаны ретінде Е.А.Бөкетов атындағы ҚарМУ-дың Археология және этнография мұражай қорының сүйектен, мүйізден жасалған бұйымдары пайдаланды. Негізінен, бұл заттар бегазы-дәндібай мәдениетінің Кент қонысынан табылған2. Жұмыстың методикалық негізіне Ә.Х.Марғұланның, М.Қ.Қадырбаевтің, Ж.Құрманқұловтың, А.П.Бородовскийдің зерттеулері кірді.
Беғазы-дәндібай тайпаларының экономикалық негізіне жайылымға шығарылатын мал шаруашылығы жатқан, ол халықты шикізатпен қамтамасыз еткен3. Сүйек пен мүйізден жасалған заттардың жүйелілігін зерттеген, баспаға шығарған Ә.Х.Марғұлан (1979); М.Қ.Қадырбаев, Ж.Құрманқұлов (1992) еді. Авторлар жер өңдеу құралдарын, қару-жарақтар, ат әбзелдері, тері өңдеу құралдарының сипаттамасын алғашқылардың бірі болып жазғандар.
Кенттегі археологиялық қазба жұмыстарының нәтижесінде жаңа қызық мәліметтер алынды, мұның нәтижесінде тарихи деректер базасын толтыруға және сүйекті кесу қолөнерінің дамуы жайлы айтуға болады. Зерттелу жұмыстары жүргізілген бұйымдар Кент мәдени қабатындағы, беғазы-дәндібай мәдениетінің ортанғы кезеңі, ал қыш ыдыс сынықтары мен металдан жасалған мүкаммал II мың, б.з.д. соңғы ғасырларымен мерзімделеді.
Сүйектен жасалған құралдарға алғаш рет көңіл бөлген археологтар Э.Ларте мен Т. де Мортилье, олар палеолит сүйек заттарды екі категорияға бөлді: 1) өңделген; 2) жануарлармен кемірілген4. Бұл бөлудің негізгі екі аргументі бар. Біріншіден, адам өңдеген сүйектің үлгілі өзгерістерін көруге болады. Екіншіден, көбінесе сүйектің сыртында қалған іздерді адам ісіне жатқызатын, бірақ зерттеу барысында ол іздер жануарлардан қалғаны айқындалады.
XIX ғ. екінші жартысында сүйектің сыртында қалған іздерді адам немесе жануарлардан қалғанын айқындау үшін әрбіріне әртүрлі критерийлер ұсынылды. Алғашқы қауым адамы сүйектен жасалған қару-жарақты тас қару-жарақтарынан ерте қолданған деген тұжырым кеңінен таралды. Құрал ретінде жақ сүйегі мен азу тісті пайдаланған. Бұл «сүйек» материалдарды зерттеу археологиялық деректерге сәйкес XIX ғ. аяғында басталды5. Кейінгі зерттеулерде сүйек пен мүйіз өңдеуге өте аз көңіл аударылған. Кеңес археологиялық әдебиеттерінде сүйектен жасалған заттарды археологиялық қазбаларда ең көп кездесетін заттар ретінде қараған. Бірақ кейбір баспада сүйектен жасалған құралдар мен остеология материалдары нақты жеке зерттелмегендіктен, бір-бірімен шатастырылып жазылған. Ежелгі «сүйек өндірісінің» бастапқы ғылыми зерттеулері XIX ғ. дұрыс жолға қойыла бастады. Бұл зерттеулерді тас дәуірін зерттейтін мамандар алғашқы болып қолға алды. Өйткені сол кездегі адамдардан қалған сүйектен және мүйізден жасалған заттар құнды археологиялық дерекке айналды. Кеңес археологиясы өндірілген сүйектен және мүйізден жасалған заттарға басқаша көзқараста болды. Ежелгі өндіріс тарихының мәселесі басты зерттеу бағыты болғанымен де, басқа материалдармен салыстырғанда, өз деңгейінде зерттелмеді.
30-шы жылдары сүйек өндірісіне қатысты мәліметтерді, әртүрлі сүйектен жасалған заттарды алғашқы қауым зерттеулеріне енгізе бастайды6. Кеңес археология әдебиеттерінде бұл ең алғаш өндірілген сүйектер беретін мәліметтер дерек ретінде танылды. Ол әдебиеттерде тек қана сүйектен жасалған заттардың сипаттамасы ғана емес, сонымен қатар функционалдық пайдалану жағы, қалай өндірілгені, жалпы сүйек өндіретін технологиясы қарастырылған. Оған қарамастан, кейінгі кезеңге жататын сүйек өңдіруіне қатысты мәліметтерді жинақтау процесі жүріп жатыр. Археологиялық баспаларда сүйектен жасалған заттарды сипаттау, жүйелеуден басқа эксперимент арқылы мәліметтер де жазыла бастады. М.Е.Фосс өз еңбектерінде мынаны айрықша көрсетті: ежелгі сүйектен жасалған заттар формасы жағынан консервативті және хронологиясы бойынша өте аз қортындылар береді. Хронологиялық материалдардың хронологиялық тәртіппен орналасуы бұл қондырғыны жүзеге асырудың бір жолы еді. Сондықтан да сүйек өндірісінің заттары сырттан қарағанда нақты мәліметтер бере салмағандықтан, зерттеушілерді қызықтырмайды. С.А.Семеновтың айтуы бойынша, сүйек өңдеуді зерттеу тастан металға өтетін кезеңнің ескерткіштерінің хронологиясын дәлелдеу үшін өте маңызды. Отандық археология кейінгі кездері мынаны мойындады: «сүйекті көп уақыт қолданғанда жасалған заттардың түрлері ғана емес, оны өңдеудегі әдістер де өзгереді». Соның өзінде қарапайым өңдеу әдістері одан да қүрделі әдістемеге ауысуы хронологиялық сипаттамасының негізін құрайды.
Кейбір археологиялық жұмыстардың барысында сүйек пен мүйізді өңдеуді кешенді түрде зерттеу идеясы дамыды. Ең алдымен, ол Б.А.Рыбаков пен С.А.Изюмовтың баспаға шыққан еңбектеріне қатысты. Сүйек өңдеуді интерпретациялауда олар қазіргі этнографиялық мәліметтерге сәйкес шикізат пен деректердің схемаларын қалпына қайта келтіру, өңделген құралдардың трасологиялық әдістемесі арқылы анықталған іздеріне сүйенеді. Оған қоса трасологиялық анализ біртіндеп әдістемелік қағидаға айналды және құрал-саймандардан қалған іздер тек еңбек құралдарын қайта қалпына келтіруге ғана емес, өндіріс операцияларының мәнін және жасаушылардың профессионалдық тәжірибесін көруге мүмкіндік береді. Сондықтан да бұл технологиялық даму, С.А.Изюмовтың пікірі бойынша, тек қана жартылай фабрикаттарын ғана емес, өндіріске қажетті сүйек шикізаттарын дайындау процесін толығымен көрсетеді. Сүйек өңдеу шеберханаларын мамандырылған өндіріс орны ретінде қарау аса маңызды алғышарт болып табылады. Т.И.Кругликовтың ойынша, бойынша, алдын ала дайындалған заттар критерийлерінің бірі бола алады. Бұндай белгілер мамандандырылған құрал-саймандардың бар болуында еді. Құрал-саймандар мен мамандануының арасындағы басқа материалдармен салыстырғанда өңдеу технологиясының ерекшелік мәселелерін де қозғады.
Сүйек пен ағаш материалдарын өңдеудің ұқсастығы жөнінде Б.А.Рыбаков керісінше пікірді ұстанды. Оның айтуы бойынша, ағаш пен сүйек сияқты материалдардың қаттылығы әртүрлі әдістердің және инструменттердің болуын талап етеді, ал ол өз кезегінде сүйек өңдеушілердің қолөнерлері арқасында ерекше топқа жататынын айқындады. Сүйек пен мүйізді өңдеуді зерттеу мәселесі кеңес археологиясында 50-ші жж. алға жылжыды. Оған көп үлес қосқан С.А.Семенов. Ол мынандай тезис шығарды: сүйек беттерінде іс-әрекеттерінен қалған іздер толығымен археологиялық дерек болып табылады. С.А.Семенов өз еңбектерінде сүйектен жасалған құралдарға функционалды-трасологиялық жағынан және осы байырғы сүйек өңдірісіне трасологиялық жоба жасауға көп көңіл бөлді. Ол «тас ғасырының адамы ұсақ және ірі жануарлардың барлық сүйектерін қолданды» және сүйекті өндіріс тәжірибесінде тек қана тас ғасырында ғана емес, кейінгі уақытта да, техникада металл үстемдік ете бастағанға дейін, жан-жақты пайдаланғандығы жайлы сөз етті.
А.П.Окладниковтың шығыс-сібірлік археологиялық материалдар негізінде жазылған еңбегінің мәні ерекше. Оның зерттеулерінде жерлеу кешендерінен мүкаммалдар және заттарды өңдеудегі талдау келтірілді. М.П.Грязновтың жұмысы көп қызығушылық туғызды. Автор сүйек өңдірісін зерттей келе, ежелгі сүйек өңдеушілердің профессионалдық деңгейіне тоқталды. Ол жөнінде Ә.Х.Марғұлан да айтқан: «Әртүрлі материалдардан жасалған әртүрлі заттар Орталық Қазақстандағы қола дәуірінде қолданылған түсті металл, тас және сүйектен жасалған заттарды жасауда үлкен шеберлікке жеткендігін көрсеткен, олар тас пен сүйектердің бетін тегістеген, қатты заттарға ою-өрнектер салған». Көптеген сүйектен жасалған заттардың және жартылай фабрикаттардың табылуынан, Мыржық қонысындағы сүйек үйіндісіне сауын мүйізінің «қоймасына» анализ жасау негізінен М.Қ.Қадырбаев пен Ж.Құрманқұлов мынандай шешімге келді: бұл бөлме сүйекті өңдеуге арналған шеберхана еді7. Шет елдерде байырғы сүйек өңдеуді зерттеу «жаңа археологиямен» тығыз байланысты. Бірінші орынға қойылған мәселе — сүйек заттарын әр бөлшегіне дейін зерттеу. Зерттеу жұмыстары сүйектердің сыртқы беттерінің және эксперименттерін жүргізуін бақылау арқылы өтті.
Металл дәуірінің сүйекті кесу мәселесін қарастыру С.А.Семеновқа бұл өндірістің дамуы барысына қатысты бірнеше шешімдер жасауға мүмкіндік береді. Оның пікірі бойынша, байырғы кездері сүйекті өңдеу ісінің прогресі сүйек, мүйіз және сойдақ тістердің қосымша шикізат ретінде өте манызды болғандығымен байланысты. Алғашқы қоғамның материалдарын қолдану технологиялық мүмкіншіліктерді арттырады және жалпы прогресті тездетеді. Әсіресе металды қолдану ерекше әсер етті. Дегенімен де, кейінгі дәуірлерде сүйекті тас құралдармен өңдеу өз мүмкіншіліктерін жоғалтқан жоқ. Мамандырылған сүйек өндірістің жалпы дифференциялау процесі әртүрлі заттардан жасалған қару-жарақтар (сүйек пен мүйіз) шикізат материалдардың ролін арттырады.
Беғазы-дәндібай мәдениетіне жататын әртүрлі қоныстарда табылған көптеген сүйек мүкаммалдар нәтижесінде Ә.Х.Марғұлан былай деген: «Сүйек өндірісі Орталық Қазақстанда орналасқан тайпалардың қола дәуірінде ең үлкен дәрежеге жеткен, өйткені сол кезде сүйек өндіру үй шаруашылықтың басты бағытында болған, әсіресе беғазы-дәндібай кезеңіне, XIII–X ғғ. б.з.д., сәйкес келеді»8.
Әр кезеңге созылған сүйек өңдеу ісінің тарихын зерттей келе, мынандай қорытынды жасадық. Зерттеулерде алғашқы кезеңінен бастап қазіргі зерттеулерге дейін мынандай мәселелер қаралды:
1) сүйек сыртында қалған іздерді зерттеу (мысалы: технологиялық өндеу немесе жануарлар қалдырған іздерді анықтау);
2) «сүйектен» жасалған заттарды археологиялық дерекке жатқызу;
3) сүйек өндірісінің шикізат базасын анықтау;
4) функционалдық-трасология арқылы сүйектен, мүйізден жасалған заттардың пайдалануын анықтау;
5) сүйек өндірісіне қажет саймандарды анықтау;
6) жеке шеберхананың бөліну мәселесі;
7) жоғары профессиональді сүйек өңдейтін шеберлер, олардың сүйек өндіріс ісін жүргізуі.
Өкінішке орай, отандық археология сүйек өңдеу ісі жеке бөлім болып зерттелмеген. Зерттеушілер ежелгі сүйек өндірісіне аса қатты көңіл бөлмеген, баспаларда тек қана олардың сипаттамалары ғана берілген. Ежелгі сүйек өңдеуге қатысты мәліметтер бүгінгі күнге дейін аз, ал бұл жағдай осы саланың дамуын, сол кездегі нақты экономикаға қажет қандай рольді атқарғанын зерттеуге қиындық түсіреді.
Кент қонысындағы бүкіс сүйек мүкаммалдың кешені беғазы-дәндібай тұрғындарының көптеген шаруашылық әрекеттерінің саласын қамтиды. Бұл кезең сүйек өңдеу ісі ең гүлденген уақыт еді. Оны Кент қонысындағы материалдар ғана емес, басқа ескерткіштерден де байқауға болады. Сүйек пен мүйізден жасалған бұйымдары мына қоныстардан белгілі: Шортандыбұлақ, Ақ-Мұстафа, Мыржық. Кент қонысы мен Орталық Қазақстанның басқа қоныстарынан табылған материалдар Сарыарқа сүйек өңдеу ісінің ірі орталығы болғандығын көрсетеді.
Сүйекті өндеу қиындығына қарай барлық бұйымдарды екі топқа бөлеміз:
1) сүйек өңдеушілердің арнайы дайындығын қажет етпеген заттар (тупики, коньки, шило — біз, т.б.);
2) күрделі, филиграньді өрнегі бар сүйек пен мүйізден жасалған бұйымдар, оны тек тәжірибелі мамандар ғана істей алған.
Ертедегі сүйек өңдеу ісінің мамандану мәселесі аспаптарға емес, өңдірушінің профессионалдық тәжірибесіне да байланысты. Бір жағынан алсақ, сүйекті өңдеу күнделікті, бәрі айналыса беретін іс сияқты; басқа жағынан — күрделі салынған, жоғары дәрежеде бейнеленген заттарды тек тәжірибелі және білікті шебер ғана жасай алады. Сүйек бұйымдарының жоғарғы деңгейі, кейбір авторлардың пікірі бойынша, «сүйекті өңдеудегі тұрақты дәстүрі» бар әлеуметтік орта болғандығын куәландырады. Бұл өз кезегінде кейінгі қола ғасырында жалпы әлеуметтік-экономикалық даму қолөнерлік сипатта болғандығын айғақтайды. Біздің білуімізше, көрші дамыған территорияларда (Қытай, Үндістан) сүйекті кесу өндірісінің мамандануы ертеден белгілі, ол ерте мемлекеттілік кезеңге сәйкес еді.
Қолөнерді бөлу мемлекеттің қалыптасу кезеңіне тән. Әлеуметтік-экономикалық дамуда бұндай дәрежеге жету сүйек өндірісін қолөнердің қатарына жатқызу үшін қажет еді. Бірақ сүйек өндірісін индивидуализациялау әлеуметтік проблемалармен байланысты мәселе: өндірушіні өз әлеуметтік ортасынан бөлу және ол өзі өндірген өнімінің иегері болады ма? Бұндай проблемаға қазіргі археологияда жауап жоқ. Сонымен қатар сүйек өңдеудегі өнім нақты меншік бола ма? Дегенмен, кейбір сүйек бұйымдарының жеке категорияларында меншіктің белгісі бар, кертік (насечка) түрінде. Г.Ф.Генинг пікірі бойынша, ол өз кезегінде заттың тек қана иегері ғана емес, сонымен бірге қауымнан бөлек шебері. Кент материалдары негізінде бұл процестің ерекшелігі мен терендігін анықтау әлі алда. Мүмкін, сүйекті өңдеушілер, горняк пен металлургтар сияқты, Сарыарқадағы беғазы-дәндібай қоғамының қолөнершілерінің бір категориясын құрады. Бұл қоғам, зираттар мен қоныстардағы материалдардың негізінде қарастырғанда, алғашқы қоғам кезеңінен шығып, өркениет пен мемлекет құру сатысына өткендігін байқатады. Осы маңызды шешімді беғазы-дәндібай дәуіріндегі Сарыарқа тұрғындарының сүйекті өңдеу ісін зерттеулер арқасында дәлелдеуге болады.
Әдебиеттер тізімі
-
Маргулан А.Х. и др. Древняя культура Центрального Казахстана. – Алма-Ата, 1966.
-
Евдокимов В.В., Варфоломеев В.В. Эпоха бронзы Центрального Казахстана и Северного Казахстана. – Караганда, 2002.
-
Сонда. – 62-б.
-
Семенов С.А. Первобытная техника // МИА. – 1953. – Вып. 54.
-
Клейн Л.С. Археологические источники. – Л., 1978. – С. 18.
-
Ефименко П.П. Первобытное общество. – М., 1953. – С. 246.
-
Кадырбаев М.К., Курманкулов Ж. Культура древних скотоводов и металлургов Сарыарки. – Алма-Ата, 1992. – С. 54.
-
Маргулан А.Х. Бегазы-дандыбаевская культура Центрального Казахстана. – Алма-Ата, 1979. – С. 323.
ӘОЖ 94(574)
М.Солтан, Л.Қ.Шотбақова
Е.А.Бөкетов атындағы Қарағанды мемлекеттік университеті
Найман жӘне Керей тайпалары (VІІІ–ХV ғғ.)
В статье изучен вопрос о происхождении обитавших на территории Западной Монголии в VIII–XIII вв. племен Найман и Керей, ранее рассматривавшихся как Монгольские племена. На основе источников и научно-исследовательских работ доказано их тюркское происхождение.
In this article regard ethno origin history the tribes Naiman and Kerei, that inhabited West Mongolia’s territory in IX-XIII century. Before the tribes Naiman and Kerei regard how Mongolia’s tribes. On basis sources and researches proved Turkeys origin tribes Naiman and Kerei.
Қазақстан тарихындағы ашылмаған құпия қалтарыстары көп кезең — орта ғасыр дәуірі. Осы уақытта қазақ халқының құрамында болған ірі этникалық топтар ретінде Манғол империясы құрылғанға дейін өз мемлекеттерін құрып, тарихи деректерде Найман, Керей рулары өз аттарын қалдырды. Қазақ хандығын құрған рулармен қатар қазірде де қазақ халқының рулық құрамына енген бұл рулардың өзге қазақ халқын құрайтын рулардан ерекшелігі — ІХ–ХІІ ғғ. бірге тарих сахнасына келіп, қазіргі Қазақстан территориясынан тыс жерлерді мекендеуі. Жоғарыда аты аталған рулардың мекендеген жерлері бүгінгі күннің өзінде Өр Алтайдың баурайы, көршілес мемлекеттер — Ресей Федерациясының оңтүстік шығысы, Қытай елінің солтүстік шығысы, Монғолия Республикасының батыс өңірлерін алып жатқаны тарихтан белгілі. Сондықтан да бұл рулар тарихын тек қазақ жерінен ғана емес, көршілес мемлекеттер территориясынан іздеуге тура келеді. Осы рулардың батыс Монғолия жерінде жатқан өткен ізін зерттеу жұмыстары соңғы екі жылда қолға алына бастады. Найман, Керей руларының IX–XII ғғ. құрған мемлекеттері туралы бізге жеткен көне деректер жете қарастырылып, тайпалардың ХІІІ ғ. кейінгі тарихымен салыстырғанда біршама зерттеліп ғылыми айналысқа енген.
Тарихы тағдырлас осы бір екі рудың орта ғасырдағы жүріп өткен тарихын ХVІІ–ХІХ ғғ. орыс және шетелдік ғалымдар зерттей бастады. Орта ғасырлық шығыс зерттеушілердің еңбектерінде және Қытай жылнамаларында олар туралы деректер келтіріледі. Бұл тайпалардың Қазақ хандығы құрылғанға дейінгі (XIV ғ. аяғы–XV ғ. басына дейінгі) тағдыры бізге көмескі. Одан кейінгі тарихы XIX ғ. дейін толықтай зерттеліп өз бағасын алған жоқ. Халықтың басына қиындық тудырған Монғол және Жоңғар шапқыншылықтары кезінде қалқан болған, жау шекарасындағы Найман, Керей рулары алдымен қиындыққа тап болды. Сондықтан Найман, Керей руларының тарихы актуальді мәселелердің қатарында тұр. Сонымен, осы уақытқа дейін тарихшы-зерттеушілердің арасында Найман, Керей руларының шығу тегіне байланысты «түркі текті ме әлде монғол тайпасы ма?» деген даулы мәселелер туындап келді. Шынында да, тарихта Керей мен Найман тайпалары қай кезде пайда болды, арғы шығу тектері қандай? Қазіргі Найман, Керей руларының тарихи деректерде IX ғ. мемлекетін құрып, ірі ұлысты елге айналған тайпалар «Найман» және «Кереит» тайпаларымен арасындағы этнобайланыстар қандай? деген мәселелерді қарастырайық.
Қазақ халқының, соның ішінде Орта жүздің, белді руларының бірі — Наймандар. Найман руларының шығу тегіне байланысты тарихи даулы көзқарастар мен шешілмеген мәселелер көп. Найман руын тарихшылардың бір бөлігі өзге рулармен қатар Қазақ хандығын құрған түркі руы ретінде мойындаса, енді бір тобы оларды монғол текті рулар қатарына жатқызады. Екіжақты көзқарастың пайда болуына себеп Найман руының мекен еткен жері географиялық жағынан Монғол мемлекетіне көрші жатқандықтан, монғол тайпаларының құрған империясының дәуірлеген кезінде ықпалының күшті болуынан кейбір түркі руларының белгілі бір кезеңде монғолдану процесіне ұшырауына байланысты.
Керейлер мен Наймандардың түркі текті рулар екендігін дәлелдеуге нақты анық деректер жоқ екендігін алдыға тарта отырып, монғол текті рулардың қатарына жатқызатын зерттеушілер И.Я.Шмидт, В.П.Васильев, А.М.Позднеев және Д.Оссон. Кейін осы тарихшылардың ойын ары қарай дамытып дәлелдеушілер В.В.Бартольд, Г.Н.Потанин, И.П.Петрушевский, Л.Н.Гумилев, Ш.Ш.Уәлиханов болды. Осы тарихшылардың көзқарастары 60-жж. дейін басым болып, басшылыққа алынып келді1. Шығыстанушы-зерттеушілердің бірі Н.А.Аристов орта азиялық ономастиканың мысалдарына сүйене отырып, Наймандардың түркі тілдес екенін дәлелдесе де, түркі тілді немесе түркіленіп кеткен монғолдың сегіз руы, себебі олардың атауларының өзі монғол тілінде екендігін айтады. Л.Гумилев Наймандарды монғолша сөйлейтін түркі тектес рулар деп екіжақты ой тұжырымдады2. Сонымен, жоғарыда аты аталған тарихшылардың көбі:
-
Наймандардың тіліне енген монғол тіліндегі сөздер мен іргелес монғол руларының ықпалынан енген кейбір салт-дәстүрлеріндегі ұқсастықтарын;
-
Найман руларының атауының өзі монғол тілінде болуын;
-
географиялық орналасуы жағынан олардың тарихта белгілі болған кездері ІХ ғ. бастап мекендеген территориялары Монғолия жері екенін дәлел ретінде ұсынады.
Рудың белгілі бір тарихи кезеңде күшті монғолдану процесіне ұшырауынан арғы тегін де жат жұрттық деп қарауға болмайды. Найман руының атауы монғол тіліндегі «сегіз» мағынасын беретіндігі нақты шындық. Ру атауына қарап оның шығу тегіне болжам жасай салу қайшылыққа алып келеді. Наймандар туралы алғашқы мағлұмат қытайдың «Ляо ши» («Ляо елінің тарихы») жазбаларында VІІІ ғ. белгілі бола бастайды3. Осы деректегі мағлұматқа сүйеніп, Наймандарды көне «сегіз оғыз» тайпасының бірлестігімен байланыстырады. Енді «Найман» атауының шығу тарихын Найман руының шығу тегімен ұштастыра отырып, ойымызды тұжырымдайық. VІІІ ғ. «сегіз оғыздар» мен ХІІІ ғ. Найман руының тарихи және этникалық туыстық жақындастығын деректерге сүйене отырып, Найман руын «сегіз оғыз», кейін «цзу бу», немесе «Найман», атап кеткен Оғыз руынан шыққан түрік тілдес халық екенін тарихшы Л.Л.Викторова өз зерттеулерінде әр текті мол тарихи деректермен дәлелдейді. «Сегіз оғыз» атауы алғаш өзінің меншікті тоғыз оғыз халқын «оқ пен оттың күшімен жинап біріктірген Түрік қағанатының соңғы әміршісі Өзміш-тегінді 745-ші ж. жеңген ұйғыр ханы Мойыншора туралы дерек 750-ші ж. тұрғызылған «Сэленге тас жазуы» аталатын Ойғыр ескерткішінде баяндалған4. Осы ескерткіште Мойыншора шапқыншылығында орын алған оқиғалар сегіз оғыздың алғашқы әскери шаралары ғана емес, олардың тарихта осыған дейін еш мәлімет болмағанымен, этносаяси субъект ретінде де көршілерімен сол кезде қарым-қатынас жасағаны мәлім болады. Түрік қағанатының ежелгі мекенінде ХІІІ ғ. мемлекет құрып, гүлденген Найман руы туралы көне түрік ескерткіштеріндегі жазбалар олардың арғы ата-тегі туралы еш сыр ашпауы таң қалдырады. Наймандардың арғы аталары сегіз оғыздар болса, түркі құлпытастарындағы ескерткіштерде сегіз оғыздардың аты айқын жазылған. Сэленге ескерткішінде Мойыншора «тәңірі — Жердің қолдауымен түрік мемлекетін, өзінің бақталасы Тай-білге-Тұтықты, «тоғыз татар» одағын қоса талқандап, жеңіске жеткенін тасқа мақтанышпен ойып жазады4. Осы жеңілістен кейін ұйғырларға бағынышты болған «сегіз оғыз» тарихында VІ ғ. созылған қаратүнек заман басталды. Ұйғыр қағанатына кейін сегіз оғызға өздері құлап қалғанға дейін Қырғыз қағанаты үстемдік етті. Сегіз оғыз бірлестігінің тағдыры Түрік қағанатымен тағдырлас болды5. ХІ ғ. сегіз оғыз бірлестігінің қайта бас көтеріп, жандануы басқаша сипат алып, Қиданның Лао империясының құрамында оғыздар монғолша «Найман» есімімен белгілі бола бастады, — деп тарихшылар тарихи оқиғаны осылай ұштастырады. Бұдан ХІІ–ХІІІ ғғ. Найман мемлекетінің шығыс шетін, яғни Хангай жотасының солтүстік-батысын, «сегіз оғыздар» мекендегені туралы Л.Л.Викторова дәлелдейді. Салыстырмалы түрде алып қарасақ, сегіз оғыздар мен Наймандардың этнотерриториясы бір-бірімен сәйкес келеді. Осы туыстас деп қарап отырған рулардың аталу өзгешелігі жай ғана сегіз немесе, толық айтқанда, «сегіз құрамды ру» деген ұғымды білдіретін «сегіз оғыз» түркі атауы қалай және қай тарихи оқиғаға орай этникалық тектік белгілерін жойып, атауының сандық белгісі бір тілден екінші тілге неге аударылып кеткені даулы мәселе. Проблеманың шешімін Қидан үстемдігі орнағаннан кейінгі «сегіз оғыздарға» өз ықпалын жүргізген монғол тілді саяси атмосфера алып келген тарихи және әлеуметтік процестерден іздестіру керек. Деректерден көне түрікше сегіз деп аталған сөзді заманына сай, яғни «Найман» атауы, құрамында сегіз оғыз бірлестігінің абстрактілі-сандық атауы жатыр1. Бірақ атаудың өзгеруі рулар одағының этникалық табиғатына қатысы жоқ. Осы уақытқа дейін Қара Ертіс пен Батыс Алтайдан Тарбағатайға дейінгі аралықта мекендеп, ата жұртында қалған Наймандардың шежіресі олардың тектік сабақтастығын көрсететін деректі материалдар болып табылады.
Сонымен, Найман руларының тарих сахнасында гүлдену кезеңі Х–ХІІ ғғ. Хангай тауынан Тарбағатайға дейінгі ұланғайыр даланы мекендеп, «Найман» атауына ие болғаны шындыққа жанасады. Ғалымдар бұл атаудың шығуына әртүрлі болжамдар жасайды. Н.А.Аристов «Найман» атауы Хатун өзенінің бір саласы «Найма» сөзінен шығуы мүмкін екенін болжайды. Ал Л.Л.Викторованың талдауы «Найман» атанған халықтың тарихи-географиялық орналасуы және этнотегі мен тіліне әр жақты талдау жасай отырып: «Түркілік «сегіз оғыз» бірлестігінен шыққан руға көршілес халықтар «Найман» атауын қойған», — деп көрсетеді. Осы пікірді шетелдік және отандық тарихшылардың көбі қолдайды1.
Енді Керей руының шығу тегіне тоқталайық. Қазақ халқының құрамындағы Керей руы — Қазақ хандығын құрған ірі тайпалардың бірі. Керей руы тарихи деректерде ΙΧ ғ. алғаш рет «Керейт» деген атаумен тарих сахнасында белгілі болып, мемлекетін құрған ірі түркі тайпа. Сонымен қатар өзге қазақ халқын құрайтын рулар тарихымен салыстырғанда керей руының тағдыры сан қилы тарихымен күрделі және қазақ тарихындағы актуальді мәселелердің қатарында тұр.
Керейттер туралы ең көне дерек Ханзу жазбаларында: «Керейттер VII–IX ғасырларда Байкал көлінің солтүстігінде орман елімен аралас-құралас тұрып, IX ғ. соңында монғол даласына қарай ойысқан көшпенділер», — деп көрсетеді3. Тарихи зерттеулер мен деректердегі мәліметтерді салыстыра отырып, Керейттер VII–IX ғғ. аралығында Яг Яавган, Тула, Сэленг өзенінен, Монғол үстіртіне дейінгі сайын далада, батысында Найман Ұлысы, солтүстігінде Меркіттер, оңтүстігінде монғолдар, шығысында Тангудтың Ся мемлекетімен іргелес жатты5. Г.Е.Грумм-Гржимайло зерттеулерінде X ғ. Шығыс Сібірден Алтай өлкесіне монғолдармен қатар әуелі Бикин одағы, соңынан Найман, Керейттер келіп қоныстанды деп жазады. Ол зерттеулерінде әрі қарай 1007 ж. Керейттер атын атап, олар шығыстағы түркі тайпаларының ішінде бірден-бір елеулі тайпа болғаны туралы Абуль-Фираджының еңбегінен үзінді келтіреді. Жоғарыда келтірілген деректі Рашид-ад-Диннің еңбегіндегі мәліметтер дәлелдейді. Керейттер бөгде жұрттан ауып келген тайпа болғандықтан, Боданчар әулеті үшін жат ұрпақ екендігі «Монғолдың құпия шежіресінде» ашық айтылады6. Тарихшылар арасында Керейлердің шығу тегіне байланысты түрлі көзқарастар IX–XII ғғ. өмір сүрген Керейттерді Тэмучиннің бастауымен Монғол мемлекетінің ірге тасын қалаған саяси мүдделері бір монғол тектес тайпалар қатарына жатқызады. Бұл Керей руының тұрмыс салты, әдет-ғұрпындағы ұқсастық пен географиялық орналасу ерекшелігіне байланысты ұқсастықтарына қарай отырып жасаған тұжырым болатын.
Найман руының атауы «Найман» сөзінің шығуына жаңаша бір дәлелді ұсыныстарды тарихшы З.Қинаятұлы ұсынады. Оның зерттеулері монғол руларының бірлігі «Хамаг монгол улс» ХІ ғ. пайда болғанға дейін монғол деген халық тарихтан белгісіз болса, олар VІІІ ғ. белгілі тайпа «сегіз оғызды» қалай Найман атамақ? Осыған орай Найман атауының мәнін Ш.Уәлихановтың: «Қазақтың шығу тегі» деген еңбегінде айтылған ойларды зерделей отырып, тарихтың ашылмаған қалтарысынан іздестіру керек. Ш.Уәлиханов «Қазақ руларының көбі өз атауларын арғы ата-бабаларының есімімен байланыстырып атайды», — деп, «Найман» атауында табиғи бір ішкі сыр жатқандығын меңзейді. Монғол тіліндегі деректер Наймандардың ІХ ғ. тарихынан еш хабар бермейді. Тек Х ғасырдың 20-жж. Ляо әулетінің деректерінде Қиданның батыс Цзу-бумен теңестірілген «Найман» атауының одақ құрамында болып, ХІ ғасырдың басында «Найман» атауымен белгілі болған түркі тайпаларының ұрпақтары екені айқын дәлелдеді. Осы мәселені шешу жолдарын зерттеуші З.Қинаятұлы Найман руының Х–ХІ ғғ. географиялық орналасу жағдайына назар аудара отырып, Наймандар мекен еткен Хангайдан Тарбағатай, Ононнан Көк Ертіске дейінгі аралықта белгілі сегіз өзен бар екенін көрсетеді. Олар: Орхон, Селенгэ, Бұлғын, Идэр, Завхан, Эгий, Цаган гол, Қобда1. Бұл көрсетіп отырған өзен аралығын Наймандар Қидан мемлекетінің қол астына өткенге дейін, одан кейін де мекендеуіне байланысты осы өлкені мекендеген руларды «сегіз өзен» елі ретінде Қидандар «Найман» атап кетуі мүмкін деген жаңа ойлар ұсынады. Бұл ойда ел, руларды оның орналасқан немесе мекендеген жер, су жағдайына орай атау үрдісі жатыр. ХІІ–ХІІІ ғғ. Наймандар Хангай жоталары, Алтай тауының Буянты, Қобда өзендерінің бойын және шығыс Алтай жоталары, Қара Ертіс өзені, Зайсан көлінің алқабын мекендеді.
Қазіргі Керей руының арғы аталары ретінде мойындалып отырған Керейттер мен Керейлер арасында жақындық бар ма? Жалпы рудың атауы «Керей» сөзіне тоқталатын болсақ, IX–XII ғғ. «Керейт» атауы монғол тіліндегі «Керейлер» деген мағынада, мұндағы «т» көптік жалғауы. Керейлер Ұлысы туралы құнды дерек беретін Рашид-ад-Диннің еңбегінде: «Ертеде бір ханның сегіз ұлы болыпты. Сегізінің өң-түсі бірдей қара торы болған. Сондықтан оларды «Керейттер» (қара торылар) деп атап кеткен»5. Осы тұжырымды Әбілғазының « Түрік шежіресі» еңбегі және Ш.Құдайбергенұлының «Хандар шежіресі» еңбегіндегі мәліметтер дәлелдейді7. Монғол тарихшысы Д.Оссон «Керей» атауы тайпа бірлестігінің аты екенін көрсете отырып, Керей тайпасының көршілес жатқан монғол тайпаларымен жақын араласқан, салт-сана, мінез-құлқы, кейбір сөздердегі тілдік ұқсастықтары бар түркі тайпасы екенін атап өтеді1. Керейттер тайпасының қазіргі ұрпағы қазақ халқының Керей руы екенін көптеген тарихшылар қолдайды.
Тарих көшінде Наймандар мен Керейлердің тектік құрылымы талай өзгеріп, толыға түсті. Орта жүз тайпаларының бірде-бірінде рулық салт пен ұранның әр алуандығы Наймандардан өзгесінде кездеспейді. Өйткені Наймандар арасында кірме топтар көп кездеседі. Шежірелерде Найман ұрпағының таралуында бір ізділік жоқ. Найман руын таратқан шежірелердің әртүрлі нұсқаларын салыстыра отырып, кірмелік белгіні Наймандардың реңдік атауынан байқаймыз. Мәселен, Қара Керей руына жататын Ақ Найман атасын шежірелік дәстүр кейде кірмелерге жатқызады. Қара найман, ақ найман, бура найман, семіз найман сынды ру атауларына бөлуді З.Қинаятұлы олардың генеалогиялық құрамымен байланыстырады4. Тарихи жазбаларда наймандардың бет-пішіні жағынан сарғыш шашты, қыр мұрынды, ат жақты, қабағы биік еуропалық мүсінді тайпа болғандығы туралы айтылады. Х ғ. бастап монғолдар мен қидандармен араласу нәтижесінде өзгеріп, түпкі этнотегін сақтап қалғандарды ХV–ХVІІ ғғ. ерекшелеп ақ найман, сары найман т.б. атау орын алады8. Бұл ерекшелік бүгінде ру ішінде сол қалпында қалып отыр.
Наймандар монғолдарды өздеріне жат ел, ата жауы санап монғол мемлекетін құруға жанталасқан Шыңғыс ханның бірде бір іс-әрекетін қолдамаған, онымен әскери одақта құрмаған, монғолдарға қарсы топтарды өз жандарына жинап, қайсарлықпен соңғы ханына дейін қарсылық көрсеткен. Осы деректерді негізге алған монғол тарихшыларының өздері Наймандардың шығу тегі түркілер болғандығына күмән тудырмайды. Осы тұжырымды бізде қолдаймыз.
Қазақ халқының ауыз әдебиеті, хиса-жырлары, дастандары және шежірелер өткен тарихмыздан көптеген мағлұматтар беретін ауызша сақталған деректер. Рулар шежіресі рулардың арғы тегі қалай шыққаны туралы аңыз-әңгімеден бастап, халықтың өсіп-өңіп таралуын, ата мен баланы тізбектей отырып таратады. Алайда, жоғарыда көрсеткеніміздей, ауызша шежіредегі деректер арқылы дәлелді жазылған ғылыми еңбектердегі тұжырыммен салыстырғанда сәйкесе бермейді.
Найман руының шығуына байланысты ауызша бізге жеткен шежіре дерегіне тоқталайық. Найман руының шежіресі шығыс қазақстандық Сейілхан Нұрғазыұлы мен Ботай Кітапбайұлының Тоқтамыс ханнан бері қолдан қолға таралып келе жатқан ауызекі шежіресі де сақталған мәліметте Найман тайпасының арғы атасы Найман шалдан таралған бір тұқымды ел. Аңыз-әңгіме желісі былайша айтылады: «Бағзы заманда ел ішінде жасы 96-ға келген Найман атты шалдың жалғыз ұлы жастайынан қаза болады да, келіні Ақсұлу кербез жесір қалады. Ақылды келін әулетті ұрпақсыз қалдырмас үшін атасы Найманға өзінің сіңлісін алып береді. Көп ұзамай Тоқпан атты ұл туады, ер жеткен соң Ақсұлу кербез Тоқпанға үйленіп, Белгібай атты ұл туады. Осы Белгібай «тоғыз таңбалы Найманның» атасы саналады. Осылай Найманның ұрпағын жалғастырған келін Ақсұлу кербезді халық Есті Ана (ене) атап кетіпті»8. Жоғарыда тоқталып өткен зерттеушілер еңбегіндегі жасалған ғылыми тұжырым мен тайпалық мифологияның мәліметінен сәйкестік көре алмаймыз. Шежіре-аңызды әркім әртүрлі айтқандықтан, субъективтілігі басым. Алайда аңыздың негізгі сұлбасы, мәліметі ел ауызында сақталады. Сондықтан біз Найман руын бір ұрпақтан таралған, түркі тектес тайпалар ретінде танимыз.
Шыңғыс ханның билікке келуімен күшейген Монғол мемлекетінің шапқыншылығы одақтасы Керей Ұлысында қиратқаны тарихта белгілі. В.В.Бартольдтің болжамы бойынша, Шыңғыс ханнан жеңілген Керейттердің бір бөлігі шығысқа босқанын дәлелдейді. Осы кезде Монғол үстіртінің батыс шебі Шыңғыс ханмен Керей ханы Тогиреил ханның ежелгі қарсыластары Найман және Ойрат тайпаларының жері ретінде Керейттерге жабық еді. Тек Найман ханы Бұйрықпен жақындығы бар Жақамбы (Тогреил ханның інісі) ғана Кем-кемгуктен Саян асатын мүмкіндігі болды. Қазіргі Алтайшылар, Хакас ортасында және XVI ғ. төменгі (Тюмень) Сібір бойынан кездесетін Керейлер тобы Жақамбы елінің үрім-бұтағы болуы әбден мүмкін9.
Керей руы тарихын зерттеуші тарихшы З.Қинаятұлы деректерге талдау жасай отырып, монғол деректеріндегі және Рашид-ад-Дин «Жылнамалар жинағындағы» еңбегінде кездесетін «Керейт» және «Керайчин» сөзі ұлыстардың атауы ретінде аталатын сөз етеді5. Бұл жердегі жеке атау оның лауазымдық атымен бірге аталып тұрған жеке ру атын беретін ұғым. Рашид-ад-Диннің еңбегінде «Кәдір хан Керайчин ұлысын азат етіп, Сарық ханға береді» деп жазған жолдар бар. Осы атауды Рашид-ад-Дин жеке ру аты ретінде атап отырма» әлде бір ұлыстың атын екі түрлі атап отыр ма? деген мәселені көтеруге болады. Мұндай екі түрлі атау қазірге дейін жалғасумен келеді. Н.Левшин Керейт және Керей екі тайпа ХVІ ғ. әуелі Өзбек одағының құрамына, соңынан Қазақ одағының құрамында болғанын хабарлайды. Сол сияқты көне тарихи бай деректерді көптеп сақтап келген қытайлар «Керейт» және «Керей» атауының ара жігін айырып жазып келгені бізді таңдандырады1. Қытай императоры Цянь Лунның құзырындағы ғылым комитетінен бастырған «Ляо, Цзин және Юань династиясы тарихында кездесетін жат аталымдардың тағылым словары» («Цзинь-Ляо-Юань-Сань-Ши-Юй-Цээ») атты еңбекте керейлерді — Цюй-Лин, керейттерді — Кэ-Лэ (хэрэ) деп атағанын көреміз.
Қытай деректерінің де мәліметтері бойынша, «Керейлер» сөзінің мағынасы «қара баран» деген сөз екендігіне тоқталып өтеді. ІХ–Х ғғ. дәлірек, тарихи деректерде көрсетілгендей, 924 ж. орталық және батыс монғол даласынан Ойғыр тайпаларының Тұрпанға қарай жаппай көшуіне байланысты олардың бұрынғы мекені бос қалады. Осы бос өлкеге өзіне қауіпсіз көршілес ел іздеген Қидан билеушісі Амбағай Ойғыр идықұты У-Му-Шу-ге хат жазып, қайта оралуларын сұрайды1. Қидан билеушісі сол кездегі өзімен көршілес мемлекеттер шығысында Шүршіт Қытай, батысында бой көтеріп келе жатқан ұсақ мұсылман мемлекеттерінен қауіптеніп, өздеріне қауіпсіз бұрынғы түркі тайпаларының ұрпақтарының қайсысы келсе де, қарсы емес болғандығы байқалады. IX ғ. аяғында осы бос жатқан территорияға Қытай деректерінде «Дадалар» деген атпен пайда болған түркі-монғол тайпалары келіп қоныстана бастаған. Осы тайпаларды қытайдың жазба деректері «Хэнли» деген атаумен атай отырып, олардың арғы тегі Қаңлылардан шығуы мүмкін деген мәлімет береді. Жоғарыда «Керей» этнониміне талдау жасағанда зерттеушілердің көбінің болжамдары этнонимнің мағынасы «кері» немесе «баран» деген сөз екендігін құптайтындығына тоқталған болатынбыз. Ендеше, Керейттер тайпасы қара Қаңлылар тегінен шыққандығы туралы мәлімет береді3. Алайда Керейттердің Үйсін тегінен екендігі туралы пікірді бұған дейінгі зерттеушілер Н.Аристов, Г.Потанин, Г.Е.Грумм-Гржимайло, Ш.Құдайбердиев, Ә.Марғұлан еңбектерінде және 1990 ж. Шыңжанда басылған «Қазақ шежіресінде» жазылған.
Н.Аристов Керейттерді IX ғ. Қытай деректерінен халық ретінде сипаттап жазғандығын кездестіреді. «Абақтың түбі сары үйсіннен, оның тұқымы он екі ру абақ керей атанып кетті», — деп жазды Шәкәрім Құдайбердіұлы. Ал Г.Е.Грумм-Гржимайло «Керейлер Жоңғар үйсіндерінің ұрпағы болуы әбден ықтимал» деген болжам жасайды. Біздің ойымызша, бұл айтылғандардың қайсысында да тарихи негіз бар, өйткені Керейттердің тек тарихи-географиялық орналасу жағдайы ғана емес, тайпа таңбалары үйсіндерге жақын келеді. Мекендеген жерлері Есіл, Тобыл, Нұра, Ертіс өзенінің бойы, Жетісу, Іле, Тарбағатай, Жоңғар ойпаты болды. Керей тайпаларының X ғ. монғол даласында белгілі болған ұрпағы Керейттер жоғарыда аталған тайпалар үйсін және қаңлы тайпаларының өңдері қара түсті ұрпақтары ретінде белгілі болды4. Бұлай деуімізге дәлел керей тайпаларының Жетісу, Ертіс, Іле, Орхон өзені Хангай тауларының алқабын мекендегені.
Қазақ жерін ежелден мекен еткен тайпалардың ішінде тек наймандарда ғана мемлекетті «қос өкіметтік» жүйеде басқару ісі болды4. Бұл мемлекеттің екі қанатын, бірінің ісін бірі бақылауынан дамыған құбылыс болды. Мұны Рашид-ад-Дин былайша сипаттайды: «Олардың ерте замандағы патшаларының аты «Күшілік хан, немесе «Бұйрық хан», болды. «Күшілік хан» сөзінің мағнасы — «күшті» және «ұлы мемлекет қайраткері», «Бұйрықтың» мағнасы — бұйрық беруші, орындаушы» деген мағнада. Бұл дерек үстемдік етуші әулеттің әлеуметтік жағдайы мен мәртебесін көрсететін белгілі әлеуметтік құбылыстың орын алғандығын байқатады. Найман қоғамының бүкіл рухани және саяси дүниесі «күшілік хан» лауазымын алған адам назарында болды. Наймандардың қос өкіметтік саяси жүйесі және осы жүйеден шыққан «бұйрық» хан жүйесіне қарсы, «күшілік» хан жүйесіне тұрақты идеялық қолдау жасау қажеттілігіне сай ұлыс шартты екі мемлекеттік жүйеге бөлінген1. Бұл оқиға Таян хан мен інісі Бұйрық ханның билік еткен кезінде болған еді. Найман Ұлысын басқарған қос үкіметтік жүйе төменде сызбанұсқа түрінде берілген.
Басқару — ҰЛЫС — Басқару
Күшілік хан БАҚЫЛАУ Бұйрық хан
Күшті және Бұйрық беруші
мемлекет қайраткері және орындаушы
Осы қос өкіметті, ұлысты басқарған ағайынды екі хан Найман елін алда қандай қауіп-қатер күтіп тұрғанына жете мән бермей араздасып кете барады. Бірқатар әмірлер мен сарбаздар әкенің тікелей заңды мұрагері үлкен ханды жақтаса, тағы біреулері кішісін қолдады. Сондада ру тағына Таян хан отырды. Тірі кезінде данышпан әке тақ үшін талас болатынын күні бұрын білді. Әкелері олардың бір-біріне деген өшпенділігі мен бірін-бірі жақтырмауы оларды алда не күтіп тұрғанын елемеуі ойландырады. Таян хан тіпті біраз күнге өз орнын берсе де, оған Бұйрық хан келіспейтіні белгілі еді5. Найман Ұлысын басқа бір рулармен одақтастыра отырып, бір орталыққа бағынған мемлекетке біріктіру үшін күрескен Инанч-Білге-Бұқа ханның саяси бағытының құрдымға кеткені де айқын аңғарылды. Ағайынды екі жігіт арасындағы талас өршіген сайын Шыңғыс ханның бағы дәуірлей түседі. Рашид-ад-Дин осы оқиғаға өз бағасын беріп: «Аса данышпан Инанч-Білге-Бұқа хан айтып кеткендей, ақыр аяғында солай болды», — деп жазады5.
Наймандардың азып-тозу дәуірі тура осы тұстан басталды және ол кезең шығысында бас көтеріп келе жатқан монғол шапқыншылығына тап болды. Бұл кезде қалай дегенмен Наймандардың күш-қуаты монғолдардан әлде қайда басым болатын. Араздасқан ағайынды екі хан елінің күшін біріктіре алмай, Алтайдың таулы өлкесін және етегіндегі жазық жерлерді мекендеген екі елге айналады8.
Найман руын түркі тегіне жатқызатын зерттеушілердің көш басында Рашид-ад-Дин тұр. Автор әйгілі тарихи еңбегінде монғолдардың өзін оғыз-түркі тегіне жатқызады. Ол өзінің әйгілі «Жылнамалар жинағы еңбегінде ІХ–ХІІ ғғ. монғол жерінде өмір сүрген рулардың ішінде Наймандарды «әрқайсысының өзіндік елдік билігі болған түркі рулары» тобына жатқызады. Рашид-ад-Диннің мәліметі бойынша, Найман руының түркі тегінен шыққандығын өз зерттеулерінде дәлелдеп жүрген шетелдік зерттеушілерден Х.Ховрос, П.Поуха, А.Бовровников, Г.Е.Грумм-Гржимайло, Н.А.Аристов, С.Мураяма, Л.Л.Викторова және отандық зерттеушілер С.Аманжолов, Ә.Марғұлан, З.Қинаятұлы, А.Сәбетқызы т.б. атауға болады.
Қорыта айтқанда, «найман» атауы монғол тілінде болғанмен, найман руының арғы тегі түркі рулары «сегіз оғыздардан» тараған «сегіз ру», немесе «сегіз өзен елі», деген мағына береді. Сөз соңында қарастырып отырған тайпалардың тарихта белгілі болған кездерінен бастап, өз тарихында қоныс аударған кезеңдеріне тоқталып өтейік:
-
Керей руы өз тарихында VII–IX ғғ. Солтүстік орманды даладан алғаш Алтай тауының шығыс беті, Монғолияның батысындағы сайын далаға «Хәкли» (Керейттер) тайпалары келіп қоныстанды;
-
Керей тайпалары екінші рет 1203 ж. Шыңғыс хан шапқыншылығынан Алтай өңірінен шығысқа бір бөлігі, батысқа бір бөлігі көшті. Тоз-тоз болған Керейлер бірнеше топқа бөлініп, монғолдарға бағынған негізгі топ Саян тауының сағасы, Ертіс, Алтайға дейінгі бұрынғы Найманнан босаған алқапқа ауа қоныстанып, Үйсін, Қаңлы, Қыпшақтармен қоян қолтық араласты;
-
XIII–XV ғғ. қазіргі қазақ халқын құрайтын өзге тайпалармен бірге Моғолстан мемлекетінің билігінде болды. 1420–1430 жж. жоңғарлардың алғашқы шапқыншылығынан Іле, Тарбағатай өлкесіндегі атамекенінен ығысып, Ертістің төменгі сағасы, Арқа даласына қарай көшті. М.Тынышбаев Керейлер бұл жолында қалмақтар шапқыншылығына тап болып, Керейдің он екі руының алтауы ғана жойылып, қалған алтауынан ру елі өсіп-өнгенін атап өтеді;
-
Керейлер XIV–XVII ғғ. Жетісу, Ертіс бойы, Арқа өңірін мекен еткен. Абақ Керейлер Абылай ханның тұсында Керей Жәнібектің бастауымен Өр Алтай, Ертіс, Сауыр Жәңгірге дейінгі аралықты мекендеді.
Наймандар — ежелден Алтай өңірін мекендеген түркі тайпалар:
-
1204–1218 жж. Шыңғыс хан шапқыншылығы Наймандардың азаттық үшін күресі кезінде Найманның көпшілік бөлігі монғолдар үстемдігіне бағынбай Алтай өңірінен Арқаға және Жетісу өңіріне қарай көшті. 1246 ж. италияндық саяхатшы Планд Карпихи Найман тайпасын Қара Ертістің басы, Тарбағатай, Алтайдың тасты суы, Шүйге дейінгі жерлерден кездестіргенін жазады;
-
Наймандардың осы тобы Жоңғар шапқыншылығы кезінде Ертістің төменгі сағасы, Алакөл, Зайсан, Жетісуға дейін шегініп көшті;
-
1726 ж. Наймандар Сәмке билеген кезде Ресей шекарасына жақын көшіп келеді. Бес жылдан соң, яғни 1731 ж., Абылай хан билігіне бет бұрып, Алакөл, Зайсан, Алтайға дейінгі жерлерді мекендеді;
-
1750–1760 жж. Алатау, Алтайды Жоңғарлардан азат еткен соғысқа белсенді қатысқан Наймандар VI ғ. кейін өздерінің байырғы атамекендерінің бір бөлігі Ертістің бойы, Шыңғыстау, Қара Ертіс, Бұқтырмаға дейінгі жерлерге ие болып мекен етіп қалды;
-
XVIII ғ. бірінші жартысында Керейлер мен Наймандар қуғын-сүргіннен, ұлы державаның басқыншылық зорлық-зомбылығынан қашып, атамекенінен ауа көшті;
-
XIX ғ. екінші жартысында Қытай жерінде қалыптасқан қазақ диаспорасының бір бөлігі Алтай тауының теріскей бетіне асып, монғол еліне тұрақтады;
-
XX ғ. 30–60 жж. Қытай елінің зорлығынан қашып, түркі тектес елдерге және атамекеніне қарай көшті. XX ғ. 90-жж. бастап бүгінгі күнге дейін шет елдегі қазақтардың көшіне ілесіп, Қазақстан жеріне оралып жатыр.
Әдебиеттер тізімі
-
Қинаятұлы З. ІХ–ХІІ ғасырларда Монғол үстіртін мекен еткен соңғы түркі тайпалары. – Алматы, 2001. – 52-б.
-
Гумилев Л.Н. Қиял патшалығын іздеу. – Алматы, 1992. – 92-б.
-
Нығмет М. Қазақтың қысқаша тарихы. – Алматы, 1994. – 165-б.
-
Ақтай С. Найман хандығы. – Алматы, 2001. – 14, 15-б.
-
Рашид-ад-Дин. Жылнамалар жинағы. – М.-Л., 1952. – 113-б.
-
Монголдың құпия шежіресі. Көшпенділер шежіресі (ХІІ–ХІІІ ғғ.).
-
Әбілғазы. Түрік шежіресі. – Алматы, 1992.– 37-б.
-
Құдайбердіұлы Ш. Түрік, Қырғыз, Қазақ Һәм хандар шежіресі. – Алматы, 1991. – 37-б.
-
Муканов М.С., Востров В.В. Родоплеменой состав и расселение казахов (конец ХІХ–начало ХХ века). – Алматы, 1968. – С. 68.
ӘОЖ 94 (574+575.1/.4)+39
А.Н.Мұқанова
Е.А.Бөкетов атындағы Қарағанды мемлекеттік университеті
Достарыңызбен бөлісу: |